Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@04:58:06 GMT

حمایت از ۲۱ پروژه در حوزه آب و خشکسالی در سال گذشته

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۶۲۸۹

حمایت از ۲۱ پروژه در حوزه آب و خشکسالی در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال ۱۴۰۰ اقدام به ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و یافتن حلقه‌های مفقوده بین نهادهای علمی- فناوری، اقتصادی و فرهنگی فعال کشور در زمینه‌های حفظ منابع آب، مقابله با خشکسالی و فرسایش خاک، حفظ محیط زیست در جهت منافع ملی و مبتنی بر سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ستاد از پروژه های فناورانه در حوزه های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست حمایت کرده است.این طرح‌ها، برای بسترسازی، توسعه، آموزش و ترویج فعالیت‌های مربوط به موضوعات آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست صورت گرفته است.

در نخستین فصل سال ۱۴۰۰، ۵ طرح مورد حمایت قرار گرفت. این طرح‌ها شامل توسعه فناوری راه‌اندازی ۴ پایلوت استخر پیش‌ساخته کوچک‌مقیاس پرورش ماهی در استان کرمان، توسعه فناوری‌های مربوط به کشت هیدروپونیک و داده‌برداری در مجتمع‌های گلخانه دریایی، توسعه فناوری دستگاه نانومگنتیک، توسعه فناوری غشای سرامیکی سیلیکون کارباید تصفیه‌خانه ای در کلایه، در استان قزوین و کمک به فعالیت های مرتبط با تکثیر و پرورش ۲ پایلوت ماهی قزل‌آلا و کپور در استخرهای کوچک‌مقیاس در استان سیستان و بلوچستان با روش تغذیه پرورش ماهیان از طریق جلبک‌های آب شور و شیرین بوده است.

در تابستان ۱۴۰۰، تعداد ۱۲ طرح، مورد حمایت کارگروه قرار گرفت. این طرح‌ها شامل توسعه فناوری ازن‍زنی با فناوری نانوازن، سیاست‌گذاری در حوزه مرتبط با توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، توسعه فناوری شورورزی مرتبط با مهار گردوغبار از خاک‌های شور و غیرقابل کشت با استفاده از روش نوین در احداث بادشکن زنده و گیاهان شورپسند است.

توسعه فناوری‌ پمپ‌های شناور مقاوم در برابر دمای بالا و سختی آب بالا، توسعه فناوری‌های مرتبط با محصولات با ارزش‌افزوده از کاکتوس اپونتیا، توسعه فناوری نمک‌زدایی آب با استفاده از سیستم الکترودیالیز معکوس در استان مرکزی، بخشی از طرح های فناورانه حمایت شده در این فصل به شمار می رود.

همچنین فعالیت‌های فناورانه مرتبط با الگوی مدیریت خاک از طریق اقدامات حفاظت خاک و استقرار کشاورزی حفاظتی، توسعه فناوری مرتبط با سامانه صنعتی تصفیه آب بدون پساب، توسعه فناوری احداث حوضچه‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر فناوری شورورزی، حمایت از طرح‌های زیست‌فناوری مرتبط با حوزه فناوری‌های آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست، فناوری‌های مربوط به طراحی، ساخت و ارزیابی سامانه همزمان تامین سرمایش گلخانه و تولید آب شیرین از دریا (گلخانه دریایی) در شهرستان بوشهر و توسعه فناوری عملکرد حسگر رطوبتی برای آبیاری هوشمند و جلوگیری از تلفات آب از دیگر طرح های فناورانه حمایت شده است.

در فصل پائیز، ۲ طرح مورد حمایت کارگروه قرار گرفت. این دو طرح شامل توسعه فناوری حذف بوی نامطبوع سیستم‌های تصفیه فاضلاب و توسعه فناوری مرتبط با بومی‌سازی سامانه هوشمند شناسایی آب بدون درآمد، مدیریت اتفاقات و مدل‌سازی کیفی آب می‌شود.

در زمستان ۱۴۰۰، ۲ طرح مشمول حمایت قرار گرفتند که شامل توسعه فناوری طراحی و اجرای سیستم گرمایش خورشیدی گلخانه دریایی مکران و توسعه فناوری محصولات فرآوری‌شده از کاکتوس اپونتیا در مقیاس نیمه‌صنعتی بودند. همچنین در طول سال ۱۴۰۰، یک مورد تسهیلات از سوی کارگروه آب برای طرح بومی‌سازی پمپ‌های نیروگاهی اعطاء شد.

کد خبر 5458780 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خشکسالی تصفیه خانه فاضلاب شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روسیه فناوری فضایی نوآوری همراه اول ایستگاه فضایی بین المللی جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین پارک فناوری پردیس ایرانسل فرسایش و محیط زیست شامل توسعه فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداهای حوزه انتخابیه ری به بررسی مشکلات شهر پرداختند

ایسنا/تهران با هدف تقویت فضای شور و نشاط انتخاباتی و تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه ری، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، در حسینیه علی‌اکبر شهر ری، به بررسی مشکلات شهر پرداختند و ضمن بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌های خود را درباره موضوع‌های گوناگون شهری بیان کردند.

سیدعلی‌ یزدی‌خواه، نماینده مجلس فعلی و منتخب دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم‌ از حوزه انتخابیه تهران، گفت: نمایندگان مجلس باید تمام‌قد از حق و حقوق مردم در تمامی زمینه‌ها دفاع کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی حوزه شمیرانات، ری و تهران اظهار کرد: دغدغه‌های نمایندگان انتخاب‌شده از سوی مردم باید به دور از گرایش‌های قومی، حزبی و جناحی بوده و بر اساس معیارهای مقام معظم رهبری و در راستای حمایت از حق و حقوق مردم‌ باشد.

یزدی‌خواه افزود: ما از افرادی که رای می‌آورند توقع داریم تمام‌قد از حوزه شهرستان ری در تمامی زمینه‌ها از جمله فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، بخش حسن‌آباد، شهرک صنعتی، قلعه‌نو، کهریزک، باقرشهر، قیامدشت و... حمایت کنند تا یکپارچه باقی بمانند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نمایندگان مجلس باید بدانند که اگر با شجاعت در مقابل ظلم و خیانت ایستادگی کنند، مردم قدردان و پشتیبان آنها بوده و عملکردشان را فراموش نمی‌کنند. نمایندگان باید حامی و طرفدار مردم باشند و از اعتمادی که مردم به آن‌ها کرده‌اند، برای رفع مسائل و مشکلات آنها حرکت کنند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های شمیرانات، ری و تهران بیان کرد: مجلسی قوی است که به پشتوانه قوی مردم بتواند گام‌های بلندی را برای حل مسائل کشور و مردم بردارد.

سلیمی ادامه داد: مجلس قوی، مجلسی توانمند، سالم و صالح است. مجلسی که بتواند یکی دو گام کشور را به سمت تعالی و قله‌ها (به تعبیر رهبر معظم انقلاب) پیش ببرد. مجلس قوی است. مجلس قوی به ساختمان مجلس نیست. ساختمان مجلس نمایانگر قوت مجلس نیست.

وی گفت: قدرت مجلس به نمایندگان قوی است. اگر نمایندگان توانمند باشند، اهل ساخت و پاخت و مسامحه نباشند، این مجلس، مجلس قوی است. مجلسی که در آن خدای نکرده مسامحه باشد اهل ساخت و پاخت باشند خدای ناکرده نمی‌توانند خود را به عنوان یک مجلس قوی نشان دهند. مجلس قوی مجلسی است که اگر یک نماینده‌ای وارد آن شد و سال اول رویکرد انقلابی داشت، سال پایانی هم همان دوز انقلابی را حفظ کرده باشد.

سمیه رفیعی، کاندید نمایندگی مجلس دوازدهم شورای اسلامی نیز اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست و برخورد با تخلفات زیستی باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

رفیعی ادامه داد: اگر قرار است علم و بیرق مسئله محیط زیست را به دست جوانان انقلابی و جبهه انقلاب بدهیم، باید آنها را وارد مجلس کنیم، بعضی از انحرافاتی که در مدیریت کلان محیط زیست کشور است باید از مسیر نظارتی مجلس به روال اصلی و اصیل خودش برگردد.

وی در خصوص اصل ۵۰ قانون اساسی، گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی که بر حفاظت محیط زیست می‌پردازد، اصلی است که در دنیا نظیر ندارد، اما سال‌هاست محجور واقع شده و اولویت‌های حوزه محیط زیست معمولا کمتر مورد توجه واقع شده و این در حالی است که ما با مسائل عدیده و مهمی در این حوزه مواجه بوده و هستیم.

رفیعی ادامه داد: اوایل انقلاب با وجود تمامی مشکلات اقتصادی و ناامنی و انواع ترورها، چه افکار بلند و جهان‌بینی عظیمی وجود داشته که به این مسئله مهمِ حفظ محیط زیست، رسیده‌اند و امروز ما این اصل را مدیون شهیدانی همچون شهید بهشتی هستیم که یکی از اشخاص اصلی و تأثیرگذار در قانون اساسی کشور بودند و در همه مسائل و تدوین قوانین، نگاه جامع و دقیقی داشتند.

وی با بیان این‌که دنیا چشم دیدن پیشرفت کشور ما را ندارد؛ تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف نمایندگان در طول ۴ سال مسئولیت، علمداری حوزه محیط زیست در جبهه انقلاب است که مقام معظم رهبری در روز درختکاری به صراحت بیان کردند، کار برای محیط زیست یک فعالیت انقلابی است و نباید به این مهم بی‌توجه بود.

رفیعی خاطرنشان کرد: با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قانون اساسی، حفاظت محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و حفظ طبیعت و منابع سرزمینی باید در اولویت قرار بگیرد.

محسن عزیز وکیلی، فعال فرهنگی نیز در ادامه این برنامه بیان کرد: پشت طرح مسئله استان تهران غربی و تهران شرقی چه تفکر قومیت‌گرایی وجود دارد؟ اما نکته‌ای که مهم است و به آن توجه نشده، این است که مدت‌هاست مردم ری و ورامین بدون مشکل و چالشی کنار هم زندگی می‌کنند و این بحث تقسیم‌بندی استان اخیرا منتشر شده که به مزاج برخی فعالان رسانه خوش نیامده است.

وی افزود: با بیان این موضوعات و حواشی، مطالبات اشتباه را بین مردم نشر می‌دهند که گسل قومیتی و چالش امنیتی برای این دو شهرستان را در پی خواهد داشت که فقط برای تامین منافع برخی آقایان بوده و باید از ایجاد این جو جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاندیداهای حوزه انتخابیه ری به بررسی مشکلات شهر پرداختند
  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • عرصه مناسبی برای دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • توسعه پایدار در گرو حفظ محیط زیست است
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان