Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@08:34:34 GMT

اوقاف با هزینه میلیاردی به کمک نیازمندان و ایتام آمد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۶۷۶۵

اوقاف با هزینه میلیاردی به کمک نیازمندان و ایتام آمد

حجت الاسلام احمد شرفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اوقاف ایرنا، اظهار داشت: تهیه جهیزیه برای بیش از ۲ هزار زوج جوان، پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال بابت دارو و درمان نیازمندان و خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها، پرداخت ۴۰ میلیارد ریال برای آزادی ۸۵۰ زندانی و کمک و حمایت موسسات خیریه از طریق ستاد سازمان به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال و دیگر کمک‌های خیرخواهانه در قالب کمک هزار میلیارد ریالی ارائه شده در سال گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز امور خیریه در سه حوزه اصلی تعامل با موسسات خیریه و تشکل های مردمی، ساماندهی مراکز درمانی موقوفه و خیریه و مراکز نگهداری ایتام و سرپرستی و برنامه های حمایتی و خیرخواهانه در راستای مساعدت به نیازمندان صورت می گیرد، اظهار داشت: از زمان تاسیس مرکز امور خیریه سازمان تمام تلاش ما بر این هدف استوار بوده که بتوانیم نقش تسهیل گری سازمان اوقاف را در حوزه امور خیریه تقویت کرده و به عنوان یار و همراه موسسات و انجمن های خیریه، ایشان را در انجام فعالیت های خیرخواهانه و نوع دوستانه حمایت کنیم.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این مرکز در گام نخست با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی نسبت به آسیب شناسی قوانین و مقررات حوزه موسسات خیریه اقدام نمود و در راستای ایفای نقش تسهیل گری سازمان اوقاف در سپهر فعالیت های خیریه و رفع مشکلات و موانع فعالیت های موسسات خیریه و تشکل های مردمی نسبت به نیازسنجی و طراحی برخی پلتفرم های مرتبط با امور خیریه با همکاری برخی موسسات خیریه و شرکت های دانش بنیان اقدام نموده است.  

شرفخانی ادامه داد: از دیگر اقدامات این مرکز در راستای ارتقاء شفافیت و اعتماد سازی جامعه نسبت به فعالیت های موسسات خیریه و درجه بندی موسسات خیریه نسبت به تهیه نظام جامع، پایش و ارزیابی موسسات خیریه بوده است.

وی گفت: در عین حال این مرکز در راستای ایجاد شبکه های مردمی و استفاده از ظرفیت بی بدیل مشارکت آحاد جامعه در امور خیر نسبت به راه اندازی شوراهای هماهنگی امور خیریه در کلیه شهرستان های کشور اقدام نموده است که این شوراها ضمن فعالیت در ۵ زمینه اصلی کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، کمک به تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان، کمک به بیماران نیازمند در زمینه تامین دارو و درمان، کمک به نیازمندان و ایتام و سرپرستی، و کمک به آسیب دیدگان بلایای طبیعی در راستای ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین موسسات خیریه و تشکل های مردمی اقدام خواهند نمود.  

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: اصلاح تعرفه و نحوه ی تعرفه گذاری مراکز درمانی موقوفه و خیریه و همچنین و تعامل و مشارکت سازمان اوقاف به عنوان یکی از بازیگران اصلی ارائه خدمات درمانی در حوزه ی سیاستگذاری و ساماندهی مراکز درمانی از دیگر اقدامات به انجام رسیده است.

برگزاری جشنواره ملی ارزیابی و اعطای جایزه ملی موسسات خیریه برتر

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر هزار درخواست مردمی به ستاد سازمان واصل شده است که با بررسی و تحقیقات میدانی انجام شده به تعداد ۸۰۰ نفر مساعدت شده است.

شرفخانی در خصوص ادامه برنامه های امسال نیز گفت: پیگیری فعال سازی و استقرار کامل شوراهای امور خیریه در شهرستان ها و ستاد های هماهنگی امور خیریه استانی،  راه اندازی پلتفرم جامع امور خیریه، تهیه سند تحول مدیریت مراکز درمانی موقوفه و خیریه برگزار جشنواره ملی ارزیابی و اعطای جایزه ملی موسسات خیریه برتر و ساماندهی مراکز نگهداری ایتام و سرپرستی از برنامه های اجرایی سال جدید خواهد بود.

وی در خصوص دیگر اقدامات این مرکز خیریه در شرایط کرونایی نیز گفت: در ایام شیوع بیماری کرونا سازمان اوقاف و امور خیریه با استفاده از تمام توان و ظرفیت های خود در راستای مقابله با این بیماری در چهار حوزه آموزش و اطلاع رسانی، اقدامات پیشگیرانه، اقدامات جهادی و هم افزایی و اقدامات خدمت رسانی و حمایتی خدمات خاصی را ارائه داده است.

شرفخانی بیان داشت: تهیه و اهدای تجهیزات پژشکی اعم از (وقف آمبولانس، کپسول اکسیژن، دستگاه ونتیلاتور، دستگاه کمک تنفسی، دستگاه ضدعفونی کننده و غیره به بیمارستان های درگیر از دیگر اقدامات به انجام رسیده است.

به گفته وی،  ارائه خدمات حمایتی از جمله تامین هزینه های دارو درمان به بیماران کرونایی نیازمند،  راه اندازی کارگاه های تولید ماسک، لباس گان و مواد ضدعفونی کننده در بقاع متبرکه  و شرکت های دانش بنیان،  تهیه و توزیع بسته های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در بین اقشار کم برخوردار، تهیه و توزیع غذای گرم و مواد ضد عفونی کننده در بین بی خانمان ها و کارتن خواب ها و  اعزام ۱۲۵۰ نفر از کادر درمان به مشهد مقدس در قالب طرح زائران حرم رضوی از دیگر برنامه های انجام شده است.

وی اظهار داشت: تمامی طرح های خیریه و حمایتی سازمان علاوه بر استفاده از منابع اجرای نیات واقفین خیر اندیش همواره از ظرفیت مشارکت های مردمی و خیرین استفاده می نماید و تقریبا در تمامی طرح ها میزان حمایت و مشارکت مردمی در این طرح ها با استقبال گسترده خیرین مواجه می گردد.  

شرفخانی ادامه داد: با اتکاء به خداوند متعال امیدواریم با گسترش فعالیت شوراهای امور خیریه در شهرستان‌ها، گام اساسی در راستای ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین موسسات خیریه و تشکل های مردمی سراسر کشور به منظور افزایش بهره وری فعالیت ها و کمک های خیرین از جمله توزیع هدفمند و متناسب کمک های مادی و معنوی خیرین در هر شهرستان و ممانعت از موازی کاری در ارائه خدمات به نیازمندان صورت گیرد.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به ضرورت بکارگیری فناوری های نوین در زیست انسان امروز، از جمله امور خیریه، امید داریم با راه اندازی پلتفرم جامع امور خیریه  فرایند ارائه خدمات به ذینفعان حوزه امرخیر، اعم از موسسات خیریه، خیرین، نیازمندان به صورت قابل توجهی تسهیل شد.

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه بسته حمایتی مناطق محروم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه بسته حمایتی مناطق محروم سازمان اوقاف و امور خیریه بسته حمایتی مناطق محروم موسسات خیریه و تشکل های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه مرکز امور خیریه سازمان امور خیریه دیگر اقدامات مراکز درمانی ارائه خدمات راه اندازی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند

وقف، نگه­داشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، به‌وسیله‌ی یکی از عقود و قرار دادن منافع آن در جهتی­ که واقف آن را مشخص کرده است. مال وقف‌شده ویژگی‌هایی دارد، که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- از اعیان باشد. (نه از منافع یا دیون)

- در ملکیت وقف‌کننده باشد.

- دارای منفعت حلال باشد. (برخلاف آلات قمار)

- منفعت آن، متعلق به حق غیر که مانع از تصرف است، نباشد؛ بنابراین واقف نمی­‌تواند ملکی را که رهن داده، وقف نماید.

- اصل مال، با استفاده از منافع آن، تمام نشده و به مقدار قابل توجهی باقی بماند؛ بنابراین وقف خوردنی و آشامیدنی، یا گُل برای بوییدن صحیح نیست.

- قابلیت ملکیت داشته باشد؛ بنابراین وقف شراب یا خوک صحیح نیست.

- قابل تحویل باشد؛ لذا وقف حیوان فراری که امکان تحویل آن نیست، صحیح نیست.

- برای منفعت حرام وقف نشده باشد؛ بنابراین وقف مکانی برای فروش شراب، یا برای استفاده­‌ی فِرَق ضالّه باطل است.

به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، از آنجایی که در تعریف وقف آمده بود عین مال باقی بماند و از منافعش استفاده شود، مراجع عظام ابهاماتی پیرامون وقف پول داشتند. چون استفاده کردن از پول مساوی با خرج کردن است. مقدمه‌ای پیرامون وقف پول آماده شد و از دفتر رهبر انقلاب سوالی تحت عنوان استفتا پرسیده شد. حضرت آقا در پاسخ به استفتا جواز وقف پول را با توضیحات آن صادر کردند.

بنا به استفتا رهبر انقلاب اسلامی، «به نظر می‌رسد بقا مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است. والله العالم. در این مسأله نیاز به اطلاق نیست. زیرا وقف جزو عناوین امضا شده در شرع است و حکم تأسیسی نیست و شک نمی‌توان داشت آن کسانی که وقف را تأسیس و در طول زمان‌ها اجرا کرده‌اند، هدفشان این بوده که چیز ثابتی را بگذارند که عوائد آن صدقه جاریه باشد. بلی ممکن است در آن روزگار چیز ثابت، منحصر در عین بوده است، اما این موجب اختصاص حکم به عین نمی‌شود؛ چون غرض و هدف معلوم است و شارع مقدس همین را امضا فرموده است. والحمدلله»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره روش‌های نوین وقف که سازمان اوقاف برای ترویج آن ورود کرده، گفت: در روش‌های نوین وقف، نیت‌هایی که در حوزه دانش بنیان‌ها صورت می‌گیرد، زیاد است. مثلاً می‌گوییم واقفان در حوزه دانش بنیان‌ها وقف پول کنند.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: مردم باید بدانند که هر فردی می‌تواند بجای رقبه (زمین) حساب بانکی خود را وقف کند. یعنی حسابش را اعلام وقفیت کند. هر پولی هم به آن حساب آمد، حکم وقف دارد و سود پول را هزینه نیت واقف می‌کنیم.

پیش از این، نماینده ولی فقیه در نشست تخصصی بررسی نحوه مشارکت و هم افزایی برای تحقق سند توسعه وقف قرآنی گفته بود، از زمانی که استفتا پول و سهام را از محضر مقام معظم رهبری به عمل آوردیم، توانستیم حرکت خوبی را در این زمینه انجام دهیم. اخیراً هم به دنبال استفتا وقف سکو‌ها (پلتفرم‌ها) هستیم.  سازمان اوقاف می‌تواند با مولدسازی و رفتن به سمت به جریان انداختن پول‌های راکد، وقف را به سمت رفع نیاز‌های مردم ببرد و از جانب دیگر به سمت رعایت وقف برای کار‌های سودآور اتفاقات خوبی را رقم بزند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • کمک بیش از ۳۱ میلیارد تومانی به نیازمندان پارسیانی
  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • جزیره قشم میزبان گروه پزشکان جهادی
  • مدیرکل ثبت شرکت‌ها: ۷۴۴ هزار شرکت صوری در کشور داریم
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور/فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • خبرنگار پیشکسوت محلات در حادثه رانندگی جان باخت
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند