Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماران باید در راستای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی قبل از روزه داری، با پزشک معالج خود مشورت کرده تا از فضائل ماه مبارک رمضان به درستی بهره مند شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، بار دیگر لذت میهمانی خدا با صوت دلنشین ربنا و صفای سُفره های سحر و افطار گره خورد.

 دراین ماه که بسیاری مهمان سفر پربرکت الهی بوده و روزه گرفتن بر مکلفان واجب است؛ عده ای درمانده هستند که آیا روزه گرفتن برای آنها مضر است یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بارداری، شیردهی، دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلال کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد باید پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص روزه گرفتن و نحوه مصرف دارو‌ها، مشورت کند.

چرا که رعایت نکردن نحوه میزان دارو و یا قطع خودسرانه دارو، می‌تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

همه بیماران قلبی می‌توانند روزه بگیرند؟

در همین راستا مسعود فیروزکوهی یک کارشناسان تغذیه با بیان اینکه روزه برای افراد سالم نه تنها مضر نیست بلکه موجب سلامتی بدن هست، گفت: افراد بیمار، باید با نظارت پزشک روزه گرفته و از مضر نبودن آن برای بدن اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: آن دسته از افراد که دچار بیماری قلبی هستند برای روزه گرفتن نیاز به تجویز پزشک دارند، در کنار آن باید مواردی را رعایت کنند تا با کمترین مشکل مواجه شوند.
 

 

به گفته این کارشناس؛ عدم مصرف غذای سنگین در افطار، اجرای رژیم پایین آورنده فشار خون، عدم نفاخ بودن غذا، دوری از استرس و نگرانی و مصرف به موقع داروها به خصوص در وعده سحر و افطار باید مورد توجه قرار گیرد.

فیروزکوهی با بیان اینکه بیماران قلبی و عروقی باید از استرس و نگرانی دوری کنند، افزود: تمام بیماران قلبی عروقی در صورت تمایل به روزه گرفتن باید قبل از ماه رمضان با پزشک معالج مشورت تا در صورت نیاز زمان و مقدار مصرف داروی آنها تغییر کند، به گونه ای که مصرف داروهای ادرارآور کاهش و داروهایی مانند آنالاپریل در وعده سحر استفاده شود.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: برخی داروها با غذا تداخل دارند و در زمان کوتاه و فشرده افطار تا سحر ممکن است مصرفشان ایجاد اشکال نکند، همچنین بیماران قلبی که سابقه جراحی دارند اگر پزشک معالج اجازه دهد، منعی برای روزه‌داری ندارد.
 
مسواک و کاهش بوی بد دهان در ماه رمضان

وی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین مبنی بر اینکه برای کاهش بوی بد دهان چه روشی مد نظر است، گفت: قطعاً بهترین گزینه مسواک به موقع و تمیز نگه داشتن دندان ها است، مصرف گیاهان و میوه جاتی مانند هلو، انجیر؛ دارچین؛ میخک و اسفناج برطرف کننده بوی بد دهان هستند.
 
مصرف زیاد آب و چایی، مانع از ابتلا به بیماری کلیوی

این کارشناس تغذیه در بخش دیگر سخنان خود خطاب به بیماران کلیوی، گفت: نقش اساسی و مهم کلیه ها در بدن تصفیه خون و دفع مواد زائد است که این نقش را به کمک جریان خون و آب انجام می دهند، بر این اساس در صورت عدم مصرف آب کافی و مایعات کلیه ها نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.
 

 

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان به دلایل مختلف ممکن است کم‌آبی پیش آمده و کلیه ها تحت تاثیر قرار گیرند، بنابراین آب کافی بین افطار و سحر نوشیده شود، نمک مصرفی و غذاهای شور و شیرین و ترش کم مصرف شوند و از سبزیجات همراه غذا و میوه های آبدار استفاده کنید.
 
شرط روزه داری افرادی که کلیه سنگ ساز دارند

فیروزکوهی مصرف شربت های کم شیرین مانند تخم شربتی، خاکشیر، شربت آبلیمو را راهکاری موثر در رفع کم آبی بدن دانست و اظهار کرد: افرادی که کلیه سنگ ساز دارند برای روزه‌داری حتماً با پزشک مشورت کنند، افزون بر آنکه روزه برای بیماران دیالیزی نیز توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: افراد سالم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی در ماه رمضان از مایعات و میوه در وعده‌های افطار تا سحر زیاد استفاده کنند، و از سوی دیگر باید خوردن زولبیا و بامیه و شیرینی جات را تا حد امکان محدود کرد.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بیماران قلبی بوی بد دهان پزشک معالج روزه گرفتن برای روزه روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال گذشته در کشور روزانه بیش از ۲۸ نفر مبتلا به مالاریا شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد شناسایی شده در استان سیستان و بلوچستان بوده‌است که با توجه به بارش‌های سال‌های گذشته و امسال در مناطق جنوبی که منطقه آندمیک مالاریا محسوب می‌شود، احتمال افزایش موارد ابتلا مورد انتظار است.

حامد جز جلالیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۲۵ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت‌ماه به نام روز جهانی مالاریا نام‌گذاری شده است، افزود: سال ۲۰۲۲ در هر ثانیه ۷ مورد مبتلا به مالاریا در سطح جهان شناسایی و هر دقیقه یک نفر بر اثر بیماری مالاریا جان خود را از دست می‌دهد و همچنین طبق این آمار در ایران نیز ۱۰ هزار نفر در یک سال گذشته مبتلا به بیماری مالاریا شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: وظیفه سیستم بهداشت و درمان این است که با هوشیاری کامل در خصوص شناسایی و درمان مناسب افراد با ریسک خطر بالای مالاریا که شامل تب طول کشیده و سابقه سفر به مناطق مالاریا خیز از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان اقدام نمایند که در این راستا در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰۰ نمونه از جمعیت تحت پوشش دانشگاه تهیه و یک مورد بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی شد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر اظهار امیدواری کرد: با اطلاع‌رسانی و آموزش هموطنان گرامی نسبت به علائم و مخاطرات بیماری مالاریا سطح اطلاعات عمومی جامعه نسبت به این بیماری و نشانه‌ها و علائم بیماری افزایش یابد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مالاریا گفت: حملات بیماری از ویژگی‌های مالاریا است که سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند و بیماری وی تشخیص داده و درمان شود، اغلب بهبود می‌یابد.

جز جلالیان، تشخیص سریع، درمان صحیح و کامل به همراه نظارت مستقیم، منجر به کاهش خطر انتقال مالاریا در جامعه، عدم پیشرفت بیماری و مقاومت دارویی و در نهایت کاهش مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه خراسان رضوی مالاریا خیز نیست و بیماران شناسایی شده اغلب یا سابقه مسافرت به مناطق مالاریا خیز را داشته‌اند یا وارده از مناطق مالاریاخیز هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با توجه به اینکه در صورت عدم شناسایی و درمان به موقع مالاریا احتمال وقوع مرگ افزایش می‌یابد، توصیه می‌شود هر فردی که به اقتضاء شغل و یا مسافرت و... به خصوص سربازان، نیروهای نظامی و رانندگان با استان‌های جنوبی در ارتباط هستند در زمان مراجعه به محل سکونت، سریعاً به نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت به عنوان اولین سطح خدمات، مراجعه نماید.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری از طریق گزش پشه آنوفل انتقال می‌یابد در صورت حضور در مناطق با خطر مالاریا مانند استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان حتماً از لباس پوشیده و آستین بلند استفاده نمایید همچنین بهتر است که از دور کننده‌ها و سایر اقداماتی که منجر به کاهش گزش می‌شود مانند استفاده از پشه بند در موقع خواب استفاده شود.

پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال

جز جلالیان در ادامه به اقدامات صورت گرفته در خصوص فلج اطفال اشاره کرد و گفت: با تلاش و زحمات تیم‌های سیار واکسیناسیون معاونت بهداشت نیشابور، مرحله اول عملیات واکسیناسیون طرح تکمیلی فلج اطفال در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور با پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت هدف کودکان زیر ۵ سال در مناطق واجد شرایط که در زمان عملیات در محل حضور داشته‌اند پایان یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری فلج اطفال در کشورهای همسایه به خصوص همسایگان شرقی، به صورت اپیدمی درآمده، اجرای این طرح کشوری در سطح دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مورد نیاز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: در مرحله اول عملیات واکسیناسیون تکمیلی که از دوم لغایت چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری اجرا شد، ۱۱۸ کودک ایرانی و ۹۰ کودک غیر ایرانی زیر ۵ سال برعلیه این بیماری واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات تکمیلی واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج اطفال را ۱۴ تیم عملیاتی در مناطق تیم سیار و بیش از ۳۰ مرکز خدمات جامع سلامت دارای جمعیت اتباع برعهده داشته‌اند.

جز جلالیان با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال از ۳۰ اردیبهشت‌ماه لغایت یک خرداد در نیشابور اجرا خواهد شد، بیان کرد: این پوشش با مشارکت خوب همشهریان عزیز شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه و زحمات و تلاش‌های تمامی تیم‌های اجرایی و تیم‌های نظارتی که اجرای این طرح کشوری را برعهده داشته‌اند میسر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است