Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@13:55:10 GMT

نگران تورم و بیکاری ناشی از افزایش دستمزد هستیم

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۷۷۴۳

نگران تورم و بیکاری ناشی از افزایش دستمزد هستیم

ایسنا/کرمانشاه رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه، افزایش چشمگیر حداقل دستمزد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وابستگی نرخ ارز به برجام را مهمترین دغدغه‌های اقتصادی سال ۱۴۰۱ دانست.

کیوان کاشفی در نشست با فعالان اقتصادی استان که امروز( ۱۵ فروردین) برگزار شد، با بیان اینکه افزایش دستمزد یکی از گرفتاری‌های جدی فعالان اقتصادی در سال جاری خواهد بود، افزود: اگرچه گفته می‌شود حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش یافته، اما با احتساب سایر هزینه‌ها مانند حق بیمه، مالیات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. این میزان به 100 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نرخ مزد امسال بدون توجه به نظر شرکای اجتماعی و فقط با نظر وزارت کار تعیین شده، تاکید کرد: اگرچه فاصله بین دستمزد کارگر و کارمند طی سال‌های اخیر را می‌پذیریم، اما دولت می‌تواند با اتکا به پشتوانه بانک مرکزی هرطور شده حقوق کارکنان را بدهد، اما فعالان اقتصادی از پس پرداخت این میزان دستمزد برنمی‌آیند.

رئیس اتاق کرمانشاه درباره ایجاد موج بیکاری و حتی تورم ناشی از افزایش دستمزد هشدار داد و عنوان کرد: معتقدیم تعیین مزد به صورت پایه و مقطوع منطقی نیست و باید به سمت مزدهای شناور و توافقی برویم که هم رونق تولید و هم افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

کاشفی دغدغه دیگر اقتصاد کشور در سال جاری را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد و یادآور شد: به جهت فساد فراوانی که ایجاد شده موافق پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن نیز باید با برنامه باشد.

وی معتقد است، حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر قابل توجهی بر سطوح قیمتی بسیاری از کالاها خصوصا مرغ، گوشت قرمز، دارو و... خواهد داشت و دهک‌های پایین را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق ایران، روند حذف ارز ترجیحی باید بگونه‌ای باشد که فشار کمتری به اقشار آسیب پذیر وارد شود.

کاشفی پیش‌بینی نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ را نیز دشوار دانست و افزود: آنچه مسلم است امسال نرخ ارز ارتباط مستقیمی با تعیین تکلیف برجام دارد.

وی با بیان اینکه در صورت عدم به نتیجه رسیدن برجام که البته بعید به نظر می‌رسد نرخ ارز ۳۵ تا ۴۰ هزار تومانی دور از انتظار نیست، تاکید کرد: اما اگر توافق خوبی حاصل شود بخشی از دارایی‌های دولت آزاد خواهد شد و دست دولت برای تزریق ارز و تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد باز است.

وی سپس به وضعیت کرمانشاه هم اشاره کرد و ادامه داد: کرمانشاه در چند شاخص اقتصادی مهم از جمله تورم، بیکاری و فضای کسب و کار دچار چالش است که تبعات روانی آن امید را در استان کاهش داده است.

رئیس اتاق کرمانشاه بهبود چند شاخص اقتصادی اصلی استان را زمینه ساز برگشت امید به کرمانشاه و بهبود وضعیت استان دانست.

کاشفی از تغییراتی که در سطوح مختلف مدیریتی استان ایجاد شده و در دست انجام است هم یاد کرد و گفت: ممکن است در سال جدید با تفکر و چارچوب‌های جدیدی در دستگاه‌های استان مواجه شویم که باید برای آن آماده باشیم.

عضو هیات رییسه اتاق ایران به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه کرمانشاه در شرایط فعلی ظرفیت چندانی در عرصه دانش بنیان ندارد.

کاشفی بر لزوم تقویت عرصه دانش بنیان در استان تاکید کرد و ادامه داد: اگرچه اتاق بازرگانی متولی اصلی حوزه دانش بنیان نیست، اما آمادگی داریم در عرصه تجاری سازی، بازاریابی و صادرات این شرکت‌ها را حمایت کنیم.

وی همچنین بر لزوم تعریف فضای کسب و کار مجزا برای حوزه دانش بنیان و استارت آپ ها هم تاکید کرد که شرایط متفاوتی نسبت به سایر واحدها دارند و عنوان کرد: این پیشنهاد از طرف کرمانشاه به مرکز آمار ایران اعلام شده و امیدواریم امسال مورد توجه قرار بگیرد.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره کرد شرایط سخت بخش کشاورزی خصوصا در کرمانشاه در سال جاری بود و عنوان کرد: به نظر می‌رسد امسال با چالش‌های مختلفی در بخش کشاورزی مواجه شویم.

کاشفی افزایش قیمت محصولات کشاورزی، تشدید نظارت‌ها، دشواری تامین مواد اولیه خصوصا کود و سم و... را از مهمترین این چالش‌ها دانست.

وی اظهار کرد: مسائل بین‌المللی و بحران روسیه و اوکراین که هر دو تامین کننده یک‌ چهارم غلات جهان هستند نیز بر مشکلات بخش کشاورزی و افزایش قیمت‌های جهانی بی تاثیر نیست که تبعات خاص خود را در کشور ما نیز به همراه خواهد داشت.

کاشفی در پایان بر لزوم برگزاری جلسات مستمر تبادل نظر بین بخش خصوصی هم تاکید کرد که باعث شکل گیری گفتمان و ادبیات مشترک و تبادل اطلاعات خواهد شد و گفت: به علاوه این نشست‌ها کمک می‌کند بتوانیم اولویت‌ها و مسائلی که باید بر آن تمرکز کنیم را بشناسیم و بتوانیم با پیش بینی وضعیت آینده خوراک فکری مناسب هم در اختیار بخش دولتی قرار دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه ارز دستمزد رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه ارز ۴۲۰۰ تومانی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۷۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته یاد کرد و گفت: برای امسال ایجاد بیش از ۲۶ هزار فرصت شغلی را هدفگذاری کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مختار احمدی، امروز (دوازدهم اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته روند کاهشی بیکاری در استان را شاهد بودیم، بگونه‌ای که در فصل بهار کاهش ۵.۲ درصدی، در فصل تابستان کاهش ۳.۳ درصدی و در فصل پاییز کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری را نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن شاهد بودیم، اما در فصل زمستان نرخ بیکاری استان حدود ۲.۳ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار سال گذشته ۱۰.۲ درصد، در فصل تابستان ۱۰.۳ درصد، در فصل پاییز ۱۱.۲ درصد و در فصل زمستان ۱۷.۴ درصد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از معدود استان‌هایی است که کاهش نرخ بیکاری را برنامه محور دنبال می‌کند و سند اشتغال تدوین شده دارد، اظهار کرد: بر اساس این سند در سال گذشته ایجاد ۳۴ هزار و ۵۱۷ شغل ناخالص را هدفگذاری کردیم که بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد این میزان هدفگذاری تحقق ۱۱۸ درصدی داشته و در مجموع سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۶۰ شغل برای استان کرمانشاه در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

احمدی از راستی‌آزمایی اشتغال ثبت شده در این سامانه با هدف جلوگیری از ثبت افراد تکراری و... نیز خبر داد و تاکید کرد: ۹۶ درصد اشتغال ثبت شده کرمانشاه در سامانه رصد صحت داشته و تنها چهار درصد انحراف داشتیم.

به گفته این مسئول، سال گذشته و بر اساس آمار تامین اجتماعی حدود ۹۰۰۰ نفر افزایش بیمه شده اجباری حاصل از ایجاد اشتغال داشتیم که باعث شد پوشش بیمه تامین اجتماعی استان کرمانشاه از ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۹.۳ درصد در پایان سال گذشته افزایش یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه درباره تفاوت آمار بیمه شدگان اجباری و آمار ثبت شده در سامانه رصد نیز یادآور شد: تعدادی از افرادی که مشغول به کار می‌شوند در حوزه اصناف و یا مشاغل خانگی هستند که الزام بیمه ندارند. از سوی دیگر تعدادی از شاغلین نیز از بیمه روستاییان و عشایر برخوردار می‌شوند.

احمدی در پاسخ به اینکه چرا تاثیر این میزان اشتغالزایی در نرخ بیکاری استان چندان مشهود نیست نیز خاطرنشان کرد: برای هر یک درصد کاهش نرخ بیکاری به ایجاد هشت هزار شغل خالص نیاز داریم، در حالی که مشاغل ثبت شده در سال گذشته ناخالص بوده و در کنار آن احتمال ریزش مشاغل قبلی نیز وجود دارد.

وی سپس از هدفگذاری برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان در سال جاری نیز یاد کرد و گفت: طبق اطلاعاتی که از دستگاه‌ها اخذ شده برای امسال ایجاد ۲۶ هزار و ۲۴۷ شغل را هدفگذاری کرده ایم که امیدواریم محقق شود.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، امسال تمرکز ویژه‌ای بر اشتغال فارغ‌التحصیلان است، بگونه‌ای که مقرر شده بیش از ۱۴ درصد اشتغالی که دستگاه‌ها به ثبت می‌رسانند، از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه

احمدی در ادامه از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در استان یاد و عنوان کرد: سال گذشته بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان پرداخت شده که شامل تسهیلات تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و تسهیلات سفر رئیس جمهور بوده است.

وی از تسهیلات یازده هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور برای استان یاد کرد که تاکنون بالغ بر ۴۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و افزود: با توجه به دو ساله بودن فرصت پرداخت این تسهیلات، امیدواریم تا پایان این موعد شاهد جذب تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان باشیم.

سهم کمتر از پنج درصدی تعاونی‌ها از اقتصاد کرمانشاه

احمدی به وضعیت تعاونی‌های کرمانشاه نیز اشاره کرد و از وجود ۳۲۰۰ تعاونی فعال در استان خبر داد که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش دارند و اشتغالزایی آنها نیز بالغ بر ۵۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه این تعاونی‌ها در حوزه تولید، توزیع، مصرف، مسکن، بهداشت، عمران و ... هستند، یادآور شد: تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش تعاونی‌های مرزنشین هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد: برخی تعاونی‌های استان در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند که صادرات تعاونی‌های کرمانشاه سال گذشته به حدود ۶۳ میلیون دلار رسید.

احمدی همچنین از ایجاد ۵۶ تعاونی جدید در استان در سال گذشته با اشتغالزایی ۱۸۵۰ نفر نیز خبر داد.

وی یکی از اقداماتی که امسال با جدیت پیگیری می‌شود را تلاش برای افزایش سهم تعاونی‌ها از اقتصاد استان اعلام و اظهار کرد: سهم بخش تعاون از اقتصاد باید نزدیک به ۲۵ درصد باشد، این سهم در کرمانشاه و در کل کشور کمتر از پنج درصد است.

بلاتکلیفی پروژه‌های «شستا» وجهه خوبی ندارد

به گزارش ایسنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از آخرین وضعیت پروژه‌های شستا که از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است یاد کرد و ادامه داد: شستا چهار پروژه اصلی در استان دارد که یکی از آنها سیمان غرب بوده و از واحدهای بسیار فعال و خوب به شمار می‌رود.

وی یکی دیگر از این پروژه‌ها را کاغذ غرب اعلام کرد که مقرر شده در صورت عدم اجرا به سرمایه‌گذار واگذار شود و اکنون نیز یک سرمایه‌گذار برای این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

احمدی با بیان اینکه برای پروژه بیستون تامین نیز مقرر شده بانک رفاه منابعی را پرداخت کند که البته تاکنون پرداخت نشده، گفت: طبق پیگیری که انجام داده‌ایم بانک رفاه مشکلی برای پرداخت این منابع ندارد.

وی ادامه داد: کارخانه اسیدسیتریک نیز اکنون تولید آزمایشی را انجام می‌دهد و نزدیک به ۷۰ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند و پیگیری برای تولید صنعتی آن نیز در دست اقدام است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه ما نیز پیگیر پروژه‌های شستا در استان هستیم، گفت: عدم اجرای این طرح‌ها وجهه خوبی ندارد.

تکمیل ورزشگاه کارگران تا شش ماه آینده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به سه ورزشگاهی که برای رفاه کارگران در سطح استان وجود دارد، افزود: دو ورزشگاه اکنون فعال است. اگرچه بخش استخر مجموعه ورزشی کارگران واقع در سه راه حافظیه نیز فعال بوده و در حال استفاده است، اما  بخش‌های دیگری از آن هنوز تکمیل نشده است.

احمدی با بیان اینکه وزیر کار در سفر اخیر خود به استان بازدیدی از این پروژه داشت، تاکید کرد: در آن زمان پیشرفت این پروژه حدود ۷۵ درصد بود که اکنون بیشتر شده است.

وی از تصویب ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه خبر داد که ۱۵ میلیارد تومان آن ملی و مابقی استانی است و گفت: امیدواریم با تخصیص به موقع منابع، این پروژه ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است /نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد