Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@17:22:27 GMT

علائم مختلف در آزمایش خون به چه معناست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۷۸۷۷

علائم مختلف در آزمایش خون به چه معناست؟

آزمایشات خونی بار­ها در طول زندگی هر فردی انجام می­شوند تا هم فاکتور­های خونی مورد بررسی قرار بگیرند، هم بیماری­ها تشخیص داده شوند و هم روند درمان بیماری­های خاص مشخص شود. اکنون در این مقاله قصد داریم به تفسیر برخی از علائم ها که در آزمایشات خون دیده می­شوند بپردازیم.

CBC : شمارش کامل خون

طی این تست گلبول قرمز، سفید، پلاکت و مؤلفه­های دیگر خون بررسی می­شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

Hb : هموگلوبین

شدت و میزان کم­خونی یا آنمی را مشخص می کند. اگر فردی نیاز به انتقال خون داشته باشد این آزمایش باید انجام گیرد.

MCH :  میزان متوسط هموگلوبین در گلبول قرمز

این عبارت در آزمایش خون، وضعیت کم خونی و عفونت موجود در بدن را بررسی می کند. به صورت نرمال عددی بین ۲۷.۵ تا ۳۳.۲ پیکوگرم باید باشد.

مقدار هموگلوبین اگر از این بازه بالاتر باشد یعنی فرد نشانه کم­خونی و اگر از این بازه پایین تر باشد یعنی فرد نشانه سوء تغذیه را دارد.

MCV : حجم متوسط هموگلوبین

برای اندازه­گیری اجزای متفاوت خون نظیر گلبول­های قرمز، از عبارت MCV استفاده می­کنند که به صورت نرمال عددی بین ۸۰ تا ۹۵ است.

اگر عدد موجود در آزمایش کمتر از ۸۰ و یا بیشتر از ۹۵ باشد، سطوح بحرانی MCV را نشان می­دهد که می­تواند ناشی از سندروم خستگی مزمن یا کم خونی باشد.

RBC : شمارش تعداد گلبول­های قرمز

این عبارت برای اطلاع از تعداد گلبول های قرمز کاربرد دارد که اگر بالاتر و یا پایین تر از سطح نرمال باشد، نشان دهنده بروز بیماری و یا یک اختلال در بدن است.

MCHC : میانگین وزن هموگلوبین نسبت به حجم گلبول­های قرمز خون

این عبارت در تشخیص شدت و علت به وجود آمدن کم­خونی کاربرد دارد و بازه نرمال آن بین ۳۳.۴ تا ۳۵.۵ گرم در هر دسی لیتر قرار می گیرد.

---

RDW : اندازه گیری گلبول­های قرمز

دلیل اصلی بروز کم خونی توسط این آزمایش شناسایی می­شود و بازه نرمال آن بین ۶ تا ۸ میکرومتر است.

BUN : نیتروژن اوره خون

عملکرد کلیه و کبد از طریق این آزمایش و به وسیله پزشک متخصص بررسی می­شود و به صورت طبیعی این فاکتور باید عدد ۰.۱ میلی لیتر را در آزمایش خون نشان دهد.

Hematocrit : درصد گلبول­های قرمز خون

میزان گلبول­های قرمز در حجم کل خون از طریق این تست بررسی می شوند.

WBC : شمارش گلبول­های سفید

تعداد کلی گلبول­های سفید خون از طریق این آزمایش به دست می آید. پنج نوع از گلبول­های سفید یا لکوسیت­ها با نام­های مونوسیت­ها، لنفوسیت­ها، ائوزینوفیل­ها، نوتروفیل­ها و بازوفیل­ها مورد بررسی قرار می گیرند.

PLT : پلاکت خون

در صورتی تجویز می­شود که کبودی­های بی­دلیل، خون دماغ شدن بدون علت، ترمیم سخت محل زخم، خون در سیستم گوارش، خونریزی شدید هنگام قاعدگی، بثورات پوستی قرمز همچون پورپورا و پتشیا را شاهد باشیم.

Uric Acid : اسید اوریک

سطح اسید اوریک موجود در خون از طریق این آزمایش مشخص می­شود. به کمک این آزمایش می­توان به تعیین اسید اوریک موجود در خون و چربی نیز پرداخت. این تست برای زنان در بازه ۲.۴_۶ میلی گرم بر دسی لیتر و برای مردان در بازه ۳.۴_۷ میلی گرم بر دسی لیتر نرمال است.

HCG : تست حاملگی

این تست به دو روش انجام می شود که شامل خون گیری و ادرار هستند.

Retic : شمارش رتیکولوسیت

توانایی مغز استخوان جهت تولید گلبول قرمز خون طی این تست بررسی می­شود و همچنین در مواردی نظیر پایین بودن شاخص هموگلوبین، هماتوکریت، گلبول سفید و وجود علائم کم­خونی در خون نیز تجویز خواهد شد.

 

---

 

G6PD : تست حساسیت به باقالی

آنزیمی به نام G6PD (آنزیم سوخت و ساز گلوکز) طی این تست بررسی می­شود. یکی از آزمایش­های غربالگری به حساب می آید و برای تشخیص بیماری فاویسم به کار گرفته می شود.

ESR : سرعت رسوب گلبول های قرمز خون

التهابات بدن از طریق این تست بررسی می­شوند و برای تشخیص بیماری­ خاصی نیست بلکه در کنار سایر شاخص­ها در تشخیص و درمان انواع بیماری­ها کمک کننده خواهد بود.

Pt : پروترومبین

این آزمایش جهت بررسی اختلالات لخته خون مورد استفاده قرار می­گیرد. هنگامی تجویز می­شود که علائمی چون کبودی و خونریزی بی دلیل، بروز لخته خون در شریان­ها و خونریزی بینی یا لثه دیده شود.

Ptt : زمان پروترومبین

طی این تست مدت زمانی که طول می­کشد تا در خون لخته ایجاد شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

PBS : لکه گذاری خون، اسمیر خون محیطی

موارد غیر طبیعی سلول­های خونی از طریق این آزمایش مورد بررسی قرار میگیرد. اگر علائمی چون کبودی بی­دلیل، زردی بدون علت پوست، کم خونی و کاهش وزن بدون توجیه دیده شود این تست را تجویز می کنند.

Ind.combs : کومبس غیر مستقیم

آنتی بادی­های غیر معمولی در سرم پلاسما از طریق این تست مورد بررسی قرار می­گیرند.

D.combs : کومبس مستقیم

آنتی بادی ضد گلبول قرمز به واسطه این تست مورد بررسی قرار می­دهند که از طریق آن، حساسیت به RH تشخیص داده خواهد شد.

INR : تشخیص لخته خون

این تست در تشخیص لخته­های خون فعالیت دارد و اگر از حد نرمال پایین تر باشد یعنی خون در زمان بسیار کمتری حالت لختگی خواهد گرفت و اصطلاحا می گویند خون غلیظ است. اگر از حد نرمال بالا تر باشد یعنی زمان بیشتری طول می کشد تا خون لخته شود و فرد مبتلا، خون بیشتری از دست خواهد داد.

برای تفسیر آنلاین آزمایش خون می توانید به سایت پذیرش 24 مراجعه نمایید و با متخصصین این امر به راحتی ارتباط برقرار نمایید.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مورد بررسی قرار تست بررسی گلبول های قرمز تر باشد یعنی آزمایش خون گلبول قرمز قرمز خون کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی چین

تلویزیون دولتی چین گزارش داد امروز چهارشنبه آزمایش‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل‌بعدی این کشور را که سومین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر آن است، به اجرا گذاشته است.

به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی «سی.سی.تی.وی» چین گزارش کرد شروع آزمایش دریایی این ناو مشهور به ناو هواپیمابر «فوجیان» توسط نیروی دریایی چین حدود دو سال بعد از نخستین رونمایی پکن از این ناو در ژوئن ۲۰۲۲ اتفاق می‌افتد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ناو هواپیمابر فوجیان که کاملا به صورت بومی و داخلی طراحی و ساخته شده، پیشرفته‌تر و بزرگتر از ناوهای هواپیمابر دیگر ارتش چین شامل ناو «شاندونگ» که در اواخر ۲۰۱۹ شروع به کار کرده و همچنین اولین ناو هواپیمابر این کشور یعنی ناو «لیائونینگ» که توسط پکن در سال ۱۹۹۸ به صورت دسته دوم از اوکراین خریداری شد، است.

توسعه ناو هواپیمابر «فوجیان» در راستای برنامه چین برای تقویت ارتش این کشور، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهور چین برای تبدیل کردن پکن به یک قدرت نظامی برجسته در منطقه و تبدیل نیروی دریایی چین به یک به اصطلاح «نیروی دریایی آب‌های آبی» که قادر به قدرت‌نمایی در فواصل خیلی دورتر از سواحل چین باشد، است.

نام این ناو برگرفته از استانی در چین است که روبروی جزیره تایوان واقع است. این ناو به فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای همچون پرتابگرهای الکترومغناطیس پیشرفته مجهز است.

ناو هواپیمابر مذکور قبل از اجرای آزمایشات دریایی در کارخانه ساخت کشتی «جیانگنان» شهر «شانگهای» مستقر بود و در آنجا تحت آزمایشاتی قرار گرفت. شبکه تلویزیونی «سی.سی.تی.وی» گزارش داد که ناو فوجیان روز چهارشنبه در ساعت هشت صبح به وقت محلی  به آب انداخته شد.

آزمایشات دریایی یک مرحله قبل از شروع رسمی خدمت در نیروی دریایی چین است و انتظار می‌رود این مرحله بالغ بر یک سال طول بکشد. ناو شاندونگ قبل از آنکه رسما وارد خدمت شود ۹ مرحله مورد آزمایش‌های دریایی قرار گرفت.

این آزمایش همزمان با بروز تنشی دیگر میان کشتی‌های فیلیپین و چین در دریای چین جنوبی اتفاق افتاد. فیلیپین امروز چهارشنبه اعلام کرد گارد ساحلی چین با دو کشتی فیلیپینی در مسیر عزیمت به ناحیه کم عمق «اسکاربورو شول» با سلاح آب‌پاش برخورد کرده است.

روزنامه انگلیسی «چاینا دیلی» به نقل از نیروی دریایی چین نوشت، آزمایش دریایی ناو هواپیمابر فوجیان با هدف ارزیابی ثبات و قابل اتکا بودن عملکرد سامانه‌های پیشران و برق الکتریک این ناو انجام شد.

این روزنامه در گزارش خود تصریح کرد این ناو در زمره «یکی از مهم‌ترین تجهیزات نظامی» که چین در دست توسعه قرار داده، محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جراحت وحشت لب شجاع خلیل زاده بعد از برخورد با مهرداد محمدی + عکس
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • بررسی کمبود شیرخشک در داروخانه ها
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • شروع تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی چین
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون