Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرده طبق قانون بودجه سال جاری، همه ناشران ثبت‌شده در نزد سازمان بورس ملزم هستند سود سهام خود را از طریق سامانه سجام به حساب ذی‌نفعان واریز کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، محسن انصاری مهیاری مدیر نظارت برناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز در نامه‌ای به کلیه ناشران ثبت‌شده نزد این سازمان و همچنین موسسات حسابرسی معتمد سازمان اعلام کرد بر اساس بند (م) تبصره 5 قانون بودجه 1401 کل کشور و لازم‌الاتباع شدن قانون بودجه سال 1401 کل کشور اعلام می‌شود به استناد بند (م) تبصره 5 قانون مزبور کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند جهت تسهیل امور سهامداران، سود تقسیمی مصوب مجامع عمومی را‌‌‌‌‌‌‌‌ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به مدت 6 ماه تا دو سال محکوم می‌شوند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است بر اجرای این بند نظارت کند.

علاوه بر تاکید بر اجرای کلیه تکالیف منبعث از قانون فوق‌الذکر و سایر قوانین و مقررات مرتبط و همچنین در جهت اجرای تکلیف قانونی موضوع بند (م) ‌تبصره (5) قانون بودجه ضروری است کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان که در سال 1401 اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یا عادی به طور فوق‌العاده جهت توزیع سود نموده و نسبت به تقسیم خود اقدام می‌نمایند، هماهنگی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به منظور پرداخت سود از طریق سامانه سجام از جمله هماهنگی قبلی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام داده و در گزارشات مالی خود زمانبندی پرداخت سود سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌ با در نظر گرفتن الزام قانونی مذکور اعلام کنند.

به گزارش فارس، با توجه به رویه قبلی که بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها ملزم بودند، حداکثر تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی اقدام به برگزاری مجمع کنند و اگر سودی در مجمع به تصویب می‌رسید، حداکثر تا 8 ماه بعد از تصویب مجمع فرصت داشتند که سود سهامداران را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنند، در این بین سهامداران خرد گاهی متوجه برگزاری مجمع و یا اختصاص سود نمی‌شدند و سودهای مردم در حساب شرکت‌ها رسوب می‌کرد که نوعی حق‌الناس بر گردن مدیران شرکت‌ها به شمار می‌رفت، اما بعد از راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام، این امکان برای مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شد تا با پرهیز از هزینه‌های اداری و بروکراسی سود سهامداران خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت متمرکز و با سامانه سجام واریز کنند.

با این وجود برخی از شرکت‌ها از پرداخت سود سهامداران خرد، خودداری می‌کردند و یا آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ در شرایط کرونایی برای دریافت سود ناچیز به بانک‌ها می‌کشاندند، اما با تصویب این قانون الزامی وجود دارد که همه شرکت‌ها سود تصویب‌شده را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کنند.

البته برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند قوانین بودجه، قانون یکساله است که برای دخل و خرج دولت مصوب می‌شود و حتی‌الامکان نباید متعرض قوانین دائمی شود و یا به وضع قانون جدید اقدام کند، اما عملکرد نامناسب برخی مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی نمایندگان را‌‌‌‌‌‌‌‌ بر آن داشت تا این بند را‌‌‌‌‌‌‌‌ در قانون بودجه امسال بگنجانند و برای مدیران شرکت‌ها الزام ایجاد کنند.

برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت موضوع «لزوم واریز سود سهامدارن از طریق سجام» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌176

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: کلیه ، ناشران ، پرداخت سود ، سود ، محسن انصاری مهیاری ، مدیر نظارت بر ناشران بورسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کلیه ناشران پرداخت سود سود سازمان بورس و اوراق بهادار مدیران شرکت ها ناشران ثبت شده قانون بودجه پرداخت سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۸۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش بازی سهامدار عمده در شرنگی

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در روز گذشته معاملاتی (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهامداران عمده در نماد‌هایی مختلفی دست به خرید و فروش سهام زدند که سنگین‌ترین خرید سهامدار عمده به شرنگی تعلق گرفت جایی که یک سهامدار حقیقی ۶۲ میلیارد تومان سهام شرنگی را خریداری کرد.   ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000Iwy

دیگر خبرها

  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آتش بازی سهامدار عمده در شرنگی
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟