Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@14:38:53 GMT

شوری آب روستای مبارک آباد قم در ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۸۹۱۵

شوری آب روستای مبارک آباد قم در ماه مبارک رمضان

معضل آب همواره یکی از مشکلات روستای مبارک آباد قم بوده و این روزها به گفته اهالی محل شوری آب در روزهای ماه مبارک رمضان باعث سختی اهالی روستا برای تهیه آب شیرین با دبه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   قم فردا، مبارک آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی قم است این روستا در دهستان قنوات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۲۸ نفر (۱۴۷خانوار) بوده‌است و در سال های اخیر جمعیت این روستا به شدت در حال افزایش است و خطر حاشیه نشینی یکی از تهدیدهای این روستا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




 تپه قلعه مبارک آباد در بخش مرکزی دهستان قنوات و حدود 200متری روستای مبارک آباد و خاور قم درسمت راست جاده قم سراجه واقع و فاصله آن تا شهرستان قم 6 کیلومتر است. با توجه به آثار به دست آمده قدمت این تپه به دوران ساسانیان می رسد. هم چنین برروی سطح تپه تکه سفال هایی مربوط به قرون 7،4 هجری و قطعات شکسته وناقص آجرهایی باضخامت 4 سانتی متر ویک نمونه به عرض 10 سانتی متر وضخامت 3 سانتی متر وبه شکل مستطیل دیده شده است.

آب انبار مبارک آباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای مبارک آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با اینکه روستای مبارک آباد در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتری قم واقع شده  ساکنان آن سالهاست با معضل کم آبی مواجه هستند بر اساس گفته های مسئولان این روستا مشکل اصلی نبود آب نیست بلکه عدم تامین زیرساخت های لازم و به روزرسانی شبکه انتقال آب باعث بروز این معضل جدی شده است، البته در ماه های اخیر به گفته اهالی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و آب لوله کشی از فشار مناسبی برخوردار است.

 مشکلی که هر از چند گاهی پای متولیان امر را به روستاها بازکرده و هر بار فقط وعده ای بر وعده های قبلی انجام نشده اضافه کرده است برخی از اهالی این روستا با ارسال پیام هایی به خبرنگار سایت قم فردا از شوری آب این روستا در آستانه ماه رمضان گلایه داشتند.

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ‌آب روستای مبارک آباد خیلی شور شده است از طرفی هم کارت آب و دستگاه فروش آب شیرین هم در این روستا و اطراف روستا وجود ندارد و برای خرید آب باید به مغازه ها مراجعه کنیم و برای هر دبه بیست لیتری باید پنج هزار تومان هزینه کنیم که اگر در روز یک دبه بیست لیتری آب تهیه کنیم باید ماهانه فقط ۱۵۰ هزار تومان پول آب شرب دهیم از مسئولان درخواست رسیدگی داریم.

مشکل عدم دسترسی به آب‌لوله‌کشی با فشارمناسب سال‌ها بود که با زندگی مردم این روستا عجین شده بود و چند سالی می‌شد که مردم روستا در تابستان گرما و طاقت‌فرسای قم با قطعی مکرر آب روبه‌رو بودند و گاهی تا ۱۲ ساعت از روز، رنگ آب را نمی‌‌ دیدند با وجود حل برخی از مشکلات اما معضل آب هنوز وجود دارد و  مردم این روستا به امید آمدن دوباره آب هنوز صبوری می‌کنند و تا شاید فرجی شود.

به گفته اهالی سال‌ها است لوله‌کشی برای آب‌رسانی به روستا با هزینه خود مردم انجام‌شده است، اما همچنان از داشتن آب‌لوله‌کشی با فشار و کیفیت مناسب محروم هستند و مجبور هستند با تانکر و آب جوی روزگار خود را سپری کنند.

 آب رسانی به بخش قنوات از سمت کهک است و روستای مبارک آباد در انتهای این مسیر آب رسانی قرار دارد و چون از نظر ارتفاعی نیز روستای مبارک آباد بالاتر از قنوات است در تابستان که مصرف بالا می‌رود، فشار آب کم می‌شود و در میانه روزکه اوج مصرف است در برخی از کوچه‌ها که شبکه توزیع شان کامل نیست و قدیمی است فشار آب بسیار کمتر می‌شود

به گفته کارشناسان سه روستای مبارک آباد، حاجی‌آبادآقا و سراجه به دلیل افزایش جمعیت در سالیان اخیر از آب شهری محروم بودند سیستم لوله‌کشی آب این مناطق مربوط زمانی است که جمعیت این روستاها به صد نفر هم نمی رسیده و بیش از چهل سال از عمر این شبکه آبرسانی می گذرد. در حال حاضر گاهی آب به صورت قطره چکانی از این لوله کشی ها خارج می شود که این مساله مشکلات زیادی را برای ساکنین به وجود آورده است.  نبود آب موجب بروز بیماری و شدت گرفتن آن شده و مردم روستاها اکثرا برای شستشو از آب های کشاورزی اطراف برداشت می‌کنند. همچنین به بهانه وجود آب حتی به صورت قطره چکانی، تانکرهای آب آشامیدنی به این منطقه اعزام نمی شوند، و در روزهای ماه مبارک رمضان مردم این روستا از آب شیرین محروم هستند.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: روستای مبارک آباد لوله کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۸۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، احمد باقری پور در جلسه زمانبندی افتتاح این طرح‌ها که با ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیرعامل و معاونین آب و فاضلاب کشور و همچنین جانشین قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، گفت: پروژه‌های محرومیت زدایی برای تامین آب ۵۸ روستای استان یزد در قالب طرح جهاد آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجرا است که در این جلسه در مورد برنامه زمانبندی بهره برداری این پروژه‌ها در ۳۱ روستا تا پایان امسال برنامه ریزی شد.   او با بیان اینکه طرح‌های آماده بهره برداری در شهرستان‌های خاتم، اردکان و ابرکوه قرار دارند افزود: با بهره برداری از این طرح‌های محرومیت زدایی پنج هزار ۷۶۳ خانوار روستایی با جمعیت ۱۹ هزار و ۷۷۰ نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند می‌شوند.   معاون توسعه و بهره برداری آبفای استان یزد ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها در ۳۱ روستای استان بالغ بر هزار میلیارد ریال از محل طرح ملی محرومیت زدایی از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هزینه شده است.   باقری پور بر ارتقای کیفیت زندگی و افزایش امیدآفرینی بین روستائیان تاکید کرد و اظهار داشت: عملیات آبرسانی به این روستا‌ها شامل ۱۵ روستا در مجتمع آبرسانی بخش بهمن ابرکوه، ۹ روستا در مجتمع آبرسانی عقدای اردکان و هفت روستا در مجتمع آبرسانی بختیاری و شهریاری خاتم است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • اتصال خط انتقال مخزن و ایستگاه پمپاژ مجتمع ارسی خوی
  • آبرسانی به روستای محروم و صعب العبور دره دول
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر
  • تزریق گاز به خطوط لوله ۶ روستای شهرستان سوادکوه
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد