Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:50:35 GMT

ناگفته‌هایی از معتمد و مشاور سابق سرهنگ قذافی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۹۰۵۵

ناگفته‌هایی از معتمد و مشاور سابق سرهنگ قذافی

به گفته یکی از معتمدین و مشاوران سابق معمر قذافی، اسرائیل به دنبال جذب این دیکتاتور سابق لیبی به عنوان "واسطه و میانجیگر" برای حل‌وفصل و مذاکره صلح با فلسطینی‌ها پس از جنگ ۲۰۰۷ در غزه بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ‌ایست‌ آی، شیمون پرز، رئیس پیشین رژیم صهیونیستی، به دنبال معمر قذافی، دیکتاتوری سابق لیبی، فردی که سالها توسط کشورهای غربی به عنوان یک فرد طرد شده محسوب می‌شد، بود تا او را به عنوان یک میانجیگر جایگزین حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر کند تا مذاکرات صلح را که به میزبانی لیبی برگزار می‌شد، هدایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرز معتقد بود که قذافی به علت شهرت بالایش در دنیای عرب، فردی عالی و بی‌نقص برای چنین کاری است، زیرا هیچ مرزی بین دو طرف نبود و از طرفی خصومت بین لیبی و اسرائیل مربوط به سرزمین نبود بلکه دشمنی آن‌ها ایدئولوژیک بود.

این اظهارات در کتاب خانم «دعد شرعب»، مشاور و معتمد قذافی و تاجر اردنی آشکار شده است.

شرعب می‌گوید که او چگونه به طور مخفیانه با یک جت شخصی از امان به تل‌آویو رفت؛ جایی که او در یک هتل با پرز دیدار کرد.

او نوشته که از دست دادن با پرز خودداری کرد و به وی گفت: تو هر روز در حال کشتن فلسطینی‌ها در غزه هستی.

پرز در کمال خونسردی به شرعب گفت: اسرائیل می‌خواهد به واسطه امضای برخی از توافقنامه‌ها با فلسطین، مسائل مربوط به غزه را حل و فصل کند. قذافی میانجیگر ایده‌آلی در این خصوص خواهد بود.

به گفته شرعب، پرز به او گفت: ما مشتاقیم به لیبی برویم یا در یک کشور بی‌طرف با قذافی دیدار کنیم.

پس از گفت‌وگو در این خصوص، آن‌ها توافق کردند که اردن مکان خوب و ایده‌آلی برای این دیدار است و بدین ترتیب شرعب در انتهای این جلسه با پرز دست داد. قذافی که نسبت به انتقادات داخلی و اطلاع یافتن مردم لیبی از گفت‌وگو او با اسرائیل نگران بود، با شرط اینکه مذاکرات به طور مخفیانه انجام شود، توافق کرد.

اما شرعب می‌گوید: قذافی نمی‌خواست که چنین قدم پرخطری را بردارد و با اسرائیل بر سر یک میز بنشیند؛ اتفاقی که موجب ناراحتی اکثر مردم لیبی می‌شد.

هیلاری کلینتون و تونی بلر

پس از انتشار کتاب شرعب تحت عنوان "من و سرهنگ: زندگی من با قذافی"، وی در مصاحبه‌های گسترده با میدل ایست آی عنوان داشت که چگونه این دیکتاتوری سابق لیبی او را به صورت مخفیانه به ماموریت‌های مختلف در دور دنیا می‌فرستاد؛ ماموریت‌هایی که او به طور مستقیم با جورج بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت‌وگو و با عبدالباسط محمد المقرحی، بمبگذار لاکربی در زندان دیدار کرد.

وی توضیح می‌دهد که قذافی که از سال ۱۹۶۹ تا زمان قتل‌اش در ۲۰۱۱ در لیبی حکومت می‌کرد، چگونه به او (شرعب) خیانت کرد و او را بیش از دو سال در حبس خانگی نگه داشت. او می‌گوید که خوش‌شانس بود که هم زمان با بمب‌های ناتو بر طرابلس در جریان قیام مورد حمایت غرب که به حکومت قذافی و زندگی او پایان داد، زنده ماند.

شرعب در ادامه گفت‌وگو با میدل ایست آی (MEE) از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا انتقاد کرد؛ شخصی که از قذافی بسیار خوشایند صحبت می‌کرد.

وی افزود: کلینتون بسیار علاقه‌مند بود تا با قذافی دیدار کند. او معتقد بود که قذافی شخصیت بسیار کاریزماتیکی دارد.

اما شرعب در کتابش نوشته است که از حرف و شوخ‌طبعی کلینتون که پس از مرگ قذافی گفته بود: «ما آمدیم، ما دیدیم، او فوت کرد»، ناراحت و دلسرد شد.

شرعب گفت: این رفتار سزاوار یک زن سیاستمدار نبود. این نوعی از رفتار و لاف احمقانه است که از فردی مثل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا توقع داریم. فکر می‌کنم او (کلینتون) بهتر از این حرف‌ها بود.

شرعب در گفت‌وگوی خود سراغ یک رهبر غربی دیگر رفت؛ تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس که به عنوان "کرکسی که بر فراز لیبی معلق است" قذافی را در آغوش گرفت.

وی در این باره توضیح داد که بلر با لیبی توافقی را انجام داد تا برای کشورش منفعتی را به همراه داشته باشد؛ سود و منفعتی که منصفانه نبود. قراردادی در خارج از طرابلس در سال ۲۰۰۴ میان هر دو رهبر انجام شد. این قرارداد روابط امنیتی و اطلاعاتی بین کشورها را تثبیت و همچنین معملات تجاری و نفتی را برای شرکت‌های انگلیسی تضمین کرد.

شرعب می‌گوید که او "هرگز به طور کامل به انگیزه‌های بلر اعتماد" نمی‌کرد، گرچه معتقد است که بلر روابط گرمی با قذافی داشت.

شرعب معتقد است که توافق‌ها و معاملات قذافی با غرب نقطه شروعی برای "سقوط قذافی" بود.

وی گفت: قذافی آدم دیگری شده بود. او دیگر آدم قابل درکی نبود. فکر می‌کرد که خودش بالاتر از هر قانون دیگری در جهان است.

به گفته شرعب، قذافی دیگر نه به توصیه‌ها گوش می‌داد و نه به اتفاقات جدی در لیبی توجهی نشان می‌داد.

شرعب از او پرسیده بود: اگر تو بمیری، چه کسی لیبی را مدیریت خواهد کرد؟

قذافی در پاسخ به او گفته بود: هیچ اهمیتی نمی‌دهم. اول خودم پس از آن همه به جهنم. هیچ اهمیتی نمی‌دهم که چه اتفاقی می‌افتد.

"نه فرشته و نه شیطان"

شرعب با این حال از کارهایی که قذافی انجام داده بود، دفاع کرد. او معتقد است که قذافی تحصیلات دختران را ترویج داد و زنان را تشویق و ترغیب کرد که وارد دانشگاه شوند و شغل‌های حرفه‌ای برای خود دست و پا کنند. و همچنین مردم از خدمات بهداشتی و سلامتی رایگان بهره‌مند شدند.

میدل ایست آی از شرعب پرسید که آیا او در حین خدمتش نسبت به "وحشی بودن رژیم قذافی" آگاه بود یا خیر.

شرعب در این خصوص پاسخ داد: هنگامی که من با او کار می‌کردم، در آن زمان هیچ چیز بدی از او ندیدم. من نمی‌گویم که قذافی یک فرشته است یا یک شیطان. فقط می‌گویم که چه اتفاقاتی بر من افتاد.

اما سوال اینجاست که اگر قذافی محبوب بود، چرا اکثر مردم در سال ۲۰۱۱ علیه او شورش کردند و چرا اکثر مردم کشته شدن او را جشن می‌گیرند؟

شرعب گفت: اگر ناتو مداخله نمی‌کرد، اکنون قذافی سر کارش بود. مردم کشته شدن او را جشن می‌گیرند زیرا فکر می‌کردند که می‌توانند آینده‌ بهتری داشته باشند.

او در کتابش نوشته است: مرگ قذافی پوچی عظیمی را با خود آورد. لیبی امروز بسیار خطرناک شده و به کشوری چندپاره و از هم گسسته بدل شده است.

شرعب در نهایت افزود: قذافی قسمتی از تاریخ است. او قسمتی از زندگی من است. نمی‌توانم آن را حذف کنم. من هرگز از کار کردن با او اظهار پشیمانی نمی‌کنم اما این پایان غم‌انگیز بود.

دعد شرعب در خانه‌اش در لندن

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معمر قذافي ليبي فلسطين اسراييل آمريكا انگليس گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور به نشانه‌ های هشدار دهنده خودکشی واکنش نشان دهیم؟

به گزارش همشهری آنلاین این نشانه‌ها و علائم هشداردهنده خودکشی از جمله شامل این موارد می‌شوند؛

الف- تغییرات گفتاری: چنین فردی ممکن است درباره میلش به مردن، احساس شدید شرمساری یا گناه و احساس سربار بودن برای دیگران سخن بگوید

ب- تغییرات عاطفی: چنین فردی ممکن است از چنین احساساتی شکایت کند:

احساس نومیدی و به تله افتادن و نداشتن دلیلی برای ادامه زندگی. احساس اندوه بسیار، اضطراب بیشتر از قبل و تشویش یا احساس خشم شدید. احساس داشتن درد عاطفی یا جسمی تحمل‌ناپذیر.

ج- تغییرات رفتاری

طرح‌ریزی برای مردن یا جستجو برای روش‌های مردن. کنار کشیدن از روابط با دوستان، وداع پایانی کردن با نزدیکان، بخشیدن وسایل و اقلام مهم زندگی به دیگران یا وصیت کردن. بروز دادن نوسان‌های شدید خلق‌وخو. بسیار کم یا بسیار زیاد غذا خوردن یا خوابیدن. مصرف فراوان‌تر مواد غیرمجاز روان‌گردان و الکل چطور واکنش نشان دهیم؟

اگر این علائم و نشانه‌ها در خودتان در یکی از نزدیکان و آشنایانتان بروز کرد، باید به فوریت به آنها واکنش نشان دهید. این نکات را در واکنش نشان دادن به چنین وضعیتی رعایت کنید:

- جدی بگیرید: این نشانه‌ها را نادیده نگیرید و پاسخ دادن به آنها را جدی بگیرید.

بدون قضاوت گوش دهید: طوری رفتار کنید که شخص دارای افکار خودکشی دریابد به او اهمیت می‌دهید و در کنار او هستید.

- افراد در این وضعیت بحرانی را ترغیب کنید که با یک درمانگر، مشاور، پزشک صحبت کنند یا با خط تلفن خودکشی تماس بگیرند (خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در همه جای ایران می‌تواند به شما کمک کند).

- اشخاص دارای افکار خودکشی را تنها نگذارید: اگر احساس می‌کنید این اشخاص در معرض خطر فوری هستند، با آنها بمانید یا خودتان آنها را به اورژانس ببرید.

واکنش «بتا»

شیوه واکنش به چنین وضعیتی در کلمه مخفف «بتا» خلاصه شده است که حرف ب در آن به بپرس، حرف ت در آن به ترغیب کن و حرف الف در آن به «ارجاع بده» اشاره دارد:

بپرسید

- آیا اخیراً خیلی غمگین بوده‌اید یا احساس کرده‌اید که از پای درآمده‌اید؟

- من درباره حال شما نگران هستم و می‌خواهم بدانم آیا می‌توانم به شما کمک کنم؟

- یا به آسیب زدن به خودتان فکر می‌کنید.

ترغیب کنید

- آیا می‌خواهید از یک مشاور یا شخص دیگری کمک بگیرید؟

= آیا اجازه دارم برای شما کمکی پیدا کنم؟

ارجاع دهید

آیا می‌خواهید با هم به یک مرکز مشاوره برویم یا از یک مشاور یا روانشناس برایتان وقت بگیرم؟

آیا می‌خواهید به شماره ۱۲۳ تلفن اورژانس اجتماعی زنگ بزنم؟

کد خبر 848555 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز خبر مهم خودکشی

دیگر خبرها

  • جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس غزه
  • «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود
  • «سیاوش عبدی» مشاور مدیرعامل، مدیر گروه روابط‌عمومی و حوزه مدیرعامل شد
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • شیوه واکنش به نشانه‌های هشدار دهنده خودکشی
  • دستگیری شاهرخ‌خان در تهران | ناگفته های شاهرخ خان در گفت و گو با همشهری آنلاین
  • یک مشاور املاک در کرمانشاه پلمب شد
  • چطور به نشانه‌ های هشدار دهنده خودکشی واکنش نشان دهیم؟
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران