Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: پس از ۲ سال تعطیلی غار نخجیر از نوروز امسال برای بازدید مسافران مهیا شد و در ایام نوروز بازدید روزانه هزار و ۷۰۰ نفر بازدیدکننده از این غار را داشتیم که بی‌سابقه بود. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک ، غار نخجیر از غارهای آهکی و زیبای استان مرکزی به شمار می‌رود که به سبب استقرار در منطقه «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان به عنوان «غار چال نخجیر» شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلیجان و استان مرکزی به شمار می‌رود، در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 13814 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که  در راه دلیجان به نراق، در منطقه چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده است.

غار نخجیر از غارهای طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل شده و 95 درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده و دهانه اصلی آن دارای ارتفاع بین 10 تا 40 متر و عرض 10 متر است.

این غار از غارهای آهکی و زنده جهان است که چنانچه بخشی از غار ترک بردارد  ترمیم می‌شود و دارای قدمتی برابر با تقریبا 70 میلیون سال است.

غار زیبای چال نخجیر دلیجان در سال 67 کشف شده که در طول سالیان قبل و پیش از بسته شدن سالانه بیش از 25 هزار بازدیدکننده داشته و حرکت گسل معکوسی در منطقه کاستی واران سبب شکل‌گیری غار شده است.

این غار از یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل شده است که تقریبا 4 کیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود 8 تا 10 کیلومتر است، داخل غار دالان‌ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه‌‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی به وجود آمده است.

همچنین منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر کرده است که قطعا بازدیدکنندگان این غار را بسیار شگفت‌زده و غافل‌گیر خواهد کرد.

غار نخجیر از جاذبه‌های مهم گردشگری استان و دلیجان است که سالانه میزبان جمع زیادی از گردشگران بوده ولی به دلیل برخی مشکلات طی دو سال اخیر از پذیرش گردشگر در این غار ممانعت می‌شد.

تا اینکه امسال به دنبال موج گسترده حضور گردشگران در استان و با پیگیری و تلاش مجموعه میراث فرهنگی در استان مرکزی کارهای لازم برای بازگشایی غار آهکی نخجیر دلیجان انجام شد و از چهارم فروردین ماه 1401 این غار برای بازدید گردشگران بازگشایی شد.

غار نخجیر پس از 2 سال فردا بازگشایی می‌شود772 هزار نفر ایام نوروز از اماکن گردشگری همدان بازدید کردندبیش از 200 هزار گردشگر از اماکن گردشگری لرستان بازدید کردند

 بازدید بی‌سابقه از غار نخجیر در نوروز 1401 

حسینی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به بازگشایی این غار در نوروز امسال پس از وقفه دو ساله و وضعیت بازدید از آن گفت: پس از 2 سال تعطیلی غار نخجیر از نوروز امسال  برای بازدید مسافران مهیا شد و در ایام نوروز بازدید روزانه هزار و 700 نفر بازدیدکننده از این غار را داشتیم که بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: غار سیاحتی نخجیر پس از 2 سال وقفه با پیگیری مجموعه میراث فرهنگی، از 4 فروردین‌ماه امسال به روی گردشگران بازگشایی شد و با توجه به انجام مقدمات و هماهنگی‌های لازم، سرویس‌دهی به گردشگران بسیار مطلوب بود و با وجود تعداد زیاد بازدیدکننده هیچ مشکلی در ارائه خدمات ایجاد نشده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه این غار سالانه بین 14 تا 20 هزار بازدیدکننده دارد گفت: البته در سال 1398 و قبل از تعطیلی 2 ساله غار، 25 هزار نفر از غار بازدید داشتند و در واقع همواره تعداد بازدیدهای غار متغیر بوده است.

حسینی بیان کرد: غار طبیعی  نخجیر 70 میلیون سال قدمت دارد و در سال 1383 زیرسازی و کار پیاده راه‌سازی و نورپردازی آن آغاز شد و در سال 1389 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/712/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری استان میراث فرهنگی غار نخجیر استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس اداره گنجینه‌ های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۷۰ هزار زائر و مجاور در فروردین امسال از موزه‌ های حرم مطهر رضوی دیدن کردند.   عبدالحسین ملک‌ جعفریان امروز در گفت‌ و گو با خبرنگاران افزود: تعداد افرادی که در این مدت از موزه های حرم رضوی بازدید کردند، ۱۱ هزار نفر بیشتر از فروردین پارسال بوده است.   وی بیان کرد: بیشترین آمار بازدیدکنندگان مربوط به موزه مرکزی حرم مطهر رضوی و به تعداد ۶۳ هزار و ۶۵ نفر است.   رییس اداره گنجینه‌ های موزه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: در این مدت پنج هزار و ۷۹۱ نفر نیز از موزه قرآن کریم و ۸۶۴ نفر از موزه مردم شناسی دیدن کرده‌ اند.   ملک جعفریان اظهار کرد: یک هزار بازدید کننده خارجی نیز از ملیت‌ های مختلف، آسیایی، آفریقایی و اروپایی نیز از این مجموعه بازدید به عمل آورده‌ اند.   موزه‌ های آستان قدس با ۱۷ گنجینه متنوع در فضایی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در چهار ساختمان مستقر هستند. اشیای به نمایش درآمده شامل حدود ۹ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری دربردارنده آثار تاریخی حرم مطهر و میراث آستان قدس رضوی، اشیای وقفی و اهدا شده و نیز اشیای خریداری شده برای تکمیل مجموعه‌ ها است.   ساختمان موزه مرکزی در صحن کوثر حرم مطهر، دارای حدود هفت هزار و ۸۷۵ متر مربع فضای نمایشی در چهار طبقه است که طبقه زیرین، طبقه همکف، طبقه اول و طبقه دوم، شامل موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه ‎های سکه، تمبر، اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و ظروف است.

دیگر خبرها

  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد