Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگارعلی_ شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته با رشد نزدیک به ۳۰ هزار واحدی سهامداران را شگفت زده کرد اما طولی نکشید که روند رشد شاخص کل کند شد و امروز با رشد ۶ هزار و ۸۶۸ واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۷۱ واحد رسید.

بیشتر بخوانید:

ابهام عجیب در قانون بودجه/ پشت‌پرده ماجرای حذف واردات خودرو از بودجه چیست؟ ارز دولتی دارو حذف شد/ چرا واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود؟ میلیاردرهای دنیای رمزارز چقدر ثروت دارند؟

به گفته کارشناسان انتظارات تورمی نقش بسته در بازار سرمایه در نتیجه متوقف شدن مذاکرات احیای برجام نقش کلیدی در روند شاخص کل بورس در روز گذشته داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثم رادپور در این خصوص به خبرگزاری قرن نو گفته بود، سرمایه‌گذار در بازار سرمایه به دنبال تورم است؛ زیرا بازده سرمایه‌گذار از تورم به دست خواهد آمد. درست است که تورم قدرت خرید سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد اما در بورس با توجه به اهرم‌هایی که وجود دارد این شانس برای سرمایه‌گذار وجود دارد که تورم با اهرم به بازار سرمایه منتقل شود و تورم نیم‌درصدی بازده ۴.۵ درصدی برای سرمایه‌گذار داشته باشد.

در این بین که روند رشد شاخص کل بورس کند شده است یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که دوره رکود در بازار سرمایه به اتمام رسیده است؛ مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد شاخص کل بورس در روزهای اخیر به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در همه بازارها ما یک دوره رونق و یک دوره رکود داریم، بازار سرمایه از مرداد ماه ۱۳۹۹ وارد رکود شده است و این رکود تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشته است و به عبارتی بازار سرمایه نزدیک به یک سال و هشت ماه در رکود به سر می‌برده است و در حال حاضر رکود بازار سرمایه به اتمام رسیده است و اگر بیست سال گذشته بازار را مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که بازار سرمایه همواره یک و نیم تا دو سال در رکود بوده است و سپس برگشت خورده است.

وی در ادامه افزود: از دید بنده در سال ۱۴۰۱ رکود در بازار سرمایه به اتمام رسیده است و از طرفی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب جذابیت بیشتری دارد و با توجه به ثبات نرخ ارز و قیمت های بالای طلا و رکود حاکم شده در بازار مسکن، بازار سرمایه بیشترین جذابیت را دارد.

صفاری در ادامه گفت: در نتیجه سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه سال خوبی خواهد بود و این نوید می رود که از ابتدای امسال با توجه به اینکه مسئله بودجه نیز حل شده است و سایر سیاست های اقتصادی شفاف است بازار مثبت شود و بازگردد و شرکت های صادرات محور بازار سرمایه نیز به دلیل بحران اوکراین و روسیه رشد های چشمگیری را داشته اند و فروش و سود خیلی خوبی را پیش رو دارند و مطمئن باشید امسال سال بورس است.

حمید میرمعینی در گذشته در مصاحبه ای با خبرگزاری قرن نو در خصوص تاثیر تنش ها در اوکراین و روسیه بر روند شرکت‌های صادرات محور گفته بود اگر شدت جنگ اوکراین و روسیه کاهش پیدا کند و به توافقی برسند بازارهای جهانی افت پیدا خواهند کرد و اگر مذاکرات به نتایج مثبت برسد شرکت‌ها عمدتاً متأثر خواهند شد و صنایع خودرو و بانک به‌لحاظ دسترسی آنها به منابع و مواد اولیه افزایش سودآوری خواهند داشت و علی‌رغم اینکه صنایع صادرات‌محور نیز در بلندمدت شاهد رشد خواهند بود اما در کوتاه‌مدت به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش قیمت‌ها وضعیت این صنایع نزولی خواهد بود.

صفاری در ادامه در خصوص روند تورم در ماه های پیش‌رو گفت: زمانی که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد اتفاق میافتد تورم به زیر ۳۰ درصد نخواهد آمد و هر کسی که فکر می کند تورم کاهش پیدا خواهد کرد در اشتباه است و از طرف دیگر کف دلار را نیز در بودجه ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته اند در نتیجه تکلیف نرخ ارز نیز مشخص است و تغییری در نرخ ارز نخوهیم داشت اما روند نرخ تورم صعودی خواهد بود و در این بین تنها بازاری که می تواند سرمایه گذاران منتفع کند از تورم بازار سرمایه است. در سال گذشته با وجود تورم ۴۲ درصدی اما بازار سرمایه بازدهی یک تا دو درصدی داشت که به دلیل رکود حاکم در بازار سرمایه رخ داد و در نتیجه به نظر می رسد در سال جاری بازار سرمایه خود را اصلاح کند.

این کارشناس بازار سرمایه در قالب یک پیش بینی گفت: اگر متوسط بیست ساله را در نظر بگیریم شاخص کل بورس در سال جاری ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد خواهد کرد و اگر اقبال بیشتر شود ممکن است این رشد به ۸۰ درصد برسد.

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1618428

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار سهام بازار سرمایه بازار سرمایه شاخص کل بورس سرمایه گذار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات

به گزارش قدس آنلاین، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸و احد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۳۹۵.۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات امروز ۸.۰۳۲ میلیارد سهم بود که طی ۳۶۸,۶۰۳ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۵,۲۹۴.۸۳۴ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۲۹,۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال شد.

امروز فملی به تنهایی ۲ هزار و ۹۳۵ واحد شاخص را بالا کشید. رشد فملی متأثر از رشد قیمت جهانی مس است. پس از فملی، تاصیکو و سدشت نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شپنا، شستا و وبملت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای تجلی، حسینا و فجهان بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، شگویا و خاور نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

به نظر می‌رسد که با توجه به معاملات امروز، در بازار فردا نیز شاهد تابلوی قرمز در ابتدای آغاز معاملات بازار سرمایه باشیم. انتظار می‌رود در ادامه بازار، تقاضا افزایش یافته، و در انتها بازار متعادلی را شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید