Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل مذهبی گفت: سنت حسنه افطاری ساده، خیلی کم شده که انتظار می‌رود برای رواج آن در مساجد کمک شود و افطاری ساده قبل از اقامه نماز یا بعد از آن در بین مومنان توزیع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ظهار داشت: اهمیت، آداب، رسوم، برکات و فضایل ماه مبارک رمضان از زبان حضرت رسول(ص) در خطبه معروف شعبانیه نقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به چند مورد از این برکات خاطرنشان کرد: رمضان، ماه میهمانی خدا بوده و خداوند در این ماه، بندگانش را تکریم می‌کند و احترام می‌گذارد و گاهی هزاران برابر ثواب برای یک عمل می‌نویسد به‌گونه‌ای که تلاوت یک آیه در ماه مبارک رمضان به اندازه تلاوت یک قرآن کامل ثواب دارد و حتی خواب و نفس کشیدن در این ماه نیز به عنوان تسبیح بیان شده است.

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه استغفار در این ماه مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: پیامبر(ص) می‌فرماید که بدن‌ها در اسارت و گروگان عمل‌ها و گناهان است که استغفار در این ماه، بدن‌ها را از اسارت، آزاد می‌کند همچنین تاکید بر طول سجود شده چرا که شانه‌ها در زیر گناهان، سنگین شده و طولانی کردن سجده‌ها برای سبک کردن دوش انسان‌ها تاکید شده است.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه فلسفه بعدی ماه مبارک رمضان در کلام پیامبر(ص) به یاد محرومان و مستضعفان بودن و تصدق برای مستضعفان و محرومین است، گفت: فلسفه روزه گرفتن در روایت این است که روزه برای برقراری عدالت اجتماعی است تا اغنیا مشکلات فقرا را درک کنند و اگر ماه رمضان نبود چه بسا عده‌ای طعم گرسنگی و تشنگی را نمی‌چشیدند لذا تصدق و به یاد فقیران بودن در این ماه مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکید بعدی پیامبر(ص) افطاری دادن است، اظهار داشت: ایشان در خطبه شعبانیه در برابر فردی که می‌گوید همه ما نمی‌توانیم افطاری بدهیم، می‌فرماید حتی اگر می‌توانید به اندازه نصف خرما از خدا بترسید و مختصر جرعه‌ای در این ماه، افطاری بدهید.

حجت‌الاسلام نظری خاطرنشان کرد: افطاری ساده در بیان رسول خدا(ص) آمده اما متاسفانه تجملات، چشم و هم چشمی و تکلفات باعث شده که سنت افطاری به دلیل هزینه‌های بالا در جامعه، ضعیف شده و از عهده خیلی‌ها خارج است.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: این سنت در بین اهل سنت بوده که قبل از نماز مغرب و عشا، مومنان در اطراف مسجدالحرام و مسجدالنبی جمع شده و افطاری ساده در آنجا حتی با چند خرما توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگان نیز تاکید بر افطاری ساده دارند، خاطرنشان کرد: سنت حسنه افطاری ساده، خیلی کم شده که انتظار می‌رود برای رواج آن در مساجد کمک شود و افطاری ساده قبل از اقامه نماز یا بعد از آن در بین مومنان توزیع شود.

حجت‌الاسلام نظری ابراز کرد: از نهادهای حمایتی نیز انتظار می‌رود به خانواده‌ها و مستمندانی که تحت پوشش آن‌ها هستند به عنوان افطاری کمک کنند تا فرمایش پیامبر(ص) بر زمین نماند.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: حضرت امیرالمونین(ع) در پایان این خطبه از پیامبر(ص) می‌پرسند افضل اعمال در ماه رمضان چیست که پیامبر(ص) فرمودند، تقوای شدید از حرام‌های خدا افضل اعمال است.

وی افزود: یعنی تقوا از حرام‌های خداوند و اجتناب از محرمات در ماه مبارک رمضان بافضیلت‌ترین عمل حتی از ختم قرآن، نماز شب و افطاری دادن است که باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام نظری با تاکید بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان بیان کرد: از کسانی که به هر دلیل، عذری دارند و نمی‌توانند روزه بگیرند، انتظار می‌رود که حرمت‌شکنی نکرده و تجاهر و تظاهر به روزه‌خواری نکنند که گناه کبیره است.

وی با بیان اینکه مومنین هم بی‌تفاوت از کنار این موضوع رد نشوند، ابراز کرد: مومنان در صورت مشاهده روزه‌خواری در ملاء عام تذکر بدهند تا افراد معذور به‌صورت آشکار روزه‌خواری نکنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل مذهبی حجت الاسلام نظری ماه مبارک رمضان انتظار می رود افطاری ساده پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سری جدید برنامه‌های «مهمانی» و «برمودا» ساخته می‌شود

بنا به آمار جدید مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که با ۱۷۱۵ نفر در فروردین سال جاری به شیوه تلفنی مصاحبه شده، به ترتیب ۳۶.۹ درصد از مصاحبه شونده‌های ایرانی برنامه «مردان آهنین»، ۳۴.۷ درصد برنامه «زندگی پس از زندگی»، ۳۴.۲ درصد برنامه «محفل»، ۳۲.۳ درصد برنامه «شب خوش»، ۳۱.۸ درصد برنامه «فوتبال برتر»، ۲۹.۷ درصد برنامه «پانتولیگ» و ۲۶.۵ درصد برنامه «معرکه»، ۲۴.۵ درصد برنامه «مهمانی»، ۲۱.۳ درصد برنامه «ماه خدا»، ۱۸.۸ درصد برنامه «ماه من»، ۱۷.۲ درصد برنامه «ایران دوست داشتنی»، ۱۶ درصد برنامه «پاورقی» و ۱۲.۱ درصد برنامه «برمودا» را دیده‌اند.

سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم در گفتگو با خبرنگار ما از ساخت جدید برنامه‌های «مهمانی»، «برمودا» و حضور فرزاد حسنی در یک برنامه مسابقه‌ای خبر داد. 

مدیر شبکه نسیم درباره رویکرد شبکه‌ها مبنی بر استفاده از چهره‌ها در برنامه‌های تلویزیونی توضیح داد: تلویزیون بخاطر ماهیت تصویری‌اش مبتنی بر چهره است. از آنجایی که ذات تلویزیون تصویری بودنش است، چهره‌ای که ناشناخته است، به چهره شناخته شده تبدیل می‌شود. میزان همذات پنداری مخاطب هم با چهره شناخته بیشتر است. البته در مقاطع گذشته می‌دیدیم تلویزیون خودش را تسلیم برخی از چهره‌ها کرده است و در مقاطعی سلبریتی محوری رایج بوده است.

خوشرو ادامه داد: آنچه که در سند تحول سازمان صداوسیما اشاره شده، استفاده از ظرفیت چهره‌ها و چهره‌سازی جدید است. حتماً باید از ظرفیت چهره‌ها در جای خودش استفاده کرد. بنا به سیاست‌های هر پلتفرم، شبکه‌های تلویزیونی و استودیو‌های بزرگ دنیا چهره یکی از عنصر‌های برنامه تلویزیونی یا سینمایی است. بسته به میزان تمایل چهره‌ها که بخواهند در چارچوب تلویزیون ادامه همکاری داشته باشند، امکان بکارگیری آنها مهیاست.

بازگشت فرزاد حسنی در قالب یک برنامه مسابقه محور

وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای فرزاد حسنی، بازیگر و مجری تلویزیون را دوباره در قاب شبکه نسیم و نه فقط به صورت ویژه برنامه خواهیم دید؟ گفت: بله، ان‌شاء‌الله در قالب یک مسابقه حضور خواهند داشت. 

مالکیت عروسک‌های «مهمونی» به عهده صاحبان آنهاست

مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که هر تولیداتی در صداوسیما انجام شود، مالکیتش با صداوسیماست، مالکیت عروسک‌های «مهمونی» به چه صورت است؟ آیا تمایل دارید فصل دوم مجموعه تلویزیونی «مهمانی» ساخته شود؟ گفت: مالکیت عروسک‌های مجموعه «کلاه قرمزی» با صداوسیماست. در مجموعه تلویزیونی «مهمانی» از ترکیب عروسک‌های «مهمونی» شبکه نمایش خانگی و «کلاه قرمزی» استفاده شده است. تهیه‌کننده و کارگردان «مهمونی» که مالکیت بر عروسک‌ها داشتند تصمیم گرفتند از عروسک‌های متعلق به خودشان در برنامه تلویزیونی استفاده کنند. مثلاً وقتی تلویزیون حق پخش یک فیلم سینمایی را می‌خرد، مالکیت فیلم متعلق به صداوسیما نیست. بنایمان ادامه دادن «مهمانی» است.

برنامه «برمودا» ادامه می‌یابد

خوشرو در پاسخ به این سوال که بنا به ساخت فصل دوم برنامه «برمودا» با اجرای کامران نجف‌زاده را دارید؟ بیان کرد: بله.

 مدیر شبکه نسیم در تشریح گفته‌های خود مبنی بر اینکه در‌های تلویزیون به روی طنزپردازان باز است، گفت: ما در شبکه نسیم متناسب با سند سازمان صداوسیما موظف هستیم که بستر‌های متفاوتی ایجاد کنیم، تا استعداد‌های طنز بتوانند در گوشه و کنار کشور ظهور و بروز داشته باشند. چندین برند در حوزه طنزپردازی طراحی شد، که برخی موفق و تعدادی کمتر موفق شدند. مثلاً برنامه «بگو بخند» در حوزه شعر، نمایش طنز و استنداپ فعالیت می‌کند. این برنامه می‌تواند به محفلی برای طنزپردازان و آکادمی طنز تبدیل شود.

وی ادامه داد: در فصل جدید برنامه «خوش نمک» شاهد رقابت بین کسانی هستیم که خودشان را بانمک می‌دانند. افراد و گروه‌هایی که خودشان را بانمک می‌دانند می‌توانند خودشان را در معرض قضاوت تماشاچی‌ها و داوران برنامه قرار دهند. برنامه‌های «خط رو خط» و «جورچین» هم جزو برند‌های طنز آیتمی شبکه است.

مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که حضورتان در هشتمین جشنواره «طنز پهلو» می‌تواند نوید استفاده از ظرفیت طنزپردازان در شبکه نسیم را بدهد؟ گفت: بله، ما مدام رصد می‌کنیم تا استعداد‌های طنز را شناسایی کنیم. سال‌های سال بود که فقط مدل خاصی از طنز در تلویزیون حضور داشت. در برنامه «خندوانه» مسابقه‌ای برای استعدادیابی به نام «خنداننده شو» تعبیه شد، تا استعداد‌های جدید بتوانند بروز یابند. ما الان مسابقه «خنداننده شو» را در قالب برنامه‌ای مجزا به نام «بگو بخند» ایجاد کردیم، تا یک برنامه اختصاصی استعدادیابی در حوزه طنز باشد. ما معتقدیم هزاران نفر در کشور هستند، که استعداد طنز دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سری جدید برنامه‌های «مهمانی» و «برمودا» ساخته می‌شود
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • با جنگ شناختی گسترده‌ای مواجه هستیم/ اساتید نسبت به اتفاقات آمریکا بی‌تفاوت نباشند
  • ما با جنگ شناختی گسترده‌ای مواجه هستیم/ اساتید نسبت به اتفاقات آمریکا بی‌تفاوت نباشند
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • شوخی توماس مولر با شوامنی؛ می‌خوای تاکتیک‌های بایرن مونیخ رو بفهمی؟ / عکس
  • آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه‌ آزادی‌خواهی برای دیگران
  • فوت مرموز دختری بعد از مهمانی رفتن با نامزدش
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی