Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@22:54:08 GMT

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۵ فروردین

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۹۶۲۲

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۵ فروردین

مخالفت مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس/ بیانیه نمانیدگان در آغاز هشتمین سال جنگ ویران‌گر یمن و... از جمله موضوعات خبری امروز (دوشنبه) پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایران اکونومیست، اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در این جلسه ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت آفرین این جوانان به انحصارهای دولتی و دیوان سالاری کهنه و بی رمق اداری در کشور پایان دهیم.

در ادامه این جلسه سلمان اسحاقی در اخطار قانون اساسی با بیان اینکه مردم منتظر رسیدگی به موضوع شفافیت آرای نمایندگان هستند، گفت: اگر به موضوع شفافیت قبل از بررسی اصلاح آیین نامه مجلس توجه می شد می توانستیم اصلاح ساختار بودجه را در قالب شفافیت پیگیری کنیم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این اخطار خاطرنشان کرد که بحث مربوط به شفافیت در دستور جلسه مجلس قرار دارد و  در همین ماه مبارک رمضان این موضوع در صحن مجلس به بحث گذاشته خواهد شد.

در همین جلسه نمایندگان، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس را بررسی کردند و در نهایت کلیات این طرح که اصلاح سازوکار رسیدگی به طرح ها و لوایح از جمله لایحه بودجه را مورد نظر داشت با مخالفت نمایندگان روبه رو شد و رای لازم را کسب نکرد.

ناطقین مجلس

دهقانی: شرایط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنید

نقدعلی: هم گروه شدن تیم ملی با استکبار جهانی و روباه پیر انگلیس را به فال نیک می گیریم

راستی: هر روز شاهد کشف حجاب برخی خانم‌های معلوم‌الحال هستیم

شجاعی: مجلس توافق بد را نمی‌پذیرد

***

۲۳۴ نماینده مجلس در آغاز هشتمین سال جنگ ویران‌گر یمن در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از انصارالله خواستار پایان دادن به حملات نظامی و کشتار مردم یمن، و رفع محاصره این کشور شدند که سید محسن دهنوی متن این بیانیه را در بخشی از جلسه علنی قرائت کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

موسوی لارگانی: هیات رییسه طرح استیضاح ۳ وزیر را اعلام وصول کند

یوسفی: کالاهای اساسی باید با قیمت مناسب به دست مردم برسد

نایب رئیس مجلس: مجمع تشخیص مصلحت در خصوص مجوز واردات خودرو دخالتی نداشت

مرادیان: چه زمانی قرار است با مافیای خودروی داخلی برخورد شود؟

سیاهکلی: مردم از کیفیت، قیمت و نحوه واگذاری خودرو ناراضی هستند

سلیمی: حدود و ثغور ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبات مجلس چه میزان است؟

نماینده آبادان: خرمشهر و آبادان سریع‌تر از وضعیت جنگ زدگی خارج شوند

پژمانفر: با عوامل اتفاقات ورزشگاه مشهد برخورد می‌شود

درخواست نماینده خمینی شهر از رئیس جمهور و قوه قضائیه برای رسیدگی به بیانیه اعتراضی سینماگران

***

در جریان جلسه علنی امروز محمد رشیدی عضو هیات رییسه سوال ملی علی بابایی کارنامی درباره علت بی نظمی و بی برنامگی در مدیریت و ساماندهی درمان خصوصا غذا و دارو، سوال ملی فاطمه قاسم پور نماینده تهران و تعدادی دیگر از نمایندگان درباره علت اجرایی نشدن مصوبه تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۰ در موضوع ناباروری و همچنین سوال ملی سید محمد مولوی در خصوص  علت توزیع ناعادلانه پزشکان در سطح کشور را  از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام وصول کرد.

در پایان جلسه هم روح الله متفکر آزاد، عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مهمترین اخبار امروز مجلس ، طرح شفافیت آرای نمایندگان ، جنگ یمن ، مجلس یازدهم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مهمترین اخبار امروز مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان جنگ یمن مجلس یازدهم نامه داخلی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های مشمول شفافیت در مشترک قوای ۳گانه مشخص می‌شود

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه را تشریح کرد. - اخبار سیاسی -

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای 3گانه گفت: شورای نگهبان در رفع‌ و برگشت‌هایی که طرح شفافیت بین مجلس و این شورا داشت، ایرادات و ابهاماتی را به این طرح وارد کرده بود که در جلسه اخیر مجلس این ایرادات نیز مرتفع شد و بار دیگر طرح برای تعیین تکلیف به شورای نگهبان ارسال شد. 

طرح شفافیت قوای سه‌گانه اصلاح شد

 

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد ابهام شورای نگهبان قرار داشت مربوط به بحث مصالح عالی نظام بود که برطرف شد. یکی دیگر از ابهامات درباره کارگروهی بود که ما آن را برای تشخیص دستگاه‌هایی که باید شفاف شوند، در طرح گنجانده بودیم. 

جوکار گفت: این کارگروه متشکل از نمایندگانی از قوای 3 گانه است که  تعیین می‌کنند شفاف شدن اطلاعات کدام دستگاه‌ها خلاف منافع  و امنیت ملی کشور است تا این دستگاه‌ها را از شفافیت مستثنی کنند. 

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس خاطرنشان کرد:  در این کارگروه دادستان کل کشور به عنوان نماینده قوه قضاییه، وزیر اطلاعات و معاون حقوقی رئیس‌جمهور به عنوان نمایندگان دولت و از مجلس نیز عضو ناظری تعیین می‌شود تا درباره امکان شفاف کردن اطلاعات دستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • دستگاه‌های مشمول شفافیت در مشترک قوای ۳گانه مشخص می‌شود
  • دوره آموزشی تقنینی و نظارتی نمایندگان منتخب برگزار می‌شود
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟