Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@19:35:26 GMT

کشت برنج در استان لرستان ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۹۹۹۶

کشت برنج در استان لرستان ممنوع شد

گروه استان‌ها- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از ممنوعیت کشت برنج در شهرستان‌های این استان خبر داد و گفت: وضعیت آبی اراضی کشاورزی استان مناسب نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عماد شاهرخی عصر امروز در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی، تعیین الگوی کشت و برنامه‌ریزی جهت مدیریت خشکسالی امسال در استان لرستان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: وضعیت آبی اراضی کشاورزی این استان مناسب نیست به‌همین دلیل جلسه‌ای را با مدیران امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای کاهش تنش خشکسالی برگزار کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه الگوی کشتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده‌است و طبق این الگو باید محصولات استراتژیک را کشت کنیم و سهمیه‌ای نیز برای استان لرستان لحاظ شده‌ است افزود: کشت سهمیه‌ تعریف‌ شده در این استان با توجه به بی‌آبی امکان‌پذیر نیست و باید دلایل خود را به این وزراتخانه ارائه دهیم.

کشت برنج در اوج بحران خشکسالی و تنش آبی / چرا کشاورزان مصوبه ممنوعیت کشت را نادیده گرفتند؟خسارت خشکسالی به 15هزار هکتار از شالیزارهای گلستان؛ سطح زیرکشت برنج 30هزار هکتار کمتر شدکشت برنج در 238هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان؛ اعتبارات جدید برای مقابله با تنش آبی اختصاص یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه هیئت وزیران 7 اسفند 1400 نامه‌ای را به استانداران کشور مبنی بر ممنوعیت کشت برنج به‌ جز سه استان شمالی کشور ارسال کرده‌ است عنوان کرد: طبق این دستور کشت این محصول در استان لرستان ممنوع و سهمیه آن نیز در الگوی کشت ارائه‌ شده به شهرستان‌های این استان صفر اعلام شده‌ است.

وی با تأکید به اینکه از کشت سیب‌زمینی در شهرستان‌هایی که مشکل آب دارند حمایت نمی‌کنیم بیان کرد: با مسئولان امور آب به توافق رسیده‌ایم که چغندرقند در اراضی واجد شرایط استان لرستان کشت شود.

شاهرخی با اشاره به لزوم همکاری مسئولان شهرستان‌ها و مدیریت آب‌ منطقه‌ای استان لرستان گفت: لازم است که ممنوعیت انتقال آب به ارضای دیم در این استان اجرا و نیز از احداث لوله و تجهیزات برای انتقال آب به این اراضی جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: رهاسازی آب سد ایوشان پس‌ از ممنوعیت کشت برنج انجام شود تا جلوی هر گونه کشت این محصول در این منطقه گرفته شود.

شاهرخی با اشاره به نرخ‌گذاری دلالان برای اراضی کشاورزی استان لرستان گفت: این دلالان با اجاره زمین‌های کشاورزی موجب اختلال در وضعیت آبی این استان شده‌اند و باید ضمن شناسایی آنان از ورود و انعقاد هر گونه قراردادی با دلالان جلوگیری شود.

وی به لزوم نصب کنتور هوشمند در دورود اشاره کرد و افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان زیاد است و باید از احداث چاه‌های آب غیرمجاز در دورود جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تأکید بر وجود همدلی بین مسئولان این استان برای جلوگیری از کشت برنج عنوان کرد: باید اطلاع‌رسانی درستی به کشاورزان برای ممنوعیت کشت این محصول اعلام شود تا همانند سال گذشته متحمل خسارت نشوند.

انتهای پیام/ 644/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ممنوعیت کشت کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از پیش‌بینی برداشت حدود ۶۰۰۰تن کلزا در مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

کامران پیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اعلام اینکه بیش از 90درصد روغن خوراکی  موردنیاز کشور از طریق واردات روغن یا دانه روغنی تأمین می‌شود، اظهار داشت: کشت دانه‌های روغنی برای خودکفایی و کاهش وابستگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات اساسی و استراتژیک برای تأمین روغن است، اضافه کرد: دانۀ کلزا حاوی بیش از 46درصد روغن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به وجود پروتئین 39درصدی در کنجالۀ کلزا، اعلام کرد: کنجالۀ این محصول درصد پروتئین بیشتری از سویا دارد و می‎‌تواند به‌عنوان  خوراک دام و جایگزین سویا استفاده شود.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

پیرزادی با بیان اینکه کاشت کلزا در تناوب با غلات باعث کاهش آفات و بیماری‌ها  در محصولات زراعی و افزایش محصول می‌شود، تأکید کرد: این محصول در توسعۀ صنعت پرورش زنبورعسل هم اثرگذار است.

او بیان کرد: 3504 هکتار سطح زیر کشت دانۀ روغنی کلزا  در لرستان طی سال زراعی جدید است و میانگین عملکرد این محصول نیز 1.7 تن در هر هکتار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: کلزا در سلسله، خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر و  دورود نسبت به سایر شهرستان‌های این استان بیشتر کشت و تولید می‌شود.

پیرزادی اعلام کرد: مبارزۀ شیمیایی با علف‌های هرز کلزا در سطح 768 هکتار به‌صورت پیش‌رویش و مبارزه با علف‌های هرز کشیده‌برگ در 3000هکتار از اراضی لرستان انجام شده‌است.

او با اشاره به مبارزه با علف‌های پهن‌برگ کلزا در سطح 290هکتار از مزارع لرستان، اضافه کرد: مبارزۀ شیمیایی با آفات این محصول در سطح 2538هکتار از مزارع این استان انجام شده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: بیشتر ارقام گندم کشت‌شده در مزارع این استان به بیماری زنگ زرد حساس است.

پیرزادی هشدار داد: کشاورزان به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود شرایط لازم برای گسترش زنگ زرد در صورت مشاهده علائم این بیماری مزارع خود را با مشاورۀ کارشناسان سم‌پاشی کنند.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب