Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بی‌توجهی به طبیعت و رهاسازی انواع زباله‌ در مناطق طبیعی، گردشگری و تفریحی، یکی از مسائل مبتلابه چالشی و دردسرساز در کشور ما محسوب می شود به گونه‌ای که چه بسیار مناطق طبیعی زیبا و چشمنواز بدلیل نامهربانی انسان‌ به یک زباله‌دان بزرگ تبدیل شده و منبعی سرشار از آلودگی و بیماریزا  برای موجودات دیگر و خود انسان‌ها بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون بسیاری از جنگل‌ها، کوه‌ها، دشت‌ها،  رودخانه‌ها و دریاها به کانون انواع زباله بویژه پلاستیک‌ تبدیل شده که وجود آنها نه تنها برای زمان حاضر مُضر است بلکه  تجزیه آنها به سال‌ها وقت نیاز دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، میانگین سرانه تولید زباله برای هر نفر در روز در شرایط عادی کشور حدود ۷۵۰ گرم است اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی‌ها، این رقم بعضا تا یک کیلوگرم در روز نیز افزایش می یابد.

تولید روزانه ۵۸ هزار تُن زباله در ایران

بر اساس آمار، روزانه حدود ۵۸ هزار تُن زباله در کشور تولید می‌شود که در این میان سهم استان‌های مسافرخیز مانند گیلان، مازندران و گلستان بسیار نگران‌کننده است، زیرا در این سه استان در حالت عادی روزانه حدود ۶ هزار تُن پسماند تولید می‌شود که در ایام نوروز گاهی به سه برابر هم می‌رسد که این فاجعه‌ای برای محیط زیست شمال کشور است بویژه اینکه شیرابه این حجم زباله، جنگل و طبیعت منطقه را نابود می‌کند و در نهایت با ورود آن به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، امسال با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا و احتمال افزایش سفرهای نوروزی، سازمان محیط زیست بر آن شد تا با راه‌اندازی یک پویش، زمینه ای مناسب برای پاکسازی طبیعت و  فرهنگ سازی برای حفظ منابع طبیعی را اجرا کند.

این سازمان به‌منظور پاکسازی محیط زیست از زباله و پسماندها، پویشی را تحت عنوان«مسیر سبز - ایران پاک» با محوریت روزهای پایانی سال و ایام عید نوروز راه‌اندازی و به تمام استانداران کشور ابلاغ کرد.

از طرفی از آنجا که استان اصفهان از مهمترین کانون‌های گردشگری و محور تردد بویژه در ایام عید نوروز محسوب می‌شود بر همین اساس برای اجرای طرح نامبرده در این خطه، با تمام توان برنامه‌ریزی شد.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، آماده‌سازی شهرها، روستاها و مناطق گردشگری و پاکسازی آنها از انواع زباله و نخاله جزو ضروریات امسال بود که با مشارکت دستگاه‌های متولی بویژه سازمان محیط زیست و اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در تمام شهرستان‌های استان بخوبی پیش رفت.

منصور شیشه فروش، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر مبنای گزارش‌های بدست آمده حدود ٢٩ میلیون دستگاه خودرو در ایام عید نوروز در استان تردد کردند که نسبت به سال قبل ٧٩ درصد افزایش داشت، همچنین ٧.۵ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان نیز موید ورود پُرتعداد مسافران به منطقه در نوروز سال جاری بود.
وی اضافه کرد: ورود ۲.۳ میلیون دستگاه خودرو به استان برای اقامت و گردشگری که با افزایش ۷۸ درصدی نسبت به به رقم سال گذشته روبه‌رو بود نیز از توجه مدیریت استان به ضرورت حفظ محیط زیست حکایت داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به توجه وافر به پویش«مسیر سبز - ایران پاک» گفت: برای انجام اقدامات مرتبط با این پویش ۱۱۶ شهرداری، ۸۵۰ دهیاری و ۷۰ شهرک صنعتی و شماری از صنایع استان مشارکت داشتند.

پاکسازی ۹۰۰ هکتار از مناطق طبیعی و زیست محیطی اصفهان

شیشه‌فروش افزود: بر مبنای این طرح ۲۷۰ کیلومتر و ۹۰۰ هکتار از مناطق طبیعی و زیست محیطی استان مورد سرکشی قرار گرفت و ضایعات و زباله‌های رها شده در آنها جمع آوری شد.

وی تصریح کرد: همچنین با مشارکت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ۴۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی استان پاکسازی شد.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌هایی که در قالب پویش نامبرده در استان مورد توجه قرار گرفت پاکسازی و ساماندهی مسیر آبراه‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها بود که در قالب آن ۲۰۰ کیلومتر از مسیرها توسط ۶۲ گروه گشت مورد بررسی قرار گرفت و پاکسازی مورد نیاز در آنها انجام شد.

جمع‌آوری ۶۱۶.۸ تُن انواع زباله و نخاله در استان

وی اضافه کرد: در استان اصفهان ۹.٨ تُن زباله، ۲۸۰ تُن انواع ضایعات و ۳۲۷ تُن انواع نخاله‌ ساختمانی جمع‌آوری و ساماندهی شد که نقش شایانی در ایجاد یک منطقه وسیع پاک و عاری از زباله داشت.

ضرورت تداوم پویش و طرح‌های حفاظت از محیط زیست

یک فعال محیط زیست نیز در گفت و گو با ایرنا در باره اثربخشی و سودمندی اجرای این گونه پویش‌ها اظهار داشت: اجرای چنین طرح هایی باید افزایش یابد چرا که همگان را به اقدامات جدی برای حفظ محیط زیست ترغیب می‌کند.

نوید حَسَنی با بیان‌اینکه بی‌توجهی به طبیعت و رهاسازی زباله در آن، عوامل و دلایل چندگانه دارد، خاطرنشان کرد: مسائل ابتدایی زندگی و فعالیت‌های روزمره تکراری بخصوص برای امرار معاش سبب شده که کمتر به منابع طبیعی، محیط زندگی و محیط زیست اهمیت دهیم و این یک موضوع آسیب‌زا هم برای خودمان و هم برای آیندگان به شمار می‌رود که نیازمند اصلاح است.

وی با بیان‌اینکه وقتی مردم در تامین نیازهای ضروری و اساسی خود گرفتارند کمتر به منابع طبیعی و طبیعت فکر می‌کنند، تصریح کرد: باید از طریق جراید، شبکه‌های اجتماعی و رسانه ملی ملاحظات آموزشی در این پیوند مطمح نظر قرار بگیرد که فرهنگ سازی در زمینه نگهداری از طبیعت به وظیفه همگانی تبدیل شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان مدیریت پسماند اصفهان منابع طبیعی استانداری اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان مدیریت پسماند اصفهان منابع طبیعی استانداری اصفهان انواع زباله منابع طبیعی مناطق طبیعی محیط زیست ت ن زباله جمع آوری ن انواع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد