Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، استان لرستان یکی از مناطق تاریخی ایران و دنیا است و در بسیاری از موزه‌های بزرگ دنیا آثار تاریخی زیادی که از این منطقه کشف شده است وجود دارد و زینت بخش موزه‌های بزرگ دنیا است. بسیاری از پژوهشگران مطالعات زیادی روی پیشینه لرستان انجام داده و تا کنون مقالات بسیاری در سطح دیا در این زمینه منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا سال گذشته پروژه‌ای پژوهشی به نام (Luristan du passé au présent) با مدیریت پروفسور مارتین ساواج  (martin sauvage) در دانشگاه نانتق پاریس آغاز شده که محور آن مباحث قوم _ باستان‌شناسی عشایر لرستان است، طی این پروژه بخشی از زندگی و کوچ عشایر لرستان در منطقه الیگودرز مستند سازی شد. حاصل این پژوهش، در قالب فیلمی مستند به نام «مال کنون» به کارگردانی امید هاشمی و همراهی عطا حسن‌پور در دانشگاه نانتق به نمایش درآمد.

همزمان با این پروژه مطالعه بر روی خواستگاه مفرغ‌های لرستان و کشف معادن ساخت آنها در دستور کار قرار گرفت که مراحل پایانی تصویب خود را می‌گذراند. 

در این راستا عطا حسن‌پور طی روزهای اخیر به دعوت رسمی دانشگاه ناتتق فرانسه در موزه ملی این کشور حضور یافت.

عطا حسن‌پور در این زمینه گفت: اکران فیلم مذکور، ارائه سخنرانی در باره استقرارگاه‌های لرستان و مطالعه تخصصی بر روی آثار مفرغین موجود در موزه ملی فرانسه و همچنین موزه لوور پاریس، دلیل حضور بنده در دانشگاه نانتق بود.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است مفرغی‌های موجود در موزه ملی فرانسه برای نخستین بار در اختیار پژوهشگران قرار گرفت و مذکرات اولیه در مورد چگونگی و نحوه انتشار این آثار با مسئولان امر صورت پذیرفت.

حسن‌پور عنوان کرد: همچنین در اقدامی مشابه و با هماهنگی به عمل آمده، علاوه بر بازدید از آثار موجود در ویترین‌های موزه لوور، سایر آثار و اشیاء تاریخی مربوط به لرستان که در انبار و گنجینه موزه لوور نگهداری می‌شوند، برای نخستین بار در اختیار پژوهشگران قرار گرفت. امید آن می‌رود که در آینده نزدیک با رفع موانع موجود، نسبت به ارائه اطلاعات لازم از این آثار گرانبها اقدامات لازم صورت پذیرد. 

شایان ذکر است حسن‌پور علاوه بر نگارش مقالات متعدد در زمینه تاریخ لرستان به صورت تخصصی سال‌هاست که بر روی مفرغ‌های لرستان تمرکز علمی نموده و کشف بزرگترین گنجینه مفرغی جهان یعنی محوطه باستانی سنگتراشان خرم‌آباد از افتخارات علمی و پژوهشی وی به شمار می‌رود که نتایج آن تا چند ماه دیگر در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی لرستان لرستان تاریخ لرستان قرار گرفت موزه لوور حسن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه این نشست با بیان این که نشستِ حاضر به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه، ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان هاست که اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و جینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل می‌شود و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه هاست، به نمایش گذاشته می‌شود.

حمزه زاده افزود: نمایش این آثار نفیس به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.

به گفته وی، در روز جهانی موزه ها، بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

وی همچنین گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • جوانان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت