Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور طی بازدید از پروژه قطار ملی مترو بابیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد ممتاز در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان حضور دارد گفت: فعالیت‌های این نهاد در تولید قطار ملی یکی از مهم‌ترین صحنه‌های حضور آن در خودکفایی کشور است که آثار درازمدتی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در سالی که از جانب مقام معظم رهبری با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، سردار احمد وحیدی وزیر کشور با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر سیدمجتبی شفیعی سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، روز دوشنبه (۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) با حضور در شرکت واگن سازی تهران از پروژه فناورانه تولید قطار ملی بازدید کردند و تست سرعت این قطار که سیستم رانش آن به دست مهندسان و فناوران جهادی طراحی و تولید شده است، با حضور آنان انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* نقش ممتاز جهاددانشگاهی در حوزه‌های تولید فناوری‌های دانش‌بنیان

وزیر کشور در حاشیه بازدید از این قطار بابیان اینکه مترو یکی از حوزه‌های مهم کشور به شمار می‌رود که خودکفایی در تولید آن اهمیت زیادی دارد گفت: در پروژه تولید قطار ملی فعالیت خوبی توسط جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران و همکاری بین بخشی با سایر تولیدکنندگان داخلی انجام‌گرفته است.

وی بابیان اینکه در این بازدید شاهد تولید هفت واگن یک رام قطار مترو با ۸۵ بومی‌سازی هستیم ادامه داد: این قطار در حال انجام مراحل نهایی تست‌های حرکت است و آن‌گونه که در این بازدید اعلام شد تا خردادماه جاری پس از کسب تأییدیه‌های لازم آماده مسافر گیری می‌شود که می‌تواند با خودکفایی در این بخش ضمن تأمین نیاز‌های مترو تأثیراتی در سایر بخش‌ها نیز داشته باشد.

سردار وحیدی در این بازدید به نقش ممتاز جهاددانشگاهی در حوزه‌های تولید فناوری‌های موردنیاز و دانش‌بنیان اشاره کرد و بابیان اینکه این نهاد در حوزه‌های مختلفی حضور دارد و دستاورد‌های آن به این پروژه خلاصه نمی‌شود گفت:، اما تولید قطار ملی یکی از مهم‌ترین صحنه‌های حضور جهاددانشگاهی به شمار می‌رود که می‌تواند نقش بسیاری در خودکفایی کشور داشته باشد.

وزیر کشور همچنین به موضوع تجاری‌سازی و عقد قرارداد پروژه قطار ملی اشاره کرد و گفت: یکی از خوبی‌های پروژه تولید قطار ملی آن است که آمده سازی آن در شرکت واگن سازی تهران در حال انجام است، شرکتی که شهرداری تهران یکی از سهم داران اصلی آن بوده و می‌تواند بهره‌برداری لازم را از قطار‌های تولیدی داشته باشد.

وی افزود: در همین رابطه یک قرارداد تأمین ۱۰۵ واگن قطار ملی به امضا رسیده است که منابع آن در حال تأمین است و انشاالله ازنظر منابع مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر کشور ادامه داد: امیدوارم در سالی که از جانب رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، یک کار فناورانه داخلی توسط جوانان این مرزوبوم در حوزه مترو به سرانجام رسد.

* آمادگی جهاددانشگاهی برای تولید قطار‌های پرسرعت بین‌شهری

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی نیز در حاشیه این بازدید بابیان اینکه یکی از فلسفه‌های اصلی تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری‌های موردنیاز کشور از طریق انجام تحقیقات کاربردی و پیگیری تجاری‌سازی آن‌ها به شما می‌رود گفت: در همین رابطه فعالیت‌هایمان را در زمینه‌های فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی ساماندهی کردیم و سعی کردیم در هرکدام ازآن‌ها چندین فعالیت شاخص داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه اقدامات در زمینه پزشکی را با "درمان ناباروری با اتکا به سلول‌های بنیادین" آغاز کردیم که این موضوع، اقدامی بی‌نظیر در مقیاس جهانی به‌حساب می‌آید گفت: دامنه فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی را گسترش داده‌ایم؛ در حال حاضر، به مسائلی مانند ژن‌درمانی و ویروس درمانی توجه کرده‌ایم. همچنین توجه به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج که موضوعی نو در علم پزشکی به‌حساب می‌آید، در دستور کار این نهاد قرارگرفته است.
وی بابیان اینکه در حوزه فنی مهندسی نیزبا توجه به اینکه یک کشور نفت‌خیز به شمار می‌رویم یکی از زمینه‌های فعالیت را صنعت نفت قراردادیم افزود: در این صنعت فناوری‌های بسیار خوبی را تولید کردیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به دکل‌ها و مته‌ها های حفاری اشاره کرد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه از دیگر زمینه‌های خوب فعالیت ما ترکیبی از برق و مکانیک بود عنوان کرد: با توجه به اینکه صنعت ریلی، مترو و قطار شهری و بین‌شهری به‌سرعت در کشورمان درحال‌توسعه بود تصمیم گرفتم بر روی پیشرفته‌ترین بخش این صنعت (سیستم رانش) که می‌دانستیم دیگران نمی‌توانند به آن ورود کنند، فعالیتمان را آغاز کردیم.

دکتر طیبی بابیان اینکه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حد پایلوت فعالیتمان را در این بخش آغاز کردیم ادامه داد: در زمان تصویب برنامه ششم با پیشنهاد جهاددانشگاهی در زمینه تولید قطار ملی با ۸۵ درصد بومی‌سازی و ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها با ۷۰ درصد تولید داخلی موادی را در این برنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رساندیم که خوشبختانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت جهاددانشگاهی و تأمین منابع این پروژه تعریف شد.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه در این پروژه یک رام قطار هفت واگنه مترو ساخته شد گفت: بدنه قطار توسط واگن سازی تهران، سیستم رانش توسط جهاددانشگاهی و سایر بخش‌ها توسط دیگر شرکت‌های ایرانی ساخته شد و حداکثر طی ۱۸ ماه توانستیم آن را به بهره‌برداری برسانیم که هم‌اکنون در حال انجام تست‌ها و استاندارد‌های حرکت آن هستیم که به دلیل کمبود امکانات تست‌ها کمی طولانی‌تر شده است و امیدواریم در خرادماه آماده مسافر گیری شود.

وی بابیان اینکه خوشبختانه امروز تولید قطار ملی مورد تائید وزیر محترم کشور قرار گرفت ادامه داد: کشور ما در شرایطی قرار دارد که در بعضی زمینه‌ها که اقتصادی است باید خودکفا شود و جهاددانشگاهی تعداد زیادی از فناوری‌ها را انتخاب کرده است و تعداد بسیاری از آن‌ها به نتیجه رسیده و تعدادی نیز در حال نتیجه گرفتن است که امیدوارم امسال هم سه تا چهار پروژه بزرگ دیگر را شروع کنیم.

دکتر طیبی بابیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که علاقه‌مند هستیم آن‌ها را انجام دهیم قطار‌های پرسرعت بین‌شهری است تا فاصله بین شهر‌ها با سرعت بیشتری طی شود گفت: سرعت عمومی این قطار‌ها در جهان ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و ما این توانایی راداریم که حداکثر ظرف مدت ۱۸ ماه بتوانیم یک رام قطار سه واگنه را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بسازیم، البته ریل‌های کشورمان توان ۲۰۰ کیلومتر سرعت رادارند که می‌توان پروژه را با همین سرعت آغاز کرد.

وی بابیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی می‌خواهد بگوید که توان انجام کار‌های بزرگ در کشور وجود دارد و این نهاد به سهم خود توانسته است فناوری‌هایی را تولید کند که جز دانش روز دنیا به شمار می‌روند و موردنیاز کشورمان هستند گفت: اگر حمایت‌ها وجود داشته باشد حداکثر طی دو برنامه پنج‌ساله در کشور می‌توانیم به همه اهداف و نیاز‌ها دست‌یابیم که در این صورت جوانان این کشور همه صاحب شغل آبرومند و متناسب با شأن و منزلت خواهند شد و حتی آن‌هایی که مدرک‌های غیر مرتبط دارند نیز با آموزش مهارتی می‌توانند شغل موردنظر را پیدا کنند، اما به شرطی که از ظرفیت داخلی استفاده شود و کار را نیز به کاردان‌ها سپرده شود.

گفتنی است وزیر کشور در این بازدید ضمن شرکت در تست سرعت قطار مترو ملی، فرایند داخلی سازی، امنیت، کسب استاندار‌ها و زمان مسافر گیری و استفاده و تولید انبوه این قطار را جویا شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: احمد وحیدی وزارت کشور جهاد دانشگاهی حمل و نقل ریلی مترو دانش بنیان رییس جهاددانشگاهی واگن سازی تهران تولید قطار ملی دانش بنیان وزیر کشور فناوری ها زمینه ها قطار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای این جنایت وحشتناک که به اختلافات قدیمی و ریشه دار ملکی در منطقه کورده و پیچ ساغروان گره خورده است، هنگامی رمز گشایی شد که چند فیلم از صحنه درگیری هولناک حاشیه بزرگراه آسیایی مشهد در اختیار مقام قضایی قرار گرفت که توسط شهروندان فیلمبرداری شده بود. از سوی دیگر نیز تصاویری از صحنه جنایت ضمیمه پرونده جنایی شد که توسط راننده پژو (مقتول) به ثبت رسیده بود.

در همین حال دوشنبه گذشته با دستور قاضی دکتر صادق صفری (بازپرس ویژه قتل عمد) ۵ متهم این پرونده به محل وقوع جنایت در نزدیکی پیچ ساغروان هدایت شدند و مقابل دوربین قوه قضاییه به تشریح زوایای جدیدی از این جنایت تکان دهنده پرداختند. آن ها که با مشاهده اسناد و مدارک انکار ناپذیر چاره ای جز بیان حقیقت نداشتند به داستان سرایی های گذشته پایان دادند و هر کدام چاقویی را به دست گرفتند که روز حادثه خونبار،آن را در اختیار داشتند. لحظاتی بعد ۳ چاقو از روی کاپوت خودرو برداشته شد و یکی از متهمان نیز چماقی را به دست گرفت که آن روز با آن ضرباتی را بر پیکر راننده پژو (مقتول)فرود آورده بود.

کشف جسد دست و پابسته زن ثروتمند در کمد | خدمتکار خانه دستگیر شد آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت

امنیت کامل در محل واکاوی قضایی این پرونده جنایی برقرار بود و متهمان در فضایی آرام چنان جزئیات وقوع قتل در حاشیه بزرگراه آسیایی را بازگو کردند که دیگر جای سوالی هم برای وکلای مدافع باقی نماند!

در همین حال برخی از متهمان، دخالت های غیرکارشناسی برخی از افراد و نیروهای محلی برای ایجاد صلح و سازش در میان آن ها را از دلایل اصلی شدت اختلافات دانستند و مدعی بودند که اگر به شیوه قانونی برای حل اختلافات ملکی ادامه می دادند این جنایت وحشتناک رخ نمی داد.

درمیان متهمان این پرونده یکی از افراد سرشناس و پرنفوذی نیز وجود دارد که در یکی از قوای سه گانه کشور مشغول کاربود!

در این شرایط، بررسی های قضایی و کنکاش های تخصصی قاضی صفری درباره چگونگی وقوع این حادثه دلخراش نشان داد تعدادی از اهالی یکی از روستاهای منطقه گلمکان از مدت ها قبل درگیری های زیادی به خاطر اختلافات ملکی داشتند تا این که روز چهاردهم فروردین ،۴برادر و فرد دیگری به نام علیرضا در حالی که سوار بر دو دستگاه خودروی سمند بودند به تعقیب جوان پژو سواری به نام «قاسم-د»پرداختند تا بار دیگر از او زهر چشم بگیرند. «قاسم» نیز که متوجه تعقیب آن ها شده بود برسرعت پژو افزود تا از چنگ آن ها بگریزد ولی هنگامی که وارد بزرگراه آسیایی شد و به سمت مشهد پدال گاز را فشرد ناگهان راننده سمند از پشت سر به او رسید و با یک حرکت وحشتناک، کنترل فرمان را از دست جوان پژو سوار خارج کرد.

خودروی پژو که به آن سوی جاده منحرف شده بودپس از برخورد با جزیره میانی بزرگراه (آیلند) واژگون شد و پس از غلتیدن کف آسفالت در حاشیه جاده افتاد. در این هنگام راننده پژو که می دانست در چه مخمصه ترسناکی قرارگرفته است خود را از درون خودرو بیرون کشید و با پای پیاده پا به فرارگذاشت اما در این لحظه سمند دیگر تعقیب کنندگان از راه رسید و او را در حال فرار نقش بر زمین کردند. در یک چشم بر هم زدن ناگهان ۴ برادر چشم آبی به همراه یکی دیگر از اهالی که او را فردی شرور معرفی می کردند،از خودرو بیرون پریدند و با چماق و چاقو به جان راننده پژو افتادند. آن ها با ضربات متعدد چاقو و چوب،جوان ۳۲ ساله را هدف گرفتند و بی رحمانه تیغه چاقو را بر نقاط مختلف پیکر خون آلود وی وارد کردند.

در حالی که برخی از اهالی محل و رهگذران از این صحنه دلهره آور فیلم می گرفتند، برادران چشم آبی، پیکر خون آلود «قاسم-د» را رها کردند و از صحنه حادثه گریختند. طولی نکشید که پیکر نیمه جان راننده ۳۲ ساله پژو به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت اما او بر اثر عوارض ناشی از اصابت چوب و چاقو جان سپرد. این گونه بود که قاضی شعبه۲۰۸ دادسرای عمومی وانقلاب مشهد وارد عمل شد و به تحقیق در این باره پرداخت.

با لو رفتن ماجرای قتل در پی اختلاف ملکی،گروهی تخصصی از کارآگاهان به سرپرستی سروان عظیمی مقدم (افسر جنایی آگاهی خراسان رضوی) رصد های اطلاعاتی را برای دستگیری متهمان آغاز کردند و بعد از بازداشت دو تن از متهمان،بقیه افراد مرتبط با این پرونده جنایی که حلقه محاصره را تنگ تر می دیدند،خود را تسلیم قانون کردند و درحالی به تشریح زوایای مختلف این جنایت هولناک پرداختند که قاضی دکتر صفری،فیلم هایی از صحنه جنایت را برای آنان به نمایش گذاشت. از سوی دیگر نیز راننده پژو (مقتول)با نصب دوربین روی داشبورد خودرو و یقه پیراهنش، صحنه هایی از قتل خود را به تصویر کشیده بود که همه این اسناد محکمه پسند ضمیمه پرونده شد و بررسی های قضایی در این باره ادامه یافت.

بازسازی صحنه قتل در برگراه آسیایی مشهد - پرونده چشم آبی ها کد خبر 847125 منبع: خراسان برچسب‌ها خبر مهم قتل - قاتل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • سپاه همواره در صحنه حضور دارد
  • زاکانی: تمام مجورهای قطار ملی مترو از مراجع بین المللی اخذ شده است
  • خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر