Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@03:41:00 GMT

حواشی اخراج یکی از سران حزب حاکم ترکیه

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۱۶۳۰

حواشی اخراج یکی از سران حزب حاکم ترکیه

ادهم سانجاق، سیاستمدار و کارآفرین ثروتمند و یکی از مهمترین سران حزب عدالت و توسعه ترکیه به خاطر یک سخنرانی، از حزب خود اخراج شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ خبر اخراج یکی از سیاستمداران عالی رتبه حزب حاکم ترکیه توجه رسانه ها و محافل سیاسی این کور را به سوی خود جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا همین چند روز پیش، ادهم سانجاق، یکی از مهمترین سران حزب عدالت و توسعه ترکیه بود. این تاجر و کارآفرین ثروتمند ترکیه ای، عضو شورای سیاستگذاری حزب و یکی از فعالان سیاسی و اقتصادی معتمد اردوغان بود و همواره در تصمیمات سیاسی حساس حزب حاکم، از قدرت و نفوذ بالایی برخوردار بوده است.

اما خبر کوتاهی دال بر انتقال پرونده او به شورای دیسیپلین حزب برای اخراج کامل، مانند یک بمب خبری منفجر شد. جالب اینجاست که خود او از این ماجرا خبر نداشته و وقتی که خبرنگار روزنامه سوزجو در مورد چند و چون این واقعه با او تماس گرفته، در پاسخ گفته است: «باور کنید نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. خود من هم خبر را  از رسانه ها و شبکه های اجتماعی فضای مجازی شنیدم.»

او تنها یک ساعت پس از این اظهار بی خبری، در مصاحبه با رسانه دیگری گفت: «اخراج از یک حزب سیاسی به معنی این نیست که دنیا برای من تمام شده است. من به کار و فعالیت های خودم ادامه خواهم داد.»

ظاهراً حواشی به وجود آمده در مورد اشاره به نقش آمریکا در قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه، منجر به اخراج سانجاق شده و او پیشدستی کرده و پیش از صدور حکم اخراج، شخصاً استعفایش را برای اردوغان فرستاده است.

ظهور ستاره از شهر زادگاه امینه اردوغان

سانجاق به معنی عَلَم و بیرق است و خاندان سانجاق در سیرت، نام و نشان فراوانی دارند. ادهم سانجاق متولد سال۱۹۵۸ میلادی در شهر سیرت است. سیرت مرکز یک استان کردنشین در جنوب شرقی ترکیه است. اما از قدیم، همواره یک اقلیت عرب هم در این شهر زیسته اند که امینه اردوغان همسر رئیس جمهور ترکیه دختر یکی از این خانواده هاست.

ادهم سانجاق سیاستمدار و سرمایه دار مورد بحث این گزارش و پروفسور یاسین اوکتای از مشاورین اردوغان و از چهره های مرتبط با جریانات عربی اخوانی از دیگر  افراد عرب اهل سیرت هستند که همواره در حزب عدالت و توسعه، نقش مهمی داشته اند.

ادهم سانجاق در سالیان نخست تاسیس حزب عدلت و توسعه، به عنوان کنسول افتخاری، برای توسعه روابط اقتصادی استانبول و ریودوژانیرو نقش مهمی ایفا کرد. وی سپس از ریاست اتحادیه انبارهای دارویی ترکیه گرفته تا ریاست تعاونی های گوشت، غذا، مسکن و چندین حوزه اقتصادی دیگر، فعالیت های متعددی انجام داده و آخرین پست او، عضویت در بالاترین نهاد سیاسی حزب عدالت و توسعه بود.

او عضو شورای عالی سیاستگزاری حزب بود و همواره از مشاورین معتمد اردوغان به شمار می رفت. اما ظاهراً از چند ماه پیش، برخی امتیازات انحصاری و رانت های اقتصادی او محدود شده اند و او نیز در چند مصاحبه متفرقه با گلایه از نحوه تقسیم امتیازات اقتصادی به دست آمده در توسعه روابط ترکیه – قطر گفته است:«این ما هستیم که برای توسعه اقتصادی و تحقق اهداف حزب، بیشترین جفا و مشکلات را تحمل کرده ایم. اما وقتی که کیک را برش می دهند، دیگران همه را بر می دارند.»

سانجاق چه گفت، اردوغان چه شنید؟

برخی از تحلیلگران آشنا به دهلیزهای خبری حزب عدالت و توسعه در آنکارا و استانبول، معتقدند که ادهم سانجاق به خاطر برخی مسائل اقتصادی از اردوغان گله مند شده و به خوبی مطمئن شده که رئیس جمهور، حاضر نیست بیش از این، امتیاز اقتصادی قابل توجهی به او و برادرش مراد سانجاق بدهد. در نتیجه ادهم، مسیر فکری و سیاسی خود را تغییر داده و در چند ماه گذشته، خود را به دوغو پرینچک نزدیک کرده است.

دوغو پرینچک رهبر حزب کمونیستی وطن پارتیسی ترکیه، سیاستمداری است که در ترکیه او را با لحنی کنایی به نام «محب چین» می شناسند. پرینچک، معتقد است که ترکیه باید به طور کامل از ناتو و آمریکا فاصله گرفته و با چین و روسیه، میثاق دوستی دائمی امضا کند.

زمانی که ادهم سانجاق، همراه با هیاتی از اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیستی وطن پارتیسی به مسکو رفت، مصاحبه ای برای او ترتیب داده شد که مردم ترکیه را در یک شوک بزرگ فرو برد.

سانجاق در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسی و در روز نخست حمله روسیه به اوکراین، سه نکته مهم بر زبان آورد:

۱.من شرم می کنم از این که کشورم هنوز هم عضو ناتو است. معتقدم که هر چه زودتر باید از ناتو خارج شویم. عضویت در ناتو به ما لطمه زده و هیچ فایده ای نداشته است.

۲.از این که کشور من، پهپادهای خود را به اوکراین صادر کرده، بسیار خجالت زده و متاسف هستم. قطعاً این اقدام غلط بود.

۳.حمله روسیه به اوکراین، اقدامی صحیح در جهت مبارزه با نفوذ امپریالیسم است و باید از آن حمایت کنیم.

اما جالب اینجاست که هیچکدام از سخنان سانجاق که در تضاد کامل با سیاست های اردوغان و حزب حاکم ترکیه بود، مورد توجه نهاد ریاست جمهوری قرار نگرفت و کسی به او اعتراض نکرد.

سوال اینجاست: در این صورت، چه چیزی باعث شد که سانجاق از حزب عدالت و توسعه اخراج شود؟ پاسخ چنین است: تیم معاونین اردوغان در دفتر سیاستگزاری حزب حاکم، کاری به اظهارات او درباره پهپاد و اوکراین و ناتو ندارند. بلکه آنها از سخنرانی تازه تر ادهم سانجاق در دانشگاه مرمره استانبول خشمگین شدند که در آن، یاران اردوغان را به همراهی با آمریکا متهم کرده است.

ماجرا از این قرار است که ادهم سانجاق در یک جمع محدود از چهره های دانشگاهی مرمره استانبول گفته است: «واقعیت این است که حزب ما، با حمایت های آمریکا قدرت را در دست گرفت. اگر آمریکایی ها نمی خواستند، ما نمی توانستیم به قدرت برسیم. ولی ما در برابر آمریکا و غرب ایستادیم و سخنان رئیس جمهور در کنفرانس داووس در برابر شیمون پرز، نشان دهنده استقلال ما در برابر غرب بود. آنها می خواستند بین ما نفوذ داشته باشند و قدرت گرفتن جریان فتح الله گولن و کودتای نافرجام نیز اثبات کننده این وضعیت است. ولی ما به این وضعیت خاتمه دادیم و اجازه ندادیم قدرت بگیرند.»

انتشار این سخنان سانجاق، او را دچار دردسر کرد. اگرچه او در یک اظهارنظر رسانه ای، اصل موضوع را تکذیب کرده، اما سران حزب عدالت و توسعه اطمینان دارند که این سخنان توسط سانجاق مطرح شده است.

به همین دلیل، شورای مرکزی حزب به این نتیجه رسیده که اگر با سانجاق برخورد نشود، ممکن است این تفکر جا بیفتد که حزب عدالت و توسعه اساساً یک حزب دست پرورده آمریکا بوده و جایگاه اجتماعی و مردمی ندارد. لذا تقویت و القای چنین باوری می تواند در انتخابات ۲۰۲۳ میلادی، راه را برای پیروزی مخالفین اردوغان، هموار کند.

توجه به این نکته جالب است که حزب عدالت و توسعه با طرح موضوعاتی همچون ضرورت خروج ترکیه از ناتو، مشکل و مخالفت چندانی ندارد اما طرح موضوع وابستگی به آمریکا را یک خطر بزرگ قلمداد می کند و در برابر این موضوع، حساسیت نشان می دهد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: حزب عدالت و توسعه حزب حاکم سران حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک