Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اظهارات منابع آگاه در قندهار، رهبر مذهبی گروه طالبان درخواست جامعه جهانی مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه را مردود دانسته و بر تطبیق کامل اعتقادات و باورهای مذهبی خود -صرف نظر از موافقت یا عدم موافقت جامعه جهانی، تأکید کرده است.

یک منبع مطلع گفت که جدی‌ترین موضوع مورد بحث در نشست قندهار نیز، مسأله تحصیل زنان بوده و رهبران این گروه در زمینه به توافق مشترکی دست نیافته اند که این امر سبب دو دسته‌گی میان رهبران آنها شده است: «ملا هیبت الله آخندزاده رهبر مذهبی طالبان مخالف تحصیل زنان و دختران است، بر تطبیق شریعت پافشاری دارد و نظر جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی را مهم نمی‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما، ملا عبدالغنی برادر که توافق نامه دوحه را با آمریکایی‌ها امضاء کرده بود و ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر رهبر مذهبی پیشین طالبان، از دسته رهبران جناح قندهار، خواهان تعامل با جامعه جهانی، تشکیل حکومت فراگیر و موافق ادامه تحصیل زنان و دختران است.»

این منبع تصریح می‌کند، رهبران شبکه حقانی که ارتباط نزدیک با سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) دارد مخالف تشکیل حکومت همه شمول و آزادی‌های فردی هستند و همچون ملاهیبت الله تطبیق شریعت را خط قرمز حکومت شان می‌دانند.

در همین‌حال عزیز احمد رایان سخنگوی وزارت معارف، به روز جمعه (۱۱ فرودین ۱۴۰۱) در گفتگوی اختصاصی با «انتخاب» در مورد بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان، می‌گوید: «مکاتب دخترانه از صنف هفتم تا دوازدهم به دستور ملاهیبت الله آخندزاده رهبر امارت اسلامی افغانستان بسته شده است.»

وی از آمادگی کامل وزارت معارف برای بازگشایی مدارس دخترانه خبر داده و تصریح می‌کند: «موضوع بازگشایی مکاتب دخترانه از صنف هفتم تا دوازدهم از صلاحیت‌های رهبر امارت اسلامی افغانستان می‌شود. هر زمانی که از طرف رهبری امارت اسلامی حکم بازگشایی مکاتب صادر شود، وزارت معارف آمادگی کامل دارد که به همان روز و به همان لحظه تمام مکاتب داخترانه را در افغانستان بازگشایی کند.»

رایان همچنان می‌افزاید که بر اساس معلومات وی، در زمینه هنوز تصمیم لازم (از سوی رهبر مذهبی این گروه) اتخاذ نگردیده و موضوع چگونگی انتخاب لباس (یونیفورم) برای دختران و برخی مسائل اختلافی دیگر هنوز حل نگردیده است. اما، وی در مورد زمان و چگونگی نهایی سازی این مسأله معلومات بیشتری ارائه نمی‌کند.

ذبیح الله مجاهد، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی اصلی این گروه نیز در جلسات مختلف داخلی طالبان، به موضوع بسته ماندن مکاتب دخترانه واکنش نشان داده و گفته است که این تصمیم ملا هیبت الله آخندزاده قابل دفاع نیست. وی پس از نشست قندهار با رسانه‌ها کمتر صحبت می‌کند و روزها نیز اکثراً در دفتر کارش حضور ندارد.

ظاهراً چنین بنظر می‌رسد که اختلافات درونی میان رهبران گروه طالبان پابرجاست و در مورد چگونگی تعامل با جامعه جهانی و کشورهای منطقه نیز دیدگاه مشترکی میان آنها وجود ندارد.

به روز پنج‌شنبه (۱۰ فروردین ۱۴۰۱) رسانه‌های محلی از سفر ملا عبدالغنی برادر معاون اداری و مالی حکومت سرپرست طالبان و ملایعقوب وزیر دفاع این گروه به شهرستان «کجکی» استان «هلمند» در جنوب افغانستان خبر دادند.

رسانه‌ها هدف از سفر این دو عضو بلندپایه حکومت طالبان را ملاقات آنان با «ملا عبدالقیوم ذاکر» رئيس‌کمیسیون نظامی طالبان و از رهبران برجسته این گروه عنوان کرده اند: «ملا عبدالقیوم ذاکر با سراج الدین حقانی از رهبران شبکه حقانی اختلاف پیدا کرده، با یک هزار جنگجوی تحت امرش کابل را ترک کرده و به زادگاه خود در هلمند برگشته است. این دو عضو بلند پایه طالبان با سفر به شهرستان کجکی تلاش دارند ملا ذاکر را متقاعد کند که با تشدید جنگ‌ها در فصل بهار دوباره به کابل برگردد.»

بنظر می‌رسد که «چگونگی حکومت کردن بر مردم»، «نحوه تعامل با کشورهای منطقه و جامعه جهانی» و «مداخله سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) در مسائل داخلی این گروه» عمده‌ترین موضوعاتی هستند که باعث اختلافات جدی و دو دستگی میان رهبران سیاسی و نظامی طالبان در افغانستان گردیده است.

منبع: سایت انتخاب

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازگشایی مدارس طالبان دختران افغان مکاتب دخترانه الله آخندزاده جامعه جهانی رهبر مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟

به‌گزارش همشهری آنلاین یک منبع آگاه در گفت و گو با مهر با اعلام این خبر گفت: ۶ نیروی مرزبان ایرانی که ساعتی قبل توسط نیروهای طالبان در جنوب شرق کشور بازداشت شده بودند با انجام اقدامات لازم آزاد شدند.
عصر امروز نیروهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

کد خبر 847183 برچسب‌ها مرزباني خبر ویژه افغانستان طالبان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید