Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان، اظهار داشت:‌باید این تصمیم را در عمل ببینیم و اینکه آیا این سیاست اعلامی است یا اعمالی.

وی با اشاره به اینکه ایران از هرگونه کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند، ادامه داد: باید به موضوع کشت جایگزین توجه شود

رشد 50 برابری تولید مواد مخدر در افغانستان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد:در سال 2000 میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان به زیر 200 تن رسید و مساحت کشت مواد مخدر نیز به 7 هزار هکتار رسیده بود اما در کمتر از دو دهه با حضور آمریکا و ناتو در این کشور به بیش از 9 هزار تن و نزدیک به 50 برابر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مومنی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر ویرانه ای در افغانستان به جای گذاشتند، گفت:‌هواپیماهای ناتو به کشت مواد مخدر در افغانستان دامن زدند و بلکه با کمک فنی و تکنولوژی اصلاح بذرها و بذرهای پر بار باعث افزایش تولید مواد مخدر شدند.

تولید 90 درصد تریاک جهان در افغانستان

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تریاک جهان در افغانستان کشت می‌شود، ابراز کرد:آمریکائیها این را توسعه دادند تا از آن برای ایجاد ناامنی استفاده کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد:‌در چند سال اخیر اگر مواد مخدر سنتی از افغانستان به اروپا می‌رود با حمایت کشورهای اروپایی پیش سازها از اروپا به افغانستان سرازیر می‌شود اما پایه اصلی تولید مواد مخدر هروئین و شیشه و مواد صنعتی این مواد پیش ساز هستند.

باید تولید انواع مواد مخدر در افغانستان ممنوع شود

مومنی با تاکید بر اینکه ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان باید شامل تولید انواع مواد مخدر باشد، افزود:‌فناوری نوین تولید مواد مخدر صنعتی را آمریکا در اختیار افغانستان قرار داده و مواد مخدر صنعتی مهمتر هستند.

ورود پیش سازهای مواد مخدر از اروپا به افغانستان

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد ورود انواع پیش سازها از اروپا به افغانستان هستیم، خاطرنشان کرد:‌باید با مواد مخدر سنتی و صنعتی مقلبله کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشت جایگزین، بیان داشت:‌طرحهایی در این خصوص اجرا شده و چند برنامه در سازمان ملل متحد تدوین شده و برنامه های منطقه ای و کشوری صورت گرفته است اما یسشتر در حد طرح مانده است.

باید افغانستان اراده سیاسی واحدی در برابر مواد مخدر داشته باشد

مومنی با تاکید بر اینکه باید اراده سیاسی واحدی در افغانستان در خصوص ممنوعیت کشت مواد مخدر و کشت جایگزین وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید معیشت جایگزین حداقلی در افغانستان صورت گیرد.

راهبردهای لازم به دستگاههای مختلف ابلاغ شده است

وی با بیان اینکه باید افغانستان به سمت اتخاذ راهبرد همه جانبه پایدار در این خصوص برود، گفت:‌در این خصوص تمام راهبردها و سناریوها به رئیس جمهور اعلام شده و وی نیز این موضوعات را به دستگاههای مختلف ابلاغ کرده است؛ تصمیمات گرفته شده و اقداماتی که باید انجام دهیم مشخص شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر در افغانستان تولید مواد مخدر کشت مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف ۲۴۷ کیلوگرم حشیش در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی پلیس، سردار سرتیپ پاسدار محمدکاظم تقوی اظهار کرد: تیم‌های مرکز عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در اقدامی اطلاعاتی، یک محموله مواد مخدر را ردزنی و پس از کنترل و مراقبت‌های پوششی در اقدامی غافلگیرانه خودرو پژو ۴۰۵ حامل مواد افیونی را در یکی از خیابان‌های شهر مشهد متوقف کردند.

وی افزود: در این عملیات مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در بازرسی از خودرو موردنظر ۵۰ کیلوگرم حشیش کشف و یک متهم زن و یک متهم مرد تبعه خارجی را نیز دستگیر کردند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به بازرسی از مخفیگاه متهمان در بلوار توس، ۱۹۷ کیلوگرم حشیش را کشف کردند، تصریح کرد: در مجموع در این عملیات مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ۲۴۷ کیلو گرم حشیش را کشف و دو متهم دستگیرشده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 748535

دیگر خبرها

  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف ۴۳۰ کیلوگرم تریاک و حشیش از سوی یگان‌ ویژه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم