Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس کردستان؛ ورزش توپ و تور همیشه جذابیت و لذت خاص خود را دارد، حال چه بعنوان بازیکن یا مربی یا داور در زمین حضور داشته باشید، یا چه بعنوان هوادار و یا تماشاگر و یا بیننده تلویزیون نگاه کنید همان جذابیت را دارد.

والیبال رشته ورزشی جذابی است که در سال‌های اخیر در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است و در استان کردستان هم علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا اگر والیبال بانوان در کردستان حمایت شود می‌توان در آینده نزدیک شاهد افتخارآفرینی بانوان کردستانی در سطح اول کشور باشیم.

والیبال بانوان در کردستان همیشه تک‌ستاره‌هایی داشته که در تیم‌های خارج از استان مشغول بازی بوده‌اند و در سطح‌های مختلف حضور داشته‌اند.

سیده‌لیدا هاشمی متولد شهر سنندج و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد تربیت بدنی با گرایش مدیریت ورزشی است و در حال حاضر هم عضو تیم چادر ملون اردکان یزد در لیگ یک والیبال بانوان کشور بازی می‌کند.

با این بانوی والیبالیست کردستانی مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

هاشمی اعتقاد دارد: اگر شرایط مناسب و مالی که خیلی مهم هست برای والیبال استان توسط مدیران و افراد کار به دست فراهم شود کردستان در این رشته ورزشی از استان‌های دیگر کمتر نیست و می‌تواند با پتانسیل داشتن ورزشکاران توانمند و مربیانش در سطح کشور مطرح شود..

فارس: از خودتان شروع کنید اینکه چگونه به رشته والیبال علاقه‌مند شدید؟

فعالیت ورزشی بنده در ابتدا با رشته دوومیدانی زیر نظر سرکار خانم مهین زمانی به مدت ۴سال یعنی از ۷۴ تا ۷۸ شروع شد، اما در سال ۷۸ به طور اتفاقی و در حین دیدن تمرینات والیبال دانش‌آموزان مدرسه هدایت سنندج برای آمادگی مسابقات آموزشگاهی ناحیه 2 سنندج، معلم ورزشم خانم یوسفی که همچنان در خدمت ورزش ناحیه دو است به سمت والیبال سوق داده شدم و از این بزرگوار تشکر می‌کنم، و از اینجا بود که والیبال را شروع کردم و اولین مربی باشگاهی بنده خانم افسانه مولانایی در باشگاه حجاب سنندج بود که با کمک وی و پیگیری و تلاش خودم در عرض یکسال به تیم منتخب شهر سنندج ملحق شدم که در آن زمان کوچکترین عضو تیم بودم و بعدها در تیم کشوری و لیگ‌های دسته یک و برتر حضور یافتم.

فارس: آیا در طول این سال‌ها هم عنوان‌هایی کسب کرده‌اید؟

بله. در سال ۸۲ مقام دوم لیگ دسته یک و کسب سهمیه سوپرلیگ با نام آتیلاارتوپد سنندج، عنوان دوم لیگ دسته یک در همدان، مقام سوم لیگ دسته یک در زنجان و کسب سهمیه سوپرلیگ، مقام دوم کشوری بسیج، مقام دوم دانشگاه‌های پیام نور کشور در همدان، عنوان چهارم دانشگاه‌های وزارت علوم در همدان، مقام سوم هلال احمر در همدان، سوم دانشگاه‌های آزاد سنندج، مقام اول دانشگاه‌های آزاد سنندج کسب کرده‌ام.

همچنین در دسته یک تیم‌های دیگر کشور از جمله هیات مهاباد دو دوره سال ۹۱ و ۹۳، فلک‌الافلاک خرم آباد در سال 95، اوج شاهرود در سال 96 و طوبی زنجان در سال 98 و دو دوره دسته یک هیات سنندج سال ۹۰ و ۹۲ و اکنون نیز در تیم چادرملوی اردکان یزد در لیگ یک کشور حضور دارم.

فارس: والیبال را چگونه معنا می‌کنید؟

والیبال یعنی پرواز در آسمان و هیجان، یعنی شیرجه‌زدن برای رسیدن به اهداف، والیبال یعنی کنارگذاشتن افکار پریشان در مدتی که مشغول به بازی هستید و یک جمله که اگر باز به ابتدای کار و انتخاب ورزش برگردم باز هم انتخابم رشته والیبال است.

فارس: در حال حاضر وضعیت والیبال کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت والیبال استان در حال حاضر به لحاظ آموزشی و ارتقاء کیفی و‌ کمی مربیان و داوران در عرصه خدمت، خوب و سنجیده است اما به لحاظ تیم‌داری متاسفانه ضعیف هستیم و این هم به عدم توانایی مربیان این عرصه است، با وجود ارتقای همکاران در سطح استان اما باز در تیم ملی بازیکنی به عنوان ملی‌پوش یا اردورفته نداریم، یعنی در اردوهای دوم و سوم بازیکنان استان حذف می‌شوند.

البته این دلیل دیگری هم دارد که ما در فدراسیون کرسی نداریم یا روابطمان با اهل فدراسیون ضعیف است، که نیاز داریم از این زاویه بیشتر حمایت شویم تا ورزشکاران این رشته به حقشان برسند حتی با داشتن روابط خارج از ضوابط و نقطه امید استانمان حضور تیم راهیاب ملل مریوان است که به لطف خدا و تلاش حامی و زحمات کادر فنی و بازیکنان تیم، جایگاه خوبی در لیگ برتر کشور داریم و تا جایی که تیم‌های دیگر از تیم راهیاب حساب می‌برند، هرچند هم مورد کم‌لطفی قرار گرفتند.

فارس: از دیدگاه شما به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای، آیا زیرساخت مناسبی برای این رشته ورزشی در استان داریم که جوابگوی نیاز علاقه‌مندان به این رشته باشد؟

با وجود داشتن شرایط و امکانات و استعدادهای فراوان اما متاسفانه زیرساخت مناسبی نداریم و این خود برای کل والیبال استان ضعف است درحال حاضر سالن زاگرس مریوان استانداردترین و مناسب‌ترین پتانسیل سالن ورزشی را دارد اما برای استفاده استان محدودیت مسافتی دارد، چه بسا در مرکز استان باید سالنی مناسب برای برگزاری بازی‌های والیبال داشته باشیم که تخصصی باشد اما نداریم.

خانه والیبال سنندج که خصوصی‌گرایی شده و البته مناسب مسابقات رسمی نیست اما کماکان در این جهت هم استفاده شده است که ای کاش استانداری و اداره‌کل ورزش و جوانان در راستای ارتقاء والیبال استان سالنی نظیر زاگرس مریوان در مرکز استان احداث نمایند.

فارس: قبول دارید یکی از فاکتورهای پیشرفت ورزش والیبال داشتن مربیان سازنده است؟

 بله قبول دارم، مربیان در نوع خودشان متفاوت هستند، یعنی مربی می‌تواند سازنده توانایی باشد، می‌تواند هدایت کننده و کوچینگ خوبی باشد، می‌تواند تمرین دهنده خوبی باشد و یا روانشناس و یا لیدر و یا خیلی موارد دیگری باشد، اما در حالت کلی در استان کردستان نبود مربی سازنده و توانا ضعف بزرگی است که کاش عزیزان مربی در استان به فکر بالابردن علم و عمل والیبال باشند تا خانواده والیبال در استان و کشور از این نعمت بهره ببرند.

فارس: آیا در زمینه استعدادیابی و پشتوانه‌سازی در استان اقداماتی انجام می‌شود؟

هیات والیبال در استعدادیابی استان کردستان فعالیت داشته اما نه منسجم و برنامه‌ریزی شده، خود بنده چند سال مسئول کمیته استعدادیابی استان بودم و تمامی سمینارها و کارگاه‌های اجرایی توسط فدراسیون را شرکت کرده و در استان خواهان اعمال این برنامه‌ها بودم اما متاسفانه فراهم نبودن بستر اجرای این برنامه‌ها بنده را از انجام وظیفه عاجز کرده بود و نتوانستم مفید باشم.

فارس: بعنوان یک ورزشکار که سال‌هاست در والیبال استان فعالیت دارید بفرمایید این رشته ورزشی در کردستان دارای چه مشکلاتی دارد و راهکار برطرف کردن آنها چیست؟

نکته‌ای که باید گفته شود این است که با وجود مشکلات، هیات استان جایگاهش در رنکینگ فدراسیون ارتقا پیدا کرده و به رتبه هشتم رسیده که می‌تواند بی‌ربط به تیم راهیاب ملل هم نباشد و حضور این تیم لیگ برتری به نفع استان شده است اما مشکلات والیبال کردستان در وهله اول عدم همدلی در راستای رسیدن به هدف و همچنین نداشتن مدیریتی که با اصول و استراتژیک فدراسیون همراه باشد و عدم بکارگیری افراد توانا و جوان و به روز در علم ورزش و والیبال است.

اگر شرایط مناسب و مالی که خیلی مهم هست برای والیبال استان توسط مدیران و افراد کار به دست فراهم شود کردستان در این رشته ورزشی از استان‌های دیگر کمتر نیست و می‌تواند با پتانسیل داشتن ورزشکاران توانمند و مربیانش در سطح کشور مطرح شود.

فارس: نقش نمایندگان مجلس در حوزه ورزش استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصلا یادم نمی‌آید نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی به ورزش استان کمک کرده باشند چه برسد به والیبال، گاهی شهرداری سنندج کمک کرده اما نصفه و ناتمام بوده است.

فارس: آینده والیبال بانوان کردستان را چگونه می‌بینید؟

آینده را هیچ کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند اما آرزو دارم که دختران و پسران کردستان را در جایگاهی که حاصل زحمات خودشان بوده ببینم مانند احسان احمدی لژیونر کرد سنندجی که در تیم‌های خارجی مشغول به فعالیت است.

فارس: چرا همانند راه‌یاب ملل مریوان که در لیگ برتر والیبال آقایان کشور حضور دارد تیمی در رده بانوان از کردستان در سطح اول کشور نداریم؟

 رسیدن به سطح بالای والیبال لیگ برتر و دسته یک نیازمند فاکتورهای زیادی است و باید برای رسیدن این اصل مهم برنامه‌ریزی بلندمدت و اصولی به لحاظ مالی و مدیریتی داشته باشیم که متاسفانه از داشتن افکار توانا و دید بلند و حرفه‌ای محروم هستیم.

فارس: بزرگترین آرزو و هدفی که در ورزش دارید چیست؟

بزرگترین آرزویم از شروع والیبال رسیدن به تیم ملی بود چه در قالب بازیکن چه در قالب مربیگری و... اما در دنیای بازیکنی حد نهایت بازی‌ام دسته یک و لیگ برتر بود و به تیم ملی نرسیدم چون فاکتور اصلی‌اش بلندبودن قد است که من با قد ۱۷۰ نتوانستم به این آرزویم برسم. اما برای رسیدن به هدف بعدی‌ام که به عنوان مربی در کادر ملی است، دست از تلاش بر نمی‌دارم و تا جایی که بتوانم برای این هدفم می‌جنگم.

فارس: آیا محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که بخواهید آن را مطرح کنید؟

بله. محدودیت‌های ورزشی همیشه برای بانوان وجود دارد مثلا ما دختران ایران زمین، با پوشش اسلامی و محجب برای سرافرازی و موفقیت این آب و خاک تلاش می‌کنیم و چه در سطح داخلی و چه ملی که بازی می‌کنیم انعکاس رسانه‌ای داده نمی‌شود که کاش این دید و نگرش به سمت مثبت تغییر کند و بانوان بیشتر دیده شوند.

فارس: چه توصیه‌ای برای بانوان علاقه‌مند به ورزش و والیبال دارید؟

از تمامی بانوان می‌خواهم که به ورزش روی بیاورند، دختران امروز مادران فردای ما هستند، پس با ورزش کردن و تن سالم برای آینده بهتر و داشتن سلامتی فکر و روح و جسم تلاش کنیم.

فارس: در پایان اگر سخنی باقی مانده، بفرمایید...

حرف‌های ناگفته زیاد دارم ولی زمان و شرایط اجازه گفتن را نمی‌دهد، بنده چند سال اخیر برای رسیدن به اهدافم خیلی زحمت کشیدم و رنج‌ها کشیدم و برای اینها در برابر خدایی که توان و قدرتش را بهم داده است سجده می‌کنم.

 با وجود اینکه تمام تلاشم این بود که برای استان و دختران کردستان مفید باشم اما دریغ از یک شاخه گل از طرف هیات و اداره ورزش به عنوان ورزشکار تلاشگری که در این راه کم اذیت نشد. و البته مثل من خیلی هستند که کاش دیده شوند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

منبع: فارس

کلیدواژه: والیبال کردستان والیبالیست کردستانی والیبال بانوان رشته ورزشی والیبال استان برای رسیدن حال حاضر لیگ برتر تیم ملی دسته یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم شطرنج مردان ایران نایب قهرمان شهرهای آسیا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان مسابقات شطرنج شهرهای آسیا که در خانتی مانسیسک جریان داشت، تیم مردان ایران با ترکیب بردیا دانشور، سینا موحد، آبتین عطاخان، سیدکیان پورموسوی و مسعود مصدق‌پور نایب قهرمان شد.

این تیم در جدول رده بندی با ١٦ امتیاز و تنها یک امتیاز کنار از روسیه در جایگاه دوم ایستاد.

در بخش بانوان نیز، تیم بانوان ایران با ٩ امتیاز در جایگاه ششم ایستاد.

آناهیتا زاهدی فر، میترا اصغرزاده، ملیکا محمدی، طناز ازلی و پروا بهزاد نظیف ترکیب تیم شطرنج بانوان را تشکیل دادند.

کد خبر 6092521 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • تغییر نام باشگاه استقلال؛ بدون مشکل یا تنش‌زا/ قانون چه می‌گوید؟
  • تغییر نام استقلال جنجالی شد | وزارت ورزش واکنش نشان داد
  • اختلاف دو وزارتخانه بر سر تغییر نام استقلال
  • واکنش منفی وزارت ورزش نسبت به تغییر نام استقلال؛ این موارد باید رسما به ما اعلام شود!
  • واکنش وزارت ورزش و جوانان به تغییر نام باشگاه استقلال
  • واکنش وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • واکنش منفی وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • تیم شطرنج مردان ایران نایب قهرمان شهرهای آسیا شد
  • پیروزی تیم ملی امید آقایان و تیم ملی بانوان در مسابقات خانتی مانسیسک در دور هشتم
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟