Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@13:37:52 GMT

ساز گرانی بنزین؟/ آدرس غلط بحران مسکن/ وام ازدواج و حواشی

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۲۸۷۵

ساز گرانی بنزین؟/ آدرس غلط بحران مسکن/ وام ازدواج و حواشی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ بانک مرکزی دولتی

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با ولی‌الله سیف رئیس کل پیشین بانک مرکزی. او در این مصاحبه از عدم استقلال بانک مرکزی انتقاد کرده و می‌گوید: «بانک مرکزی نهادی است که در اختیار دولت قرار دارد و باید با سیاست‌های دولت هماهنگ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد اگر استقلال نسبی داشته باشد در آن صورت می‌توان انتظار داشت سیاست‌ پولی تحت تاثیر سیاست مالی دولت هر لحظه با تغییر و نوسان روبه‌رو نشود. سیف همچنین می‌گوید: «شما اصرار دارید نرخ ارز 4200 تومان بماند که البته بانک مرکزی از روز اول با آن مخالف بود. در شرایطی که قیمت ارز 26 یا 27 هزار تومان است و شما دارید ارز 4200 می‌فروشید، این 22 یا 23 هزار تومان تفاوت یعنی فساد. چگونه می‌توانید با نظارت جلوی فساد را بگیرید؟ و مانع سوءجریانات شوید؟ آیا کالایی که با ارز 4200 وارد می‌شود را مطمئن هستید با نرخ دلار 4200 به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟»

جوان/ پایان سلطه دلار

«جوان» در گزارشی که با عنوان «پایان سلطه دلار» تیتر یک کرده، با اشاره به گزارشی از سی‌ان‌ان در این باره، نوشته: «کاهش ارزش دلار در سال‌های اخیر تورم در امریکا را نیز تشدید کرده است و پس از حمله روسیه به اوکراین، میزان تورم در امریکا به بالا‌ترین حد خود در چهار دهه گذشته رسیده و زنگ خطر را برای اقتصاد این کشور به صدا درآورده است. امریکا از زمان جنگ جهانی دوم با استفاده از سلطه دلاری و با استفاده از تحریم‌های اقتصادی کشور‌های زیادی را تحت فشار قرار داده تا بتواند از آن‌ها امتیاز بگیرد و در صورتی که این اهرم فشار از دست اولین قدرت اقتصادی جهان خارج شود، امریکا برای مقابله با سایر کشور‌ها دیگر حربه قدرتمندی در اختیار نخواهد داشت. با از بین رفتن سلطه دلاری، کشور‌های ضعیف دیگر ترسی از تنبیه شدن از سوی امریکا نخواهند داشت و به راحتی می‌توانند مبادلات خود را با ارز‌های ملی انجام دهند.»

شرق/ ترکیه علیه گاز ایران

«شرق» که بعد از تغییر و تحولات اخیر هر روز کم‌فروغ‌تر از قبل است، در شماره امروز خود گزارشی دارد درباره تکاپوی همسایه شرقی برای ایجاد دروازه ترانزیت انرژی به اروپا. در این گزارش که با عنوان «ترکیه علیه گاز ایران» منتشر شده، آمده است: «جنگ انرژی در جهان، ترکیه را وارد گود کرده است تا از آب گل‌آلود، شکار خود را ببرد. ترکیه‌ای‌ها می‌خواهند دروازه ترانزیت انرژی به اروپا شوند، آن هم درست در شرایطی که این دروازه به روی روسیه بسته شده و ایران معطل نتیجه گفت‌وگوهای احیای برجام است. فعالان حوزه انرژی در ایران می‌گویند که توقف مذاکرات برجام نه‌تنها بازار انرژی اروپا را از دسترس ایران خارج کرده بلکه تأخیر بیشتر موجب می‌شود بازارهای کوچک منطقه‌ای هم از دست برود.»

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران نیز گفته: «ایران نه‌تنها از بازار نفت و گاز جهان عقب مانده و زیرساخت‌های صادرات گسترده ذخایر انرژی خود به بازارهای خارجی را ندارد بلکه حالا درگیر تأمین سرمایه برای نگهداشت تولید موجود است.» 

کیهان/ توپ در زمین آمریکا

«کیهان» اظهارات اخیر امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با «بدر بن‌حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان را با تیتر «آمریکا با زیاده‌خواهی، مسئول اصلی طولانی شدن مذاکرات است» پوشش داده و نوشته: « غرب بااینکه صریحاً اعتراف می‌کند کارزار فشار حداکثری علیه ایران به بن‌بست رسیده و تیغ تحریم‌ها کند و ناکارآمد شده است اما بازهم می‌خواهد ضمن فرسایشی کردن مذاکرات و از رهگذر برداشتن برخی تحریم‌های نفتی و باقی گذاشتن تحریم‌های اصلی، ایران را در برابر خواسته‌های خود منفعل کند. این در حالی است که تأخیر در مذاکرات وین به ضرر خود آنهاست چراکه دولت سیزدهم، امور خود را به نتیجه مذاکرات وین متوقف نکرده و خنثی‌سازی تحریم‌ها و دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار داده است. طرف‌های غربی بایستی بدانند که درنهایت مجبور به پذیرش شروط ایران هستند چراکه مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم به‌ هیچ‌وجه از شروط و خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نمی‌کند و تحت تأثیر فشارها قرار نخواهد گرفت.»

آفتاب یزد/ شلیک به اعتماد جوانان

«آفتاب یزد» امروز عکس را حذف و به جایش دو گزارش را تیتر یک کرده. در یکی از این گزارش‌ها فاصله وعده‌ها و واقعیت‌ها درباره میزان وام ازدواج را مورد توجه قرار داده و در گزارشی با تیتر «شلیک خطرناک به اعتماد جوانان» نوشته: «علیرغم تمام وعده ها و دستورات، وام ازدواج کماکان 70 میلیون تومان است نه 120 و 150 میلیون». در این گزارش به نقل از علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس  آمده است: «وقتی که ما وعده ای را با هدف قرار دادن نسل جوان مطرح می کنیم و در دل آن ها امیدی می کاریم اما به هر دلیلی این وعده به نتیجه نمی رسد و محقق نمی شود باعث ناکامی می شود و طبیعتا این ناکامی ها در بلند مدت خشم و پرخاش ایجاد می کند .تا زمانی که مسئله فردی باشد فردی باقی می ماند اما گاهی ممکن است این خشم و پرخاش جنبه جمعی به خود بگیرد ؛ یعنی به صورت زنجیره در بیاید و آن موقع طبیعتا امنیت ملی ممکن است به خطر افتد.»

وطن امروز / زنگ خطر بنزین

«وطن امروز» با اشاره به اینکه مصرف بنزین در نیمه اول فروردین‌ماه از تولید آن پیشی گرفت، تیتر زده «زنگ خطر بنزین» و نوشته: « در حالی مصرف بنزین کشور در اکثر روزهای نیمه ابتدایی فروردین سال جاری از مرز 100 میلیون لیتر عبور کرد که میزان تولید روزانه بنزین کشور در بهترین حالت بین 102 تا 103 میلیون لیتر است. همچنین 28 اسفند سال 1400 با رسیدن میزان مصرف بنزین کشور به 131 میلیون لیتر در روز، رکورد میزان مصرف بنزین شکسته شد. اقدام عاجل در ایجاد پالایشگاه جدید جهت تولید بنزین و تنوع‌بخشی سبد سوخت کشور، ۲ راهکاری است که باید هر چه زودتر پیگیری و عملیاتی شود؛ اقدامی که در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ توجهی به آن نشد.  در غیر این صورت دولت مجبور است روند افزایش قیمت بنزین را ادامه دهد. البته راه صحیح‌‌تر در این موقعیت ادامه و احیای سیاست هدفمند کردن یارانه‌هاست که از ابتدای دهه 90 به فراموشی سپرده شده است.»

سازندگی/ باج‌گیری جنسی

«سازندگی» صفحه نخست امروز خود را به ماجرای بیانیه بازیگران زن سینما اختصاص داده. تصویر برخی از آنان را منتشر و با تیتر «باج‌گیری جنسی» نوشته: «بیش از 300 نفر از زنان سینماگر به آزار، باج‌گیری جنسی و خشونت‌هایی که علیه زنان در سینمای ایران وجود دارد اعتراض کردند. خانه سینما با انتشا بیانیه‌ای از آنها حمایت کرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در آن نوار بالای لوگو که معمولا به سایر گزارش‌هایش اختصاص می‌دهد، نگاهی به مسائل خارجی انداخته و بر وضعیت پاکستان تمرکز کرده است. سازندگی در گزارشی که با تیتر «پاکستان در بحران» منتشر شده، نوشته: «برنامه رهبران اپوزیسیون برای براندازی دولت عمران‌خان نخست وزیر پاکستان شکست خورد. تنش‌ها افزایش یافت و اپوزیسیون عمران‌خان را به خیانت بزرگ علیه پاکستان متهم و علیه وی به دیوان عالی شکایت کرد».

دنیای اقتصاد/ آدرس غلط بحران مسکن

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به بحران مسکن در پایتخت پرداخته و نوشته: «تشخیص غلط در بازار مسکن پایتخت درباره «منشأ جهش قیمت و خروج آپارتمان‌ها از دسترس خریداران مصرفی» منجر به طراحی یک نسخه غلط برای حل مشکل شده است. مدیران شهری تصور می‌کنند تهران با «کمبود مسکن» مواجه است و با همین تصور طرح ویژه (حمایتی) ساخت ۱۸۰هزار واحد در شهر را شروع کرده است. اما آیا مشکل بازار ملک، واقعا «کمبود خانه» است؟ طبق آمار رسمی هم‌اکنون در بازار مسکن کلان‌شهر تهران تعداد واحدهای مسکونی حداقل ۲درصد بیشتر از خانوارها است. اتفاقا این «مازاد عرضه» درست طی ۵ سال گذشته که رکود تاریخی ساخت رقم خورد، شکل گرفت. بنابراین آنچه باعث بحران «عدم دسترسی خانه‌اولی‌ها به مسکن مناسب» شده، «کسری ساخت» نیست، بلکه «تبدیل شدن پایتخت به یخچال ملکی(خانه‌های بدون استفاده)» و همچنین «صرفه ساخت‌و‌ساز در شمال شهر (مناطق اشباع از عرضه)» است.»

ایران/ بدهی‌هایی که تسویه شد

«ایران» در تیتر یک امروز خود از بدهی‌هایی که روی دست دولت سیزدهم مانده بود و حالا تسویه شده، نوشته است. این روزنامه دولتی با عنوان «دولت دوازدهم خرج کرد، دولت سیزدهم تسویه» آورده است: «تسویه بدهی دولت قبل با اتکا به افزایش «درآمدهای مالیاتی، وصول درآمدهای نفتی و صادرات نفت» انجام شده است».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز به میزان سفرهای نوروزی امسال پرداخته و با اشاره به «رشد 67 درصدی اقامت های نوروزی» نوشته: «امسال سفرهای نوروزی حال و هوای دیگری در شروع سال جدید ایجاد کرد. سفرهایی که برخی از مردم بیش از دو سال بود آن را به تعویق انداخته بودند. رونق اقتصادی نیز به‌دنبال این سفرها ایجاد شد. دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر از ثبت بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب - اقامت در نوروز خبر داد.»

صبح نو/ 40 روز پس از جنگ

«صبح نو» جلد امروز خود را به جنگ اوکراین که این روزها تصاویری از آن مورد توجه مردم دنیا و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است، اختصاص داده. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که با تیتر «40 روز پس از جنگ» منتشر و تیتر یک شده، سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «دولت پوتین تا چه حد به اهداف خود دست یافته است؟»

این روزنامه در گزارش دیگری هم به بررسی مصوبه‌ای پرداخته که به جنگ با غول‌های انحصاری خودرو رفته است و تاکید می‌کنند که «مصوبه مجلس برای واردات خودرو لغو نشده».

صبح در گزارشی دیگری هم به وضعیت دارو در کشور و میزان واردات آن که کاهشی 50 درصدی داشته پرداخته و تیتر زده «وضعیت قرمز دارو». 


 

منبع: فردا

کلیدواژه: خبر به روایت فردا دولت سیزدهم مصرف بنزین بانک مرکزی سلطه دلار امروز خود تحریم ها تیتر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش به حواشی دکترای افتخاری رئیسی در کراچی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر دو روزه به پاکستان که روز دوم آن به شهرهای لاهور و کراچی قلب فرهنگی و اقتصادی این کشور اختصاص داشت، دکترای افتخاری از ریاست دانشگاه کراچی دریافت کرد. اقدامی که در دنیا رایج است و بسیاری مقامات ارشد دولت ها در سفر به دیگر کشورها در دانشگاه های مطرح این کشورها حاضر می‌شوند و مدرک دکترای افتخاری دریافت می کنند.

در ایران نیز به مقامات ارشد دولت هایی که به کشورمان سفر کرده اند و با کشورمان روابط عمیق و استراتژیک دارند، برخی دانشگاه های مطرح کشور خصوصا دانشگاه تهران که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان دانشگاه مادر دانشگاه های ایران یاد کرده اند، به این مقامات دکترای افتخاری داده اند.

پاکستان به عنوان یکی از کشورهایی که در جنوب آسیا توانسته رتبه خوبی در دانشگاه‌های منطقه و حتی دنیا خصوصا در حوزه‌های «های تِک» و فناوری‌های نوین کسب کند، شناخته می‌شود و فارغ‌التحصیلان رشته‌های تکنولوژی ارتباطات این کشور دوشادوش هندی‌ها در شرکت‌های بزرگ تکنولوژیکی دنیا از جمله شرکت های مستقر در «سیلیکون‌ولی» آمریکا که محل استقرار آمازون و دیگر برندهای حوزه آی‌تی مطرح دنیا مشغول به کار شده اند.

بی‌دلیل نیست که ایرانیان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های دیگر کشورها، برخی دانشگاه‌های شبه جزیره هند از جمله دانشگاه کراچی پاکستان را به خاطر داشتن مزایایی چون سطح علمی متناسب و نیز مدارج علمی مورد تأیید وزارتین علوم و بهداشت کشورمان، در مقایسه با برخی دانشگاه هایِ با درجه اعتبار نازل تر در کشورهای اروپای شرقی یا جنوب شرق آسیا برمی گزینند.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی پاکستان به رئیس جمهوری اسلامی ایران انتقاد داشته و گفته این دانشگاه، فرعی است و ثانیا از دست معاون دانشگاه به رییس‌جمهور اعطا شده است. این در حالی است که دانشگاه کراچی بزرگ ترین دانشگاه دولتی ایالت سند و کل پاکستان محسوب می‌شود؛ در سایت دانشگاه هم به این موضوع اشاره شده است. ۷۳ سال قدمت و ۴۱ هزار دانشجو دارد.

همچنین اینکه گفته شده دانشگاه اعطاکننده مدرک دکترای افتخاری به رییس‌جمهوری اسلامی ایران، غیرانتفاعی است، کاملا بی اساس است و این دانشگاه دولتی و در وزارت علوم ایران مورد تایید است؛ وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم رشته داروسازی این دانشگاه را تایید کرده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز اعلام کرد: در مراسم اعطای این مدرک دکترای افتخاری به رئیسی، «حکمران» یا استاندار ایالت سند پاکستان که همزمان ریاست هیأت امنای دانشگاه های کراچی را هم در اختیار دارد، حضور داشت؛ دکتر خالد عراقی که رئیس دانشگاه کراچی است، طبق قوانین پاکستان، همزمان معاون رئیس هیات امنای دانشگاه هم محسوب می‌شود و شخصِ دکتر عراقی مدرک دکترای افتخاری را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود. بنابراین اینکه گفته شده معاون دانشگاه کراچی مدرک دکترا را به رئیسی اعطا کرد، صحت ندارد و از روی ناآگاهی است.

به عبارت دیگر، در سیستم حکومتی پاکستان، حکمران یا استاندار ایالت به تعبیر ایرانی آن، رئیس هیأت امنای دانشگاه های آن ایالت است و رئیس دانشگاه ها را تعیین می کند؛ فرد تعیین شده به عنوان رئیس دانشگاه از سوی استاندار هر ایالت، همزمان معاون رئیس هیات امنا هم هست.

دانشگاه کراچی به عنوان یک دانشگاه دولتی در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۸ دانشکده هنر، علوم فنی، مطالعات اسلامی، داروسازی، مدیریت، حقوق، داروسازی و علوم آموزشی و همچنین ۲۰ مرکز تحقیقاتی معتبر دارد.

این دانشگاه با داشتن ۴۱ هزار دانشجو و ۷۰۰ استاد در همه مقاطع تحصیلی، ۱۴۵ دانشکده و مرکز آموزش مستقل با ۱۵۰ هزار دانشجو زیرمجموعه خود دارد.

دانشکده علوم فنی و مهندسی دانشگاه کراچی به عنوان مهم ترین قطب آموزش علوم و فناوری در پاکستان شناخته می شود و تعداد فارغ التحصیلان آن از کل فارغ التحصیلان رشته‌های فنی از سایر دانشگاه‌های این کشور بیشتر است.

رییسی در سفری هم که شهریور ۱۴۰۰ به دوشنبه پایتخت تاجیکستان داشت، در مراسم اعطای دکترای افتخاری به وی از سوی دانشگاه ملی تاجیکستان حاضر شد و نه تنها این مدرک را دریافت کرد، بلکه عضویت هیأت علمی دانشگاه تاجیکستان هم به رییس‌جمهوری اسلامی ایران و بدون حضور مقامات سیاسی دوشنبه و صرفا از طرف رییس دانشگاه اعطا شد.روندی که در عرف دیپلماتیک دنیا رایج است.

این در حالی است که حسن روحانی رییس پیشین جمهوری اسلامی ایران در سفری که فروردین ۱۳۹۶ به مسکو داشت، از دست ریاست یک دانشگاه دولتی این شهر با نام «ام گ او» مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد؛ مراسمی که بدون حضور مقامات ارشد دولتی روسیه برگزارشد.

اتفاقی که در این مراسم مورد انتقاد قرار گرفت این بود که رییس این دانشگاه هنگام اعطای مدرک دکترای افتخاری به حسن روحانی اعلام کرد: اینکه مدرکی که به روحانی داده شد، مورد تأیید شورای علمی دانشگاه قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر یک دانشگاه نه چندان مطرح روسی که قصد داشته تا به رییس‌جمهور یک کشور دیگر دکترای افتخاری بدهد، نیاز به بررسی سوابق علمی روحانی داشته است!

مرحوم هاشمی رفسنجانی در طول ریاست جمهوری خود از هیچ یک از دانشگاه های غیر ایرانی مدرک دکترای افتخاری دریافت نکرد و صرفا به دریافت دکترای افتخاری دانشگاه تهران اکتفا کرد. در کتاب خاطرات وی، آمده که مدرک دکترای افتخاری‌اش را در حضور مقامات سیاسی و لشکری و بعضا علمی و دانشگاهی آن زمان کشورمان دریافت کرده است.

یک فرد نزدیک به رییس دولت‌های نهم و دهم نیز در توییت دیگری، دریافت مدرک دکترای افتخاری از سوی رییس‌جمهور در دانشگاه کراچی را یک دانشگاه بدنام و بی‌اعتبار و محصول لابی سیاستمداران دریافت‌کننده این مدرک با مقامات این دانشگاه عنوان کرد.

این در حالی است که رییس دولت های نهم و دهم در زمان ریاست‌جمهوری خود یک مدرک دکترای افتخاری «مدیریت تحول» از دانشگاه دارالحکمه که گفته می شد رییسی شعبه ایران این دانشگاه تحت زعامت آیت الله سیستانی است دریافت کرد؛ موضوعی که بعدها از سوی این مرجع تقلید رد و اعلام شد این دانشگاه ارتباطی با ایشان ندارد. اما هیچگاه اعلام نشد این مدرک واقعا از کجا آمده و چرا در حاشیه جلسه هیات دولت و نه در دانشگاه مورد ادعا اعطا شده است.

دیگر خبرها

  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • روزنامه‌های اقتصادی دو‎شنبه ۱۰ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه ۹ اردیبهشت
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۸ اردیبهشت
  • واکنش به حواشی دکترای افتخاری رئیسی در کراچی