Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنرمندان قالیباف در سایه بی‌توجهی برخی متولیان یکی پس از دیگری از چرخه اشتغال در این حوزه خارج می‌شوند، مشکلات ریز و درشت از جمله افزایش چشمگیر مواد اولیه، نبود بیمه قالیبافی، رکود صادرات و سختی کار و ... کمر قالیبافان را خم کرده و صدای دفتین قالیبافان چهارمحال و بختیاری در حال کمرنگ شدن است.

به گزارش قدس آنلاین، مشکلات قالیبافان در حال رخنه در تار و پود فرش‌های زیبا است، این مشکلات هر کدام به‌صورت جداگانه می‌تواند تهدیدی برای این هنر دیرینه باشد، زنان و مردان چهارمحال و بختیاری از دیرباز به هنر قالیبافی مشغول هستند و فرش چالشتر در این استان شهرت جهانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندان فرش باف در چهارمحال و بختیاری سال‌های متمادی را پشت دار قالی سپری می‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود تا با انواع بیماری‌های جسمی مواجه شوند، بنابراین چشم امیدشان به بیمه قالیبافی است، اما این روزها صف بیمه قالیبافی روز به‌روز در حال طویل‌تر شدن است و به‌نظر می‌رسد عزمی برای حل مشکل بیمه این قشر وجود ندارد.

در سال‌هایی که مهم‌ترین محور شعارهای تعیین شده توسط مقام معظم رهبری بحث تولید و اشتغال است، باید بحث تولید و اشتغال در حوزه‌های مختلف مورد تاکید متولیان قرار بگیرد، فرش یکی از تولیدات منحصر به‌فردی است که توسط زنان هنرمند در اقصی نقاط کشور تولید می‌شود و علاوه بر ایجاد اشتغال، می‌تواند ارزآوری بالایی را برای کشور به‌همراه داشته باشد، اما امروز مشکل بیمه قالیبافان که می‌تواند بخشی از مشکلات آن‌ها را حل کند در پیچ و خم قوانین بالاتکلیف مانده است.

به‌نظر می‌رسد، امروز مهم‌ترین مسئله در بحث بیمه قالیبافی، شناسایی هنرمندان واقعی و فعال در این حوزه است، باید هنرمندانی تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار بگیرند که قالیبافی شغل رومزه آن‌ها محسوب می‌شود و از این طریق کسب روزی می‌کنند، چشم امید قالیبافان امروز به مصوبات دولت و مجلس برای افزایش سقف بیمه است.

سقف تهعد بیمه قالیبافان در چهارمحال و بختیاری پر شده است

عزت‌الله رئیسی- معاون تعهدات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سهم بیمه قالیبافی توسط دولت پرداخت می‌شود، اظهار کرد: هفت درصد این حق بیمه نیز توسط خود هنرمند فعال در این حوزه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سنواتی دولت مبلغی برای پرداخت بیمه افرادی که به تازگی می‌خواهند زیر پوشش بیمه قالیبافی قرار بگیرند در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: سقف تعهدات بیمه قالی‌بافی تکمیل شده است و نمی‌توانیم فرد جدیدی را تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار دهیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: تنها می‌توان افرادی را تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار داد که یک نفر از لیست قبلی حذف شود و فرد جدید جایگزین فرد قبلی شود، اگر دولت بودجه‌ای برای بیمه این افراد در نظر بگیرد، می‌توان افراد جدید را تحت پوشش بیمه قرار داد.

۱۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار دارند

علیرضا شیخی- رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ هزار قالیباف در این استان شناسایی شده است، اظهار کرد: از این تعداد تنها حدود ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سقف بیمه قالیبافی در کشور تکمیل شده است، افزود: به‌همین دلیل امکان افزودن قالیبافان به لیست بیمه وجود ندارد و این مشکل، تنها مختص چهارمحال و بختیاری نیست، اما به ازای باطل شدن بیمه هر قالیباف تحت پوشش بیمه، می‌توان یک نفر را جایگزین کرد.

شیخی تاکید کرد: پیگیری‌های بسیاری برای افزایش سقف بیمه قالیبافی در کشور صورت گرفته است، مجلس شورای اسلامی و دولت باید نسبت به تامین بودجه برای این منظور اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ماهانه پالایش قالیبافان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان توسط بازرسانی از بیمه تامین اجتماعی، اداره فرش و اتحادیه فرش‌بافان انجام می‌شود، گفت: اگر هنرمندان تحت پوشش بیمه طبق استانداردها در حال فعالیت در این حوزه نباشند، بیمه آن‌ها باطل می‌شود و افراد جدید جایگزین خواهد شد.

توانایی بافت فرش در چهارمحال و بختیاری بالا است

فرحناز رافع- رئیس مرکز ملی فرش کشور در دی‌ماه سال گذشته در سفر به چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون، ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش در چهارمحال و بختیاری بافته شده است، یادآور شد: توانایی تولید فرش در این استان بسیار بالا است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به تامین نهاده‌های مواد اولیه اشاره کرد، به‌طوری که استان‌های هم‌جوار مانند خوزستان مواد فرش را از این استان تامین می‌کنند و در شمال خوزستان، اکثر بافت‌ها بختیاری هستند.

وی با اشاره به کیفیت بالای پشم در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از مطالبات، این موضوع است که در بحث اصلاح نژاد دام شامل چرم و پشم، اقدام صورت بگیرد، اگر این مهم عملیاتی شود، رویش پشم، دو و نیم برابر خواهد شد و باتوجه به کیفیت پشم در استان، ظرفیت راه‌اندازی کارخانه‌های نخ‌ریسی به‌صورت سنتی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

رافع در ادامه به بیان مزیت‌های بافت فرش پرداخت و  تصریح کرد: فرش مشکل تنفسی ایجاد نمی‌کند، به‌علاوه باعث ایجاد آرامش شده و امید به زندگی را در افراد افزایش می‌دهد، اگر قالی به شیوه درست بافته شود، برای افراد نیز شغل ایجاد می‌شود، زیرا در تمامی استان‌ها و در بسیاری از روستاهای کشور، مردم به قالی‌بافی مشغول هستند، بنابراین در موضوع کارآفرینی فرش باید کار صورت بگیرد.

مسئولان قول تخصیص بودجه برای فرش را صادر کرده‌اند

همچنین سجاد رستمی- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهار نوع فرش در استان بافته می‌شود، اظهار کرد: این فرش‌ها شامل فرش بختیاری، یلمه، گبه و نایینی هستند که فرش بختیاری در شهرستان‌های شهرکرد، کوهرنگ و فارسان، فرش یلمه بیشتر در شهرستان بروجن، فرش گبه در شهرستان اردل و فرش نایینی در شهرستان لردگان بافته می‌شود.

رستمی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات در حوزه فرش در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: مقدمات راه‌اندازی دهکده فرش فراهم شده‌ و بدین منظور، ۳۰ هکتار زمین اختصاص یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: صادرات، بیمه قالیبافان و آموزش سه موضوع قابل پیگیری فرش استان است که مسئولان قول تخصیص بودجه برای فرش را صادر کرده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مشکل قالیبافان معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری سازمان صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۳۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل محیط زیست استان گفت: این منطقه با همکاری محیط بانان، جوامع محلی و گروه‌های کوهنوردی از زباله پاکسازی شد.
سعید یوسف پور افزود: هفته زمین پاک از ۳ تا ۹ اردیبهشت با شعارمشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین است.

دیگر خبرها

  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری