Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@15:17:08 GMT

کارگروه قرآن کریم و حوزه های علمیه تشکیل شود

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۳۴۴۶

کارگروه قرآن کریم و حوزه های علمیه تشکیل شود

گروه استان‌ها- عضو هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا گفت: کارگروه قرآن کریم و حوزه های علمیه باید شکل بگیرد و در سطح کشور توسعه یابد، جلسات قرآن کریم باید با لینک قوی شکل بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوشقانیان شامگاه دوشنبه در نشست هم‌اندیشی اساتید برجسته حوزه در قم پیرامون توسعه جلسات خانگی قرآن کریم که در سالن جلسات ساختمان 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد گفت: درزمینهٔ جلسات خانگی قرآن نباید از بحث مباحث اهل‌بیتی(ع) غافل شویم و باید بخشی از جلسات قرآنی به مباحث اهل‌بیتی(ع) اختصاص پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد حوزه بیان کرد: باید مدل‌های موفق در سطح کشور معرفی و الگودهی شوند، مردم نسبت به مباحث اهل‌بیت(ع) تعصب خاصی دارند که باید از این ظرفیت در حوزه توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد.

وی بیان کرد: درزمینهٔ فرهنگ ایثار و حماسه، می‌توانیم روی این ظرفیت‌ها در توسعه فعالیت‌های قرآنی توجه کرد.

این پژوهشگر و مبلغ مذهبی بیان کرد: تلاوت صفحه‌ای قرآن کریم در مساجد کشور جان گرفته است و به یک فرهنگ تبدیل‌شده است که می‌توانیم این مسئله را به شکل همگانی در بین خانواده‌ها دنبال کنیم، جمع خوانی سوره واقعه در جبهه‌ها یک امر کامل نهادینه‌شده بود.

همگانی کردن آموزش روخوانی قرآن کریم در سراسر جامعه مورد تاکید باشدبهار قرآن در سومین حرم اهل‌بیت؛ از برگزاری دولت قرآن در آرامگاه حافظ تا جلسات تفسیر امام جمعه شیراز

وی گفت: کارگروه قرآن کریم و حوزه‌های علمیه باید شکل بگیرد و در سطح کشور توسعه یابد، جلسات قرآن کریم باید با لینک قوی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای نیز در این نشست گفت: اگر اقتضائات طرح جلسات خانگی دیده شود می‌توانیم به شکل جدی در توسعه این حوزه به شکل اثرگذار فعال باشیم.

 مدیران سنتی جامعه قرآنی کریم یک ظرفیت عالی در سطح کشور هستند 

وی افزود: مدیران سنتی جامعه قرآنی کریم یک ظرفیت عالی در سطح کشور هستند که باید از این ظرفیت عظیم استفاده شود، این افراد به شکل میدانی در این عرصه فعالیت کرده‌اند که قطعاً می‌توانند تجربیات خود را به کار ببرند. این افراد نفوذ بسیاری نیز در محلات دارند و می‌توانیم از این ظرفیت در توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم.

تکیه ای گفت: باب رفاقت از مهم‌ترین باب‌های توسعه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در همه اضلاع فرهنگی در کشور است. مدیران سنتی نیز با اشرافی که دارند می‌توانند آسیب‌هایی که می‌توانند جلسات قرآنی را تهدید کنند را جبران کنند.

وی بیان کرد: جلسات قرآنی باید به شکل هدفمند انجام شود، تعداد جلسات قرآنی درگذشته بیش از این تعداد بود ولی باید این مسئله را جبران کنیم.

 نسل انقلاب گر و طلبه و دین‌مدار امروز محصول جلسات قرآنی است 

همچنین حجت‌الاسلام پورسیدآقایی در این مراسم گفت: بزرگان ما ازجمله آیت‌الله مصباح به مسئله جلسات خانگی تأکید داشته‌اند، متأسفانه باید گفت که حس ما این است که درگذشته جلسات قرآنی بیش از امروز بود.

وی افزود: نسل انقلاب گر و طلبه و دین‌مدار امروز محصول همین جلسات قرآنی بودند.

مدیر مرکز پژوهشی موعود بیان کرد: مسئله جلسات قرآنی باید با رعایت اصولی پیگیری شود، مسئله محتوای جلسات قرآنی بسیار مهم است. امروزه سطح توقعات از جلسات قرآنی برای تأمین محتوا و تربیت‌معلمان قرآن بسیار بالا است و همه این امور نیز باید از حوزه شکل گیرد.

وی گفت: تربیت نیرو و محتوا ازجمله وظایف حوزه‌های علمیه کشور است، مسئولان کشور باید از ظرفیت‌های عالی حوزه‌های علمیه کشور استفاده کنند، تربیت طلابی که بتوانند در این حوزه فعالیت کنند به یک عزم عالی ملی نیاز دارد. طلاب دینی درزمینهٔ فعالیت‌های قرآنی تحصیل‌کرده‌اند و زمینه‌سازی عمیق انجام داده‌اند.

پورسید آقایی بیان کرد: نگاه عددی و کمی به مسئله جلسات قرآنی درست نیست زیرا باید بدانیم چه کسانی قرار است در این جلسات قرآنی فعالیت کنند.

وی گفت: باید افرادی داشته باشیم که در حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد و اجتماعی و... در حوزه‌های علمیه هم معضلات را بشناسند و هم راه برخورد را بشناسند و این موارد را نیز به مسئولان ارائه دهند.

 طلاب و وعاظ متخصص قرآن و حدیث تربیت کنیم 

حجت‌الاسلام سعیدی از پژوهشگران و خطبای برجسته کشور نیز در این جلسه گفت: پیامبر اکرم سالها روی مردم کارکردند تا قرآن را در جامعه تبیین کنند.

وی افزود: امروزه باید طلبه مبلغ تربیت کنیم باید طلابی تربیت کنیم که بتواند درزمینهٔ قرآنی جذابیت ایجاد کند، باید نظام عرضه و تقاضای اجتماعی را با روش‌های دقیق آموزشی قرآن شکل دهیم، منبر بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و باید طلاب ما با دقت روی همه موارد حدیثی و تفسیری منبر خودرا غنی کنند.

حجت الاسلام والسملمین لقمانی در این جلسه بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که در حوزه دانشگاه داریم دانشجویان از مباحث قرآنی استقبال می کنندولی شروطی لازم است.

وی افزود: اولین شرط، بیان زیبا و شاد و جذاب مباحث است، شیرین سازی مباحث محتوایی امور فرهنگی به معروف اجتماعی و عرفی مبدل می کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: پس از شیرین سازی باید به آسان سازی بپردازیم برخی از ترجمه های متون دینی نیازمند ترجمه هستند، برخی ترجمه های قرآنی به حدی زیبا هستند که خواننده را به ذوق می آورد.

وی عنوان کرد: پس از آن باید به دنبال کوتاه سازی مباحث قرآنی برویم، همچنین پس از این مورد باید به دنبال کاربردی سازی مخاطبان برویم، آیت جوادی آملی می فرمودند که شخصیت مبلغان تخصصی را باید از بین طلاب جوان شکل دهید.

لقمانی تصریح کرد: اگر بتوانیم فعالیت های شکلی و ملی را در قالب های محتوایی غنی و شیرین نشر دهیم تاثیرات عمیقی به جای خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: اصل انقلاب با جلسات خانگی مراجع مرحوم و فعلی ما شکل گرفت . می توانیم این جلسات را در خانه ها شکل دهیم. به حدی می توانیم طلاب مستعد را جمع کنیم که حد و کران ندارد.

انتهای پیام/452/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توسعه فعالیت های قرآنی حوزه های علمیه حجت الاسلام جلسات خانگی جلسات قرآنی سطح کشور جلسات قرآن شکل بگیرد قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

شهر مالمو سوئد بار دیگر شاهد اهانت به قرآن کریم با حفاظت پلیس این کشور و همچنین صحنه‌گردانی صهیونیست‌ها بود.

به گزارش ایسنا، یک زن سوئدی روز جمعه و در میدان «گوستاو آدولف تورگ» در شهر مالمو، نسخه‌ای از قرآن کریم را آتش زد.

در ویدئویی که از این اقدام موهن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، همراه با این زن که یک صلیب در دست دارد، فردی در حالی‌که پرچم رژیم صهیونیستی را به دور خود پیچیده و در حال اهانت به پرچم فلسطین است، مشاهده می‌شود.

طبق گزارش‌ها، این فرد موهن، همان زنی است که هفته گذشته و در نزدیکی استکهلم به قران کریم اهانت کرده بود.

در ویدئوی منتشر شده، نشان داده می‌شود که این زن با حافظت کامل پلیس سوئد دست به این اقدام موهن می‌زند و مسلمانان نیز در حالی که پرچم فلسطین به دست دارند، علیه آن شعار می‌دهند و از مقدسات اسلامی دفاع می‌کنند.

پلیس سوئد روز پنجشنبه اعلام کرد مجوز اهانت به قرآن کریم را صادر کرده است.

پیشتر نیز آتش‌زدن نسخه‌هایی از قرآن کریم در سوئد با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و مسلمانان مواجه شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • نوزدهمین دوره آزمون حفاظ قرآن کریم در گلستان
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • برگزاری آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم در خواف