Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@13:18:41 GMT

ادبیات «اکثریت‌پسند» نه ادبیات «عامه‌پسند»

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۴۱۶۲

ادبیات «اکثریت‌پسند» نه ادبیات «عامه‌پسند»

محمدهاشم اکبریانی می‌گوید «چرا باید در ادبیات، اکثریت را عامه بدانیم و در سیاست نه؟» او همچنین عبارت «ادبیات اکثریت‌پسند» را به‌جای «ادبیات عامه‌پسند» پیشنهاد می‌کند.

این داستان‌نویس در یادداشتی که با عنوان «ادبیات «اکثریت‌پسند» نه ادبیات «عامه‌پسند»» نوشته و آن را در اختیار ایران اکونومیست قرار داده، آورده است: ««ادبیات عامه‌پسند» عبارتی است که روشنفکران برای طرد و نفی گونه‌ای از ادبیات به‌کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها از این طریق نوشته خود را از ادبیات عامه‌پسند جدا می‌کنند و آن‌را با عباراتی چون «ادبیات فاخر»، «ادبیات خاص»، «ادبیات نخبه‌گرا» و... نام می‌گذارند.

در ساحت روشنفکری، ادبیات «عامه‌پسند» به داستان یا شعری گفته می‌شود که مخاطب عام دارد و خوانندگان آن عبارتند از: زن خانه‌دار، مغازه‌دار، کارگر، نگهبان، پلیس، مهندس و دکتر بیگانه با ادبیات فاخر، دانشجوی فارغ از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی و مهم‌تر از همه جوانان اهل عشق و عاشقی.

به این فهرست می‌توان گروه‌های دیگری هم افزود که ویژگی همه آن‌ها این است که از درک اندیشه‌های روشنفکری و اجتماعی عاجز بوده و زندگی عادی و معمولی دارند.

این توضیح و تعریف مربوط به ادبیات است اما در عرصه سیاست، روشنفکر ما طور دیگری به قضیه نگاه می‌کند. از نظر او دموکراسی، حکومتی است که مردم پایه‌گذار آن هستند و رای اکثریت تعیین‌کننده نوع حکومت است. طبیعتا وقتی صحبت از رای مردم یا رای اکثریت می‌شود، مراد رای همان زن خانه‌دار، کارگر، مهندس و پزشک فارغ از دغدغه‌های سیاسی، جوانان اهل عشق و عاشقی و... هستند.

در این‌جا، این گروه‌ها می‌شوند مبنای دموکراسی. انتخاب و گرایش آن‌ها به هیچ‌وجه، عامه‌پسند نیست و برعکس ریشه آزادی است.

طبیعتا مشخص شد که مرادم از طرح این موضوع، دچارشدن جامعه روشنفکری ما به نوعی پارادوکس است. در یک سو و در عرصه ادبیات، انتخاب اکثریت می‌شود عامه‌پسند و در سوی دیگر و در عرصه سیاست می‌شود دموکراسی.

به‌نظر می‌آید عبارت عامه‌پسند را باید کنار گذاشت و به عبارت «اکثریت‌پسند» رو آورد. چرا باید ادبیاتی را که اکثریت مردم می‌خوانند ادبیات «اکثریت‌پسند» و ادبیاتی را که عده خاصی به آن گرایش دارند ادبیات «اقلیت‌پسند» ننامیم؟ مگر حاکمیتی را که مردم عادی کوچه و خیابان و خانه، انتخاب می‌کنند «حکومت اکثریت» و حاکمیتی را که اقلیتی آن‌را در دست دارند «حکومت اقلیت» نمی‌نامیم؟ چرا باید میان ادبیات و سیاست چنین تفاوتی قائل باشیم و در ادبیات، اکثریت را عامه بدانیم و در سیاست نه؟

خلاصه کلام آن‌که باید گفت عبارت «ادبیات اکثریت‌پسند» بسیار دقیق‌تر از عبارت «عامه‌پسند» واقعیت را نمایان می‌سازد.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: محمدهاشم اکبریانی ، ادبیات عامه پسند ، ادبیات اکثریت‌پسند

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: محمدهاشم اکبریانی ادبیات عامه پسند ادبیات عامه پسند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم گیتی پسند از لغو جام باشگاه‌های آسیا؛ کنار می‌کشیم و وارد رشته‌های دیگر می‌شویم

طرفداری| قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان اعلام کرد در صورت لغو مجدد جام باشگاه‌های فوتسال آسیا، این باشگاه در لیگ برتر فوتسال شرکت نمی‌کند.

محمد حسین عراقی زاده درباره احتمال برگزار نشدن جام باشگاه‌های فوتسال آسیا برای پنجمین سال متوالی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اظهار داشت:

در صورتی که امسال نیز جام باشگاه‌های فوتسال در تقویم AFC محلی از اعراب نداشته باشد، به نوعی فاجعه رخ داده است. با دست فرمانی که آقایان جلو می‌روند، یعنی فوتسال باشگاهی را به قهقرا بردن و پس از آن باعث بی‌انگیزگی باشگاه‌ها می‌شوند. آقایان از سال 1398، کرونا را بهانه کردند. این در حالی بود که در همان زمان، در اروپا و آمریکای لاتین جام باشگاه‌ها در حال برگزاری بود.

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان خاطرنشان کرد:

سال قبل نیز که بازهم بهانه‌گیری‌های آقایان پابرجا بود، در اصفهان جام باشگاه‌های هندبال برگزار شد. سه ماه قبل از کمیته فوتسال سراغ گرفتیم و گفتند جام باشگاه‌های فوتسال امسال برگزار می‌شود. گفتند قرار است برگزاری این مسابقات در حاشیه جام ملت‌های فوتسال آسیا تصویب شود، اما تاکنون خبری نشده است .

عراقی‌زاده در پایان به تسنیم گفت:

ان‌شاءالله در روزهای آیند، ه جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره باشگاه را برگزار می‌کنیم. در صورت ادامه این روند، پیشنهاد خروج از لیگ برتر فوتسال را ارائه می‌کنیم و به رشته‌های دیگر وارد می‌شویم.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • جام باشگاه های فوتسال آسیا دوباره برگزار می شود
  • معجزه لورکوزن؛ دهمین فرار از باخت بعداز دقیقه۹۰
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال
  • خشم گیتی پسند از لغو جام باشگاه‌های آسیا؛ کنار می‌کشیم و وارد رشته‌های دیگر می‌شویم
  • انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال با لغو جام باشگاه‌های آسیا
  • تمدید قرار داد امیرحسین داودی با تبم گیتی پسند
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»