Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@17:39:53 GMT

ساخت سد روی خط زلزله

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۴۶۶۸

ساخت سد روی خط زلزله

کارشناسان زمین‌شناسی اعتقاد دارند احداث سد مارون 2، اثرات بسیار نامطلوب محیط زیستی برجای می‌گذارد. آنها ساخت این سد را باعث کاهش بیش از پیش ورود آب به رودخانه مارون در بهبهان دانسته و اعلام می‌کنند مارون 2 صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست، بویژه تالاب بین‌المللی شادگان وارد می‌کند.

روزنامه ایران/ این کارشناسان همچنین بر مکان‌یابی اشتباه سد روی شاخه اصلی رودخانه مارون که پرآب و شیرین است، ایراد اساسی وارد کرده و نسبت به رخداد مشکلات عدیده در کیفیت آب رودخانه در فصول خشک و تخریب اکوسیستم و محیط زیست منطقه هشدار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«احمد لاهیجان‌زاده» معاون محیط زیست طبیعی کشور نیز پیشتر، ساخت سد مارون 2 را تهدیدی برای کشاورزی و نخلستان‌های استان خوزستان دانسته و هشدار داده بود که این سد می‌تواند تالاب شادگان را نابود کند. آمارها نشان می‌دهد بی‌آبی فقط در شادگان 5 میلیون نخل را در معرض خشکی قرار داده است.
سد مارون 2 در استان کهگیلویه و بویراحمد با گنجایش ذخیره 177 میلیون متر مکعب آب، روی سرچشمه اصلی رودخانه مارون جای‌گذاری شده و قرار است به منظور انتقال آب از حوضه مارون به حوضه زهره احداث شود.

مساحت سیل‌خیزی منطقه زیاد نیست
به گزارش «ایران»، شهرام یاقوتی کارشناس ژئوتکنیک، یکی از اهداف سدسازی را کنترل سیلاب دانسته و می‌گوید: «طی آخرین آماری که ما از کنترل سیلاب منطقه در دوره‌های گذشته داشته‌ایم، اگر در این رودخانه به بالادست سد مخزنی مارون دست نزنیم، در دوره بازگشت 5 ساله، 1265هکتار مساحت سیل‌خیز شده و 2 روستا را سیل فرامی‌گیرد. در دوره بازگشت ده ساله، 1651 هکتار زمین سیل‌خیز شده و 3 روستا را سیل فرامی گیرد. همچنین اگر دوره بازگشت 25 ساله باشد 2334 هکتار زمین سیل‌خیز شده و 5 روستا را سیل فرامی‌گیرد. اگر هم بازگشت 50 ساله باشد، 4450 هکتار سیل‌خیز شده و 9 روستا را سیل فرامی‌گیرد. در حقیقت مشاهده می‌کنیم که مساحت سیل‌خیزی در این منطقه زیاد نبوده و در حقیقت سیلابی تا حوزه مارون وجود ندارد تا با سدسازی آن را کنترل کنیم.»
این کارشناس می‌گوید: «اگر کنترل سیلاب انجام دهیم خسارتی به پایین‌دست وارد نمی‌شود؛ باید شبکه آبیاری احیا شود. همچنین احداث سد مارون2 از نظر زیست محیطی و مواصلاتی نیز به هیچ وجه مفید نیست.»
یاقوتی به مسائل زیست‌محیطی احداث سد و مساحتی که زیر پوشش مخزن قرار دارد، اشاره کرده و می‌گوید: «در این منطقه جنگل انبوه وجود داشته و اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری معیوب است. طبق آماری که در گزارش آبیاری سد مارون 2 قید شده است، 90 درصد شبکه آبیاری دهدشت و چرام تخریب شده و تعمیراتش باید انجام شود. در همان گزارش نیز قید شده که جای سد‌سازی در منطقه، بهتر است این شبکه‌ها تعمیر شود؛ چون بالغ بر 70 درصد افت هدررفت آب وجود دارد.

شادگان در خطر است
در همین حال «حمید بابلی موخر» کارشناس ژئومورفولوژی می‌گوید: «سدی که قرار است ساخته شود درست در منطقه‌ای ایجاد می‌شود که در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارد؛ جایی که رودخانه لوداب از بخش برفگیر، کوهستانی و سردسیر سرچشمه می‌گیرد. 60 و 70 درصد رودخانه مارون همین جا تشکیل می‌شود. سیستم تأمین آب بقیه شاخه‌ها به صورت بارش است نه برف؛ بنابراین ساخت سد آب‌دهی آنها را در فصل کم‌آبی بشدت دچار نوسان می‌کند.»
او هشدار می‌دهد و می‌گوید: «مسأله مهم دیگر این است که 80 درصد سازند گچساران زیر منطقه‌ای است که قرار است سد ساخته شود و این موضوع مهمی است. یعنی خود دریاچه سد مارون از دو طرف دقیقاً متصل به سازند گچساران بوده و این سازه بخشی از دریاچه را شامل می‌شود. در حقیقت سازه گچساران مشکل اصلی در ساخت سد به شمار می‌رود. ساخت سد روی این سازه بشدت کیفیت آب مارون را کاهش می‌دهد.»
سازند گچساران همان سازندی است که سد گتوند روی آن ساخته شد و بخش زیادی از آب شیرین کارون را به شورابه تبدیل کرد تا از دسترس مصرف‌کنندگان خارج شود.
این کارشناس ژئومورفولوژی هشدار می‌دهد: «اگر این سد احداث شود قاعدتاً ما باید از تالاب شادگان دست بشوییم، چون هیچ شانسی برای بقای تالاب شادگان نداریم. چگونه در این شرایط می‌توانیم از افغانستان به‌دلیل بستن رود هیرمند با هدف خشک شدن تالاب هامون، انتقاد کنیم؛ در حالی که خودمان نیز همین کار را تکرار می‌کنیم.»
وی می‌افزاید: «در همین حال حوضچه‌هایی که تالاب شادگان را تشکیل می‌دهند محل ته نشست رسوبات ریزدانه رس بوده و با خشک کردن آن، یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد گرد و خاک در جنوب کشور رقم می‌خورد. این موضوع یکی از پیامدهای نادرست سد مارون است.»
بابلی ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد یک منطقه به لحاظ آمایش، سرزمینی را آباد کرده و منطقه‌ای دیگر را نابود کند، کار نادرستی است. در این صورت باید سد مارون را به عنوان یک مرداب درنظر بگیریم و اگر این تصمیم عملی شود رودخانه و سد مارون با سازند گچساران که از هر طرف آن را احاطه کرده، وضعیت خطرناکی پیدا کرده و آن را می‌تواند به یک مرداب تبدیل کند.
این کارشناس به نتایج منفی زیست‌محیطی احداث سد مارون 2 اشاره کرده و می‌گوید: «یکی از معضلات دریاچه سد مارون فرسایش خاک ناشی از قطع درختان بلوط 500 و 1000 ساله و انتقال رسوب خواهد بود. با قطع این درختان حجم عظیمی از رسوب به دریاچه انتقال پیدا کرده و میزان ذخیره آب آن کاهش می‌یابد. بنابراین با این شرایط و از بین رفتن پوشش گیاهی، وضعیت فرسایش خاک بدتر خواهد شد.»


آیا سد مارون در مقابل زمین لرزه‌های معروف تاب می‌آورد
در همین حال «پارسا برجسته» کارشناس زمین‌شناسی نیز مهم‌ترین ویژگی حائز اهمیت در منطقه را شدت خردشدگی دانسته و می‌گوید: «وضعیت ژئوپولیتیک و آب‌بندی، طرح‌های منطقه را مشکل‌ساز می‌کند. این محدوده باید با حساسیت خاص نگریسته شود؛ زیرا تعدد سیستم‌های شکستگی و خردشدگی قابل توجه است. در حقیقت پرشمارترین سیستم شکستگی در حوزه زمین شناسی در این منطقه مشاهده می‌شود.»
وی می‌افزاید: «بررسی‌های «لرزه زمین‌ساخت» نشان می‌دهد که گسل‌های بهبهان و ارجان فعال هستند. پس از دیدگاه لرزه زمین‌ساخت باید این اطمینان را پیدا کنیم، سدی که می‌خواهد ساخته شود در برابر زمین لرزه‌های مشهور منطقه مقاوم و پایدار است، تا قبل از این اطمینان نباید اقدام به ساخت سد کنیم.»

/انتهای پیام


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رودخانه مارون سازند گچساران تالاب شادگان سیل خیز شده سد مارون 2 احداث سد ساخت سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری

هادی قاسمی اظهار داشت: برای ساخت این هتل ۱۴۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این هتل در شهرستان شهرکرد زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۶ نفر فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید

رشد ۱۰۰ درصدی صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی

قاسمی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری معروف به بام ایران، بیشترین ارتفاع از سطح دریا را دارد و سرچشمه رودخانه‌های بزرگی مانند زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز بوده که به‌واسطه جاذبه‌ها بی‌شمار در حوزه طبیعت‌گردی به‌عنوان بهشت بوم‌گردی ایران معروف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند