Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوادتشکری گفت: دوره رشدی ۶۰ درصد از دیم زارهای کاشته شده استان به علت کم بارشی‌ها عقب مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با عصراترک اظهار کرد: در فصل کشت پاییزه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان شمالی در سطح ۱۴۱ هزار هکتار از مزارع محصول گندم ( آبی و دیم)، در سطح ۴۹ هزار هکتار از مزارع محصول جو( آبی و دیم) همچنین در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار نیز محصول کلزا کاشت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تشکری در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه از مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا به کنون میزان بارندگی های رخداده در استان فقط ۱۰۶.۵ میلی متر بود که در مقایسه با دوره بلند مدت آن ۳۸ درصد از بارندگی های نرمال عقب است، این شرایط موجب شد که عده ای از کشاورزان استان در این وضعیت کم بارشی، دیم زارهای خود را نکارند و عده ای دیگر از کشاورزان نیز به صورت خشکه کاری کشت کنند.

وی گفت: در حال حاضر در سطح ۶۰ درصد از دیم‌زارهای خشکه کاری شده به علت کم بارشی ها به مرحله پنجه زنی نرسیده اند و دوره رشدی آنها عقب است.

این مسئول افزود: درصورتیکه تا خرداد ماه امسال بارندگی رخ ندهد و یا کم بارشی باشد و دمای هوا نیز افزایش پیدا کند از دیم زارهای استان برداشتی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در فصل برداشت سال ۱۴۰۰ نیز به علت کم بارشی ها از سطح هر هکتار از دیم زارهای استان به طور میانگین فقط تا ۵۰۰ کیلوگرم محصول گندم و جو به عمل آمدند که به مصرف خوراک دامی رسیدند.

تشکری به مزارع گندم و جو آبی استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد از این مزارع استان مرحله پنج زنی را کامل کرده اند و به مرحله ساقه دهی رسیده اند.

وی تصریح کرد: کشاورزان به منظور تقویت ریشه گیاهان گندم و جو و مقاومت آنها در برابر کم بارشی ها و خشکی باید از کودهای پتاسه، فسفاته، اوره و محلول های اسیدهای آمینه استفاده کنند. کشاورزان باید با بیماری ها، آفات و علف های هرز گیاهی در دوره رشدی این گیاهان در مزارع به موقع مبارزه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال قیمت کودهای پتاسه و فسفاته در مقایسه با قیمت آنها در سال گذشته تا ۴۵ درصد کاهش یافته و قیمت خرید تضمینی آنها نیز افزایش نیافته است، بنابراین توصیه می شود که کشاورزان برای تولید و درآمدزایی بیشتر تمامی توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی را جدی بگیرند و به آن عمل کنند.

وی همچنین به مزارع کلزا نیز اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر دوره رشدی این محصول به مرحله غنچه دهی و گل دهی رسیده است. کلزاکاران به منظور افزایش عملکرد گیاه در تولید و بهره وری بیشتر از سولفات آمونیوم برای تغذیه گیاه استفاده کنند و مبارزه با آفات این گیاه به ویژه مبارزه به آفت شته مومی را به موقع انجام دهند.

تشکری افزود: قیمت خرید تضمینی این گیاه به زودی اعلام می شود.

وی در بخش دیگری از سخن خود با اشاره به فرارسیدن فصل کشت بهاره ۱۴۰۱ اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع آبی موجود در استان محدود است همچنین گیاهان گندم، جو و کلزا در مزارع استان نیز دوره رشدی خود را طی می کنند، بنابراین توصیه می شود تا کشاورزان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از سطح مزارع خود در این فصل کشت بهاره را بکاهند و تا این سطح از مزارع خود را به کشت محصول بهاره اختصاص ندهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه به طور معمول در استان در فصل کشت بهاره محصولات پنبه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و چغندرقند کشت می شوند که آنها محصولات آب بر هستند و در عین حال، محصولاتی درآمدزا و راهبردی هستند و نمی توان آنها را از الگوی کشت استان حذف کرد، توصیه کرد: کشاورزان از ارقام بذری مقاوم به خشکی و زودرس استفاده کنند.

وی افزود: کشاورزان در دوره رشدی این گیاهان از کودهای پتاسیم و فسفاته برای تقویت ریشه این گیاهان و مقاومت در برابر خشکی استفاده کنند.

تشکری خواستار شد: کشاورزان مزارع خود را به سیستم های آبیاری نوین تجهیز کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دیم زارهای جهاد کشاورزی خراسان شمالی استفاده کنند دوره رشدی کشت بهاره فصل کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۵۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانشاه
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت