Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@12:44:22 GMT

با مسببان وضعیت کنونی مازندران برخورد کنید

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۵۸۳۴

با مسببان وضعیت کنونی مازندران برخورد کنید

ایسنا/مازندران چندی پیش با به پرواز درآمدن بالگردهایی که استاندار مازندران، در ابتدا آن را برای رونق گردشگری و سپس برای بررسی مسائل و مشکلات استان در روند توسعه خوانده بود، روح الله سلگی معاون استاندار مازندران از نوشهر تا بابل را پیمود و از فراز آسمان، روند حل معضل‌های فراوان مازندران را بررسی کرد.

مهم‌ترین بخش بررسی مشکلات موجود، نگرانی و ناراحتی معاون استاندار از احداث ویلاهای جنگلی و از بین رفتن جنگل‌های بکر هیرکانی به ویژه در غرب مازندران بود که در صفحه شخصی خود در توییتر قاطعانه، از برخورد با متخلفان اینگونه ساخت و سازها خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این تنها باری نبود که معاون استاندار مازندران اینگونه واکنشی داشت و در گذشته و به ویژه چند روزی پس از معارفه خود نیز بر این موضوع تاکید کرده بود، این موارد نشان می‌دهد دولت مردمی آیت الله رئیسی در استان مازندران در برخورد با اینگونه تخلف‌ها، قاطع و جدی است هرچند منتقدان دولت معتقدند که فقط زمان، عیار اینگونه اقدامات را مشخص خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالیانه چند ۱۰ هکتار از جنگل‌ها بویژه در شمال کشور از بین رفته که تنها دلیل آن به دخالت بشر در طبیعت برمی‌گردد این در حالی است که این موهبت‌های خدادادی نقش فراوانی در کاهش مخاطرات طبیعی و انسانی مانند سیل و تبعات ناشی از آن دارد.

از سوی دیگر، گروهی معتقدند رشد جمعیت و افزایش سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی در روستا، شهرها و حاشیه، استفاده نامناسب و غیراصولی از زمین‌ها و مراتع بدون توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی، نابودی روستاها با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی، توزیع نامتعادل جمعیت در مناطق حاصلخیز، استفاده از تکنولوژی غیرضروری، برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و توجه نکردن نسل جدید به فواید منابع طبیعی و زیست محیطی زمینه ساز این دگرگونی و معدوم شدن بخش عمده منابع طبیعی، درختان و گیاهان شده است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز با تاکید بر مهاجرت به عنوان عامل اصلی از بین بردن منابع طبیعی یاد می‌کنند، بر این اساس دکتر مهدی رمضان‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، در گفت‌و‎گویی که چندی پیش با ایسنا داشت، به این نکته اشاره کرده بود که، «در سال‌های اخیر الگوی مهاجرت تغییر کرده یعنی رشد گردشگری امروزه مهم‌ترین علل مهاجرت در مازندران است که بُعدهای مختلفی را در بر گرفته است؛ مهاجرت‌های روستا به شهر اما با الگوی ثابت متفاوت است».

یکی از موضوعاتی که معاون استاندار مازندران باید به آن توجه کند و در برخورد قاطع خود، آن را در نظر بگیرد این است که، جذابیت منابع آبی و موقعیت جغرافیای مازندران تقاضای اجتماعی مهاجرین را افزایش داده و متاسفانه این نوع مهاجرت امروز به مازندران مخصوصا در غرب که حجم سرمایه گذاری بالایی داشته، بیشتر است.

رمضان‌زاده در این زمینه، گفته بود که، «بررسی‌ها نشان داده است مازندران موقعیت ممتازی در داشتن آب در آینده دارد و وضعیت آن به مراتب بهتر از حتی استان‌های گیلان و گلستان است».

سلگی باید بداند که غول مخفی ویلاسازی در مازندران، بیداد می‌کند و برخورد با آن، به یک انرژی و عزم بالا نیاز دارد، موضوعی که تنها با یک گشت و گذار هوایی و یک رشته توئیت نمی‌توان با آن مقابله کرد.

رمضان‌زاده در این زمینه اظهار کرد: «در جنگل نور و سیسنگان، جنگل و دریا به هم متصل بودند اما شهرک‌های ساحلی، ساخت و سازهای بی رویه و توسعه سکونتگاه‌ها آن را از بین برد، بحث گردشگری امروز در مازندران، موجب تغییرات کاربری گسترده در جنگل و حتی حاشیه‌ آن شده است».

این موارد نشان می‌دهد اگر استاندار مازندران از همان روزهای ابتدایی بر روی گردشگری در این استان تاکید ویژه دارد، باید موانع آن را از قبل شناسایی و با اشراف بر موضوعات، این مشکلات را بررسی کند هر چند در سفر رئیس جمهور مشخص شد گردشگری در اولویت توسعه این استان نیست و کشاورزی است که بار دیگر، جور توسعه مازندران را خواهد کشید.

به باور نگارنده، با وجود اینکه برخی اعتقاد دارند غول مخفی ویلاسازی سربرآورده در مازندران، همچنان خاموش مانده‌ و بسیاری از اراضی به فروش رسیده حاشیه جنگل هنوز اقدام به ساخت و ساز نکرده‌اند، معاون استاندار مازندران باید خود را برای این موضوع آماده کند چراکه فاجعه‌ای در آینده با شدت بسیار زیاد خود را نشان می‌دهد.

رمضان‌زاده در این زمینه نیز تاکید کرد، «الگوی نامناسب در بخش کشاورزی، گردشگری و غیره وقتی بدون شناخت از جذابیت‌های محیط و ظرفیت‌های موجود درنظر گرفته شود، می تواند آسیب‌زا باشد»؛ به عنوان مثال هنوز از سد فینسک و ماجراهایش برای منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی این استان و تبعات وحشتناک آن برای کشاورزی مازندران که اولویت سفر رئیس جمهور است عبور نکردیم که بحث راه‌اندازی پتروشیمی، بار دیگر، اذهان مردم را درگیر و آنها را نگران کرده است، موضوعی که برخی منتقدان معتقدند که مردم این استان باید از بین بد و بدتر یکی را برگزینند.

بر این اساس، پیشنهاد می‌شود ضمن بررسی روند مهاجرت به استان مازندران از استان‌های دیگر، از آنجا که بسیاری از این خانه‌های جنگلی با مجوز بنا شده‌اند، برخورد با مسببان وضع موجود به صورت قاطع و قانونی و نشان دادن چهره واقعی مشکلات مازندران به مردم کشور و نیز رفع نارسایی‌های حال حاضر گردشگری، بتواند تا حدودی آرامش را به این استان در این زمینه بازگرداند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استانداری مازندران توسعه مازندران معاون استاندار مازندران منابع طبیعی نشان می دهد رمضان زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور

استاندار فارس گفت: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع‌دستی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری استان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: طی نشست برگزار شده با ۱۸ نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی استان فارس با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس مقرر شد تا ۶۴ پروژه کلان استان پیگیری و تا تحقق کامل آنها اجرایی شود.

وی افزود: در تدوین این ۶۴ پروژه کلان، نگاه به تمام پروژه های استانی معطوف و همه استان دیده شده است.

استاندار فارس همچنین با اشاره به برگزاری نشست خود با سرمایه‌گذاران استان فارسی مقیم تهران تصریح کرد: در این جلسه موضوع تامین منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌های اجرایی استان بحث و گفت‌وگو شد.

ایمانیه همچنین در ادامه سخنان خود به حوزه گردشگری استان پرداخت و گفت: رتبه نخست ستاد اجرایی خدمات سفر کشور به استان فارس تعلق گرفت.

وی با اشاره به رتبه های برتر کسب شده استان فارس در حوزه گردشگری ادامه داد: فارس در ایام نوروز ۱۴۰۳ رتبه نخست اسکان را کسب کرد، همچنین رتبه نخست ثبت آثار جهانی و تاریخی و ملی، رتبه نخست اربعین به فارس، رتبه نخست بهره‌گیری از فرصت‌های جام جهانی وزارت ورزش و جوانان به فارس، رتبه نخست شهرها و روستاهای جهانی ثبت شده در حوزه صنایع دستی، رتبه نخست پرداخت تسهیلات کم‌بهره به حوزه صنایع دستی، رتبه نخست برپایی چادرهای عشایری، رتبه سوم کشوری در تعداد مراکز درمانی و پذیرش بیماران بین‌المللی و رتبه دوم کشوری شیراز از نظر تعداد پذیرش بیماران بین المللی تعلق گرفت.

ایمانیه با بیان اینکه استان فارس ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، اظهار داشت: در استان فارس ۷۷ کارونسرا، ۱۴۶۵ اثر ثبت ملی ،۱۲ اثر جهانی ،۳۱۰۰ بنای گردشگری و ابنیه تاریخی اعم از ثبت ملی، جهانی و تاریخی دارد و ۶۹ هتل در سطح استان فعال است که ۲۰ هتل دیگر نیز در حال ساخت است،همچنین ۹۱ هتل آپارتمان فعال، ۱۸۵ بوم‌گردی دارای مجوز و ۱۳۴ مهمان‌پذیر آماده استقبال از گردشگران است.

استاندار فارس اضافه کرد: در سال گذشته ارائه ۷۰۰ کارت به راهنمایان صلاحیت‌دار و ۸۵ مجوز کار به آژانس‌های خدمات مسافرت هواپیمایی در عرصه ارائه خدمات سلامت به گردشگران صورت گرفت، همچنین ۲۸ واحد بیمارستانی فعال پذیرش بیماران بین‌الملل را بر عهده دارند که بیشترین مراجعه بیماران از کشورهای عمان، عراق و افغانستان بوده است.

وی همچنین به انعقاد شش تفاهم‌نامه با تمرکز بر کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و چین اشاره کرد.

استاندار فارس تاکید کرد: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع دستی به خارج از کشور صادر شده است اما معتقدیم افق صنایع دستی باید بالاتر از این میزان باشد.

ایمانیه همچنین از افتتاح دفتر حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر شیراز خبر داد و تصریح کرد: سومین دفتر به صورت رسمی در کشور در شهر شیراز افتتاح می‌شود و دو دفتر دیگر در تهران و مشهد فعال هستند.

کد خبر 749305

دیگر خبرها

  • اعطای ۸۰ مجوز گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • شناسایی و کشف ۲۰۳ تخلف اضافه تناژ در جاده‌های مازندران
  • برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن ۶۴ پروژه کلان استان فارس
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست