Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - رانندگان حمل و نقل جاده‌ای بخش مسافر استان فارس برای قرارداد جدید بیمه تکمیلی ملزم به استفاده از خدمات یک شرکت خاص شدند که این امر با مخالفت تشکل‌های صنفی رانندگان روبه‌رو شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حمل‌ونقل یکی از معیارهایی است که در بحث شاخص‌های اقتصادی از آن نام برده می‌شود که در این فاکتور مهم رانندگان نقش مهم و اساسی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در 2 سال گذشته که سفرها تحت تاثیر کرونا کم رونق شده بود، تعداد سفرها کاهش یافت و رانندگان نیز متضرر شدند و این امر در سفرهای زمینی بیش از دیگر زمینه‌ها خود را نشان داد. 

بنا به گفته کارشناسان امر کاهش سفرهای زمینی حتی تا 10 درصد نیز در 2 سال گذشته رخ داد که معیشت و زندگی رانندگان را تحت تاثیر قرار داد اما با نوروز امسال امیدی دوباره در دل رانندگان مبنی بر رونق دوباره کار جوانه زد. 

البته در این میان رانندگان مشکلات و چالش‌های دیگری نیز دارند که یکی از مهم‌ترین آنها انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی است که یک سویه‌نگری در این زمینه مورد اعتراض و مخالفت رانندگان شده است.

انحصار فساد ایجاد می‌کند

احسان روشن‌روز، رئیس کانون رانندگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر استان فارس که خود عضو هیئت مدیره کانون سراسری رانندگان نیز است، در گفت‌وگو با تسنیم مهم‌ترین چالش این روزهای رانندگان را مخالفت شدید تشکلات صنفی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر با انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان توسط مجموعه کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل مسافربری اعلام کرد. 

به گفته وی در ایام نوروز رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای به ویژه در بخش مسافر به صورت مستمر فعالیت داشتند و 90 درصد از حمل‌ونقل مسافر نیز در جاده‌ها و به صورت زمینی است و اینکه انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی آن هم با شرکتی که عدم پای‌بندی‌اش به تعهدات محرز شده توسط مجموعه کارفرمایی انجام شود، اجحاف در حق رانندگان است. 

روشن‌روز آماری از تعداد رانندگان و وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش مسافر در استان فارس اعلام کرد که براساس آن در استان 900 دستگاه اتوبوس، 1700 دستگاه سواری کرایه و 1400 دستگاه مینی‌بوس وجود دارد که با حضور 6500 راننده کار حمل و نقل مسافر را انجام می‌دهند. 

عضو هیئت مدیره کانون سراسری رانندگان به تسنیم چنین می‌گوید: این صرفاً جمعیت آماری استان فارس است که البته در سطح کشور 180 تا 200 هزار نفر در شغل رانندگی به حمل‌ونقل جاده‌ای مسافران اقدام می‌کنند و برخورداری از خدمات بیمه تکمیلی آن هم با شرکتی که متعهد باشد، حق آنها است. 

روشن‌روز در ادامه می‌افزاید: اگر بخواهم صریح خواسته رانندگان را بگویم چنین است که انحصار به یک شرکت بیمه و الزام رانندگان به انجام شرایط این شرکت را قبول ندارند و خواستار این هستند که تشکل‌های صنفی رانندگان در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. 

وی به یکی از این شروط اشاره می‌کند مبنی بر اینکه رانندگان در صورت فعالیت مستمر به مدت 6 ماه می‌توانند از بیمه تکمیلی و مزایای آن استفاده کنند در حالی که به دلیل نوسان شرایط حاصل از بیماری کرونا ممکن است امکان فعالیت مستمر نباشد اما راننده و خانواده وی حق دارند از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنند. 

قرارداد غیرقانونی است

مختار داوودی، نایب رئیس کانون انجمن‌‌های صنفی کارگری رانندگان مسافر کشور نیز در 9 فروردین ماه انعقاد این قرارداد را غیرقانونی دانسته است.

به گفته وی  نماینده قانونی راننده و مالک، کانون انجمن‌‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر ایران است و تشکل‌های شرکت‌ها طرف قرارداد تشکل‌های رانندگان بوده و جایگاهی به نام کارفرمای راننده و مالک نداشته بلکه یک شرکت خدماتی حق العمل کاری است که در مقابل دریافت کمیسیون باید خدمات بدهد ولی حق ندارد جای  نماینده قانونی  رانندگان و مالکان (کانون انجمن‌‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر) تصمیم بگیرد.

داوودی اعلام کرده که در تاریخ 28 اسفند 1400، کانون شرکت‌ها اقدام به تجدید قرارداد با افزایش 120 درصدی هزینه بدون مشورت و اجازه از دیگر تشکل‌های صنفی کرده که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز آن را فاقد وجاهت قانونی دانست.

در همین راستا علی یزدانی، معاون حمل و نقل جاده‌ای و راهداری استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این تصمیمی است که در مرکز گرفته شده و در اختیار استان نیست اما بنا بر این شده که با رایزنی سازمان این مشکل برطرف شود و رضایت رانندگان فراهم گردد. 

واکنش عضو شورای شهر تهران به عدم تمدید قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان تاکسیحدود 15 درصد اصفهانی‌ها از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه پس از 2 سال کرونا و وضعیت کم رونق سفرها امسال وضعیت رانندگان بهتر از گذشته شد و تلاش می‌شود که این وضع رو به بهبود برود و مشکل بیمه تکمیلی رانندگان و انعقاد قرارداد آن نیز برطرف شود. 

براساس این گزارش و به گفته یزدانی در حال حاضر 6 هزار و 700 راننده در بخش مسافر در استان فارس فعال هستند که حل چالش‌ها و مشکلات آنها همواره در دستور کار راهداری بوده است و با وجود اینکه مشکل موجود نیز کشوری است اما اقدامات لازم در استان انجام خواهد شد. 

انتهای پیام/424 /ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرارداد بیمه تکمیلی صنفی رانندگان حمل و نقل جاده ای انعقاد قرارداد رانندگان حمل تشکل های صنفی استان فارس بخش مسافر حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۷۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: هم اکنون تمامی محور‌های استان بر اثر بارش باران لغزنده است.
مریم تاکی، هم اکنون تمامی محور‌ها را در مسیر شهرستان‌های مبارکه، شاهین شهر، شهرضا، نایین، اردستان، کاشان و خورو بیابانک بر اثر بارش شدید باران لغزنده اعلام کرد و افزود: همچنین محور‌های دامنه – خوانسار و نجف آباد -داران مه گرفته است و رانندگان برای تردد احتیاط و چراغ‌های مه شکن را روشن کنند.
مریم تاکی افزود: در پی بارش باران پیش بینی می‌شود، محور‌های اصفهان – شهرضا، اصفهان -شاهین شهر و موچه خورت و اردستان دچار آبگرفتگی شود.
وی با اشاره به اینکه بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان تا چند آینده بارش‌ها در استان شدید‌تر می‌شود، به رانندگان توصیه کرد: از تردد‌های غیر ضروری به ویژه در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند و قبل از حرکت با سامانه‌ی ۱۴۱ تماس گرفته و از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار
  • اتصال نسخه الکترونیک به بیمه‌های تکمیلی تا یک ماه دیگر
  • (ویدیو) علت تأخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی
  • باران و لغزندگی جاده‌های گلستان
  • هوش مصنوعی به داد حیوانات در تصادفات جاده‌ای رسید
  • جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند
  • داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد
  • بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان
  • بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان
  • رشد ۳۶ درصدی جابه‌ جایی مسافر جاده‌ ای زنجان در سال ۱۴۰۲