Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:20:46 GMT

عادی‌انگاری کرونایی در دانشگاه‌های مازندران و نگرانی موج‌سازی جدید

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۸۱۸۸

عادی‌انگاری کرونایی در دانشگاه‌های مازندران و نگرانی موج‌سازی جدید

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایرنا، طبق اعلام فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز آموزشی کشور و دانشگاه‌های از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌بایست نسبت به حضور دانشجویان در کلاس‌های درس اقدام می‌کردند.

با این وجود دانشگاه‌های مازندران بعد از ابلاغ این مصوبه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، بیکار ننشستند و نظرسنجی در ارتباط با بازگشایی دانشگاه‌ها و یا تداوم آموزش مجازی در روز هفتم فروردین امسال در سامانه‌ اطلاع‌رسانی دانشگاهی ترتیب دادند که حدود ۷۰ هزار دانشجو در این نظرسنجی شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیل اعداد و ارقام به‌دست آمده از این نظرسنجی نشان از استقبال ۹۰ درصدی دانشجویان و استادان دانشگاه از این مصوبه داشت و به نوعی آنان از ازسرگیری کلاس‌های حضوری استقبال کردند.

مشاهدات خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد که طی سه روزی که دانشگاه ها بازگشایی شده اند ، تقریبا بیشتر دانشجویان و استادان سر کلاس های درسشان حضور یافتند. آمار دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران هم نشان می‌دهد که  از مجموع ۱۶۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه‌های مازندران حدود ۷۰ درصد در روز ۱۴ فروردین و ۶۰  درصد در روز ۱۵ فروردین طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده در کلاس‌های درس حاضر شدند.

حضور انبوه دانشجویان در کلاس های درس آن هم پس از دو سال تعطیلی کرونایی یا برگزاری نوبتی آموزش حضوری طی ماه های گذشته سبب شد تا بخشی از دانشجویان از این که کلاس های درس مملو از حضور همکلاسی هایی شده که برخی هم ماسک بر چهره ندارند ، نگران شوند.

شرایط نگران کننده است

سحر علیزاده یکی از همین دانشجویان نگران است که در رشته حقوق دانشگاه مازندران در بابلسر درس می خواند. او به خبرنگار  ایرنا گفت : در روزهای چهاردهم و پانزدهم فروردین همزمان با اعلام رسمی بازگشایی مراکز آموزشی به دانشگاه مازندران در بابلسر مراجعه کردم اما به معنای واقعی نظارت‌ها و توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این دانشگاه بسیار نگران کننده بود.

وی افزود: اولین موردی که نظرم را بعد از بازگشایی دانشگاه مازندران جلب کرد آسان‌نگری نگهبانان در ورودی دانشگاه و رفت و آمد بی‌دغدغه دانشجویان و استادان دانشگاه بود که بدون ماسک در دانشگاه در حال تردد بودند که این رویه به هیچ عنوان برای مهار کرونا خوب نیست.

این دانشجو گفت : از بازگشایی دانشگاه‌ها در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا از سوی تمام دانشجویان استقبال می‌کنیم اما اگر قرار باشد شرایط رعایت دستورالعمل‌ها به این وضع باشد به طور حتم حضور در دانشگاه برایم دلسرد کننده و هراسناک خواهد بود.

علیزاده اضافه کرد: باید زیرساخت‌های بهداشتی به معنای واقعی در دانشگاه‌های استان رعایت شود و شرط حضور دانشجویان در کلاس‌های درس حداقل تزریق سه دز واکسن کرونا باشد اما متاسفانه طبق گفته متولیان امر اکنون به هیچ عنوان شرایط تزریق واکسن کرونا در بین دانشجویان استان رضایت بخش نیست.

وی تصریح کرد: وضعیت تجمعات در کلاس‌های درس با حضور گسترده دانشجویان از نظر شرایط کرونایی بسیار نگران کننده است و باید کلاس‌های درس در فضای آزاد و یا در سالن‌های همایش برگزار شود تا به معنای واقعی آسیبی به سلامت دانشجویان وارد نشود.

خبرنگار ایرنا روز سه شنبه از چند واحد دانشگاهی در ساری هم برای تهیه گزارش دیدن کرد. وضعیت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، دانشگاه پیامبر اعظم (ص) و چند واحد دانشگاهی غیرانتفاعی که در یک مسیر در جاده فرح آباد واقع هستند ، مشابه وضعیتی است که دانشگاه مازندران در بابلسر دارد.

نکته جالب این که تمامی مسوولان دانشگاهی که خبرنگار ایرنا با آنان گفت و گو کرده به این نکته که پروتکل های بهداشتی در چارچوب استانداردهای ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت نمی شود ، اذعان دارند و معتقدند که رسیدن به نقطه مطلوب زمانبر است.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی اصلی حوزه سلامت استان نیز بر اساس پایشی که طی دو روز گذشته در دانشگاه ها انجام داد ، ضعف در رعایت پروتکل های بهداشتی را تایید می کند. دکتر عباس علیپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا می‌گوید طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، در زمان حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از دانشجویانی که وارد کلاس‌های درس در دانشگاه‌های مازندران شدند، دستورالعمل‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند.

نکته نگران کننده دیگر هم این است که طبق برخی گزارش های رسمی هنوز بیش از ۶۰ درصد دانشجویان و استادان دانشگاه و دیگر کادرهای آموزشی و خدماتی دانشگاه ها دز سوم واکسن کرونای خود را تزریق نکرده اند. طبق آمارهای رسمی حدود ۱۵هزار و ۷۰۰ نفر به عنوان اعضای هیات علمی، مدرس و  کادر اداری و اجرایی در دانشگاه‌های استان مازندران فعالیت دارند. یک گزارش نسبتا معتبر می گوید که تا کنون تنها ۲۵ درصد از این افراد نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام کرده اند.

همچنین طبق آمار دانشگاه مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی استان حدود ۳۵ درصد از دانشجویان در مازندران غیربومی هستند و به نوعی اسکان این افراد در خوابگاه‌ها و به طور متوسط حضور چهار تا هشت نفر از آن  در یک اتاق در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری در شیوع کرونا به همراه داشته باشد.

عادی‌انگاری ممنوع

بازنشر فیلم کوتاهی از یک کلاس درس دانشگاهی در ساری که مربوط به روز چهاردهم فروردین است در فضای مجازی نشان می‌دهد حدود ۶۰ دانشجو در این کلاس بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی حضور دارند. روح‌الله سلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با واکنش نسبت به نقض دستورالعمل‌های بهداشتی در دانشگاه‌های استان معتقد است اولویت اساسی در بازگشایی دانشگاه‌ها، سلامت دانشجویان، نیرو اجرایی و استادان در دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌های مازندران موظف به اجرای دستورالعمل‌های کرونایی هستند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها، مسئله اساسی و مهم‌تر ساماندهی خوابگاه‌های دانشجویی است چرا که رویکردهای بهداشتی کارشناسان نشان می‌دهد که دانشجویان در خوابگاه‌ها به‌دلیل حضور چهار تا هشت نفر در یک اتاق بیشتر در معرض کرونا قرار دارند.

سلگی تصریح کرد: باید به معنای واقعی کادر اجرایی دانشگاه‌ها نسبت به تزریق واکسن کرونا در بین دانشجویان تلاش کنند و در ورودی خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها از ورود افرادی که نسبت به تزریق دزهای اول و تکمیلی کرونا اقدام نکردند، ممانعت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان این که رنگ‌بندی باثبات کرونایی و همچنین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به معنای پایان شیوع کرونا نیست، ادامه داد: به طور حتم باید همه ما زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا را یاد بگیریم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در در دستور کار دانشجویان باشد.

وی اضافه کرد: باید ظرفیت کلاس‌های دانشگاهی با تعداد دانشجویان هم‌خوانی داشته باشد و در روزهای گذشته آمار بازدید میدانی که مسوولان استانی از دانشگاه‌ها انجام دادند، نشان می‌دهد که در برخی از کلاس‌ها ۲ برابر ظرفیت، دانشجو حضور دارد.

جانشین ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در مازندران گفت: به طور حتم تحصیل دانشجویان در کلاس درس حضوری اجتناب ناپذیر است اما ادامه بی‌توجهی دانشجویان به دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن می‌تواند باعث عقب‌ماندگی دانشجو از ادامه تحصیل شود.

سلگی ادامه داد: تدوام عادی‌انگاری‌ها در دانشگاه‌های مازندران می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را در افزایش ابتلاهای کرونایی داشته باشد و از مسوولان دانشگاهی می‌خواهیم باجدیت نسبت به عادی‌انگاری‌های صورت گرفته ورود کنند.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم با هشدار در ارتباط با بی‌توجهی و عادی‌انگاری‌های کرونایی در مدارس و دانشگاه‌های مازندران، گفت: به طور حتم با ادامه این روند در آینده نزدیک شاهد شیوع افسار گسیخته کرونا در استان خواهیم بود.

دکتر عباس علیپور در گفت و گو با ایرنا افزود: از چهاردهم فروردین تاکنون با بازگشایی مدارس و دانشگاه تعداد کودکان و همچنین جوانان مشکوک و مبتلا به کرونا و مراجعه آنان به مراکز درمانی استان افزایش یافته و تحلیل این مورد کیفی به این معنا است که در مراکز آموزشی استان بی‌توجهی قابل توجهی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در ۴۸ ساعت گذشته حدود سه هزار نفر مبتلا و یا دارای علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مازندران مراجعه کردند که حدود ۴۰ درصد از آنان کودکان هفت تا ۱۲ سال و همچنین گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۸ سال و ۱۹ تا ۲۵ سال بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: بی‌توجهی ۷۰ درصد از دانشجویان به تزریق واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی می‌تواند مازندران را به بار دیگر به شرایط قرمز و شیوع افسار گسیخته کرونا برساند.

علیپور اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران مخالف بازگشایی مراکز آموزشی نبوده و نیست اما آسان‌نگری‌ها چه در بُعد زیرساختی و چه در بین دانشجویان برای تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید برچیده شود و با ادامه این روند به طور حتم دانشگاه‌های استان به کانون شیوع اومیکرون تبدیل خواهند شد.

وی ادامه داد: همین که بسیاری از دانشجویان و نیروهای اجرایی و استادان دانشگاه که نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام نکردند، بدون توجه به دستورالعمل‌های کرونایی در حال تردد در کلاس‌های درس هستند، نشان دهنده آن است که مسوولان دانشگاهی مازندران جدیت و نظارتی در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های کرونایی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: باید در ورودی خوابگاه‌های دانشجویی هم به تناوب وضعیت جسمانی دانشجویان رصد شود و اتاق‌های جداگانه‌ای برای افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا در نظر گرفت اما به نظر می‌رسد دانشگاه‌های استان همچنان نسبت به اجرای مسایل از این دست آمادگی لازم را ندارند.

علیپور تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران این آمادگی را دارد که با حضور در مراکز آموزشی استان نسبت به تزریق واکسن افرادی که تاکنون واکسن کرونا نزدند، اقدام کند و به طور حتم با تزریق بموقع واکسن می‌توان این بیماری را مهار کرد و یا حداقل در وضعیت باثبات نگه داشت.

وی مهم‌ترین عامل اثرگذار در حفاظت از سلامت دانشجویان را تزریق دزهای تکمیلی واکسن کرونا دانست و افزود : در زمان حاضر از مجموع ۱۶۰ هزار دانشجوی واجد شرایط در استان مازندران ۷۰ درصد دز اول، ۶۰ درصد دز دوم و ۳۰ درصد هم دز سوم واکسن کرونای خود را تزریق کردند که این آمار به هیچ عنوان نمی‌تواند در روند افول شیوع کرونا مثمر ثمر باشد.

سلامت دانشجویان، اولویت اصلی

رئیس دانشگاه مازندران هم در گفت و گو با ایرنا گفت : قوانین سخت‌گیرانه در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های درس و خوابگاه‌های دانشجویی در حال وضع شدن است و سلامت دانشجویان اولویت اصلی و اساسی در ادامه روند مراحل آموزشی در دانشگاه مازندران خواهد بود.

حشمت‌الله علینژاد افزود : در ۲ روز گذشته رویکردهای سخت گیرانه‌ای در ارتباط با ورود افراد واکسن نزده به کلاس‌های درس اعمال نکردیم چراکه این اعتقاد را داریم که بعد از ۲ سال دوری دانشجویان از کلاس‌های درس حضوری، نباید با رویکرد سخت‌گیرانه با آنان برخورد شود.

وی ادامه داد : اما در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، در ورودی‌های دانشکده‌ها نظارت‌ها قابل توجه است و به طور حتم اگر دانشجویی ماسک به همراه نداشته باشد به وی ماسک اعطا می‌شود  و از استادان هم خواستیم که در کلاس‌های درس نسبت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت به‌خرج دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : به طور حتم در ادامه راه در ارتباط با تزریق واکسن دانشجویان هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد و مقرر شده است که در آینده به دانشجویان مهلت سه هفته‌ای داده شود که نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند در غیر این صورت از ورود دانشجویان جلوگیری می‌شود و امکان حذف ترم یادرس به دلیل غیبت کلاسی وجود دارد.

وی افزود : نظارت‌های کرونایی از خوابگاه‌های دانشجویی با جدیت در حال انجام است و در هفته‌های گذشته ضدعفونی، گندزدایی و تعویض موکت اتاق‌ها انجام و مقر شد که نگهبانان بلوک‌ها نسبت به حُسن اجرای دستورالعمل‌های کرونایی حساسیت داشته باشند و به صورت مکرر مسایل کرونایی را به دانشجویان یادآوری کنند.

علینژاد گفت : بازگشایی مراکز آموزشی با توجه به تعطیلی ۲ ساله دانشگاه‌ها اجتناب ناپذیر است و به طور حتم در مرحله اول اجرای این طرح نواقصی وجود دارد که با همراهی دانشجویان، نیروی‌های بهداشتی و استادان دانشگاه به یک شرایط مطلوب برای تدوام تحصیل حضوری خواهیم رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : سلامت دانشجویان خط قرمز مسوولان دانشگاهی است و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که با بی‌توجهی برخی افراد واکسن‌نزده و بی‌اعتقاد به مسایل کرونایی، سلامت دیگر اقشار جامعه به خطر افتد.

                                                                                                          

 

لزوم جبران عقب‌ماندگی آموزشی

با این حال کارشناسان می‌گویند واقعیت این است که  شیوع کرونا همچنان که سبک زندگی بسیاری از مردم را تغییر داد و الزامات جدیدی در زندگی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شهروندان ایجاد کرد، موجب تغییرات شگرفی در آموزش شد که باید با درس از شرایط  کرونایی، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عقب ماندگی آموزش حضوری در دانشگاه‌ها را جبران کرد.

محمد عباسی، عضو هیات علمی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد جویبار در گفت و گو با ایرنا گفت : وضعیت کرونایی باعث شد دستگاه‌ها و متولیان زیرساخت‌های این بخش را تقویت کنند که این امر موجب ارتقای سواد فناوری و تجربه جدید برای دانشجویان شد اما در عین حال با وجود فرصت‌هایی که آموزش مجازی در دوره کرونا داشت، این شیوه از آموزش آسیب‌های غیرقابل انکاری هم داشت، هرچند در یک مقایسه منطقی بین سلامت مردم و کیفیت آموزش در ۲ سال گذشته، سلامت در اولویت قرار داشت و هر اقدامی با ملاحظات مربوط به این مقوله مبنای عمل قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: افت سطح آموزشی دانشجویان  موضوعی است که در این مدت به دغدغه اصلی مسوولان تبدیل شده بود و علاوه براین حضور دانشجویان در محیط واقعی و دانشگاه ها زمینه ساز تربیت اجتماعی و فرهنگی آنان شده و منجر به ارتقای مناسبات اجتماعی جامعه می‌شود در واقع اگر قرار باشد دانشجویان امروز در دانشگاه ها تعاملات اجتماعی را یاد نگیرند آسیب‌های آن خواه ناخواه در آینده دامن جامعه را خواهد گرفت.

عباسی تصریح کرد : ۲ سال آموزش مجازی، بسیاری از دانشجویان را بی‌سواد بار آورد و شروع آموزش حضوری هر چند در فرصت کم بارقه امید در بین استادان دانشگاه ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه گفت : آموزش حضوری ۱۰۰ درصد بهتر از آموزش مجازی است، محل آموزش فقط برای تحصیل نیست بلکه از لحاظ روانی و تربیتی هم تاثیرگذاری بیشتری بر دانشجویان دارد.

وی اضافه کرد: با این حال این نکته را هم باید مد نظر قرار داد که بازگشایی دانشگاه ها پس از تعطیلات عید نوروز که جای جای استان مازندران مملو از گردشگر و مسافر بود، ممکن است منجر به افزایش شیوع کرونا شود و از این جهت باید بسیار مراقب بود.

برچسب‌ها بازگشایی دانشگاه ها ویروس کرونا استانداری مازندران مازندران دانشگاه واکسن کرونا پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازگشایی دانشگاه ها ویروس کرونا استانداری مازندران بازگشایی دانشگاه ها ویروس کرونا استانداری مازندران مازندران دانشگاه واکسن کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت دستورالعمل های بهداشتی دستورالعمل های بهداشتی رعایت دستورالعمل دانشگاه های مازندران دستورالعمل های کرونایی بازگشایی مراکز آموزشی خوابگاه های دانشجویی دانشجویان و استادان بازگشایی دانشگاه ها گفت و گو با ایرنا استادان دانشگاه دانشگاه های استان دانشجویان در کلاس تزریق واکسن کرونا مسوولان دانشگاهی دانشگاه مازندران سلامت دانشجویان مدارس و دانشگاه مقابله با کرونا کلاس های درس معنای واقعی تزریق واکسن نشان می دهد دانشگاه ها نسبت به تزریق دانشگاه ها هیچ عنوان عادی انگاری آموزش مجازی نگران کننده آموزش حضوری خوابگاه ها شیوع کرونا طور حتم تزریق دز بی توجهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب با اشاره به عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان دلیل اصلی این مهم را عدم تأمین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب بیان کرد و گفت: رشد جمعیت در جهان عموماً و به خصوص در جهان سوم و محدودیت محیط و زمین برای زندگی، انسان‌ها را وادار کرده است که از طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند اما استفاده بی رویه از خوان گسترده طبیعت در طول سالیان متمادی، محیط زیست را با مشکل احیا مجدد روبرو ساخته و بسیاری از نعمت‌های موجود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی و نیز از کانالهای روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و در نهایت تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع گشته و بشر را با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی و سرانجام تخریب محیط زیست انسانی و طبیعی مواجه ساخته است.

مدیر عامل آبفا مازندران دفع غیر بهداشتی فاضلاب را علاوه بر آلودگی منابع آب، ایجاد مناظر ناخوشایند زیست محیطی و جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌های متعدد گوارشی و سایر بیماری‌های میکروبی و انگلی خطرناک دانست.

برارزاده با اشاره به تصفیه فاضلاب از نقطه نظر اقتصادی که باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست خواهد شد، گفت: از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری فضای سبز، کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی بهره برد در همین راستا به دلیل کمبود نزولات جوی در کشور، استفاده از پساب برای کشاورزی می‌تواند قسمتی از نیاز آبی استان را جبران کند.

وی تصریح کرد: قرارگیری بخش عمده سرزمینی استان مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا، اهمیت و لزوم ساماندهی فاضلاب را دوچندان کرده در همین راستا ۱۸ پروژه فاضلاب در شهرهای استان مازندران و سه پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستاهای استان در دست اجراست که پس از بهره برداری ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و نیز حفظ سلامت جامعه می‌توان از پساب حاصله بیشترین بهره را داشت.

کد خبر 6089866

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان مازندران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • حمایت دانشگاهیان مازندران از خیزش جهانی دانشجویی
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • کلاس مجردها پس از ۶۰ ماه مجدداً مهمان دانشگاه تهران می‌شود