Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:35:43 GMT

صنایع شیمیایی و دارویی یک مزیت مطلق برای کشور است

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۸۲۴۸

صنایع شیمیایی و دارویی یک مزیت مطلق برای کشور است

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، احمد شعبانی در آیین تکریم و معارفه روسای جدید و پیشین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی افزود: علم، فناوری و نوآوری به عنوان ابزارهای کلیدی و قدرتمند برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار معرفی شده است.

وی در مورد جایگاه صنایع شیمیایی در ایران و جهان گفت: از ۵ هزار سال پیش تاکنون علوم شیمی بیش از هر رشته دیگری در تمدن جهانی نقش آفرینی کرده است؛ همچنین شرکت های تولید مواد و فرآورده های شیمیایی بیش از ۷۰ هزار محصول را به عنوان بخشی از یک صنعت بزرگ جهانی تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شعبانی خاطرنشان کرد: ایران کشوری سرشار از منابع طبیعی با تعداد گونه های گیاهی برابر با هشت هزار نوع است که از نظر تنوع گونه ای می توان گفت دو برابر قاره اروپا ظرفیت داریم.  

رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران افزود: ایران رتبه دوم ذخایر گازی و رتبه سوم ذخایر نفتی را در جهان به خود اختصاص داده است.

برنامه ریزی برای رفع چالش‌های کشور 

استاد دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد: باید سرمایه گذاری زیادی در صنایع شیمیایی و دارویی انجام گیرد. صنایع شیمیایی و دارویی ایران رتبه دوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و از جنبه منابع انسانی یک مزیت مطلق برای کشور به شمار می آید.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به خودکفایی و کسب جایگاه شایسته جهانی، مواد شیمیایی مصرفی در حوزه های مختلف اعم از دارویی، سموم کشاورزی، کاتالیست و غیره بر اساس معیارهای مشخص طبقه بندی شود تا قدم های موثری برای خودکفایی ترمیم و تولید آنها برداشته شود.

شعبانی گفت: حوزه های کاری پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران باید اولویت ها را مشخص کند. اهمیت دادن به مواد و حلال های شیمیایی می تواند یکی از اولویت های حوزه های کاری پژوهشگاه باشد. با توجه به تجربه موفق و فعالیت های خوب پژوهشگاه باید بر اساس معیارهایی از قبیل مواد و حلال های شیمیایی تولید داخل برنامه ریزی هایی برای تولید این مواد تنظیم شود.

وی افزود: ضرورت توجه به تولید مواد اولیه و موثره سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، استخراج و تولید مواد موثره و اسانس ها از گیاهان دارویی، برنامه ریزی برای رفع چالش های حوزه تولید مواد؛ تولید دانش فنی در حوزه های مختلف صنایع شیمیایی اولویت دار، کاتالیست ها و غیره سرلوحه برنامه های آتی این پژوهشگاه است. 

شعبانی رفع چالش های بزرگ کشور را در زمینه مواد شیمیایی توسط پژوهشگاه امکان پذیر دانست و گفت: ارائه راه حل برای رفع این چالش ها مستلزم پژوهش های فرارشته ای و فرادانشگاهی در قالب همکاری های پژوهشگاه ها، دانشگاه های استانی، ملی و بین المللی امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: بنابراین همکاری تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور در اجرای پروژه ها ضروری است. انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک میان پژوهشگاه ها به منظور هم افزایی توانمندی ها در اجرای طرح های ملی یکی از اولویت های کاری ما در این پژوهشگاه به شمار می رود. 

شعبانی ادامه داد: تحقیقات پایه و کاربردی به پیشرفت های مهمی در حوزه های مختلف منجر شده و لنگرگاه اقتصادهای دانش و فناوری محور مبتنی بر تعامل واحدهای تحقیق و توسعه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به عنوان مرکب و پیشران با بخش خصوصی و دولتی به عنوان متقاضی، سرمایه گذار و فناورگرا است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه ها دو ماموریت و کارکرد اساسی دارند؛ یکی اینکه تحقیقات بنیادی که سفارش دهنده خاصی ندارند و هدف توسعه و پیشرفت دانش است و دوم تحقیقات کاربردی و ماموریت گرا که سفارش دهنده و سرمایه گذار معینی دارند. اغلب پژوهشگاه ها به پژوهش های ماموریت گرا و کاربردی توجه ویژه ای دارند و پژوهشگاه شیمی با هدف فراهم آوردن امکانات پژوهش بنیادی، کاربردی و آموزشی فعالیت های خود را پیش می برد. 

شعبانی (متولد ۱۳۳۵) دانش آموخته رشته شیمی آلی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با مرتبه استادی است. ریاست دانشگاه شهید بهشتی، عضویت در کمیته علمی المپیاد شیمی کشور، عضویت فرهنگستان علوم و ریاست پژوهشکده گیاهان دارویی شهید بهشتی از سوابق اجرایی وی است.

 از شعبانی دو عنوان کتاب تألیفی، دو عنوان کتب ترجمه، ۴۰۰ مقاله علمی پژوهشی بین‌الملل و ۱۵ مقاله در حوزه مدیریت علمی منتشر شده است. وی همچنین برنده جایزه بین‌المللی خوارزمی و علامه طباطبایی است.

رییس پیشین پژوهشگاه شیمی:
پژوهشگاه ها وظیفه تکمیل چرخه فناوری را برعهده دارند

محمدرضا امیدخواه رییس پیشین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با ارایه گزارشی از فعالیت های این پژوهشگاه در این آیین اظهار داشت: پژوهشگاه شیمی در سه سال اخیر مقام اول را در بیشترین تولید ثروت نسبت به بودجه خود دارد و بیش از ۶۰ درصد بودجه مصوب پژوهشگاه بودجه اختصاصی است.

وی با تاکید بر ناکافی بودن بودجه پژوهشگاه ها و دانشگاه ها برای پژوهش گفت: بودجه این مراکز فقط کفاف حقوق و هزینه های عادی را می‌دهد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: یکی از چالش ها ایجاد هویت برای پژوهشگاه هاست، پژوهشگاه ها مراکز بی همتایی هستند و نباید به راحتی آنها را از دست داد.

وی درباره تشکیل معاونت فناوری از سال ۱۳۹۴ در این پژوهشگاه عنوان کرد: پژوهشگاه ها وظیفه تکمیل چرخه فناوری را برعهده دارند و دانشگاه ها نمی توانند در این زمینه جایگزین آنها شوند.

پژوهشگاه ها حتی یک پروژه کلان ملی برای اجرا در اختیار ندارند

امیدخواه خواستار توجه وزیر علوم و معاون پژوهشی این وزارتخانه پژوهشگاه ها شد و گفت: پژوهشگاه‌ها حتی یک پروژه کلان ملی را برای اجرا در اختیار ندارند، در حالی که آنها باید قطب علمی باشند.

وی خطاب به وزیر علوم اظهار داشت: پژوهشگاه‌ها را دریابید، دانشگاه ها ساختار اجرای پروژه‌های ملی را ندارند، ولی پژوهشگاه‌ها برای این کار ساخته شده اند، در نهایت توسعه فناوری باید به دست پژوهشگاه ها انجام شود.

آیین تکریم محمدرضا امیدخواه رییس پیشین و معارفه احمد شعبانی رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معاون پژوهشی وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و معاون پژوهشی وزارت علوم امروز (سه‌شنبه) در محل این پژوهشگاه برگزار شد.  

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری پژوهش شیمی پژوهشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری پژوهش شیمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری پژوهش شیمی پژوهشگاه پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی صنایع شیمیایی پژوهشگاه ها تولید مواد دانشگاه ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی