Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، رئیس هیأت سازمان ملل در این کشور را به "مداخله آشکار" در امور سودان متهم و او را تهدید به اخراج کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری آناتولی، هیأت حمایت از مرحله انتقالی در سودان موسوم به "یونیتامس" ضمن تاکید بر پایبندی خود به وظایف شورای امنیت، اعلام کرد سازمان ملل در خصوص پایبندی به حمایت از حقوق بشر، آزادی‌ها و دموکراسی‌ها بی‌طرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، اشرف عبدالعزیز، نویسنده سودانی خاطرنشان کرد، در نتیجه رایزنی‌های این هیأت با گروه‌های سیاسی بر لزوم دور نگه داشتن ارتش از سیاست تاکید شد و گروه‌های سیاسی برای اتحادی آماده می‌شوند که تداوم ارتش در قدرت از طریق انتخابات را تضمین می‌کند.

مجدی العجب، تحلیلگر سودانی نیز نوشت، گروه‌های نظامی به داخل سودان توجه نمی‌کنند؛ بلکه توجه آنها به خارج از این کشور است؛ بنابراین واکنش آنها به هیأت سازمان ملل بدین شکل است و به همراه گروهی غیرنظامی در مسیری قدم می‌گذارند که این هدف را محقق سازند.

به نظر می‌رسد بحران سیاسی حاکم در سودان به درگیری میان گروه نظامی در حکومت انتقالی و هیأت حمایت از مرحله انتقالی در سودان مربوط می‌شود که سوالاتی را در خصوص سرنوشت ابتکارعمل سازمان ملل برای حل و فصل این بحران به وجود آورده است.

طبق گفته ناظران این ابتکارعمل نگرانی‌هایی را در میان گروه‌های نظامی ایجاد کرده است که به دنبال نابودی قدرتی هستند که از سال ۲۰۲۱ در دست عبدالفتاح البرهان است.

البرهان در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ وضعیت فوق‌العاده در سودان را اعلام و این شورا و دولت را منحل کرد.

"یونیتامس" در هفتم مارس گذشته از ایجاد مکانیزم هماهنگی با اتحادیه آفریقا با هدف "یکپارچگی تلاش‌ها" در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران سودان خبر داد.

طبق گفته این نویسنده سودانی، انگیزه‌های متعددی در پشت پرده درگیری‌های کنونی میان گروه‌های نظامی و هیأت سازمان ملل وجود دارد و بارزترین آن رایزنی‌های این هیأت با گروه‌های سیاسی است که بر لزوم دور نگه داشتن ارتش از سیاست تاکید دارد.

البرهان در اول آوریل، فولکر پرتس، رئیس هیأت سازمان ملل در سودان را به اخراج از این کشور به دلیل مداخله آشکار در امور سودان تهدید کرد.

البرهان طی مراسمی در خارطوم از پرتس خواست از وظایف و اختیارات خود پا فراتر نگذارد.

رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان از سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواست گفت‌وگوی بین سودانی‌ها تسهیل یابد و از مداخله در امور این کشور و رها کردن اختیارات خود ممانعت شود.

دو روز بعد، البرهان و پرتس در جریان دیدار با یکدیگر به بررسی اوضاع سودان پرداختند.

پرتس طی جلسه این شورا در خصوص سودان در ۲۸ مارس گذشته از عدم وجود توافق سیاسی برای بازگشت به روند انتقالی مقبول در این کشور انتقاد کرد و

گفت این وضعیت منجر به وخامت اوضاع انسانی، اقتصادی و امنیتی در سودان می‌شود.

در ۳۱ مارس گذشته، ابراهیم الحوری، سردبیر روزنامه (رسمی) نیروهای مسلح مقاله‌ای را تحت عنوان "جانبداری آشکار" نوشت.

الحوری در مقاله خود گفت، پایان دادن به ماموریت هیأت سازمان ملل در سودان خواسته بسیاری است زیرا هیات سازمان ملل به اصل بی‌طرفی پایبند نیست بلکه از گروه‌های مشخصی به صورت آشکار جانبداری می‌کند.

وی این هیأت را همچنین به نبود شفافیت در جمع‌آوری و ارائه اطلاعات، تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری از گزارش‌های خود که اطلاعات نادرست ارائه می‌داد، متهم کرد.

در همین رابطه، هیأت سازمان ملل این اتهامات را رد و اعلام کرد، هر آنچه که در این مقاله بیان شده، نادرست است.

این هیأت تاکید کرد، سودان بخشی از سازمان ملل است و این سازمان دست یاری به سوی اعضای خود دراز می‌کند و به این امر مداخله نمی‌گویند. یونیتامس براساس وظایف مندرج خود در قطعنامه‌های شورای امنیت عمل می‌کند. سازمان ملل درخصوص پایبندی به حفاظت از حقوق بشر، آزادی‌ها و دموکراسی بی‌طرف است.

اشرف عبدالعزیز تصریح کرد، انگیزه‌های متعددی در بین گروه‌های نظامی برای اخراج هیأت سازمان ملل در سودان وجود دارد.

عبدالعزیز در ادامه افزود، این هیأت دیدارهای مختلفی با گروه‌های سیاسی، اجتماعی و کمیته‌های مقاومت انجام داد.

وی همچنین تصریح کرد، این هیأت در گزارش خود در فوریه گذشته به این نتیجه رسید که ارتش از سیاست دور بماند.

عبدالعزیز بر لزوم وجود ارتش ملی و ادغام سایر نیروهای مسلح در ارتشی واحد و یکپارچه تاکید و اعلام کرد، گروه‌های نظامی نیز از گزارش پرتس در شورای امنیت در خصوص نقض‌های حقوق بشر در جریان اعتراضات خشمگین هستند.

کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که بیش از ۹۰ تن در جریان اعتراضات از ۲۵ اکتبر کشته شده‌اند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سودان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سودان هیأت سازمان ملل گروه های سیاسی گروه های نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۹۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام سازمان ملل: حمله زمینی به رفح منجر به مرگ صد‌ها هزار نفر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به شهر «رفح» در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه، یک مقام ارشد سازمان ملل درباره حمله زمینی به این شهر هشدار داد.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه بامداد چهارشنبه گفت: «جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله زمینی به رفح اجتناب کند».

گریفیتس اظهار داشت: «تهاجم زمینی به رفح منجر به مرگ بیشتر صد‌ها هزار نفری خواهد شد که از قحطی و گور‌های دسته جمعی فرار می‌کنند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی همچنین افزود: «ما در مسابقه‌ای برای جلوگیری از گرسنگی و مرگ هستیم و اگر گروگان‌های باقیمانده آزاد نشوند، بازنده خواهیم شد».

بامداد چهارشنبه همچنین رسانه‌های فلسطینی بامداد چهارشنبه از حملات مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • یک مقام سازمان ملل مدت زمان لازم برای تخلیه فلسطینیان از رفح را فاش کرد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر/ کمترین حقوق ۱۰ میلیون تومان می‌شود
  • مقام سازمان ملل: حمله به رفح «یک تراژدی غیرقابل وصف» است
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • مقام سازمان ملل: حمله زمینی به رفح منجر به مرگ صد‌ها هزار نفر می‌شود
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • دوازدهمین دوره المپیاد دادرس دختران در شهرستان لنگرود
  • مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی