Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نشست هم‌اندیشی با موضوع پیشگیری از حریق در جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی در سال جاری با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و روسای ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های فارس و مدیریت بحران استانداری فارس و رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالحسن صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با تبریک آغاز سال نو و ماه مبارک رمضان، گفت: سال ۱۴۰۰ با تمام پستی و بلندی ها به پایان رسید و منتظر ارزیابی عملکرد سازمان هستیم اما تا جایی که از حوزه ها مختل اطلاع یافتیم استان فارس جزء استانهای برتر کشور در انجام تعهدات حوزه منابع طبیعی است.

وی افزود: هرچقدر بتوانیم موانع تداخل را در استان رفع کنیم، خیلی راحت میتوانیم مشکلات دیگر عرصه ها را رفع کنیم.

کاهش آتش سوزی در سال ۱۴۰۰ از نظر هکتار، سطح و تعداد نسبت به سال ۱۳۹۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، یکی از چالش‌های بزرگ منابع طبیعی را آتش سوزی دانست و افزود: آتش سوزی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ که آمار واقعی از روی نقشه های ماهواره‌ای است، ۴۶ هزار هکتار کمتر دچار حریق شده است که نزدیک به ۶۰ درصد سطح آتش سوزی به صورت نسبی کاهش داشته است و ۱۰۰ فقره از نظر تعداد کاهش آتش سوزی داشته ایم.

صمد نژاد به استخدام قرقبان یا دیده‌بان‌های فصلی به عنوان در خدمت گرفتن اشاره کرد و افزود: امیدواریم با بکارگیری قرقبان یا دیده‌بان‌های فصلی بتوانیم شاهد آتش سوزی کمتر در منابع طبیعی باشیم.

وی به مشخص شدن مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی برای شهرستان ها اشاره کرد و اذعان داشت:  با همکاری واحد فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نقشه هایی تحت عنوان مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی مختص هر شهرستان آماده شده است و در اختیار آنان قرار گرفته که بر اساس استانداردها باید ۴۴۰ نفر فقط در مناطق بحرانی و نیمه بحران دیده بان داشته باشیم که این سطح نسبت به استانداردهای بین المللی کمتر است که با توجه به وضعیت سرانه کشور برای استان فارس این تعداد مشخص شده است لذا در حال حاضر ۱۷۵ نفر نیرو داریم که به ۲۶۶ نفر نیرو برای پایش بهتر نیازمند هستیم. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به جلسات نیم سال دوم سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در جلسات متعدد نیمه دوم سال ۱۴۰۰، تمام کمبودهای شهرستان ها را شناسایی کردیم و بنا داریم اعتبار لازم در این زمینه ها را تامین کنیم.

صمدنژاد ادامه داد: تعداد قرقبان مورد نیاز بر اساس تعداد بلوک های بحرانی و نیمه بحرانی شهرستان‌ها ارزیابی شده است که در تلاشیم به تعداد مورد نیاز تامین شود و در این امر باید از ظرفیت بسیج، سپاه عشایر و مسئولیت های اجتماعی افراد استفاده شود و حتما باید این ۴۴۰ نفر نیرو در مراکز بحرانی و نیمه بحرانی مستقر باشند.


گشت زنی نیروهای حفاظتی از بروز آتش سوزی جلوگیری می‌کند

وی پیشگیری را بهتر از هر عملی دانست و افزود: گشت زنی نیروهای حفاظتی در طبیعت باعث می‌شود تا از بروز حادثه جلوگیری شود اما اگر کوتاهی صورت گرفت و حریق اتفاق افتاد، نیرو باید با تجهیزات در گرمای که قابل وصف نیست همت کند تا حریق  را خاموش کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، بیشترین آتش سوزی از نظر تعداد به ترتیب شهرستان های ممسنی، فیروزآباد، شیراز، مرودشت، اقلید، کازرون دانست و افزود: عمده آتش سوزی  ها در مناطق خاص است زیرا تنها بخشی از آن دچار حریق می‌شود و در شهرستان شیراز امسال دیگر نباید آتش سوزی داشته باشیم.

صمدنژاد خواستار برنامه کامل و جامع برای پیشگیری از آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی شهرستان ممسنی شد و افزود: شهرستان ممسنی انواع عوامل آتش سوزی در آن دخالت دارند لذا نیازمند یک برنامه جامع و کامل است.


تکرار آتش سوزی تنها در ۸۶ نقطه از استان فارس

وی با اشاره به اینکه ۸۶ منطقه از استان تکرار آتش سوزی داریم عنوان کرد: در شهرستان ممسنی بیشترین اتش سوزی را در منطقه دشمن زیاری و خود شهرستان است و شهرستان شیراز نیز عمدتا بین شهرستان کوار و فیروزآباد رخ داده است که نیاز است امسال این مناطق بیشتر پوشش داده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: مکان های که دارای پوشش گیاهی از نوع  بادام کوهی و بنه است به علت داشتن روغن حتما بعد از اتفاءحریق، باید چند روز مراقبت شود زیرا این مکان ها خود کانون آتش هستند.

بیشترین آتش سوزی در مراتع دارای دسترسی بوده است 

صمد نژاد با اشاره به آمار سطح آتش سوزی نسبت به جاده ها ابرازداشت: هرجا دسترسی مردم به مراتع بیشتر بوده است، بیشترین آتش سوزی را داشته ایم به طوری که ۳۳ درصد آتش سوزی در حاشیه جاده ها رخ داده و عمدتا علت آن نیز ته سیگار بوده است.

وی ادامه داد: ۳۵ درصد از آتش سوزی‌ها بین فاصله صفر تا یک کیلومتری جاده بوده است که عمدتا گردشگران نقش داشته اند و ۲۲ درصد بین فاصله یک  تا دو کیلومتری جاده ها است، لذا با جمع بندی این آمارها میتوان دریافت که بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی ها مربوط به مکان‌های است که جاده دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در پایان، اخذ تعهد حفاظتی از مرتع داران و درصد سطح حریق نسبت به فاصله از مراکز مسکونی نیز دیگر عامل مهم بازدارنده و مشارکتی مردم در پیشگیری از آتش سوزی منابع طبیعی استان برشمرد و گفت: با داشتن این آمار و اطلاعات میتوان مدیریت بهتری داشته باشیم.

انتهای خبر/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: ممسنی آتش سوزی پایش جنگل منابع طبیعی نیمه بحرانی آتش سوزی شهرستان ها سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چناران از انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در شهرستان گلبهار خبر داد.

حمید رضا شرف خانی امروز، ۸ اردیبهشت در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: با رصد و پایش عوامل یگان حفاظت و با دستور قاطع دادستان شهرستان گلبهار در همکاری با عوامل انتظامی کلانتری گلمکان، یک باب کوره غیر مجاز تهیه زغال و بیش از ۱۵ تن مقطوعات چوبی از گونه‌های ممنوعه گز و تاغ که به شکل ماهرانه‌ای از شهرستان‌های جنوبی استان قطع و به گلبهار حمل می‌شد شناسایی و توقیف شد.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه غیرمجاز احداث شده در یکی از روستاهای تابعه شهر گلمکان شهرستان گلبهار پس از شناسایی و اطمینان از وجود محموله قاچاق با دستور قضایی دادستان گلبهار توسط ضابطین بازگشایی و میزان ۱۵ تن مقطوعات چوبی جنگلی و یک باب کوره غیر مجاز توقیف شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چناران بیان کرد: در همین رابطه چهار نفر از اتباع بیگانه مرتبط با این باند بازداشت و تحویل عوامل انتظامی گردیدند. 

شرف خوانی اظهار کرد: گونه جنگلی گز و تاغ با هدف تثبیت شن و جلوگیری از گسترش بیابان و تهدید سکونتگاه‌های شهری و روستایی در قالب پروژه‌های بیولوژیک بیابان‌زدایی با صرف هزینه‌های سنگین و تلاش‌های شبانه‌روزی در مناطق کویری خراسان رضوی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کشت و نگهداری می‌گردد که با بی‌رحمی تمام و برای انتفاع غیر شرعی و غیر مجاز توسط افراد و باندهای قاچاق چوب آلات مورد تجاوز و قطع قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس