Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان. پی. تی) و قبول بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند.

به گزارش ایرنا، شست سالانه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل پس از سه سال وقفه پیاپی به دلیل عدم همکاری آمریکا جهت صدور ویزای هیات روسیه، در نهایت با برطرف شدن این مشکل برای بحث و صدور توصیه‌های لازم در خصوص خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای و نیز اعتمادسازی در راستای منع مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کمیسیون کار خود را به مدت سه هفته ادامه داده و توصیه‌های مربوطه را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

در سومین جلسه عمومی کمیسیون، با حضور رئیس و نمایندگان کشور‌های عضو، زهرا ارشادی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، بیانیه ایران را در رابطه با هر دو موضوع دستور کار سال جاری کمیسیون ارائه کرد.

سفیر کشورمان با اشاره به بحران‌های ژئوپلیتیک جاری در جهان و خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد که به ویژه خطر اخیر با توجه به مسابقه تسلیحاتی و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای کشور‌های هسته‌ای در بستر تکنولوژی‌های جدید در حال شدت گرفتن است.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل با انتقاد از افزایش بودجه تسلیحاتی کشور‌های هسته‌ای و پایین آوردن سطح آستانه کاربرد سلاح هسته‌ای، هرگونه تهدید به کاربرد این سلاح‌های غیر انسانی را رد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های مربوطه آمریکا و انگلیس، چنین روندی را غیر قابل قبول و بر خلاف تعهدات کشور‌های هسته‌ای طبق ماده ۶ ماده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد.

ارشادی تصریح کرد که آنچه جامعه بین المللی بدان نیازمند است، اراده سیاسی قدرت‌های هسته‌ای برای توافق روی یک برنامه اقدام برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای در چهارچوب زمانی مشخص است و در این راستا، هرگونه تحقیق و توسعه، آزمایش، تولید سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب آن‌ها باید متوقف شده، کشور‌های هسته‌ای از تلاش برای نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود دست برداشته و سیاست‌ها و دکترین‌های خود را نیز در این راستا اصلاح کنند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد که موضع اعلامی کشور‌های هسته‌ای مبنی بر این که جنگ هسته‌ای برنده ندارد و نباید اتفاق بیفتد، باید با اقدامات عملی همراه شود.

وی همچنین با اشاره به دو نشست موفق کنفرانس سالانه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند.

معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل در رابطه با فضای ماورای جو نیز با تاکید بر اینکه فضای ماورای جو یک میراث مشترک بشری است، بر لزوم استفاده صرفا صلح آمیز آن به نفع همه کشور‌ها و صرف نظر از سطح توسعه تکنولوژیکی و اقتصادی آن‌ها تاکید کرد.

وی جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو را برای صلح و امنیت بین المللی حائز اهمیت دانست که باید از طریق یک سند حقوقی الزام آور و دارای قابلیت راستی‌آزمایی، در کنفرانس خلع سلاح تدوین شود.

سفیر ایران در سازمان ملل از سیاست آمریکا برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو به عنوان مانعی در ارتقاء رویکرد خلع سلاحی و امنیت بین المللی یاد و بر توقف چنین روندی تاکید کرد.

در پایان این نشست نسبت به برخی اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان پاسخ داده شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایران در سازمان ملل کشور های هسته ای سلاح های هسته ای فضای ماورای جو بین المللی هسته ای خلع سلاح کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحریم اسرائیل شد

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، خواستار اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل و پاسخگویی به جنایات آن علیه فلسطینیان شده است.

آلبانیز دیروز پس از سفر به اردن و مصر در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «در این مرحله، اسرائیل از تعهدات بین‌المللی خود تا حدی تخطی کرده است که تحریم‌ها را ضروری می‌کند».

گزارشگر سازمان ملل بار دیگر خواستار آتش بس فوری، پایان دادن به کنترل غیرقانونی اسرائیل بر غزه و اراضی اشغالی فلسطین و حضور حافظی برای تضمین صلح و ثبات در منطقه شد.

وی افزود: سرعت و شدت گسترش این خشونت‌ها به بقیه اراضی اشغالی تأیید می‌کند که هیچ فلسطینی تحت کنترل بی بند و باری اسرائیل در امان نیست.

آلبانیز با اشاره به اینکه وضعیت غزه بدتر از آنچه قبلا ارزیابی شده، است، افزود که اکثر قربانیانی که او ملاقات کرد صدمات فاجعه باری را متحمل شده اند، شاهد کشته شدن اعضای خانواده بوده و اثرات تخریب زیرساخت‌های بهداشتی غزه توسط اسرائیل را تجربه کرده اند. حتی پس از ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴، زمانی که دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) با صدور حکمی به اسرائیل دستور داد از نسل کشی در غزه جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد که اقدامات بشردوستانه اعمال شده تاکنون، از جمله پرتاب هوایی و کریدور‌های دریایی "تن‌ها یک تسکین دهنده است. " او گفت: «این اقدامات برای کاهش فاجعه انسانی که حمله اسرائیل ایجاد کرده است، به شدت ناکافی است. وی خاطرنشان کرد که وحشتی که مردم غزه شاهد آن هستند "ناگفتنی" است.

گزارشگر ویژه با بیان اینکه به دلیل وضعیت فاجعه بار غزه، توجه به وخامت اوضاع در کرانه باختری از جمله قدس شرقی از بین رفته است، خاطرنشان کرد: افزایش محدودیت‌ها و سوء استفاده ها، بازداشت‌های خودسرانه و کشتار غیرقانونی توسط سربازان اشغالگر اسرائیل و شهرک نشینان مسلح به طور گسترده گزارش می‌شود.

او در انتها گفت: دولت‌ها باید بر آتش بس فوری و بدون قید و شرط پافشاری کنند و برای جلوگیری از فاجعه بیشتر، تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحریم اسرائیل شد
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان