Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@22:59:12 GMT

امید بهبود تجارت خارجی در سال جاری

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۱۳۸۶

امید بهبود تجارت خارجی در سال جاری

بیش از دو سال است که کرونا بر اقتصاد ایران سایه افکنده و تأثیرات بسیاری گذاشته است؛ تأثیراتی که ممکن است تا مدت‌ها پابرجا بماند. شاید بتوان گفت حوزه اصناف و تجارت خارجی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بیشترین ضربه را متحمل شدند.

 به گزارش قدس آنلاین، اما به دلیل اینکه در کشور یک مرجع آماری واحد، جامع و یکپارچه در رابطه با اشتغال و بیکاری وجود ندارد، شاید نتوان به صورت دقیق آماری در این مورد ارائه کرد و گفت چه تعداد طی این دو سال به علت کرونا بیکار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از مهم‌ترین آثار شیوع کرونا در جهان در کنار آثار اجتماعی، تأثیر آن بر اقتصاد کشورهای جهان به‌ ویژه کشورهای نفتی همچون ایران است.
حسن ولی‌بیگی با بیان اینکه گسترش کرونا در سطح جهان بیشتر بازارهای جهانی را با افت مواجه کرد، ادامه داد: این افت بالطبع، آثار مستقیمی بر اقتصاد کشورها گذاشته و شرایط ناخوشایندی را برای بازارها و کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خرد رقم خواهد زد که ایران نیز از این امر مستثنا نخواهد بود؛ اما پرسش مهمی که مطرح است اینکه کانال‌های اثرگذاری بیماری کرونا بر اقتصاد ایران کدام‌اند؟
وی شوک نفتی را یکی از کانال‌های اثرگذاری خواند و یادآور شد: بر اساس گزارش بلومبرگ در ۱۵ می ۲۰۲۰، هر سه آژانس بزرگ نفتی جهان (آژانس بین‌المللی انرژی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا) توافق داشتند که پس از بسته شدن کسب و کار برای جلوگیری از گسترش کووید ۱۹، دنیا با سقوط بزرگ مصرف نفت مواجه خواهد شد. هر سه نهاد فوق اتفاق نظر داشتند که جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با کاهش مصرف 7/1میلیارد بشکه نسبت به سال گذشته مواجه می‌شود که همین طور شد و قیمت نفت به شدت کاهش یافت. وی محدودیت در واردات شریکان تجاری را دیگر کانال اثرگذاری خواند و خاطرنشان کرد: کاهش در واردات کشورها به جهت ایجاد محدودیت‌های مرزی یکی از عواملی خواهد بود که می‌تواند صادرات کشور را با محدودیت مواجه کند. این دورنما می‌تواند سیاست افزایش صادرات غیرنفتی کشور به کشورهای پیرامونی را به چالش بکشد، همچنین این امر می‌تواند فروش بنگاه‌های تولیدی کشور را از ناحیه تأمین سرمایه در گردش دچار مشکل کند. کاهش ۲۰ درصدی وزنی صادرات غیرنفتی
ولی‌بیگی گفت: بر اساس گزارش‌های منتشره در تقریباً سه ماهه نخست شیوع کرونا در کشور یعنی در بازه اول بهمن سال ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، میزان صادرات غیرنفتی کشور از لحاظ وزنی حدود 
۲۰ درصد و ارزشی ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. فراگیری ویروس کرونا، محدودیت‌های مرزهای زمینی و کاهش تقاضا در برخی کالاها نظیر مواد غذایی و کاهش قیمت جهانی مشتقات نفتی از جمله دلایل این کاهش بودند. اما در سال ۱۳۹۹، مطابق آمارهای گمرک، حجم تجارت خارجی کشور از ۸۵۰۵۴ میلیون دلار سال ۱۳۹۸ به ۷۳۸۹۱ میلیون دلار کاهش یافت که کاهش 2/13درصدی را نشان می‌دهد.
ولی‌بیگی اظهار کرد: اما روند ماهانه نشان می‌دهد با گذشت زمان و تطبیق کسب و کارها، اقدام‌های دولت و شروع واکسیناسیون در کشورها، رفته‌رفته شدت آثار کرونا بر تجارت کمرنگ‌تر شده است، البته نباید از نظر دور داشت که ما در این سال با کاهش درآمدهای نفتی، نوسان‌های نرخ ارز، تحریم‌های شرکت‌های پتروشیمی و کووید۱۹ را تجربه کردیم اما کرونا بر خلاف سه عامل دیگر تأثیرگذارتر و تغییرات در آن‌ها (سه عامل) بسیار کمرنگ‌تر بوده است، بنابراین به احتمال زیاد تغییرات بیشتر متأثر از کرونا خواهد بود. با سرعتی که آمار صادرات و واردات در چند ماه اخیر داشته است، انتظار می‌رود صادرات غیرنفتی کشور حتی از رقم‌های سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ فراتر رود، بنابراین می‌توان گفت صادرات غیرنفتی کشور به ریل خود بازگشته است.
وی به بخش‌های با بیشترین آسیب در صادرات غیرنفتی اشاره و بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ بخش صنعت با کاهش ۱۳درصدی در ارزش صادرات مواجه بود که محصولات پلیمری یکی از گروه‌های باارزش صادرات بالا، کاهش ۹درصدی در صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. وی ادامه داد: واردات کشور برای پشتیبانی از رشد اقتصادی و صادرات، نیازمند افزایش است اما این افزایش بستگی به درآمدهای نفتی دارد. در صورت گشایش در بخش درآمدهای نفتی افزایش ۲۰درصدی واردات در سال پیش رو با برطرف شدن محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای دور از انتظار نخواهد بود. بیکاری بیش از یک میلیون و ۵۵۶ هزار نفر در یک سال گذشته
همچنین محمود بنانژاد، عضو اتاق اصناف ایران هم در خصوص ضرری که اصناف کشور در طول دو سال اخیر به دلیل کرونا متحمل شدند، گفت: بر اساس آمار رسمی به طور متوسط هر واحد صنفی برای 5/2 نفر اشتغال ایجاد می‌کند و حتی آمار غیررسمی حاکی از 5/3 نفر است.
وی با بیان اینکه هر واحد صنفی که تعطیل شده 5/2 نفر بیکار شدند، تصریح کرد: کرونا سبب شد برخی مشاغل همچون رستوران‌ها، قنادی‌ها و هتل‌ها به‌شدت دچار تعدیل نیرو شوند. 
عضو اتاق اصناف ایران اضافه کرد: از ابتدای فروردین سال گذشته تا ۱۵ اسفند ماه، 2میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۸۰ پرونده صادر و ۶۲۲ هزار و ۴۴۳ پروانه هم باطل شده است. بنانژاد بیان کرد: چنانچه به ازای هر پروانه براساس آنچه گفته شده 5/2 نفر مشغول به کار شوند، در یک سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۱۰۷ نفر بیکار شدند. وی ضمن اشاره به اینکه کرونا هم پیامدهای منفی مانند بیکاری و هم پیامدهای مثبت داشته است؛ استفاده از فناوری نوین در حوزه صنفی را یکی از این پیامدهای مثبت است. عضو اتاق اصناف ایران اضافه کرد: امروز به دلیل هزینه‌ها، فروشگاه‌داری اصلاً توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه نیازمند سرمایه در گردش، ویترین و نیروی انسانی است. بنانژاد ضمن تأکید بر اینکه باید از فروشگاه‌داری سنتی عبور کنیم، اظهار کرد: برای سال آینده هیچ پیش‌بینی نمی‌توان کرد؛ چراکه تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر بازار بگذارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد ایران ویروس کرونا تجارت خارجی صادرات غیرنفتی کشور بر اقتصاد سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور