Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@23:39:11 GMT

دانش‌بنیان‌ها مانع خام‌فروشی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۱۴۱۷

دانش‌بنیان‌ها مانع خام‌فروشی

پارک‌های علم و فناوری به‌عنوان یکی از نهادهای اجتماعی مؤثر در امر توسعه فناوری و به دنبال آن، توسعه اقتصاد دانش‌محور و اشتغال‌زایی تخصصی، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان است. کارشناسان معتقدند پارک‌های علم و فناوری، محیط‌هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و همچنین مؤسسه‌های پژوهشی بوده که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه‌ها، به فعالیت در حوزه‌های مختلف فناوری اشتغال دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه پارک‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمده‌ای در پیشبرد اقتصادها ایفا می‌کنند، پارک‌های علم و فناوری علاوه بر امکان فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌محور و کارآفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم برای انتقال و توسعه فناوری، تولید با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را هم فراهم می‌کنند. پارک خنثی‌سازی تحریم‌ها
در این ارتباط خراسان رضوی با برخورداری از شرکت‌های دانش‌بنیان قوی و شبکه‌های زیربنایی مؤثر از ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برخوردار است.
مشاور ارشد مرکز علم و فناوری خراسان رضوی در این خصوص با اشاره به اینکه در بحث شعار سال وقتی رهبری می‌فرمایند تولید، حتماً در کنار تولید اقتصاد مقاومتی هم وجود دارد، اظهار کرد: وقتی عنوان می‌شود دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی را هم در کنار خود باید داشته باشد و وقتی صحبت از اشتغال می‌شود باید یک مدیریت جهادی در کنارش باشد.
سیدمحمد هادی عرفانیان تهرانی در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر اینکه حساسیت شعار سال با مراکز دانش‌بنیان است و باید بتوانیم از تمام ظرفیت این مراکز استفاده کنیم، عنوان کرد: در بحث اقتصاد، صنعت، تولید و اشتغال‌زایی، مشکل بزرگمان تحریم است که در بحث تأمین مواد اولیه ما را با مشکل مواجه کرده و یکی از کارهای دانش‌بنیان‌ها همین مهندسی معکوس است و اینکه نخبه‌های دانشگاهی بدانند که پس از فراغت از تحصیل جایی وجود دارد که مشغول فعالیت شوند و از آن‌ها حمایت می‌شود.
وی با بیان اینکه وقتی در شرایط تحریم کارخانه‌ها با مشکل مواد اولیه مواجه می‌شوند این دانش‌بنیان‌ها هستند که می‌توانند به کمک آن‌ها بیایند، افزود: در کشور ما تمام معادن، منابع و مواد اولیه وجود دارد واز طرفی در بحث نوآوری‌ها ما باید به گونه‌ای دانش‌بنیان باشیم که موقتی نباشیم و در عین حال محصولی را تولید کنیم که مختص خود ما و تجارت جهانی نیازمند ما باشد.
وی عنوان کرد: دانش‌بنیان‌ها موتور توسعه کشورها و مراکزی هستند که می‌توانند مانع از خام‌فروشی بسیاری از معادنی باشند که ما در استان داریم و چیزی را دستاورد داشته باشیم که سود بیشتری برای کشور داشته باشد. وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی ظرفیت بسیار بالایی در زمینه دانش‌بنیان‌ها وجود دارد مثل دانشگاه فردوسی که ورود جدی در این زمینه دارد و علوم پزشکی نیز در این بحث ورود کرده است و همچنین شرکت‌های خصوصی و بزرگی داریم که در این زمینه درحال فعالیت‌اند، ادامه داد: مرکز پردیس خیام، یک مرکز دانش‌بنیان در مشهد از دو سال پیش در زمینه پیشران‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در حال فعالیت است.
وی به طراحی یک شبکه گسترده مجازی در استان به عنوان شبکه نیازسنجی و شبکه مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: این شبکه تمام بحث صنعت را دربر می‌گیرد و نه تنها اختصاص به استان دارد، بلکه حتی استان‌های همجوار هم که احساس می‌کنند در برخی مسائل ضعف و یا مشکل دارند در این شبکه مجازی و شبکه ارتباطی نیازهای خود را بیان می‌کنند. صادرات دانش
وی بخش دیگر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان را در کشورهای همسایه که می‌توانند بسیار فعالیت گسترده‌ای داشته باشند، دانست و عنوان کرد: ما باید بتوانیم دانش خودمان را به سمتی گرایش دهیم که نیازهای کشورهای همسایه را برطرف کنیم، زیرا آن چیزی که برای ما در این تبادلات مهم است اشتغال پایدار است و مرکز علمی فناوری به عنوان پیشران و مرکز کنترل همه این مسائل چه در خصوصی‌ها و چه دولتی‌ها با توجه به زیرساخت دانش‌بنیان بودن شکل می‌گیرد.
وی درخصوص اینکه در بسیاری از مواقع پروژه‌های شهری در استان در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرد و با اشاره به اینکه باید تمام شرکت‌های دانش‌بنیان به اندازه‌ای قوی و به‌روز باشند که صاحبان پروژه‌ها مجبور باشند پروژه‌های خود را به این شرکت‌ها واگذارکنند، تأکید کرد: در این زمینه پارک علم و فناوری هم پشتیبان این شرکت‌ها خواهد بود و در اصل متولی و تصمیم‌گیرنده که بتواند شرکت‌های دانش‌بنیان را نهادینه کند همین پارک علم و فناوری است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجهیزات اولیه با مشکل مواجه‌اند که در این زمینه و در سفر اخیر رئیس‌جمهور به مشهد تصمیمات خوبی گرفته شد، افزود: حمایت‌ها و ظرفیت‌سازی‌ها دو تصمیمی بود که در این سفر برای دانش‌بنیان‌ها گرفته شد که در این زمینه خود شرکت‌ها و مسئولان باید یک مطالبه‌گری داشته باشند و پارک هم نهایت حمایت و تلاش خود را انجام خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ مرکز زیر نظر مجموعه پارک علم و فناوری در حال فعالیت‌اند، عنوان کرد: مجموعه ICT، مرکز انرژی، مرکز رشد جامع، مرکز رشد فناوری فرهنگی و مرکز کشاورزی که در مشهد وجود دارند باهم الحاق شدند و چهار منطقه دیگر مثل گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و سبزوار مراکز شهرستانی هستند که با پارک علم و فناوری همکاری دارند.
وی با اشاره به اینکه ما چند صد شرکت داریم که به طور مستقیم با پارک همکاری می‌کنند، گفت: در همین زمینه شرکت‌های بسیار زیاد و هسته‌های شتاب‌دهنده فراوانی وجود دارد که غیرمستقیم در ارتباط با پارک هستند و به صورت یکپارچه ظرفیت‌ها را تقسیم می‌کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دانش بنیان پارک علمی فناوری شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانش بنیان دانش بنیان ها پارک های علم شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت: نیازمند افزایش اعتبار صندوق اعتباری فناوری مازندران هستیم و شرکت‌های فناوری به حمایت‌های متعدد برای تولید محصول نیاز دارند. - اخبار استانها -

کریم سلیمانی امروز در حاشیه نشست یوسف نوری؛ استاندار مازندران با دانش‌بنیان‌های استان به تسنیم گفت: نخستین نشست استاندار پس از انتصابش به عنوان نماینده عالی دولت در مازندران، با شرکت‌های دانش بنیان بود و این حاکی از ارج نهادن به این شرکت ها و فعالیت آنهاست.

وی با اعلام اینکه 144 شرکت دانش‌بنیان و 329 هسته فناور در مازندران وجود دارد، افزود: 956 محصول دانش‌بنیان در این شرکت‌ها تولید می‌شود که اگر حمایت شوند به یک هزار و پانصد محصول افزایش می‌یابد.

مدیرکل پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به وجود 12 مرکز رشد در استان، بیان کرد: بنا داریم برای کوتاه‌مدت و در یک و نیم سال و اندی این تعداد را تا دو برابر افزایش بدهیم.

سلیمانی ادامه داد: این مهم را از گلوگاه تا رامسر آغاز کرده‌ایم و اولویت با شهرهای کمتر برخوردار است تا مراکز رشد خلاق تسری پیدا کنند؛ هر خانه‌ای که فارغ‌التحصیل نخبه دارد و برنامه خاصی برای اشتغال ندارد، از این طریق یک سکوی پرشی برای رشد اقتصادی آنها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نکات جالب برای سال جاری این بود که هسته‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را شکل دادیم؛ زیرا مازندران یک استان دارای آموزش عالی قوی است و فرصت خوبی است که به نحو شایسته از آن استفاده کنیم.

مدیرکل پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به جلسه جامعه نخبگانی استان با یوسف نوری؛ استاندار جدید، گفت: با توجه به اینکه مجموعه ما دارای درجه یا سطح دو کشور است، از استاندار خواستیم که حمایت کنند تا ما هم به سطح یک و هم‌پایه اصفهان و شیراز برسیم چون این ظرفیت وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به صندوق اعتباری فناوری مازندران که در حمایت از جامعه دانش‌بنیانی استان نقش دارد، گفت: اعتبار این صندوق 32 میلیارد تومان است و باید پیگیری شود که به 200 تا 300 میلیارد تومان برسد و اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم امیدوار باشیم که ظرف یک دو سال آینده، تعداد محصولات دانش‌بنیان استان به یک هزار و 500 برسد.

به گزارش خبرنگار تسنیم، از مهمترین درخواست‌های جامعه فناور، دانش‌بنیانی و نخبگانی مازندران از استاندار جدید؛ در زمینه استاندارسازی محصولات، عملیاتی شدن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، رسیدن صندوق علمی – پژوهشی به جایگاه واقعی، رفع تحریم‌های داخلی و برگزاری نشست‌های مستمر بوده است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی