Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@14:27:54 GMT

ترمیم شکاف بین فقیر و غنی با زکات

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۱۷۱۳

ترمیم شکاف بین فقیر و غنی با زکات

ایسنا/آذربایجان غربی پرداخت زکات و سایر وجوهات شرعی در واقع گام برداشتن در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است.

وجود شکاف طبقاتی، فقیر و غنی، دارا و ندار بدون شک جزئی انکارناپذیر هر جامعه ای به شمار می‌رود، به طوری که در صدر اسلام حتی قبل تر از آن هم این معضل وجود داشته است.بنابراین دین مبین اسلام همان طور که برای همه معضل‌های اجتماعی راهکار دارد، برای رفع مشکل اختلاف طبقاتی نیز نسخه پرداخت وجوهات شرعی از جمله زکات را پیچیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پرداخت وجوهات شرعی در نهادینه سازی عدالت اجتماعی موثر است
فرشید مصداقی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادیان و مذاهب در گفت و گو باایسنا اظهار کرد: پرداخت زکات علاوه بر اجر و پاداش دنیوی، ثواب و معنویات فراوان اخروی را داشته و باید تمام مردم مسلمان جامعه در این راستا کوشا باشند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تحقق جامعه پویا فقط در سایه پدید آمدن ساز و کارهای مالی و برنامه اقتصادی عادلانه امکان دارد، در اسلام تحقق عدالت بزرگترین هدف به شمار آمده است.

مصداقی بابیان اینکه خواه یا ناخواه اقشار بی بضاعت و آسیب پذیر جزئی از هر جامعه ای هستند، ادامه داد: عوامل گوناگونی اعم از طبیعی یا غیرطبیعی در جامعه وجود دارد، که مانع از تأمین درآمد لازم برای پوشش حتی کمترین هزینه های برخی از خانواده ها می شود، نبود تعادل در آنها اصلی ترین محمل برای زایش فقر خواهد بود.

این پژوهشگر ضمن اشاره به اینکه، در دنیای امروز، محدودیت منابع و گسترش انتظارات را شاهد هستیم، اضافه کرد: وجوهات شرعی از جانب شارع مقدس تشریع شده و از ضروریات دین و واجبات اولیه بعد از نماز محسوب می شود.

پرداخت زکات گامی برای ترمیم شکاف بین فقیر و غنی است
مصداقی با بیان اینکه الزام به پرداخت وجوهات فوق در نظام اسلامی برای ترمیم شکاف بین فقیر و غنی است، اضافه کرد: متأسفانه جامعه ما نه تنها در ترمیم شکاف موجود بین فقر و غنا توفیق چندانی نداشته است، بلکه روزبه روز عمق و پهنای بیشتری را در آن شاهدیم.

وی تنها راه مقابله برای مقابله با بحران توزیع صحیح درآمدها را بهره گیری از فرصت های بومی موجود در حوزه های مختلف جامعه دانست و گفت: از جمله حوزه هایی که می توان از آن بهره گرفت وجوهات شرعی است، چرا که منبع مالی بسیار قابل توجهی را تأمین می کند، بنابراین می توان از آن در ترمیم شکاف طبقاتی و رفع فقر بهره جست.

رشد 17 درصدی پرداخت زکات در آذربایجان غربی
عزیز سهندی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی به ایسنا گفت: 
میزان جمع‌آوری زکات در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 1399 بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است، مردم این استان در طول سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد تومان زکات پرداخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: این رقم شامل ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زکات مستحبی، ۲۵ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان زکات واجب، ۲۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفارت و  یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان زکات موردی بوده است.

این مسئول با بیان اینکه، ارومیه با ۱۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان زکات پرداختی در استان پیشرو بوده است، اضافه کرد: مهاباد با ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان و میاندوآب با ۸ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان زکات پرداختی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی با بیان اینکه، عملکرد شورای زکات با فعالیت و تلاش شبانه روزی مسئولان و مبلغان زکات ارتباط مستقیم دارد، در ادامه از کسانی که در این راه گام برداشته‌اند، قدردانی کرد.

این مسئول با بیان اینکه بخش عمده ای از زکان برای رفع مشکلات مددجویان هزینه خواهد شد، اضافه کرد:۹۱ درصد از زکات برای رفع مشکلات مددجویان از جمله تهیه جهیزیه، بهداشت و درمان، کمک هزینه ‌های تحصیلی، آزادی زندانیان، تهیه مسکن و رفع نیازهای معیشتی و ۹ درصد بقیه برای اجرای طرح‌های عمرانی و عام‌المنفعه اختصاص خواهد یافت.

آذربایجان‌غربی ظرفیت بالایی در پرداخت زکات دارد
حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و رییس شورای زکات استان به ایسنا، گفت: آذربایجان‌غربی ظرفیت بالایی در پرداخت زکات دارد ولی این موضوع زمانی محقق خواهد شد که مبلغان زکات تلاش خود را بیشتر کنند و رسانه‌های جمعی نیز در این زمینه پای کار باشند.

وی در ادامه افزایش اهتمام تمام مسئولان و مبلغان زکات است، اضافه کرد: آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) در باره پرداخت زکات بسیار روشن است، بدون ‌تردید با مطالعه و تحقیق متوجه می‌شویم، که پیشوایان اسلام زکات را از ضروریات دین مبین اسلام دانسته اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تمام افراد جامعه باید برای پرداخت زکات و خمس احساس مسئولیت کنند، گفت: بدون تردید در صورت همراهی مردم، فقر از بین رفته و ریشه کن خواهد شد.

حجت الاسلام قریشی تصریح کرد: از تمام مردم مومن و مسلمان دعوت می‌کنم در پرداخت زکات خود اهتمام و جدیت داشته باشند و دست فقرا و نیازمندان را بگیرند.

وی با تشکر از عوامل اجرایی و اعضای شورای زکات، خاطرنشان کرد: عملکرد شورای زکات در سال گذشته قابل تقدیر بوده و انتظار است شورای زکات استان در سال جاری در حوزه تبلیغ، فرهنگ‌سازی و جمع‌آوری زکات اهتمام ویژه ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا؛ چنانچه برای نهادینه سازی فرهنگ پرداخت زکات گام برداشته شود، می‌توان تحول عظیم و عمیق در لایه‌های مختلف جامعه شاهد بود که لازمه توفیق یافتن در این زمینه و بهره برداری از برکات بی‌پایان آن، تلاش فرهنگی و انجام کار رسانه‌ای گسترده، مستمر و در عین حال مستمر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زکات میلیون تومان زکات آذربایجان غربی وجوهات شرعی پرداخت زکات ترمیم شکاف شورای زکات فقیر و غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۵۶۰ میلیارد ریال زکات در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خوزستان از پرداخت ۵۶۰ میلیارد ریال انواع زکات در استان خبر داد و گفت: این زکات جمع آوری شده شامل ۳۵۸ میلیارد ریال زکات فطریه، ۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال زکات کفارات، ۵۷ میلیارد ریال زکات واجب و ۱۰۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال زکات مستحب بوده است.
جمال شیبه افزود: زکات جمع‌آوری شده برای امور محرومین و نیازمندان، کمک به تهیه جهیزیه، هزینه در بخش درمان، استفاده در حوزه تحصیل، آزادی زندانیان و احداث و مرمت مسکن نیازمندان صرف می‌شود.

دیگر خبرها

  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • استادان، دانشجویان را برای تبدیل دانایی به توانایی ترغیب کنند
  • عضویت ۹۶ هزار نفر در جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی
  • آموزش و پرورش بسترساز توسعه جامعه است
  • معلمان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های جامعه دارند
  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • جمع آوری ۵۶۰ میلیارد ریال زکات در خوزستان