Web Analytics Made Easy - Statcounter

«موقعیت مهدی» در گیشه هم موفق بوده است، این فیلم به عنوان یکی از نمایندگان اکران نوروزی در کنار آثاری همچون شادوران، «سگ بند»، روز صفر و مرد بازنده راهی سینما‌ها شد و تاکنون با عبور از مرز هفت میلیارد تومان فروش در رتبه دوم جدول فروش سال ۱۴۰۱ ایستاده است.  

خبرگزاری میزان - فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اولین ساخته «هادی حجازی فر» در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، فیلمی که بسیاری منتظر بودند تا بعد از موفقیت‌های وی در عرصه بازیگری کیفیتش در کارگردانی را نیز زیر ذره بین ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فیلم در جشنواره با استقبال خوبی از سوی اهالی رسانه، منتقدین و مخاطبان سینماهای مردمی روبرو شد و در نهایت توانست در چهارده بخش مختلف نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شود و در نهایت در پنج رشته این جایزه مهم سینمایی را از آن خود کرد.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

«موقعیت مهدی» توانست در بخش‌های بهترین موسیقی، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه های ویژه میدانی، بهترین کارگردانی کار اول و همچنین بهترین فیلم سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید. 

موفقیت‌های موقعیت مهدی در جشنواره فیلم فجر در حالی رخ می‌داد که این فیلم به زبان ترکی و با زیرنویس پخش شد، با این وجود به دلیل فضاسازی مناسب و کارگردانی خوب این اتفاق نه تنها نقطه ای منفی برای اثر محسوب نمیشد بلکه توانست واقعی بودن لحظات دراماتیک را بهتر و بیشتر به نمایش بگذارد. 

حجازی فر بعد از موفقیت در عرصه بازیگری و حضور در آثاری همچون ماجرای نیمروز، رد خون، ایستاده در غبار، بی همه چیز و بسیاری دیگر از آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی نخستین بار به سراغ ساخت فیلمی در باب دوران دفاع مقدس و برادران شهید باکری رفت. 

این سینما طی سالیان گذشته نسبت به دهه هفتاد در کمیت و کیفیت با افت چشمگیری روبرو بوده و شاید نمونه های کمی همچون «تنگه ابوقریب» ساخته شد، «موقعیت مهدی» اما توانست با زبانی شاعرانه و عاشقانه وجهه دیگری از رزمندگان دوران دفاع مقدس و زندگی آنها را به نمایش بگذارد. 

فیلم با محوریت قرار دادن زندگی برادران شهید باکری به عملیات‌های لشکر ترک زبان عاشورا می پردازد، نکته مهم اما چگونگی نگاه به شخصیت مهدی باکری است، نگاهی که صرفا به صحنه های جنگی و اکشن ختم نشده و زندگی عادی یک شهید را با تمام چالشهای متفاوتش به تصویر می کند. 

پرداختن به موضوع خانواده و دغدغه های ازدواج یک رزمنده و روابط عاشقانه وی نمودی شاعرانه به اثر بخشیده است، موقعیت مهدی در نزدیک شدن به مخاطب به خوبی عمل می کند زیرا این فیلم به دنبال شعار دادن و اسطوره سازی نیست، این فیلم می خواهد آنچه حقیقت داشته را به نمایش بگذارد و به همین دلیل مخاطب با آن احساس همذات پنداری پیدا می کند. 

فضاسازی مناسب و اتمسفر اثر که از فیلمنامه و کارگردانی درست حجازی فر نشات گرفته اما در پیش روی خود استفاده از تعداد زیادی نابازیگر را می بیند که در فیلم چنین نمودی پیدا نمی کند، حجازی فر توانسته از تمامی نابازیگران به اندازه نیاز فیلمنامه بازی بگیرد و کمتر کسی را در فیلم می بینیم که به دنبال خودنمایی باشد. 

«موقعیت مهدی» در گیشه هم موفق بوده است، این فیلم به عنوان یکی از نمایندگان اکران نوروزی در کنار آثاری همچون شادوران، «سگ بند»، روز صفر و مرد بازنده راهی سینما‌ها شد و تاکنون با عبور از مرز هفت میلیارد تومان فروش در رتبه دوم جدول فروش سال ۱۴۰۱ ایستاده است.  

این فیلم در ژانر جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است، شاید در اولین نگاه برای چنین فیلمی نمیتوان گیشه خوبی را ترسیم کرد اما موقعیت مهدی نشان داد که می‌توان با پرداخت مناسب به موضوعات دوران دفاع مقدس بار دیگر می توان مخاطبان را به سالن سینما کشاند. فیلمی که بدون حضور چهره های بفروش سینمایی توانسته بالاتر از فیلمهای پربازیگری همچون روز صفر، شادروان و «مرد بازنده» قرار گیرد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فجر موقعیت مهدی دفاع مقدس حجازی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فیلم‌های سینمایی با محوریت کار و کارگر که در طبقه‌بندی ژانر اجتماعی قرار می‌گیرد، همواره با اقبال مخاطب مواجه بوده‌ است، فیلم‌هایی که افزون‌بر تصویر کردن دغدغه و روزگار پر محنت این قشر تلاش‌گر، در دل قاب‌های سخنگوی خود روایتگر آسیب‌های اجتماعی نیز بوده‌اند.

گرچه سینمای کارگری در ایران به‌دنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سال‌های نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهم‌ترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب می‌بیند.

در کنار فیلم‌هایی چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهم‌ترین نماینده‌های آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده می‌شوند، از «به‌آهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری می‌توان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.

همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشک‌ها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»،جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به‌ واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی به‌واسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلم‌های یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشته‌اند.

البته پیداست که در برخی از آن‌ها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیب‌پذیر جامعه داشته باشند.

به هر روی سینمای ایران به ‌واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصه‌گو بدل کند. که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229134 برچسب‌ها کارگران اخبار سینما

دیگر خبرها

  • فراتر از یک وینگ‌‌ بک همچون الخاندرو گریمالدو در بایرلورکوزن
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من