Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست شورای امنیت، اوکراین و حامیانش اصرار بر ارتکاب نیروهای روسی به فجایع بوچا داشتند و روسیه  این اتهامات را قاطعانه رد کرد، اما این فاجعه مبهم و ابعاد رمزآلود و نامعلوم آن، روندی را که آمریکا و حامیانش از آغاز جنگ در اوکراین کلید زده بودند، یعنی متهم کردن مسکو در ارتکاب به جنایات جنگی و اقداماتی همچون لغو عضویت آن در شورای حقوق بشر سازمان ملل تسریع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 منابع دیپلماتیک اعلام کردند همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه، نمایندگان ۱۱ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا، اوکراین، مولداوی، ژاپن، کلمبیا و نیز رئیس هیات اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور این اتحادیه از "عبدالله شهید" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل درخواست نشستی فوق العاده و اضطراری در این مجمع کرده‌اند تا در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصمیم گیری شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ عضو وجود دارد که از سوی مجمع عمومی این سازمان انتخاب می شوند و روسیه یکی از این اعضا است. دوسوم اعضای این شورا پیش از این، به قطعنامه نقض حقوق بشر در اوکراین که کی‌یف آن پیشنهاد داده بود رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند. از میان اعضا، تنها روسیه و کشور اریتره به این قطعنامه رای منفی دادند.

بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک، قرار است نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه برگزار شود. از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰ تاکنون مجمع عمومی سازمان ملل دو نشست فوق العاده درباره این جنگ برگزار کرده که با صدور دو قطعنامه با اکثریت آرا، روسیه را محکوم کرده است.

 همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت، از کنترل نیروهای روسیه، انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" جهان را بهت‌زده کرد. رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد.

از نمایش یک ویدئو تا اعتراض روسیه و درخواست اخراج روسیه از شورای امنیت و شورای حقوق بشر

به گزارش ایرنا، نشست روز سه شنبه شورای امنیت که به درخواست انگلیس که در ماه جاری میلادی (اوریل) ریاست دوره ای این شورا را بر عهده دارد، تشکیل شد و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین میهمان ویژه این نشست با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بود.

رئیس جمهوری اوکراین که اظهاراتش را یک مترجم به زبان انگلیسی در نشست شورای امنیت سازمان ملل ترجمه می کرد، با بیان آنچه در بوچا مشاهده کرده بود، گفت که نیروهای روسیه از ارتکاب هیچ جنایتی رویگردان نبوده اند و خواستار اخراج مسکو از شورای امنیت شد.

پس از سخنرانی زلنسکی، ویدئویی تکان دهنده از خشونت ها علیه زنان، کودکان و مردان کشته شده در جنگ اوکراین برای اعضای این شورا نمایش داده شد. این ویدئوی ۹۰ ثانیه ای، اجساد سوخته و قربانیان در گورهای دسته جمعی، مردگان نیمه ‌پوشیده در گورهای کم عمق، اجساد در حیاط یک خانه و افراد کشته شده با دست‌های بسته‌ را نشان می داد و نیروهای روسیه را متهم به انجام این جنایات می کرد.

"واسیلی نبنزیا" سفیر روسیه در سازمان ملل روز قبل از برگزاری نشست شورای امنیت، فیلم هایی را به خبرنگاران نشان داده بود که تصاویر و فیلم های منتشره از سوی اوکراین و رسانه های غربی از بوچا را به صورت "صحنه‌سازی" نشان می‌داد.

سفیر روسیه گفت که فیلم‌هایی که به‌ ویژه در ارتباط با بوچا ارائه شده، بدون شک "صحنه‌سازی" شده است. ما شواهد بیشتری ارائه خواهیم کرد اما سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست روز سه شنبه شورای امنیت  با استناد به همین فاجعه و نیز قبل از انتشار این تصاویر، تقاضای حذف روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل را کرده بود که باز هم این تقاضا را تکرار کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل قاطعانه این ادعاها را رد کرد و گفت: در طول کنترل شهر بوچای اوکراین توسط نیروهای روسیه، حتی یک غیرنظامی متحمل هیچ گونه خشونتی نشده است.

نبنزیا البته به نحوه ریاست انگلیس بر این شورا نیز اعتراض کرد. انگلیس که ریاست یک ماهه شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (آوریل) بر عهده گرفته است، با درخواست روسیه برای برگزاری جلسه اضطراری در خصوص بوچا مخالفت کرده است.

سفیر و نماینده دائم روسیه خطاب به "باربارا وودوارد" سفیر انگلیس در نشست شورای امنیت گفت: ما در تاریخ های سوم و چهارم آوریل درخواست جلسات اضطراری کردیم، اما شما آنها را رد کردید.

سفیر دولت پوتین افزود: این یک وضعیت توهین آمیز است. می‌خواهم بپرسم بر چه اساسی احساس کردید می‌توانید به این شکل وقیحانه عمل کنید؟ ما توضیح می‌خواهیم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: در دوران ریاست روسیه بر شورای امنیت، ما حتی یک بار هم با برگزاری هیچ یک از ۶ نشست در مورد اوکراین مخالفت نکردیم.

انگلیس در پاسخ گفت که درخواست روسیه را رد نکرده بلکه پیشنهاد داده است هر دو نشست با یکدیگر یا متوالی برگزار شوند که روسیه قبول نکرده است.

روسیه در ماه فوریه سال جاری (۲۰۲۲) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده داشت و ریاست دوره ای این شورا در ماه آتی میلادی (ماه مه) نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.

گوترش: هرگز تصاویر هولناک بوچا را فراموش نمی کنم

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که حمله روسیه به اوکراین به دلیل ماهیت، شدت و عواقب آن یکی از بزرگترین چالشها برای نظم بین المللی محسوب می شود.

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: این جنگ فشار بیشتری را بر کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند و ۷۴ کشور با بیش از ۱.۲ میلیارد نفر را در برابر افزایش هزینه‌های غذا، انرژی و کود آسیب‌پذیر می کند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ما هم اکنون شاهد حرکت برخی کشورها از آسیب پذیری به بحران و نشانه هایی از ناآرامی های اجتماعی جدی هستیم.

گوترش گفت که هرگز تصاویر هولناک غیرنظامیان کشته شده در بوچا را فراموش نمی کند و  با انتشار  شواهدی که حکایت از ارتکاب جنایات جنگی  دارد، شوکه شده و فورا خواستار تحقیقات مستقل برای تضمین پاسخگویی موثر شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت که وظیفه خود می داند توجه شورای امنیت را به پیامدها و عواقب  جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان، جلب کند.

سازمان ملل: ادعاهای استفاده روسیه از بمب‌های خوشه ای در اوکراین "معتبر" است

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به شورای امنیت گفت که ادعاهای «معتبری» وجود دارد که روسیه ده‌ها بار از بمب های خوشه‌ای به صورت بی‌رویه علیه مناطق پرجمعیت اوکراین استفاده کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح  روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره تهاجم روسیه به اوکراین افزود: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ادعاهای معتبری دریافت کرده است مبنی بر اینکه نیروهای روسیه حداقل ۲۴ بار از بمب های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت استفاده کرده‌اند.

وی اظهار داشت: سازمان ملل به شدت نگران استفاده مداوم از سلاح های انفجاری با حوزه تاثیرگذاری وسیع است.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح خاطرنشان کرد که این سلاح ها بیشترین تلفات غیرنظامیان را در جنگ ایجاد می کنند.

کشته شدن یک هزار و ۴۸۰ غیرنظامی تا کنون

دی کارلو با ارائه آماری از قربانیان جنگ در اوکراین گفت: از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، حداقل یک هزار و ۴۸۰ غیر نظامی کشته  و ۲ هزار و ۱۹۵ نفر دیگر مجروح شده اند.

وی ادامه داد که آمار واقعی تلفات در اوکراین به شکل قابل توجهی بیشتر است و از آخرین گزارش او به شورای امنیت، تلفات غیرنظامیان در اوکراین بیش از دو برابر شده است.

زلنسکی خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان آنچه در بوچا مشاهده کرده بود، در مورد حمله روسیه به حومه کی یف گفت که" آنها از ارتکاب هیچ جنایتی در این مناطق رویگردان نبوده اند" و خواستار اخراج مسکو از شورای امنیت شد.

 رئیس جمهوری اوکراین درحالی که مترجم اظهارات او را در نشست شورای امنیت سازمان ملل به زبان انگلیسی ترجمه می کرد، افزود: ارتش روسیه  عمداً هر کسی را که به کشور ما خدمت می کرد به قتل رساند.

وی ادامه داد: "آنها زنان را زمانی که می خواستند با یک فرد زنده تماس بگیرند، در بیرون از خانه هایشان به ضرب گلوله کشتند. آنها کل خانواده ها، بزرگسالان و کودکان را کشتند و سعی کردند اجساد را بسوزانند. من به نمایندگی از مردمی که هر روز یاد و خاطره درگذشتگان را گرامی می دارند و غیرنظامیانی که جان خود را از دست داده اند و پس از شکنجه به ضرب گلوله به پشت سرکشته شده اند، در شورای امنیت صحبت می کنم. برخی از آنها در خیابان کشته شدند."

ادعای زلنسکی: در بوچا برای لذت کشتند

رئیس جمهوری اوکراین نیروهای روسیه را متهم کرد و گفت: روس‌ها در بوچا غیرنظامیان را "فقط برای لذت خود" کشتند.

زلنسکی در ادامه افزود: "آنها دست و پای مردم و گلویشان را بریدند، به زنان در مقابل چشمان فرزندانشان تجاوز کردند و آنها را به قتل رساندند. نیروهای روسیه تنها به خاطر اینکه اوکراینی ها حاضر به گفتن آنچه آنها می خواستند نشدند، زبان آنها بریدند."

رئیس جمهوری اوکراین نیروهای روسی را تلویحا تروریست خواند و گفت که این اقدامات هیچ تفاوتی با "سایر تروریست ها" ندارد.

زلنسکی همچنین خواستار محاکمه نیروهای ارتش روسیه و "کسانی که به آنها دستور انجام حملات در اوکراین را داده اند" به دلیل  ارتکاب "جنایات جنگی" شد.

او خواستار آن شد که هر فرمانده ارتش روسیه که "فرمان‌های جنایتکارانه" داده‌ است و کسانی که "با کشتن مردم این فرمان ها را اجرا کرده‌اند" به دادگاه معرفی شوند.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: امنیتی که شورای امنیت باید تضمین کند، کجاست؟ این امنیت وجود ندارد. اگر شورای امنیت وجود دارد،  پس صلح کجاست؟ تضمین هایی که سازمان ملل باید ارائه کند، چیست؟

وی تاکید کرد روسیه  باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی "باید اجتناب ناپذیر" باشد.

زلنسکی ادامه داد: مایلم به شما ماده ۱، فصل ۱ منشور ملل متحد را یادآوری کنم. هدف سازمان ملل چیست؟ هدف آن حفظ صلح است. اکنون منشور ملل متحد به معنای واقعی کلمه نقض شده است.

رئیس جمهوری اوکراین با توصیف اقدامات روسیه به عنوان "جنایت جنگی" گفت که خواهان تحقیقات کامل و شفاف در این زمینه است.

وی خطاب  به شورای امنیت سازمان ملل گفت که روسیه فقط برای توجیه اقدامات خود در اوکراین دیگران را مقصر جلوه می دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در سال ۲۰۲۲ زندگی می کنیم ،گفت: "ما شواهد قطعی و  تصاویر ماهواره ای داریم" که اتفاقات در شهر بوچا در طول حمله روسیه را نشان می دهند. ما می توانیم تحقیقات کامل و شفاف انجام دهیم.

زلنسکی در بخش دیگری از سخنانش خواستار پاسخگو شدن نیروها و مقامات روسی به اتهام جنایات جنگی در اوکراین و اخراج مسکو از شورای امنیت سازمان ملل  شد تا این کشور نتواند تصمیم گیری شورای امنیت در مورد مناقشه را وتو کند.

رئیس جمهوری اوکراین افزود که ما به بازیگران جدی نیاز داریم که حاضرند تمام مسیر با ما باشند. به مجموعه ای از کشورها نیاز داریم که بتوانند ظرف ۲۴ ساعت به ما هر گونه سلاحی ارائه دهند.

آمریکا و تکرار تقاضای حذف روسیه از شوای حقوق بشر

سفیر آمریکا در سازمان ملل بار دیگر خواستار حذف روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد و گفت که عضویت مسکو به اعتبار این نهاد آسیب می زند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وقایع بوچا گفت: روسیه نباید در نهادی که هدف آن ترویج احترام به حقوق بشر است، دارای مقام و اختیارات باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شواهد فزاینده روسیه نباید در شورای حقوق بشر سازمان ملل باقی بماند. ادامه عضویت مسکو خطرناک است.

گرینفیلد گفت که مانند رییس جمهوری اوکراین معتقد است  در این لحظه قدرت های جهانی باید مسئولیت پذیری و حمایت خود را نشان دهند و در مقابل تهدید خطرناک و بدون تحریک روسیه علیه اوکراین و جهان بایستند.

سفیر آمریکا که به  تازگی از سفر به مولداوی و رومانی بازگشته است، به شورای امنیت گفت: من با چشمان خود بحران پناهجویان ناشی از جنگ بی رحمانه روسیه را دیدم.

روسیه: حتی یک غیرنظامی در بوچا متحمل خشونت نشده است

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشت در طول کنترل شهر بوچای اوکراین توسط نیروهای روسیه، حتی یک غیرنظامی متحمل هر گونه خشونتی نشده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خطاب به زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، او را به نازیسم متهم کرد و گفت: روسیه اتهامات بی اساس علیه ارتش روسیه را به وجدان شما واگذار می کند. هیچ شاهد عینی این اتهامات را تایید نکرده است.

وی با بیان اینکه ارتش روسیه هرگز مرتکب جنایات علیه غیرنظامیان نشده است و نخواهد شد، افزود: اوکراین در مورد بوچا دروغ پخش می‌کند و سعی می‌کند ما را تحریک کند.

سفیر دولت ولادیمیر پوتین تصریح کرد: آنچه در بوچا اتفاق افتاد عملیات ساختگی اوکراین و حامیان غربی آن است و اجسادی که خبرنگاران یافته‌ اند، بعد از خروج نیروهای روسیه بوده است.

وی اضافه کرد: مسکو در تلاش است تا در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین صلح ایجاد کند و به دنبال "فتح سرزمین‌ها" در اوکراین نیست.

نبنزیا با رد ادعای کی یف مبنی بر اینکه نیروهای روسیه هزاران غیرنظامی را از اوکراین اخراج کرده اند، گفت که ۶۰۰ هزار نفر به طور داوطلبانه در طول درگیری به روسیه منتقل شده اند.

وی افزود: ما در مورد زورگویی یا آدم ربایی صحبت نمی کنیم، اگرچه شرکای غربی ما علاقه دارند مسائل را اینگونه جلوه دهند.

سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد: انتقال این افراد تصمیم داوطلبانه آنها است که بسیاری از تصاویر این مردم در رسانه های اجتماعی قابل دسترسی است.

چین: تصاویر بوچا بسیار نگران‌کننده است

سفیر چین در سازمان ملل اظهار داشت گزارش‌ها و تصاویر غیرنظامیان کشته شده در شهر بوچا اوکراین "بسیار نگران‌کننده" است.

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وقایع شهر بوچای اوکراین گفت که باید شرایط بررسی شود و هرگونه اتهامی باید بر اساس واقعیات باشد.

سفیر چین موضع پکن را تکرار کرد و گفت که  تحریم ها در حل بحران اوکراین موثر نیستند و در مقابل  باعث گسترش عواقب اقتصادی به سایر کشورها می شوند.

وی همچنین از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا خواست تا با روسیه وارد گفتگو شوند.

برچسب‌ها شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل تحولات اوکراین پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین تازه‌ترین تحولات اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل تحولات اوکراین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل تحولات اوکراین نشست شورای امنیت سازمان ملل شورای حقوق بشر سازمان ملل رئیس جمهوری اوکراین سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نماینده دائم روسیه دبیر کل سازمان ملل دبیرکل سازمان ملل سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل روز روسیه از شورای شورای امنیت شورای امنیت نیروهای روسیه روز سه شنبه سازمان ملل سازمان ملل جنایات جنگی ارتش روسیه مجمع عمومی فوق العاده کشته شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۲۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست الجزایربرای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، الجزایر اقدام جدیدی را برای حمایت از ملت فلسطین در سازمان ملل صورت داده است.

منابع دیپلماتیک به الجزیره اعلام کردند که الجزایر درخواستی را مبنی بر برگزاری جلسه مشورتی غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت بررسی موضوع گورهای دسته جمعی یافته‌شده در نوار غزه ارایه داده است.

بنا بر این گزارش‌ها الجزایر خواسته است که این جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه پیش‌رو برگزار شود.

پیش‌تر نیز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی گفت: مهم است که تحقیقاتی مستقل در خصوص گورهای جمعی تازه یافته‌شده در غزه صورت بگیرد. جنگ، نظام بهداشتی غزه را ویران کرده است و برخی بیمارستان‌های این باریکه اکنون به گورستان شباهت دارند.

گفتنی است پس از عقب‌نشینی نظامیان ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی از شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه پیکر صدها شهید فلسطینی از گورهای دسته جمعی در اطراف بیمارستان ناصر این شهر بیرون کشیده شد.

کد خبر 6096107

دیگر خبرها

  • درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • درخواست الجزایربرای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد
  • تصاویر فوق العاده از حمله پهپادهای تهاجمی روسیه به اهداف نظامی در اوکراین | ویدئو
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم