Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:02:12 GMT

ازدواج‌ در دوران کرونا و سبک‌های جدید زندگی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۲۵۵۳

ازدواج‌ در دوران کرونا و سبک‌های جدید زندگی

ایسنا/قم یک مشاور خانواده گفت: تغییر سبک زندگی مستلزم زمان است ولی ما در دوران کرونا شاهد یک اضطرار هستیم. اضطرار از یک ویروس که همه چیز را تحت‌تأثیر خود به تغییر واداشت و این سبک ازدواج‌ها که صرفا با مراسم کوچکتر برگزار شد، سبک زندگی امدادی محسوب نمی‌شود.

قرار نیست تعریفی و برچسبی را برای تعداد ازدواج‌ها در نظر بگیریم چون کار سختی است و متذکر شدیم که ازدواج‌ بسان یک کتاب و یک انقلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازدواج شامل دو بخش است؛ بخش اول آن به نظم و آهنگین نوشته خواهد شد و بخش دوم آن به نثر و بی‌روح که لازم است با گذشت و ایثار کمک کنیم تا زوجین با سبک‌بالی از دوره رمانتیک یا ماه عسل به دوره واقع‌گرایی یا تبلور یا انجام وظایف قدم بردارند. حتی برای آرامش مخاطبان که آیا ازدواج در ایام کرونا افزایش داشته یا خیر به بیان تعداد ازدواج‌های این سال‌های کرونایی پرداختیم. هم‌اکنون این سؤال که آیا ازدواج در دوران کرونا یک سبک زندگی امدادی است از نظر یک روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمدتقی غلامی، مشاور خانواده در دومین گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از قم در رابطه با اینکه آیا ازدواج‌های دوران کرونا یک سبک زندگی امدادی است، اظهار کرد: تغییر سبک زندگی مستلزم زمان است ولی ما در عصر کرونا شاهد یک اضطرار هستیم. اضطرار از یک ویروس که همه چیز را تحت‌تأثیر خود به تغییر وا داشت و این سبک ازدواج‌ها که صرفا با مراسم کوچکتر برگزار شد سبک زندگی امدادی محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر ازدواج دارای یک سری الگوریتم است، گفت: اینکه هر ازدواج دارای یک الگوریتم است یعنی دارای گام‌هایی پیاپی است و برای اینکه یک دختر و پسر این دوره را بگذرانند باید این دوران را قدم به قدم و مرحله به مرحله سپری کنند تا از آرامش بیشتری در زندگی برخوردار باشند.

این روان‌شناس بیان کرد: اولین دوره از الگوریتم‌های ازدواج، معیارهای بیرونی غیر قابل پرسش است؛ به این معنا که وقتی یک آقا پسر، دختر خانمی را می‌بیند فارغ از هرگونه پرسشی مانند آنچه در فیلم‌های هندی مشاهده می‌شود فقط معیارهای بیرونی را در خود بسنجد که آیا به قولی تأثیری در یکدیگر داشته‌اند و مورد پذیرش یکدیگر واقع شده‌اند یا خیر. از جد و آباء نمی‌پرسیم؛ چراکه انسان‌ها دارای فیلتر و سنسورهایی هستند که می‌توانند مثبت، منفی و خنثی بودن نسبت به یکدیگر را حس کنند.

با دید منفی به مرحله تحقیق قدم نگذاریم

غلامی تصریح کرد: دومین معیار معیارهای درونی قابل پرسش است. ما حق نداریم اگر در مرحله اول دیدی منفی نسبت به هم داریم به مرحله دوم قدم بگذاریم و در واقع این مرحله شامل تحقیق است که چه در ایام کرونا و چه غیر از آن مهم است و نباید هرگز از قلم بیفتد. در این مرحله اگر دیدمان مثبت بود و گروه خونی و دیگر موارد مورد تأیید بود می‌توانیم به مرحله سوم قدم بگذاریم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در گام سوم باید اجازه دهید شناخته شوید و خودافشاسازی داشته باشید که این مرحله طولانی‌ترین مرحله است و دقیقا شش‌ماه باید به طول انجامد و نباید کمتر باشد، چون در این مرحله قرار است دختر و پسر خودافشاسازی کنند و در دو مرحله قبل قبول شدند و از قد، شغل پدر، تمول و دیگر موارد یکدیگر آشنایی‌های لازم را به عمل آورده‌اند که اگر شناخت لایه‌های انسانی شبیه لایه‌های پیاز باشد مرحله اول لایه اولیه پیاز بود و لایه‌های دوم و سوم و درونی‌تر، لایه‌های عمیق شخصیت هر فرد است و باید به‌صورت دوسویه و موازی پیش رود و یک نفر زودتر از دیگری خودافشاسازی نکند و طرف مقابل عقب‌نشینی داشته باشد بلکه باید پایاپای باشد.

به ویترین‌ها اکتفا نکنید

وی تصریح کرد: مرحله چهارم شامل مراجعه به یک مشاوره متخصص باتجربه ازدواج است. مشاور در این مرحله دو کار را انجام خواهد داد. اول اینکه با تست‌ها و تخصص خود اختلالات دختر و پسر را که ممکن است به آن مبتلا باشند تشخیص می‌دهد و به‌طور مثال اگر دختر دچار وسواس است و یا آقا دچار بدبینی است و در طول آن شش‌ماه در فضاهای تصنعی قابل مشاهده نبوده و مخفی کرده بودند و صرفا ویترین خوبی از خود به نمایش گذاشته بودند برملا خواهد شد و دوم اینکه سبک‌های ارتباطی دختر و پسر را که از ابتدای تولد تا سن ازدواج برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کردند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مشاور خانواده گفت: برای روشنگری به‌طور مثال دختر خانمی که ۲۲ ساله است و در خانه پدر یاد گرفته برای رسیدن به خواسته‌هایش داد بزند و ظرفی را بشکند دارای سبک زندگی پرخاشگرانه است و آقا پسری که ۲۶ سال سن دارد در خانه پدر و مادر خودش را به مریضی می‌زده دارای سبک زندگی منفعل پرخاشگر است چون مدام در حال مظلوم‌نمایی بوده است و یا اگر شخصی سبک ارتباطیش مستبد است و معتقد است همه بد هستند الا خودشان و غذای خوب را برای خودشان انتخاب می‌کنند و غذای بد را برای طرف مقابل و تمام تعاملاتشان بر این اساس است، کاملا مشخص می‌شود که مشاوره در این مرحله زوجین را از بازی‌های ذهنی در امان نگه می‌دارد و با تشخیص خود می‌تواند بررسی کند که آیا زوجین می‌توانند با یکدیگر دوام بیاورند و زندگی پایدار داشته باشند یا خیر.

سیل کرونا قادر به تزلزل زندگی نیست

غلامی با بیان اینکه اگر دختر و پسر این چهار گام و الگوریتم را بگذرانند و یکدیگر را پسندیده و تحقیقات جامع و کافی را با آگاهی خانواده و مشاور نسبت به یکدیگر انجام داده و پیش رفته باشند سیل کرونا قادر نیست این زندگی را دچار تزلزل کند، گفت: کرونا فقط و فقط در بحث انقلاب و دگرگون کردن و عدم برگزاری مراسم می‌تواند ازدواج را زیر سؤال ببرد.

گفت‌وگو از هدی‌سادات چاوشی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه قم دوران کرونا دختر و پسر ازدواج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۲۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟

به گزارش تابناک به نقل از عصر ایران، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

 
 

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • توضیح گلر جوان پرسپولیس درباره شوت عبدالکریم!
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟