Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@08:18:25 GMT

نانوکامپوزيتي براي خنک‌کردن لباس کادر درمان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۲۹۳۵

خبرگزاری آریا-گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک ابرجاذب آب ایجاد کرده‌اند که تبخیر عرق را در لباس محافظ شخصی افزایش می‌دهد تا اثر خنک‌کننده برای کاربر داشته و دمای مناسبی را ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، این فناوری برای کاربرانی مانند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بسیار مناسب است. عملکرد این اختراع از طریق آزمایش‌های انجام شده با همکاری محققان HTX (Home Team Science & Technology Agency) در سنگاپور تأیید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نانوکامپوزیت که زیست‌سازگار و غیرسمی است، دارای سرعت جذب سریع، ظرفیت جذب بالا و خواص مکانیکی عالی است. این بدان معناست که این ماده برای کاربرد‌های عملی مانند لباس‌های محافظی که کادر درمان می‌پوشند، بسیار مقاوم و بادوام است. همچنین مقرون‌به‌صرفه، سبک‌وزن، ساخت آسان و قابل‌استفاده مجدد است.
تان سو چینگ از محققان این پروژه می‌گوید: «در دمای حدود 35 درجه سانتیگراد، کادر درمان که لباس محافظ به مدت یک ساعت می‌پوشد، معمولاً شاخص حرارتی حدود 64 درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند. این موضوع باعث ناراحتی و فشار حرارتی طولانی‌مدت می‌شود که می‌تواند منجر به گرمازدگی و حتی مرگ شود. این فیلم با به دام انداختن عرق بدن، اثر خنک‌کنندگی در لباس محافظ ایجاد می‌کند.»
استفاده از یک قطعه از این فیلم نانوکامپوزیتی جدید در یک لباس محافظ، به‌عنوان‌مثال در پشت لباس، می‌تواند شاخص گرما را تا حدود 40٪ کاهش دهد و به طور قابل‌توجهی احتمال گرمازدگی را کاهش می‌دهد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در Small منتشر شده است.
لباس‌های محافظ پزشکی دارای خواص ضدباکتریایی و ضدآب عالی هستند. بااین‌حال، این سطح بالای محافظت، خروج بخار آب تولید شده توسط عرق تبخیر شده را متوقف می‌کند و مانع ازدست‌دادن گرما از بدن می‌شود. به همین دلیل است که کادر درمان که نیاز به پوشیدن لباس‌های محافظ برای ساعات طولانی دارند، به‌ویژه در محیط‌های گرمسیری، اغلب فشار گرمایی شغلی بالایی را تحمل می‌کنند.
راه‌حل‌های مدیریت حرارتی مانند لباس‌های خنک‌کننده هوا با فن‌های الکتریکی یا استفاده از یخ به دلیل محدودیت‌هایی مانند حجیم بودن، وزن زیاد و کارایی محدود غیرعملی هستند. درحالی‌که منسوجات و پوشش‌های پیشرفته راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای هستند، ساخت آن‌ها دشوار و هزینه‌های تولید بالاست.
گروه NUS یک راهبرد عملی برای غلبه بر چالش‌های فعلی با استفاده از اصل خنک‌کنندگی تبخیری ارائه کرد. راه‌حل آن‌ها شامل استفاده از یک فیلم کامپوزیت فوق جاذب برای بررسی سطح رطوبت در لباس محافظ است. هنگامی که فیلم کامپوزیتی جذب‌کننده رطوبت بخار آب را در لباس محافظ جذب می‌کند، سطح رطوبت کاهش می‌یابد. این به نوبه خود باعث افزایش سرعت تبخیر عرق از پوست می‌شود. در نتیجه، گرمای بیشتری از طریق تعریق از بدن انسان دفع می‌شود و راحتی حرارتی را برای کاربرانی مانند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌کند.
پروفسور تان توضیح داد: «این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که فیلم جذب‌کننده رطوبت ما به طور مؤثر RH داخل لباس محافظ را کاهش می‌دهد، بنابراین شاخص گرما را به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آورد و راحتی حرارتی را برای کاربران بهبود می‌بخشد.»
در آزمایش دیگری، این گروه تحقیقاتی نشان داد که دمای بدن (دمای پوست) می‌تواند به میزان قابل‌توجهی 1٫5 درجه سانتیگراد از طریق خنک‌سازی تبخیری کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خنک کردن لباس محافظ کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۲۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»

مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی طراحی و دوخت با محور «لباس فرم مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه» در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان (کارستان) در اردیبهشت و خردادماه سال جاری خبر داد.

وی اضافه کرد: همواره در طول تاریخ لباس بیانگر فرهنگ، قومیت، سنت، شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد بوده، به همین دلیل ارزش و اهمیت بسیاری داشته و امروزه طراحی لباس یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشور‌های بزرگ و پیشرفته به‌عنوان یک تخصص برجسته شناخته‌ می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، اهداف برگزاری این مسابقه را جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی در راستای اهداف صنعت کشور، به‌کارگیری آموخته‌های تئوری دانشجویان رشته طراحی لباس در تولید، یکسان‌سازی لباس مقطع ابتدایی در سراسر کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی‌های طراحان برای ورود به صنعت و تولید انبوه اعلام کرد.

منصوری، تشویق، ترغیب و حمایت از طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های ایرانی، فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف و بروز استعداد‌های خلّاق در زمینه پوشاک، دوخت، نساجی، بافت پارچه و معرفی صنایع فرهنگی و ایرانی حوزه مد و لباس برای مخاطبان و جامعه و ارائه الگو‌های ملی، اسلامی و زیبا به خانواده‌ها را از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه دانست.

وی تشریح کرد: این مسابقه با همکاری معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل صنعت، معدن وتجارت (صمت)، انجمن نساجی استان سمنان، شرکت نساجی‌ کویر سمنان و شهرداری مهدیشهر برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه شرکت در این مسابقات برای عموم رایگان و آزاد است، افزود: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مسابقات ملی صنعت پوشاک در بخش طراحی و تولید لباس با محور لباس فرم مدارس در مقطع ابتدایی را در دو بخش تحصیلی و آزاد برگزار می‌کند.

منصوری تأکید کرد: امیدواریم با برگزاری این مسابقات و انتخاب طرح‌های برتر و معرفی افراد مستعد به بخش صنعت پوشاک کشور، گامی مهم در هدایت استعداد‌های بالقوه جوانان ایران برداشته شود و صنعت پوشاک کشور با علم، مهارت و هنر به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.

به گزارش آنا، بر این اساس زمانبندی مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه ۱۰ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه است و نمایشگاه آثار منتخب از ۵ تا ۶ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دبیرخانه این مسابقه در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان مستقر است و علاقه‌مندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مسابقه (semnan.iau.ir) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود
  • دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است
  • نساجی با رنگ قرمز برای بقا می‌جنگد
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شهردار و رییس شورای زرند در لباس پاکبانی (عکس)
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • چه پوششی مناسب افرادیست که حساسیت فصلی دارند؟