Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:25:04 GMT

چرا موتور پیشران ائتلاف سه گانه عراق کار نمی کند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۳۰۰۳

چرا موتور پیشران ائتلاف سه گانه عراق کار نمی کند؟

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، تحولات روزهای اخیر سیاسی در عراق بیش از گذشته شکاف های موجود در ائتلاف سه گانه و آسیب پذیری آن در برابر تناقضات ماهوی و نیز پافشاری های جبهه مقابل آن (چارچوب هماهنگی) را آشکار کرده است.

پس از ناکامی ائتلاف سه جانبه در رسمیت بخشی به جلسه پارلمان عراق با آبستراکسیون چارچوب هماهنگی شیعی و همپیمانان آن (ثلث ضامن)، تحولات جدیدی از نشانه های عمیق انشقاق در مثلث صدر، الحلبوسی و بارزانی حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خیری در آن نیست»؛ استفتایی که ترند توییتر شد

آیت الله «کاظم حائری» از مراجع عراقی که مقلدین زیادی در بین جریان صدر دارد و پدر مقتدا در ایام حیات خود، او را اعلم و شایسته تقلید بعد از خود معرفی کرده بود، روز پنجشنبه گذشته، ائتلاف سه جانبه که مقتدا صدر یکی از ارکان آن است را بی فایده دانست.

آیت الله حائری در پاسخ به استفتاء تعدادی از شیعیان عراق درباره ائتلاف سه جانبه متشکل از حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی)، جریان صدر (مقتدا صدر) و السیاده (محمد الحلبوسی) به این جواب کوتاه بسنده کرده است که «خیری در آن نیست.»

در ذیل این جواب، آمده است: «دفتر نجف اشرف ۲۸ شعبان ۱۴۴۳»؛ امری که نشان می دهد، استفتاء از دفتر این عالم دین در نجف اشرف صادر شده است.

آیت الله حائری که پیش از این در قم اقامت داشت، یکی از برجسته ترین مراجع و علمای دین عراق است که برای نخستین بار، درباره ائتلاف سه جانبه اظهار نظر کرده است.

انتظار می رفت که موضع این مرجع و عالم دین شیعه، بیش از پیش ائتلاف سه جانبه را در موضع ضعف قرار دهد.

بعد از عیان شدن اختلافات محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و یکی از اضلاع مثلث همپیمان مقابل چارچوب هماهنگی، با سران برخی عشایر استان الانبار عراق، جایی که ناظران می گویند الحلبوسی آن را مهمترین پایگاه خود می داند، این پاسخ استفتا از آیت الله حائری، به توییتر وارد شد و در صدر هشتگ های روز عراق، تبدیل به ترند شد.

قضیه از این قرار بود با محاصره نظامی منزل «سطام ابوریشه» در شهر رمادی مرکز استان الانبار در غرب عراق، روز پنجشنبه تنش سیاسی بین او و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان بالا گرفت.

رسانه‌های عراق می‌گویند به دلیل انتقادات شدید اخیر سطام ابوریشه علیه الحلبوسی و دعوت از نمایندگان اهل سنت عراق به عدم حضور در جلسه پارلمان، الحلبوسی با گسیل کردن یک یگان نظامی درصدد ترساندن و ساکت کردن ابوریشه برآمده است.

سطام فرزند بزرگ «عبدالستار ابوریشه» رهبر سابق نیروهای بیداری علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های ۲۰۰۶ - ۲۰۰۷ است.

ابوریشه گفته است که به دنبال استفاده ابزاری از نیروهای امنیتی و دستگاه  قضایی توسط محمد الحلبوسی برای سرکوب همه مخالفان، اوضاع در استان الانبار شرایط خطرناکی پیدا کرده است.

به گفته وی، «محمد الحلبوسی هرکس را که از فسادش دم بزند و طرح‌های شبهه انگیز وابسته به خارج او را لو دهد، در تنگنا می‌گذارد».

ابوریشه از همه فراکسیون‌ها و همچنین رئیس جمهور و نخست وزیر عراق خواسته است که جلوی سلطه الحلبوسی را بر استان الانبار بگیرند.

وی پیشتر در توییتی خطاب به نمایندگان مستقل عراق نوشته بود که در جلسه پارلمان برای مشروعیت دادن به انتخاب رئیس جمهور مورد نظر ائتلاف سه گانه حاضر نشوند و تصریح کرده بود: به نمایندگان مستقل می‌گویم که شما «وزنه تعیین کننده ترازو آن گونه که برخی به شما اطلاق می‌کنند نیستید و حضورتان در جلسه (روز چهارشنبه گذشته) به تاجران با خون شهدا و مجروحان ما مشروعیت خواهد داد و سران تروریسم سیاسی که لباس نمایندگی تشکیلات را پوشیده‌اند تقویت خواهد کرد.»

حالا ناظران تحولات می گویند محمد الحلبوسی در پی کسب بسیاری از کرسی‌های پارلمان به عنوان بزرگترین جریان سیاسی پیروز در بین اهل سنت، در معرض انتقادات شدید تشکل‌های عشایری و سیاسی اهل سنت قرار گرفته است.

رسانه های عراقی گزارش دادند که الحلبوسی برای حل مشکل خود به امارات سفر کرد تا با «شیخ احمد ابوریشه» برادر سطام دیدار کند و از حمایت امارات برای حل و فصل اختلافات او با خانواده ابوریشه برخوردار شود.

بعد از انتشار این خبر بود که هشتگ «لا خیر فیه» (خیری در آن نیست) به سرعت در توییتر ذیل این خبر و تحولات مرتبط با آن بین کاربران بازنشر شد و ترند روز شد.

اختلاف الحلبوسی با نایب صدری خود در پارلمان

اختلاف الحلبوسی با حاکم الزاملی نایب رئیس خود در پارلمان از جریان همپیمان خود (صدر) بر سر اصطلاح «هیات رئیسه مجلس نمایندگان» و تعریف برخورداری از اختیارات ریاست پارلمان بر مبنای این عبارت است.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اخیرا با صدور دستورالعملی، استفاده از اصطلاح «هیات رئیسه» را برای مجلس این کشور ملغی اعلام و تاکید کرد که بر اساس مواد ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی و احکام صادره از سوی دادگاه عالی فدرال عراق استفاده از این اصطلاح غیرقانونی است.

موافقان الحلبوسی ادعا می کنند الزاملی طوری رفتار می کند که گویا در ریاست پارلمان همه کاره است.

حلبوسی همچنین دستورالعملی دیگر صادر و تاکید کرد که انجام هر تحقیق اداری یا تنبیه هر کارمند در مجلس، تنها و به طور انحصاری باید با دستور وی انجام شود.

اختلاف میان رئیس مجلس و معاون اول او تا جایی بالا گرفت که الحلبوسی با صدور دستورالعملی دیگر خطاب به دبیر مجلس تاکید کرد که صدور دستورات از سوی مجلس تنها با امضای وی باید صورت بگیرد و هیچ فرد دیگری حق این کار را ندارد.

گفته شد که الحلبوسی به زودی عازم نجف اشرف خواهد شد تا در الحنانه با سید مقتدا صدر دیدار کند و از او بخواهد فردی دیگر برای نایب رئیسی مجلس معرفی کند.

کارشناسان سیاسی عراقی می گویند این اختلاف ظرفیت آن را دارد که به جاهای باریک بکشد و دردسرهایی در ائتلاف سه جانبه به وجود آورد.

حاکم الزاملی معاون اول محمد الحلبوسی در واکنش به الغای اصطلاح هیئت رئیسه پارلمان توسط وی، در بخشنامه‌ای تاکید کرد که دادگاه فدرال این اصطلاح را در تصمیمات حکومتی خود به کار برده است.

«مشعان الجبوری» نماینده اهل سنت پارلمان عراق در توییتی هشدار داده است که اختلاف نظر بین محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و حاکم الزاملی نایب رئیس اول پارلمان و اصرار الزاملی بر اینکه او بخشی از هیئت رئیسه پارلمان است، و نه معاون اول رئیس پارلمان، باعث می شود که ائتلاف موسوم به «نجات میهن» (سه گانه صدر، حلبوسی و بارزانی) آسیب ببیند.

وی در این توییت راه حل پایان دادن به این اختلاف را دخالت مقتدی صدر رهبر جریان صدر اعلام کرده است.

مشعان الجبوری در بخش دیگری از توییت خود و با ادعای غیرقانونی بودن خواسته الزاملی نوشته است: در هیچ جای قانون اساسی نامی از هیات رئیسه، برده نشده است و دادگاه فدرال هم تاکید کرده است که چیزی به نام هیات رئیسه مجلس نمایندگان نداریم. آنچه که داریم، رئیس پارلمان و دو نایب رئیس است.

«سامان داود» روزنامه نگار عراقی بر این باور است که «اختلاف ها بین رئیس پارلمان عراق و نایب اول او آغاز دردسرهای ائتلاف نجات میهن است زیرا الزاملی در ریز و درشت دخالت می کند تا حدی که این گمان را به وجود آورده که او رئیس واقعی مجلس نمایندگان است.»

المعلومه عراق به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که حلبوسی به دیدار صدر خواهد رفت و «از قصد خود برای خروج از ائتلاف سه گانه در اعتراض به تنش بین او و الزاملی خواهد گفت.»

چیزی بیش از نزاع بر سر مناصب و اختیارات

تنش بین الحلبوسی و ضلع صدری ائتلاف سه گانه را باید در بسته ای بزرگتر از نزاع بر سر مناصب در پارلمان عراق دید.

این نزاع از دروازه اختیارات صاحب منصبان نشسته در صدر مجلس عراق وارد می شود اما رنگ و بویی طایفه ای و مذهبی به خود می گیرد و آن گونه که «مثنی السامرائی» رئیس ائتلاف سنی «عزم» می گوید «اهل سنت مطلقا اصطلاح هیات رئیسه پارلمان را نمی پذیرند، زیرا پارلمان را رئیس آن اداره می کند.» السامرائی به این بسنده نمی کند و خطاب به شیعیان می گوید: «آیا حتی این منصب را هم می خواهید از ما بگیرید؟».

ائتلاف سه گانه به باور صاحبنظران در وضعیت احتضار زودهنگام است زیرا «سران متعددی اعم از جریان صدر، ائتلاف السیاده به ریاست محمد الحلبوسی - خمیس خنجر و حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی در آن مدعی هستند؛ چند پادشاه در یک اقلیم با اهداف راهبردی متفاوت و بعضا متناقض»؛ هر چند افرادی مانند «حیدر سلمان» تحلیلگر و روزنامه نگار عراقی بر این باورند که «صدر آماده است الزاملی را هزار بار کنار بگذارد اما الحلبوسی را به عنوان همپیمان، قربانی نخواهد کرد»؛ اشاره ای به اینکه جریان صدر، قادر است در سیاست با تاکتیک های مختلفی عمل کند.

«حیدر الحلفی» دیگر تحلیلگر عراقی اما تاکید دارد که «اگر رهبر جریان صدر در مقابل دیکتاتوری الحلبوسی علیه حاکم الزاملی وارد عمل شود موضع جریان صدر بین همپیمانان آن دشوار و در عین حال ضعیف خواهد شد هر چند آنها چنین وضعیت منفعلی در جریان صدر را به موضع سخت چارچوب هماهنگی ترجیح خواهند داد.»

اتهام دستکاری در آمار حاضران جلسه پارلمان به الحلبوسی

به نقل از شبکه العهد، مصطفی سند، نماینده مستقل پارلمان عراق در سخنانی محمد الحلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور را به دستکاری در تعداد حاضران و رأی دادن به کمیسیون‌های پارلمانی برای گرفتن رای برای نامزدهای خود متهم کرد.

وی افزود: توزیع کمیسیون‌های که اخیرا انجام شد به گونه ای بود که در واقع می توان آن را مجازاتی برای کسانی دانست که در جلسه انتخاب رئیس جمهور در پارلمان عراق شرکت نکرده بودند.

چالش ها و تناقضات گفتمانی

از همه این مسائل و مصائب ائتلاف سه جانبه که بگذریم، برخی رصدگران و اندیشه ورزان سیاسی عراق بر این نظرند که ائتلاف سه گانه از تشتت و پراکندگی داخلی رنج می برد و نتوانسته است این آشفتگی را تحمل کند تا آنجا که به مرحله سلطه بر موسسات رسیده است و اختلاف بین رئیس پارلمان و نایب وی، بخش کوچکی از کوه یخ اختلافاتی است که از آب بیرون زده است.

از این رویکرد، ائتلاف سه گانه پیش از این در معرض دو تهدید گفتمانی بود؛ ۱-مواضع متقاطع و متناقض همپیمانان حاضر در ائتلاف، ۲-ارتباطات خارجی اضلاع این ائتلاف که با ایده «نه شرقی، نه غربی» در تعارض بود و برخی مخالفان را متوجه گرایش «شمالی، جنوبی» این ائتلاف کرد و این آغاز جدی تهی شدن گفتمان «نه به دخالت های خارجی» بوده است.

حالا به این معضلات گفتمانی، سیطره طلبی و تنش بر سر نهادهای حکومتی نیز افزوده شده است.

مشخص نیست این آغاز زودهنگام اختلاف و خیز برداشتن شرکا برای تعویض نقش «شریک» با «رقیب» بر سر تصدی پست ها و نیز خوانش متفاوت از «اختیارات» که در اختلاف الحلبوسی با الزاملی نمود یافته است چقدر جریان صدر را به اندیشه تعامل با سایر جریان ها ترغیب خواهد کرد، اما مسجل است که، ائتلاف سه گانه دقیقا به همان دلیلی که از نامش پیداست دچار چند گانگی است؛ ترکیبی که چیدمانش بیش و پیش از آنکه تیمی منسجم بسازد، شبیه خودروی مونتاژ شده از اجزایی نامتجانس است که نه بدنه محکمی دارد، نه قطعات تشکیل دهنده و چرخ دنده های آن برای هدف واحدی کار می کند و نه موتور آن روشن می شود.

برچسب‌ها شیعه نجف اشرف محمد الحلبوسی پارلمان عراق مسعود بارزانی پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه نجف اشرف محمد الحلبوسی شیعه نجف اشرف محمد الحلبوسی پارلمان عراق مسعود بارزانی رئیس پارلمان عراق ائتلاف سه جانبه چارچوب هماهنگی مجلس نمایندگان ائتلاف سه گانه استان الانبار محمد الحلبوسی جلسه پارلمان حاکم الزاملی هیات رئیسه نایب رئیس جریان صدر آیت الله نجف اشرف اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۳۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند و این مسیر را بر اساس تنظیم گری ایشان طی می‌کند به ایشان تبریک می‌گویم که وعده صادق که انجام شد برکات این وعده صادق را می‌بینیم.

وی اظهار کرد: جریان پرتابگر در ایران اسلامی دیگر دم دستی شده، پرتاب‌های در لایه لئو و ژئو و مئو که در ۴۶۰ پا زیر ۴۸۰ ثانیه قرار گرفت. سازمان وقف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند. آنچه امروز شاهد دستاوردهای وقف هستیم حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیات است. در حوزه دریافت اسناد تک برگ و کاداستر پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امسال ۸۰ درصد دعاوی کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر بحث حفظ العین است که چگونه به موقوفه رسیدگی می‌کنیم اصولاً موقوفات مبنای بیابان زیاد داریم در اقلیم گرم و خشک هم هست امروز در نمایشگاه غرفه‌ای کاکتوس آورده بود که علوفه تولید می‌کند و همین باعث شد در اقلیم گرم جنوب فارس و خوزستان به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادیم. سوسک خرطوم دار در درختان خرما محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اگر به جان محصول بیافتد محصول را چند ده هزارتن کم می‌کند به فکر افتادیم آیا با پرتو می‌توانیم از بین ببریم به نتیجه رسیدیم که امکان پذیر است.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: دانش برای بهینه سازی تولید مد نظر است در کرمان مزارع پسته دچار سرمازدگی می‌شد. ارتفاع کف زمین از ۱۰ متر به بالا ۴ درجه تفاوت دارد دانش بنیان‌ها موتورهایی درست کرده اند که هوا را از بالا به پایین شلیک می‌کند. ما در وقف درگیر با این مسائل هستیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آب سرمایه کشور است باید بهره‌وری آب در مزرعه را تعریف کنیم به اعتقاد ما اگر در کنار هر چاه آب، دستور دهید استخر بزنند و ماهی پرورش دهند که در غنی سازی خاک نیز مؤثر است. ماهی تا عمق ۳۰ سانتی متر خاک را غنی می‌کند. این مثال‌ها گفته شد تا به زنجیره اشاره کنم زمینی در شهریار داریم که طی ۴۲ سال اجاره اندکی واریز می‌کرد، امسال ۴۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این مزرعه بالای ۱۰۰ میلیارد طرفیت تولید دارد.

وی افزود: در حوزه دریا، رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد دریا پایه را به کرات مطرح می‌کنند شرکتی یافتم که پرورش ماهی در قفس داشت با این شرکت رایزنی کردیم تصمیم گرفتم از تولید قفس تا پرورش ماهی ورود کنیم. این کار به مرور توسعه پیدا کرد. البته مشکلات قانونی دارد مثلاً قایق ما را به رسمیت نمی‌شناسند نیاز به اصلاح قانون وجود دارد. در دریای خلیج فارس می‌توانیم بالغ بر سه میلیون تن ماهی پرورش دهیم. اگر در دریا به یک میلیون تن تولید برسیم برون رفت جدی پروتئین را خواهیم داشت.

رییس سازمان اوقاف عنوان کرد: دام سبک ما در کشور ۱/۱ تولید دارد هرسال یک زایش دارد مجموعه‌ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد تحقیقات صورت گرفت و هرسال از یک دام ۷ رأس تولید می‌کند از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار درست کردیم. مجموعه‌ای در کرمان داریم که ۶۳۰ رأس وارد شد و الان ۳۵۰۰ راسی است البته مشکلاتی دارد که باید برطرف شود این دام محل برون رفت دارد. ملاقاتی از مجموعه کرج جهاد دانشگاهی کردم و یک مجموعه را پسندیدم و آن هم انتقال جنین در دام سنگین است در این زمینه با آفریقا قرارداد بستیم برای انتقال جنین که از ارزبری جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: سراغ تجهیزات پزشکی بخاطر نیاتی که در این زمینه وجود دارد رفتیم کارخانه دانش سلامت کوثر ۸ ماهه راه اندازی شد ۱۸۳۰ مجوز پزشکی داریم و این کارخانه صددرصد موقوفه است. هدف در تجهیزات پزشکی بومی سازی است.

کد خبر 6091723 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی