Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام اپل و آمازون با تحریم روسیه کاهش یافت، قیمت مسکن رو به کاهش است، ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط، ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد و کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نوسان بورس در آخرین روز کاری هفته

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۶۳۳  واحدی معادل ۰.۱۸ درصد، به یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۴۵۳ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز بازار سهامٰ نماگر کل بورس با افت همراه شده است.

سهام اپل و آمازون با تحریم روسیه کاهش یافت

تشدید تحریم‌های مالی غرب علیه مسکو در روزهای اخیر موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگی مثل اپل و آمازون شده است. به نقل از رویترز، ارزش سهام شرکت‌های بزرگی مثل اپل و آمازون در پی  جنگ روسیه و اوکراین و همچنین اعمال تحریم‌ها ۱ تا ۳.۷ درصد کاهش داشته است. شاخص‌های اصلی وال استریت روز سه‌شنبه پس از اینکه لائل برینارد، رئیس ذخیره فدرال بانک مرکزی آمریکا گفت که انتظار کاهش سریع ترازنامه بانک مرکزی را دارد، سقوط کرد. پیش از این تحریم‌های اعلام شده علیه روسیه تاثیر منفی بر روند سرمایه‌گذاری گذاشته بود. سم استووال استراتژیست ارشد موسسه تحقیقاتی سی‌اف‌ارای (CFRA) در نیویورک گفت: سرمایه‌گذاران از ترازهای مالی بانک مرکزی و تحریم‌های مالی کشورهای غربی علیه روسیه نگران هستند. هرچند داده‌های موسسات تحقیقاتی در وال استریت نشان از افزایش فعالیت صنایع خدماتی در ماه مارس داشته ولی اکثر کسب و کارها رکودی محسوس نشان می‌دهند.

ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توئیتر شد

اسناد منتشر شده از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهد که ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان و بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا، 9.2 درصد سهام این شرکت را خریده است. با این حساب هم‌اکنون ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توئیتر به شمار می‌رود. براساس ارزش سهام توئیتر در زمان بسته شدن در روز جمعه ارزش خرید انجام شده توسط ماسک 2.89 میلیارد دلار برآورد می‌شود. گفته می‌شود ماسک خرید خود را روز 14 مارس انجام داده و هم‌اکنون وی 73 میلیون و  486 هزار و 938 سهم توئیتر را در اختیار دارد. دان ایوس، کارشناس مؤسسه ودبوش، طی مصاحبه‌ای با سی‌بی‌ان‌سی گفت این اقدام به نوعی باعث تشکیل صف خرید می‌شود. انتشار این خبر کافی بود تا در معاملات دیروز بورس آمریکا ارزش توئیتر 26 درصد رشد کند. ماسک یکی از کاربران پروپاقرص توئیتر است و در این شبکه 80 میلیون دنبال‌کننده دارد. هفته گذشته این ثروتمندترین فرد جهان گفته بود که به دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی جدید است چرا که توئیتر نتوانسته  به اصول آزادی بیان پایبند بماند.

تجارت خارجی ایران به ۱۰۱.۶ میلیارد دلار رسید در هفته ابتدایی فروردین ماه، رئیس کل گمرک گزارشی از وضعیت تجارت ایران در سال گذشته اعلام کرد به نوعی آمار اولیه بوده است. طبق این گزارش تجار خارجی ایران با رشد ۳۸ درصدی به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده بود. اعلام لطیفی-سخنگوی گمرک- به ایسنا، از تکمیل آمار در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد و نشان می‌دهد که مجموع تجارت خارجی از ۱۶۲ میلیون تن اعلام اولیه به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۳۸ درصد در ارزش  ۱۲.۴ درصد در وزن افزایش داشته است. در رابطه با صادرات نیز از ۱۲۲ میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد دلار اولیه به ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار رسیده است. در مجموع صادرات غیر نفتی ایران  ۹ درصد در وزن و ۴۰ دصد در ارزش افزایش داشته است. اما در مورد واردات، اعلام اولیه ۴۰ میلیون تن به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بوده که ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار رسیده است. واردات ایران ۲۲ درصد در وزن و ۳۶ درصد ارزش افزایش دارد.   مقام مسئول در بانک مرکزی: ارائه کارت پایان خدمت برای وام ازدواج شبیه دروغ سیزده است محمد نادعلی؛ مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: از دهم فروردین بخشنامه وام قرض‌الحسنه ازدواج توسط بانک مرکزی به کلیه بانک‌های کشور ابلاغ شد. بنابراین، همه شبکه بانکی اعم از دولتی و خصوصی در حال حاضر آماده عرضه این وام به متقاضیان هستند. وی افزود: طبق قانون بودجه، بعد از اعتبارسنجی بانک از متقاضی، یا سفته و یا یک ضامن معتبر برای وام ازدواج کافی است. به گفته نادعلیٰ ارائه کارت پایان خدمت برای وام ازدواج شبیه دروغ سیزده است و ضروری نیست. وی تاکید کرد: سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه زوجین به علاوه مدارک ضامن مورد نیاز است.    قیمت مسکن رو به کاهش است مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در اسفند ماه بازار مسکن رکود داشت و قیمت‌ها رو به پایین بود. اما گزارش بانک مرکزی رشد ۶ درصدی قیمت‌ها را اعلام کرده است. وی ادامه داد: از آنجایی که بانک مرکزی قیمت مناطق یک و شمیران را هم در نظر می‌گیرد، سبب می‌شود تا گزارش این بانک صحت نداشته باشد. حال آنکه قیمت مسکن در مناطق، ۱۰ و ۱۷ نسبتاً مناسب و حتی رو به کاهش است. خسروی گفت: واحدهای مسکونی و ساختمان‌ها پشتوانه بانک‌ها هستند و هر چه قدر قیمت ساختمان‌ها افزایش یابد، سرمایه بانک‌ها رشد می‌کند و بانک مرکزی هم از این محل ۲۰ درصد از بانک‌ها دریافت می‌کند؛ بانک مرکزی با گزارش‌های افزایشی قیمت مسکن، کاسبی می‌کند. وی با تأکید بر اینکه بازار مسکن در حال حاضر راکد است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، افزود: تعداد خریداران واقعی مسکن در بازار کم است؛ نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌گذارند بازار روال عادی خود را پیدا کند؟ رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به تعیین مالیات ۲۷ درصدی بر ساخت و ساز گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی از بساز و بفروش ها ۲۷ درصد می‌گیرد، دیگر سازنده دنبال ساخت و ساز نمی‌رود چون سوددهی ندارد.   ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط

محمود شایان، مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن در خصوص بند ۴ تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای تبدیل قرارداد تسهیلات بانک مسکن به قرارداد اقساطی مسکن توضیحاتی ارائه کرد. مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن گفت: نزدیک به ۲۴۳ هزار نفر از مشتریان بانک مسکن هنوز مسکن مهرشان را قسط‌بندی نکرده‌اند، البته حدود ۱۶۲ هزار واحد از این تعداد هنوز واحدهایشان تکمیل و تحویل نشده که مشمول این بند قانونی نیستند. شایان ادامه داد: حدود ۸۱ هزار نفر از مجموع ۲۴۳ هزار نفر، واحدهای مسکونی مهر را تحویل گرفتند که بنا به دلایل مختلفی از جمله فروش واحد و دیگر موارد هنوز موفق به دریافت دفترچه قسط نشدند. وی گفت: این افراد موظف هستند تا خردادماه امسال نسبت به دریافت دفترچه قسط اقدام کنند. در غیر این صورت و بعد از خرداد نرخ سود تسهیلات برای این افراد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود. مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن تصریح کرد: منابع حاصل از دریافت تسهیلات مسکن مهر به صندوق ملی مسکن برمی‌گردد و برای تکمیل و تولید واحدهایی که دولت در برنامه دارد هزینه خواهد شد.

۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است از عملیاتی شدن ۲ میلیون واحد مسکونی این طرح در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

پولستار ۶۵ هزار خودرو می‌فروشد شرکت خودروهای اجاره‌‌‌ای هرتز گلوبال هولدینگز اعلام کرد ۶۵‌هزار خودروی الکتریکی را در مدت ۵ سال از سازنده سوئدی پولستار خریداری خواهد کرد که این، آخرین اقدام شرکت اجاره و لیزینگ خودروی آمریکایی برای افزودن مدل‌‌‌های عاری از آلایندگی است. هرتز اعلام کرد که خودروهای پولستار از بهار امسال در اروپا و در آینده در آمریکای شمالی و استرالیا در دسترس خواهند بود.  شرکت اجاره خودرو در فلوریدا اظهار کرد: در ابتدا خودروی سدان ۲ پولستار را سفارش خواهد داد. هرتز در ماه اکتبر سفارش خود را برای خرید ۱۰۰‌هزار خودروی الکتریکی از شرکت تسلا، به‌ویژه مدل ۳ اعلام کرد. بر اساس گزارش وب‌سایت شرکت کرایه خودرو، هرتز در ماه مارس، شاسی‌بلند سایز متوسط تسلا مدل Y را به ناوگان خودروهای الکتریکی خود اضافه کرد. کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان

ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به کاهش قیمت تخم‌‌مرغ در ماه رمضان، گفت: میزان مصرف تخم‌مرغ در رمضان نسبت به دیگر ماه‌های سال کاهش پیدا می‌کند و مردم به جای تخم‌مرغ بیشتر از گوشت مرغ در این ماه استفاده می‌کنند چراکه می‌خواهند مواد غذایی با میزان پروتئین بالاتر مصرف کنند. وی با اشاره به کاهش هزار تومانی نرخ تخم‌مرغ، افزود: میامگین یک کیلو تخم‌مرغ با نرخ آزاد کیلویی 19 هزار و 700 تومان است این در حالیست که در هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ کیلویی 21 هزار تومان بود. این فعال اقتصادی توزیع نهاده‌ها را نامناسب دانست و افزود: سامانه بازارگاه ساعتی باز می‌شود و ظرف این ساعت 1800 واحد تولیدکننده قادر به ثبت‌نام نیستند. نبی‌پور تصریح کرد: ارز ترجیحی تا پایان ماه رمضان به واردات نهاده تخصیص داده می‌شود و تا به امروز خبری مبنی بر حذف این ارز به ما نداده‌اند اما مصوبات در کشور ما یک شبه تصویب و رد می‌شود، از این‌رو تولیدکنندگان سردرگم هستند و هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است.

قیمت خرمای ماه رمضان اعلام شد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد از تعیین قیمت مصوب خرما مضافتی ماه رمضان خبرداد و گفت: عرضه این محصول با قیمت بیش از نرخ مصوب قابل قبول نیست و برخورد می‌شود. محمدمهدی برومندی درباره وضعیت بازار خرما اظهار کرد: براساس تصمیم گیری دولت، قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۴۸ هزار تومان و قیمت این محصول در بسته‌های ۵۵۰ گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی به ترتیب ۳۲ تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است که مردم می‌توانند این محصولات را با قیمت‌های مصوب در میادین میوه و تره بار تهیه کنند. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبودی در تولید خرما در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون ۷۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها باقی مانده که در این ایام روانه بازار می‌شود. وی افزود: در ۱۴ استان کشور ۲۶۸ هزار هکتار نخیلات خرما وجود دارد که ایران با تولید یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن در رتبه سومین تولیدکننده خرما در جهان قرار گرفته است. برومندی با بیان اینکه ۲۰ درصد بازار جهانی خرما نیز در اختیار ایران است، افزود: سالانه ۳۸۸ هزار تن به‌ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سرانه مصرف خرما در کشورمان ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است یعنی ایرانیان سالانه در حدود ۱۰ کیلوگرم از این محصول را مصرف می‌کنند. وی تصریح کرد: با همکاری انجمن‌های ملی خرما و صادرکنندگان بازار این محصول را در ماه رمضان کنترل کرده‌ایم که افزایش تقاضا در این ایام موجب افزایش قیمت‌ها نشود.

تعرفه واردات ماهی به عراق کاهش یافت

اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به اطلاع کلیه اعضای محترم اتحادیه و سایر همکاران می‌رساند بنابر اطلاع واصله از سازمان توسعه تجارت ایران، هیأت وزیران عراق فهرست تعرفه‌های جدید واردات کالا به کشور عراق را به مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۴۰۰.۱۲.۲۴ ابلاغ نموده است که طبق بخشنامه فوق تعرفه واردات ماهی (تازه و منجمد) از ۵ درصد به صفر کاهش پیدا کرده است.

بدیهی است پس از پایان مدت مذکور تصمیمات جدید از سوی دولت عراق در این خصوص اعلام خواهد شد.

فعالیت اینتل در روسیه متوقف شد

شرکت تراشه سازی آمریکایی اینتل فعالیت تجاری خود در روسیه را متوقف کرد و به جمع شرکت‌هایی پیوست که پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، از این کشور خارج می‌شوند. به گزارش ایسنا، اینتل که ماه میلادی گذشته ارسال محصولاتش به مشتریان در روسیه و بلاروس را متوقف کرده بود، اعلام کرد تدابیر ادامه کسب و کار را به اجرا گذاشته است تا اختلال در فعالیتهای جهانی خود را به حداقل برساند. این شرکت همچنان در کنار جامعه جهانی، جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و خواستار برقراری فوری صلح است. شرکت IBM هم ارسال محصولاتش به روسیه را متوقف کرده است. اوکراین از شرکتهای نرم افزاری و رایانش ابری آمریکایی خواسته است کسب و کارشان در روسیه را متوقف کنند. بر اساس گزارش رویترز، سرورهای IBM، دل تکنولوژیز و هولت پاکارد، بازار روسیه را در اختیار دارند و شرکتها و سازمانهای دولتی روسیه به فناوری ساخت غرب به عنوان مبنای سیستمهای فناوری اطلاعات خود متکی هستند.

نفت برنت گران شد

قیمت نفت برنت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر تهدید تحریم‌های جدید علیه روسیه و تاثیر آن بر وضعیت عرضه، اندکی افزایش یافت و افت ابتدای معاملات را تا حدودی جبران کرد. بهای معاملات نفت برنت ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت ابتدای معاملات، به سطح ۱۰۵ دلار و شش سنت عقب نشینی کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۱ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا ابتدای معاملات تا سطح ۱۰۰ دلار و ۳۷ سنت نزول کرده بود.

طلای جهانی در سراشیبی سقوط

قیمت طلا امروز چهارشنبه کاهش یافت زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو آمریکا باعث افزایش بازدهی دلار و خزانه‌داری به بالاترین سطح چند ساله شد و جذابیت این فلز امن را کاهش داد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی، با ۱.۱۰ درصد کاهش به ۱۹۲۲ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز گذشته این فلز گرانبها با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا نیز بهای هر اونس طلا در همین ساعت، با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۹۲۳ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

 

   

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهارم رمضان پیمانه اقتصادی بورس دلار ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهارم رمضان قیمت گوشی ۶ میلیارد دلار رسید میلیارد دلار رسیده میلیون تن به ارزش برای وام ازدواج دریافت دفترچه ماه رمضان اپل و آمازون تجارت خارجی خارجی ایران بانک مرکزی هزار خودرو درصد کاهش کاهش یافت قیمت مسکن ملی مسکن مسکن مهر نفت برنت قیمت تخم تحریم ها بانک ها تخم مرغ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران

در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه قیمت دلار، سکه و طلا ریزش کردند. در همین راستا فعالان بازار در خصوص نوسان کاهشی قیمت‌ها بر چند دلیل مهم تاکید دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز هفته جاری شاهد ریزش آبشاری قیمت دلار بود؛ در هرات قیمت دلار در حالی که در کانال ۶۲ هزار تومان شروع به کار کرده بود، در عصر امروز ۲ کانال عقب نشست و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

در تهران هم خبر‌های رسمی، قیمت دلار در کانال ۶۱ هزار تومان را تایید می‌کنند. آنطور که خبرگزاری اصولگرای تسنیم در گزارشی با عنوان «تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار باز هم ریخت» آورده، «دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی بازگشته است.» البته این خبرگزاری نوشته که «برخی کانال‌های تلگرامی» تلاش دارند «قیمت دلار در محدوده ۶۲ـ۶۳ هزار تومان» حفظ شود. 

برخی فعالان بازار همچنان بر اثر ریسک‌های سیاسی بر بازار ارز تهران تاکید دارند؛ ریسکی که این روز‌ها در خاورمیانه اندکی کمرنگ شده و به باور این گروه از معامله گران، همین موضوع کاهش تقاضا برای خرید دلار را به دنبال داشته است.

همچنین از نظر آنها دومین عامل نوسان کاهشی دلار ناشی از تزریق درهم است. گفتنی است قیمت حواله درهم امروز با افت تقریباً ۲۵۰ تومانی یک کانال سقوط کرده بود.

به باور معامله گران، سومین دلیل عقب نشینی دلار در تهران ناشی از نزولی شدن قیمت دلار در هرات بوده است. آن طور که این فعالان بازار ارز مدعی بودند، دلار هرات امروز با دنده معکوس خود بر روی سطوح مهم و حیاتی معامله شد. به‌این‌ترتیب هرات امروز شاهد سقوط یک هزارتومانی اسکناس آمریکایی بود.

فارغ از تمام موارد ذکر شده، بازار ارز‌های دیجیتال هم قرمز شده است. بر این اساس قیمت تتر در انتهای هفته گذشته با کاهش در کانال ۶۳ هزار تومان تثبیت داد و به کف این کانال رسید. روند نزولی ان در ابتدای هفته هم ادامه پیدا کرد و در زمان تدوین این گزارش در حول و حوش ۶۱ هزار و ۸۹۷ هزار تومان به فروش رسید.

البته در بازار امروز برخی از معامله گران به سفر فرزین به ریاض هم گوشه چشمی داشتند. به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، فرزین راهی عربستان شده است تا مناسبات پولی و بانکی ایران را با این کشور توسعه دهد. البته قرار است احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز به جمع مقامات ایرانی در ریاض برای شرکت در جشن ۵۰ سالگی بانک توسعه اسلامی بپیوندد.

معامله گران می‌گفتند عربستان برای بازار ارز مهم است. نگاهی به تاریخچه قیمت‌ها در گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در حالی که دلار روند صعودی داشت، از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در چین اعلام شد و همین اتفاق آب سردی بر آتش دلار شد. در شرایط کنونی هم معامله گران در انتظار نتایج این سفر هستند.

البته سفر فرزین به ریاض در شرایطی است که اختلاف مجلس و دولت بالا گرفته و دولت سکوت خود را در برابر اولتیماتوم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به رئیس کل بانک مرکزی شکست؛ اولتیماتومی که مجلسی‌ها به دولت هشدار داده بودند که «تا یکشنبه منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.»

این ضرب الاجل، به نامه رسمی معاون پارلمانی رئیس جمهوری به رئیس مجلس انجامید؛ سیدمحمد حسینی در بخشی از این نامه با لحنی کنایه آمیز بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و نوشت: «قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.»

این جدال در مسیر پاستور-بهارستان در حالی ادامه دارد که امروز در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش ۱۶۰ تومانی به‌نرخ ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش جزئی وارد کانال جدید شد و با ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان است.

همچنین امروز اثر کاهش قیمت دلار بر روی قیمت طلا و سکه مشهود بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال نوسانات کاهشی نرخ ارز دو فلز گران بهای داخلی هم جانی برای صعود نداشتند و از صبح امروز خریداران در لاک احتیاط فرو رفتند. قیمت طلا ۱۸ عیار در معاملات نقدی امروز تقریباً ۸۴ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان شد و در حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، سکه امامی امروز به کانال ۴۱ میلیون تومان برگشت و با ۴۱ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان معامله شد. به‌این‌ترتیب سکه امامی در چند روز اخیر یک میلیون تومان ارزان شده است.

tags # طلا ، قیمت سکه و طلا سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • حراج تاریخی ایلان ماسک : خدمتکار خانگی انسان‌ نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​