Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با اینکه استان زنجان دارای اماکن و بناهای تاریخی منحصر به فردی دارد ولی همچنان به عنوان یک استان معبر گردشگری محسوب می‌شود و آمار گردشگران این استان نسبت به استان‌های همجوارش بسیار پایین است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، سال‌هاست که مسئولان استان زنجان تلاش می‌کنند که گردشگران داخلی و خارجی را برای بازدید از آثار باستانی و تاریخی و همینطور منحصر به فردی که در این استان وجود دارد، جذب کنند ولی واقعیت این است که تا به این لحظه هیچ کدام از مسئولان استانی موفق به این کار نشده‌اند و "زنجان" همچنان به عنوان یک استان معبر گردشگری (مسافران بین راهی برای اقامت یک شب در استان) در کشور معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی آمار گردشگران نوروزی در نوروز امسال به خوبی ثابت می‌کند که استان زنجان نسبت به استان‌های همجوارش عملکرد ضعیفی را در جذب گردشگر داشته و معلوم نیست بالاخره زنجان چه زمانی از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل خواهد شد.

استان گیلان که در مجاورت استان زنجان قرار دارد امسال حدود 6 میلیون گردشگر را جذب کرده است، همینطور استان‌های همدان و قزوین هم هر کدام بالای 700 هزار نفر گردشگر را پذیرا بوده‌اند و این در حالی است که در استان زنجان فقط 79 هزار گردشگر در نوروز امسال حضور یافته‌اند که اغلب آن‌ها هم مسافران بین راهی بوده‌اند.

البته ناگفته نماند استان زنجان با داشتن آثاری همچون گنبد سلطانیه، بنای زیبای رختشویخانه، بازار سنتی زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار مسقف کشور، موزه مردان نمکی، غار کتله‌خور و همینطور داشتن صنایع دستی همچون چاقو و مس ظرفیت یک استان مقصد گردشگری را دارد ولی دلیل عدم استقبال گردشگران داخلی از استان زنجان دقیقاً گره کور ماجرا است.

سفر به شاهکار معماری دوره ایلخانان/ گنبد سلطانیه روایتگر اقتدار و عظمت معماری ایرانی + فیلم مجموعه تاریخی "رختشویخانه" در قلب شهر زنجان/ بنایی ارزشمند برای رفاه حال بانوان در عصر قاجار + فیلم افزایش آمار مسافران نوروزی به زنجان/ 30 هزار نفر از اماکن گردشگری و تاریخی بازدید کردند

حال سوال این است چرا زنجان با داشتن آثار تاریخی منحصر به فرد نتوانسته به عنوان یک استان مقصد گردشگری در کشور معرفی شود؟ به عبارتی دیگر مشکل و گره کار کجاست که هموطنانمان زیاد راغب به حضور در استان زنجان نیستند؟

بسیاری از مردم شهر زنجان در گفت‌وگو با این رسانه معتقد بودند که عدم زیبایی شهر زنجان و نبود مراکز تفریحی و اقامتی کافی سبب شده که مردم دیگر استان‌های کشور علاقه‌ای به حضور در زنجان نداشته باشند.

آن‌ها معتقد بودند که مبلمان شهری زنجان مورد پسند گردشگران نیست؛ از سوی دیگر بسته بودن بازار و مجتمع‌های تجاری مرکز شهر زنجان در تعطیلات نوروز سبب شده که مسافران، زنجان را مقصد گردشگری خود انتخاب نکنند.

همچنین آن‌ها بر این باورند که استان زنجان در ایام نوروز یک محل بی‌روحی است که همین موضوع سبب می‌شود که گردشگران تمایل نداشته باشند در این استان وقت خود را بگذرانند.

مبلمان شهری زنجان زیبا نیست

از سوی دیگر علیرضا فیروزفر شهردار جدید زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اذعان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته مسئولان وقت اقدامی در راستای زیباسازی شهر زنجان در ایام نوروز انجام ندادند.

وی با بیان اینکه تدبیری باید اندیشیده شود تا بازار و مجتمع‌های تجاری زنجان در ایام نوروز و در پیک حضور مسافر در شهر زنجان باز باشد، عنوان کرد: باید قبول کنیم که مبلمان شهری زنجان همانند شهرهایی همچون رشت زیبا نیست و باید تلاشمان را برای جذب گردشگر مضاعف کنیم.

همینطور محسن افشارچی استاندار زنجان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته اداره‌کل میراث فرهنگی استان در زمینه جذب گردشگر ضعیف عمل کرده و ما نیازمند آن هستیم در وهله نخست این اداره‌کل را سامان دهیم.

وی افزود: کارشناسان علل عدم استقبال گردشگران به استان زنجان را بررسی کرده‌اند و قطعاً طی سال‌های آینده برنامه‌های ویژه‌ای را برای احیای استان زنجان در زمینه گردشگری داریم.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه علل عدم حضور گردشگر به عوامل زیادی بستگی دارد، خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که کارنامه مسئولان وقت در حوزه گردشگری مورد قبول نیست و باید از حضور کارشناسان برای احیای استان زنجان بیشتر استفاده کنیم.

عدم معرفی درست استان زنجان به کل کشور

البته در سفر اخیر هیئت دولت به استان زنجان (آبان 1400)، وزیر گردشگری در بازدید از چند بنای تاریخی این استان از نحوه نگهداری این بناها به شدت انتقاد کرد و معتقد بود که مسئولان در رسیدگی به بناهای تاریخی استان کوتاهی کرده‌اند؛ البته ضرغامی بر این باور بود که مسئولان استان در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند جاذبه‌های گردشگری استان را به خوبی به مردم کشور معرفی کنند.

حال با تمام این تفاسیر امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در آینده نزدیک رخ خواهد داد و از سوی دیگر ریشه‌یابی علل عدم استقبال گردشگران از استان زنجان که توسط کارشناسان صورت می‌گیرد، استان زنجان هم همانند استان‌های همجوارش همانند گیلان، همدان، قزوین، آذربایجان شرقی و اردبیل بتواند گردشگران زیادی را در تعطیلات نوروزی و تابستانی جذب خود کند.

البته ناگفته نماند که برای تبدیل شدن استان زنجان به مقصد گردشگری باید چندین اقدامات اساسی و ریشه‌ای انجام شود و با تغییر چند مدیر در حوزه میراث فرهنگی این امر محقق نخواهد شد؛ به هر حال مردم استان زنجان همچنان منتظرند که در قرن جدید مسئولان استان زنجان بتوانند این استان را به مقصد گردشگری تبدیل کنند چرا که حضور گردشگر به رشد و پویایی اقتصاد شهر مقصد کمک شایانی می‌کند و قطعاً اگر حضور گردشگران در زنجان افزایش چشمگیری داشته باشد طبیعی است که چرخ کارگاه‌های صنایع دستی و بسیاری از مشاغل دیگر می‌چرخد و اشتغال‌های زیادی از دل این کار بیرون می‌آید.

انتهای پیام/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی استانداری زنجان گنبد سلطانیه سازمان میراث فرهنگی استانداری زنجان گنبد سلطانیه مسئولان استان مقصد گردشگری استان زنجان شهر زنجان یک استان استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات استان زنجان صعودی شد

زین العابدین با اشاره به رشد  ۲۶ درصدی صادرات از گمرک استان در ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه گذشته گفت: در این مدت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش تقریبی ۳۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است که به لحاظ ارزش حدود ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی اظهار کرد: همچنین ۳۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰.۶ میلیون دلار به صورت موقت وارد استان شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان عنوان کرد: بعد از حدود یک سال روند کاهشی صادرات، ارزش صادرات استان نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

گنج‌خانلو ابراز کرد: همچنین در رویه ورود موقت نیز شاهد افزایش هستیم که امیدواریم با رونق فعالیت واحدهای صنعتی استان، سطح تجارت خارجی نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در این مدت همچنین واردات قطعی بیش از ۲۴.۵ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۴ هزار تن ثبت شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵۹ درصد کاهش و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش دارد.

بنابر اعلام گمرک زنجان طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری