Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@02:24:02 GMT

طرح جامع شهر اراک مانع رشد و توسعه شهری است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۴۰۲۸

طرح جامع شهر اراک مانع رشد و توسعه شهری است

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در تهیه طرح جامع شهر اراک ظلم بزرگی به مردم و ساکنان این شهر شده است و اصلاح و تجدید نظر در طرح جامع شهر اراک ضروری است و دارای ایرادات بزرگی است که مانع رشد و توسعه شهر اراک در ابعاد مختلف می‌شود.

علی چگینی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: طرح جامع شهر اراک که در یک سال اخیر ابلاغ شده است، دارای ایرادات بزرگی است که مانع رشد و توسعه شهر اراک در ابعاد مختلف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه تهیه طرح جامع بسیار زمان‌بر بوده است، این طرح فاقد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی است و تنها به صورت کالبدی آن هم به شکل ناقص پیش‌بینی شده و باید گفت علی‌رغم فاصله زمانی ۱۷ ساله بین طرح قبلی و طرح فعلی، در این طرح تنها حدود دو درصد به محدوده شهر اراک اضافه شده که قسمت قابل توجهی از آن نیز اوقافی یا دارای مستحدثات و اعیانی است و به طور عملی اراضی مفیدی به محدوده شهر اراک الحاق نشده است.

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک افزود: در طرح جامع شهر اراک کاهش تراکم و ارتفاع در ساخت‌وسازها در بیشتر نقاط شهر به میزان یک تا سه طبقه بوده که این امر باعث رشد گرانی خارج از عرف و کاهش تمایل سرمایه‌گذاری سازندگان در امر ساختمان شده است و به دنبال آن شاهد کاهش اشتغال نیز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها اعتبارات لازم در زمینه احیا و نوسازی و بازآفرینی فضاهای شهری در اراک به میزان کافی جذب نشده است و در این شهر نسبت به دیگر کلانشهرهای کشور در مواجهه با نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی عملکرد مناسبی را شاهد نبوده‌ایم و دلیل اصلی آن تعصب ناصواب وزارت راه و شهرسازی در واگذاری اراضی دولتی به ساکنان و نبود تلاش شهرداری در این مناطق است و مسئولان امر مسکن در این شهر نتوانسته‌اند از ماده ۱۲ قانون تولید مسکن مصوبه مجلس شورای اسلامی که وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تأمین اراضی مورد نیاز برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌کند، استفاده کنند و حتی در این قسمت نیز اداره کل راه و شهرسازی در استان مرکزی اقدامات مطلوبی نداشته است.

وی اضافه کرد: در نهایت از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی درخواست داریم؛ مشکلات اداری در خصوص واگذاری اراضی که دولت ادعای مالکیت آن را در منطقه کوی امام علی (ع) دارد، رفع شود تا ساکنان منطقه بتوانند نسبت به مقاوم‌سازی و نوسازی منازل مسکونی خود اقدام کنند.

کد خبر 559431

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اراک شورای اسلامی شهر اراک شهرداری اراک کلانشهر اراک طرح جامع شهری راه ۴ ساله شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طرح جامع شهر اراک راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممانعت شورای شهر از قطع درختان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ عضو شورای شهر اراک گفت: درختان نقش مهمی را در زندگی انسان و محیط اطراف دارند و از جمله مزایای آن می‌توان به تولید اکسیژن، ایجاد فضای مناسب و تلطیف و تنظیم دمای هوا، تثبیت خاک و کاهش آلودگی برای زندگی اشاره کرد.

چگینی افزود: قطع درختان قطعا نقش بسیار مخربی را در محیط زندگی ما دارد که حوزه مدیریت شهری تلاش دارد به هیچ عنوان درختان قطع نشود و برای پروژه‌های شهری نسبت به جابجایی درختان اقدام شود.

به گفته چگینی در صورت نیاز به قطع درختان برای ساخت و ساز‌های شهری، میزان خسارت وارده تخمین زده می‌شود و بنای تصمیمات ما بر این است که نسبت به توسعه فضا‌های شهری اقدام شود.

چگینی در خصوص بلوار شهید آنجفی و قطع درختان این بلوار هم گفت: قرار بوده بر اساس مصوبات شورای ترافیک دوربرگردانی در این محل ایجاد شود که گویا استعلامات به طور کامل انجام نشده و این موضوع در دست بررسی شورای اسلامی شهر است.

دیگر خبرها

  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور شود
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد