Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@16:23:13 GMT

ارزآوری ۷۲۳ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۴۰۸۵

ارزآوری ۷۲۳ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی

«حسن رحیمی‌زاده» مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، به تشریح صادرات و واردات کالا از کمرگات استان خراسان‌جنوبی طی سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: طی این مدت به ۸ هزار و ۴۶۷ نفر مسافر ورودی و ۷ هزار و ۵۵۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود، خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد و مسافران خروجی ۱۰ درصد افزایش داشته همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزش ۱۴ درصد و به لحاظ وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است

 

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان را ۷۲۳ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۵۶ دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۳۷۹ تن بوده اعلام و اضافه کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۴ درصد و به لحاظ وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

تشریح اقلام صادراتی از گمرک استان

رحیمی‌زاده مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان را ۶ هزار و ۷۴۶ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۱۰۵ دلار به وزن ۹۱۶ هزار و ۸۶۴ تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۷ درصد افزایش، ارزش ۴۰ درصد و وزن ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اقلام صادراتی شامل صیفی‌جات، صیفی‌جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، خرما، هیدروکربن، قیر و میلگرد بوده است

 

وی با بیان اینکه عمده اقلام به کشور افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است، افزود: اقلام صادرات از گمرک استان شامل صیفی‌جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، خرما، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، قیر و میلگرد بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی به صادرات ماده ۱۱۶ اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۸۶ فقره پروانه به ارزش ۶۰۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۱۵۱ دلار و وزن بیش از یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۱۵ تن صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۰ درصد، ارزش ۶ درصد و وزن ۳۷ درصد کاهش داشته و عمده اقلام خروجی شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و از این قبیل بوده است.

تشکیل ۱۰۱ فقره اظهارنامه وارداتی

رحیمی‌زاده به واردات کالا به استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۰۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۴۵۸ دلار به وزن ۲ هزار و ۵۴۸ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۳۹ درصد، ارزش یک هزار و ۱۶۲ درصد و وزن ۲۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عمده اقلام وارداتی به استان از کشورهای امارات متحده‌عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است

 

وی عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، آنتی اکسیدان، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده و زغال شسته نشده ذکر و اعلام کرد: این اقلام از کشورهای امارات متحده‌عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی مطرح کرد: سال گذشته ۱۵۸ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش ۷ هزار و ۵۸۸ دلار به وزن ۹۳۸ کیلوگرم تشکیل شد که از نظر تعداد اظهارنامه ۳۹ درصد، ارزش ۴۲ درصد و وزن ۹۱ درصد افزایش داشته است.

کاهش ۳۹ درصدی ترانزیت کالا از گمرک ماهیرود

رحیمی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۴۹۱ دستگاه کامیون به وزن ۹۷ هزار و ۹۹۱ تن از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد، گفت: این میزان ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۳۹ درصد و وزن ۴۴ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اقلام تزانزیت شده شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد بود که از کشورهای عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی حسن رحیمی زاده صادرات واردات گمرک گمرک ماهیرود کالای صادراتی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درصد کاهش داشته فقره اظهارنامه گمرک ماهیرود طریق گمرک درصد افزایش رحیمی زاده عمده اقلام درصد و وزن سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!