Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید صابری نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «نقره‌ای» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره داستان و چگونگی شکل‌گیری این فیلم گفت: نوع فیلم «نقره‌ای» اجتماعی است و داستان بازرس خیریه‌ای را روایت می‌کند که برای بررسی وضعیت یکی از درخواست‌دهندگان وارد خانه‌ای شده و درگیر مشکلات خانوادگی آن‌ها می‌شود. در واقع داستان حول محور چالش‌های خانوادگی و تصمیم‌گیری بازرس می‌چرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل سال ۱۴۰۰ در یک جمع دوستانه، ماجراهایی از یک خیریه شنیدم که بسیار دراماتیک بود. به نظرم رسید می‌شود در این فضا کار تازه‌ای انجام داد، بنابراین شروع به جمع‌آوری اطلاعات کردم و از آنها در نوشتن فیلمنامه بهره گرفتم که در نهایت ماحصل آن «نقره‌ای» شد.

وی با اشاره به زمان تولید فیلم افزود: زمان فیلم حدوداً، ۱۷ دقیقه است‌. فیلمنامه را در شهریور ماه ۱۴۰۰ نوشتم و در آبان هم وارد مرحله پیش‌تولید شدیم‌. اوایل زمستان نیز فیلمبرداری آغاز شد و اکنون نسخه نهایی فیلم آماده شده است.

صابری درباره چگونگی ورودش به حوزه فیلم کوتاه، توضیح داد: در اواخر دهه هشتاد، با گذراندن دوره‌های بازیگری و فیلمسازی به حرفه‌ی بازیگری مشغول شدم و از سال ۱۳۹۰، شروع به ساخت چند برنامه مستند کردم‌. پس از آن، تصمیم گرفتم از حوزه مستند، به سمت فیلم‌های داستانی حرکت کنم. برای همین دوره‌های تکمیلی فیلمسازی را نیز گذراندم که از مهمترین آنها می‌توانم به مَستر کلاس کارگردانی با اصغر فرهادی اشاره کنم و همزمان فیلمنامه‌های مختلفی هم نوشتم که در نهایت از میان آن‌ها، این فیلمنامه شرایط تولید داشت و ساخته شد.

کارگردان مستند «محبوب کردستان در قلب لبنان» ادامه داد: با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های تولید فیلم کوتاه «نقره‌ای» و ساخت فیلم با بودجه شخصی و بدون حمایت به نظرم خروجی آن مناسب است؛ ضمن اینکه فیلم آماده برای پخش بین‌المللی است و به زودی حضورش در این عرصه را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به تفاوت‌های ساخت اثر در حوزه فیلم کوتاه و مستند بیان کرد: عموماً فیلم‌های مستند با گروهی کوچک که علاقه به روایت در دل ماجراجویی دارند، شکل می‌گیرد. به نظرم زیبایی آن هم در همین است که شما به عنوان خالق و سازنده اثر خیلی درگیر تجهیزات و عوامل نباشید و بتوانید خلاقانه‌ترین روایت را نسبت به ماجرا داشته باشید. البته به نظرم این در صورتی اتفاق می‌افتد که کار سفارشی نباشد و فیلمساز واقعاً علاقمند به سوژه باشد. اما با توجه به تجربه کاری که در این حوزه داشتم، حوزه فیلم کوتاه را برای خودم ساختارمندتر و حرفه‌ای‌تر می‌دانم. هرچند شرایط و ساخت فیلم کوتاه برای من از مستند دشوارتر بود. از نوشتن فیلمنامه تا تامین بودجه فیلم، کار با بازیگر و تعامل با دیگر عوامل، در عین حال که بسیار لذت‌بخش است، اما سختی‌های فراوانی نیز به همراه دارد.

صابری با اشاره به اینکه حوزه فیلم کوتاه می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور فیلمسازان جوان در مدیوم سینمایی و بلند داستانی باشد، تشریح کرد: به عقیده من، چه بخواهیم و چه نخواهیم، سینمای کوتاه حرفه‌ای جریان‌ساز سینمای بلند ما خواهد بود. اثبات این موضوع را به خوبی می‌توانیم با نگاهی به چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر و حضور کارگردانانی همچون آرین وزیردفتری، امید شمس و کاظم دانشی ببینیم. این افراد، فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه بودند که کارهای موفقی داشتند و اکنون به سینمای بلند داستانی ورود پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ساختن فیلم کوتاه، همانند مشقی است که فیلمساز برای ساخت فیلم بلند می‌تواند آن را تمرین کند. البته معتقد هستم که فیلم کوتاه، مستقل از فیلم بلند داستانی است و جریان‌سازی سینمای ما از حوزه فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد. فکر می‌کنم احتمال موفقیت فیلمسازی که از فیلم کوتاه کارش را آغاز کرده باشد به مراتب بیشتر باشد!

این هنرمند در پایان تصریح کرد: هدف من در کارگردانی و ساخت فیلم کوتاه، هموارتر شدن مسیر فیلمسازی است و امیدوارم تا دو سال آینده بتوانم فیلم بلندم را کلید بزنم.

رها خدایاری، نازگل شریفی، ندا اسدی، تیام کرمانیان و شیوا اردویی بازیگران «نقره‌ای» هستند.

از عوامل فیلم کوتاه «نقره‌ای» می‌توان به نویسنده و کارگردان: حمید صابری، تهیه کننده: نوید رفیعی، حمید صابری، مدیر تصویربرداری: سالار اردستانی، تدوین: مسعود فرجام، مجری طرح، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مهرنوش حسینی، مدیر صدابرداری: مجید نجاتی، اصلاح نور و رنگ: حمیدرضا فتوره‌چیان، طراح گریم: خلیل نظری، صداگذار: مهرداد براتی طراح صحنه: علی وطن دوست، طراح لباس: حمیده رسولی، منشی صحنه: مریم ویس مرادی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: فاطمه تقوی اشاره کرد.

کد خبر 5460584 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم کوتاه مجید نجاتی اصغر فرهادی علی وطن دوست مسعود فرجام فیلم کوتاه تئاتر ایران تئاتر شهر هنرمندان تئاتر ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان شبکه پنج سیما بازیگر سینما فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر ماه رمضان 1401 ایرج راد حوزه فیلم کوتاه ساخت فیلم نقره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها

به گزارش «تابناک»، رضا صائمی در عصر ایران نوشت: طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی  در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شده شاهد انتشار انواع و اَشکال عکس‌هایی بوده‌ایم که از طریق فوت‌و‌فن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان می‌دهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهره های سرشناس در کنارش ایستاده است.

     یکی از مهم‌ترین عکس‌هایی که دست‌مایۀ این جعل‌های فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلم‌ها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.

    در یکی از این جعل‌های فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشته‌اند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری! جالب این‌که آن‌قدر این جعل ناشیانه است که حتی موهای مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی ( که خود نیز به عنوان ستارۀ پیشین فوتبال شهرت و محبوبیت دارد) گذاشته بودند یا به این فکر نمی‌کردند حمید علیدوستی لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.

سمت چپ: واقعی: مهران مدیری و الناز شاکر دوست/ سمت راست: جعلی: حمید علیدوستی و دخترش ترانه

 آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپ‌سازی می‌افراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکس‌ها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفه‌ای خود هم پای‌بند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست می‌زنند.

   این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانه‌ای است و یا بی اطلاعی و ساده‌انگاری.

   البته زندگی سلبریتی‌ها و کنج‌کاوی برای کشف رخدادهای آن، در همه جای دنیا وجود دارد اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و دنبال‌کننده بیشتر را نمی‌توان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد.

    به نظر می‌رسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجه‌اند.  ‌توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازی‌های کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا می‌کند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئوهایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتی‌ها گره می‌خورد و به تولید محتواهای کاذب و جعلی می‌انجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

   واقعیت این است که پاپاراتزی‌ها هم در جهان رسانه‌ای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. آنچه در شبکه‌های اجتماعی ما به واسطه فناوری‌های نوین دیجیتالی صورت می‌گیرد نوعی دست‌کاری در واقعیت است و می‌تواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعل‌سازی‌ها نه نتها به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند بلکه زیست فردی سلبریتی‌ها را هم دچار مخاطراتی می‌سازد.

     اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلی‌تر جامعه‌شناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید می کند.

    گاه برخی از این محتواهای ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید می‌شوند و همه کارکرد آن را می‌دانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی گزنده‌ای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد. سوء استفاده از شهرت فقط  توسط افراد مشهور صورت نمی گیرد بلکه گاهی با شهرت آنها صورت می‌گیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانه‌ای امروز، رعایت اخلاق رسانه‌ای ضرورت بیشتری دارد.

دیگر خبرها

  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است