Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:06:06 GMT

سلول‌های خورشیدی بی‌نیاز به خورشید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۴۷۹۲

سلول‌های خورشیدی بی‌نیاز به خورشید

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان سلول‌های خورشیدی ساخته‌اند که در تاریکی به کار خود ادامه می‌دهند.

به نقل از ارث، مطالعه جدید موسه فیزیک آمریکا نشان داد که محققان دانشگاه استنفورد یک سلول فتوولتائیک ساخته‌اند که می‌تواند پس از تاریکی هوا از محیط اطراف انرژی جمع‌آوری کند. انرژی این دستگاه خورشیدی در شب توسط گرمایی که به فضا نشت می‌کند تامین می‌شود و می‌تواند برق برخی از ۷۵۰ میلیون نفری را که در شب به برق دسترسی ندارند، تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم‌به ذکر است که بخش بزرگی از جمعیت جهان به شبکه برق دسترسی ندارند.

محققان اظهار کردند که سلول‌های فتوولتائیک استاندارد (PV) می‌توانند منبع برق تجدیدپذیر خارج از شبکه باشند اما مشکل این است که فقط از تابش خورشیدی در روز نیرو تولید می‌کنند و در شب انرژی تولید نمی‌کنند.

چندین پیشنهاد نظری و نمایش تجربی در مورد برداشت انرژی از خنک‌سازی تابشی یک سلول PV در شب وجود دارد اما چگالی توان به‌دست‌آمده بسیار اندک است اما محققان دستگاهی ساختند که دارای یک ژنراتور ترموالکتریک است و الکتریسیته را از اختلاف دمای بین سلول PV و محیط اطراف برداشت می‌کند.

سلول‌های خورشیدی در شب تابش می‌کنند و گرما را از دست می‌دهند.

محققان افزودند که دستگاه جدید از یک ماژول ترموالکتریک برای تولید ولتاژ و جریان از افت دما بین سلول و هوا استفاده می‌کند. طراحی حرارتی سیستم شامل هر دو طرف گرم و سرد است.

این سیستم در روز، در حالت معکوس کار می‌کند که انرژی اضافی را به سلول خورشیدی معمولی می‌دهد.

کارشناسان گزارش کردند که دستگاه آنها ارزان است و از نظر تئوری می‌تواند در سلول‌های خورشیدی موجود گنجانده شود.

در آینده، محققان برای بهینه‌سازی عایق حرارتی و اجزای ترموالکتریک دستگاه تلاش خواهند کرد. آنان امیدوارند که سلول خورشیدی را بهبود بخشند تا عملکرد خنک‌کننده تابشی آن را بدون تاثیرگذاری بر ظرفیت، در برداشت انرژی خورشیدی افزایش دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه  Applied Physics Letters منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سلول خورشيدي سلول های خورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان