Web Analytics Made Easy - Statcounter

هورمون‌های زنانه می‌توانند سرنخ‌هایی برای بررسی خطر ابتلا به زوال عقل در زنان باشند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که رویدادهای زندگی که بر سطح هورمون زنانه استروژن تأثیر می‌گذارند، ممکن است با خطر ابتلای زنان به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی مرتبط باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش حاکی از این است که برخی از رویدادهای مربوط به باروری مانند آغاز زودهنگام یا دیررس قاعدگی، یائسگی زودرس و "زهدان‌برداری" یا "هیسترکتومی"(Hysterectomy)، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه هستند. همچنین، رابطه مشابهی بین تعداد فرزندان و خطر زوال عقل در مردان و زنان مشاهده شد.

"جسیکا گونگ"(Jessica Gong)، پژوهشگر "موسسه سلامت جهانی جورج"(George Institute for Global Health) گفت: اگرچه به نظر می‌رسد که رویدادهای تولید مثل مرتبط با تغییرات در سطح هورمون زنان ممکن است در خطر زوال عقل نقش داشته باشند اما رابطه دقیق میان آنها هنوز ناشناخته است.

وی افزود: اگرچه خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن بیشتر می‌شود اما ما هنوز نمی‌دانیم که مشاهده بالاتر بودن میزان آن در زنان صرفا به این دلیل است که عمر طولانی‌تری دارند یا خیر. در هر حال، این امکان وجود دارد که عوامل تولید مثل مخصوص زنان بتوانند برخی از تفاوت‌های مربوط به جنسیت را توضیح دهند.

زوال عقل در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی جهانی است و تخمین زده می‌شود که در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده باشد. پیش‌بینی می‌شود که میزان ابتلا به این بیماری تا سال ۲۰۵۰، سه برابر شود که عمدتا به خاطر پیر شدن جمعیت است. میزان زوال عقل و مرگ و میر مرتبط با آن، در زنان بیش از مردان است.

"استرادیول"(Estradiol)، غالب‌ترین شکل استروژن در دوران باروری، از آغاز قاعدگی تا یائسگی به شمار می‌رود و "استریول"(Estriol)، استروژن اولیه در دوران بارداری است. استفاده از هورمون‌هایی که از بیرون بدن منشا می‌گیرند، مانند قرص‌های ضد بارداری مصرف‌شده طی سال‌های باروری و "درمان جایگزینی هورمون"(HRT) در سنین بالاتر نیز می‌تواند بر سطح استروژن تأثیر بگذارد.

پژوهشگران برای بررسی جامع‌تر این روابط، داده‌های مربوط به ۲۷۳ هزار و ۲۴۰ زن بدون زوال عقل را که در "بانک زیستی بریتانیا"(UK Biobank) ثبت شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها پس از بررسی عوامل دیگری که می‌توانستند نتایج را تحت تأثیر قرار دهند، دریافتند که موارد زیر با افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند.

قاعدگی زودرس و دیررس، نخستین زایمان در سن پایین و هیسترکتومی، به ویژه هیسترکتومی بدون برداشتن یک یا هر دو تخمدان با جراحی یا انجام دادن هیسترکتومی پس از برداشتن تخمدان

گونگ گفت: با توجه به هورمون‌های بیرونی، استفاده از قرص‌های ضد بارداری با خطر کمتر زوال عقل همراه بود اما یافته‌های پژوهش ما، ارتباط بین درمان جایگزینی هورمون و خطر زوال عقل را تایید نکرد.

پژوهشگران این موضوع را مطرح کردند که تنوع خطر در زنان ممکن است با فرزندآوری مرتبط نباشد زیرا الگوی مشابهی بین تعداد فرزندان و خطر زوال عقل در میان تعداد مشابهی از مردان در همان پژوهش مشاهده شد.

گونگ اضافه کرد: ما دریافتیم که افزایش خطر زوال عقل مرتبط با قاعدگی زودرس، در میان زنانی که موقعیت اجتماعی پایین‌تری دارند، بیشتر است. محرومیت اجتماعی می‌تواند عامل تعیین‌کننده مهمی در خطر زوال عقل و همچنین، سایر جنبه‌های سلامت زنان باشد.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به زوال عقل و فقدان یک درمان قابل توجه، تمرکز بر کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

گونگ افزود: پژوهش بیشتری لازم است تا بفهمیم که آیا این تفاوت‌ها با قرار گرفتن مادام‌العمر در معرض استروژن بدن مرتبط است یا خیر و این که آیا استفاده از هورمون بیرونی می‌تواند بر خطر ابتلا به زوال عقل تأثیر بگذارد یا خیر. یافته‌های ما ممکن است در شناسایی زنان پرخطر برای شرکت کردن در آزمایش‌های بالینی آینده، ارزیابی اقدامات پیشگیرانه و درمان‌های بالقوه مفید باشند.

این پژوهش، در مجله "PLOS Medicine" به چاپ رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: زوال عقل ، هورمون ، باروری ، استروژن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: زوال عقل هورمون باروری استروژن خطر ابتلا به زوال عقل خطر زوال عقل زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود

برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سال‌ها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است.

او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سال‌های اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواسته‌های ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که  به نظر اتفاق مهمی است.

وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه می‌تواند در نمایش خواسته‌های مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانی‌ها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواسته‌هایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیو‌های ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد.

احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعال‌تر از گذشته عمل می‌کند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قول‌های مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کرده‌ایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قول‌های مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم.

وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران  آگاه شود. 

 احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگو‌های قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریت‌هایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پرونده‌های ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.

این تهیه کننده ادامه داد: پرونده‌های مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمان‌های نا ایمن، هزینه‌های مسکن، دلار و طلا، قیمت کالا‌های اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانی‌های عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفت‌های پیش رو مطلع کنیم.

او در پایان تصریح کرد:  در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسی‌تر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان
  • زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس