Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@04:08:16 GMT

فراگیر کردن عدالت و تسهیل دسترسی به خدمات حقوقی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۵۸۲۸

به گزارش تابناک، حسن عبدلیان‌پور به مناسبت سالروز تشکیل مرکز وکلای قوه قضاییه در یادداشتی نوشت:

مالک! بهترین امور در نزد تو باید متوسط‌ترین آن‌ها در حق (میانه‌روی در حق) و فراگیرترین آن‌ها در عدالت و جامع‌ترین آن‌ها در رضایت مردم باشد. ( امیرالمؤمنین علی علیه السلام، نامه 53 نهج البلاغه)

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از جمله سازمان‌هایی است که در راستای اشاعه عدالت و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

17 فروردین 1379 ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این ماده با عنایت به اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این اختیار را به قوه قضائیه داد تا به‌منظور اعمال حمایت‌های لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق عامه نسبت به تأیید صلاحیت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق جهت صدور پروانه وكالت دادگستري، مجوز تأسیس مؤسسات مشاوره حقوقی و تأیید صلاحیت کارشناسان رسمی دادگستری اقدام نماید.
امروز مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه وارد بیست‌ودومین سال تأسیس خود می‌شود و پس از گذشت این مدت می‌توان گفت اهدافی که در راستای شکل‌گیری مرکز پیش‌بینی شده بود تا حدود زیادی محقق شده است. 30 هزار و 672 وکیل عضو مرکز، 14 هزار و 340 نفر کارشناس و مشاوران خانواده که در پرونده‌های حقوقی مربوط به حوزه تخصصی خود فعال هستند، گوشه‌ای از دستاوردهای این مجموعه در طول دو دهه فعالیت است.
در راستای فراگیر کردن عدالت و تسهیل دستیابی مردم به خدمات حقوقی، مرکز وکلا در وکالت‌های تسخیری و معاضدتی ورود کرده است و وکلای این مرکز وکالت پرونده‌های بسیاری را که از سوی محاکم قضایی و یا نهادهای حمایتی معرفی شده اند، بر عهده داشته‌اند.
خدمات مرکز وکلا با توجه به اهداف تعیین شده در ماده 187 قانون توسعه زمانی وارد بیست‌ودومین سال فعالیت خود می‌شود که سامانه‌های الکترونیکیِ طراحی شده، روند دستیابی هر چه آسان‌تر مردم را به خدمات حقوقی و کارشناسی بسیار سریع و آسان کرده است. عموم مردم می‌توانند با مراجعه به وبگاه اینترنتی مرکز و یا با شماره تلفن‌هایی که معرفی شده است به مقتضای نیاز خود از خدمات حقوقی و مشاوره‌ای استفاده کنند.
از افتخارات مرکز در این دو دهه فعالیت، نظارت دقیق و فعال بر عملکرد وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده است. این نظارت راهی است برای تحقق و رعایت عدالت در فرایند دادرسی پرونده‌های حقوقی و به‌عنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر در راستای اجرای صحیح قوانین و پایبندی به قانون صورت می‌گیرد.
در پایان سالروز تشکیل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه را به عنوان نمادی از تجلی عدالت و تحقق آرمان‌های حق‌طلبانه جمهوری اسلامی گرامی داشته و این روز بزرگ را به خانواده بزرگ وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مرکز تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند متعال توفیق در خدمتگزاری هر چه بیشتر و بهتر را مسئلت داریم.

حسن عبدلیان پور رییس مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران امور خانواده قوه قضاییه

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهارم رمضان مشاور حقوقی ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهارم رمضان قیمت گوشی کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده خانواده قوه خدمات حقوقی قوه قضائیه مرکز وکلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات حقوقی به بیش از هزار مددجوی زنجانی

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: سال گذشته به یک هزار و ۱۶ نفر از مددجویان زنجانی خدمات حقوقی ارائه شد.

روح‌الله صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: سامان‌دهی خدمات حقوقی مددجویان عزیز تحت حمایت و رسیدگی و رفع مشکلات حقوقی، صیانت از نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاوره، مددکاری و حمایت‌های لازم حقوقی و قضائی از افراد و خانواده‌های نیازمند در کنار سایر خدمات توانمندسازی، از رویکردها و اهداف مهم کمیته امداد در حوزه حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه خدمات حقوقی به صورت مستمر به جامعه هدف ارائه می‌شود، افزود: در همین راستا سال گذشته یک هزار و ۱۶ نفر از مددجویان کمیته امداد استان زنجان خدمات حقوقی گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به استفاده از ظرفیت وکلای نیکوکاری در ارائه این خدمات گفت: این نهاد به منظور حمایت همه‌جانبه از مددجویان، خدمات گسترده‌ای در زمینه مشاوره حقوقی، تنظیم لوایح، دفاع در محاکم قضائی (با همکاری وکلای نیکوکار، کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران و وکلای قوه قضائیه) و ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌های تحت حمایت ارائه می‌دهد.

صالحی نقش آموزش و آگاهی‌های مشاوره‌ای، حقوقی و برگزاری دوره‌های مرتبط را در زمینه توانمندسازی مددجویان تحت حمایت پیرامون مسائل حقوقی و قضائی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر دانست و گفت: این نهاد با برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بروشورهای حقوقی در جهت آگاه‌سازی مددجویان تحت حمایت اقدامات مؤثری انجام داده است.

کد خبر 747764

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • ۳ خدمت اصلی اپراتور هوش مصنوعی/ دسترسی به چند صد GPU در سال ۱۴۰۳
  • ارائه خدمات حقوقی به هزار مددجوی زنجانی‌
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • حل مشکلات حقوقی ۳ هزار مددجوی استان البرز از طریق مشاوره
  • ارائه خدمات حقوقی به بیش از هزار مددجوی زنجانی