Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@20:21:22 GMT

چگونه مواجهه با قلدری را به فرزاندنمان بیاموزیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۶۲۲۳

آیا بچه ها همدیگر را اذیت می کنند؟ قطعا بله. دانش‌آموزان مهدکودک نیز می‌توانند یکدیگر را آزار داده و قلدری کنند. این یک مشکل جهانی است که در سال های اخیر به طور مکرر دیده شده و مورد بحث قرار گرفته است.

این نوع خشونت در حالی که در سنین پایین‌تر به صورت حملات فیزیکی و تمسخر کلامی خود را نشان می‌دهد، می‌تواند به خشونت‌های اجتماعی، روانی و حتی فیزیکی در دوره راهنمایی و دبیرستان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدای از یک شوخی و بازی معمولی، برخورد کودکان با یکدیگر می تواند به سطوح بسیار ناراحت کننده ای برسد. برای آنها اهمیتی ندارد که رفتارشان چه پیامدهایی دارد. بنابراین اطلاع رسانی و افزایش آگاهی کودکان از طریق صحبت در مورد این موضوع در مدارس و خانه حائز اهمیت است.



قلدری همسالان چگونه رخ می دهد؟

افرادی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اغلب با افراد دیگر متفاوت هستند. کودکانی که از نظر جسمی به اندازه سایر کودکان رشد نکرده اند یا آنهایی که کمی بزرگتر از کودکان عادی هستند ممکن است، قربانی شوند. کودکان خردسال به شدت تحت تاثیر ظاهر و ویژگی های ظاهری یکدیگر قرار می گیرند و ممکن است کودکانی را که از نظر ظاهری با خودشان متفاوت هستند به عنوان قربانی انتخاب و برای آنها قلدری کنند.

قلدری همچنین می تواند در شرایطی رخ دهد که عدم تعادل قدرت وجود دارد. کودکانی که از لحاظ فرهنگی یا اقتصادی دارای پس زمینه برتری هستند ممکن است کودکانی سطح پایین تر از خودشان را مورد آزار و اذیت قرار دهند. به عنوان مثال، کودک یا کودکانی که بزرگتر و قوی تر هستند، ممکن است کودکانی را که هدف قرار می دهند، هل دهند یا آنها را سرکوب و خشونت ضمنی ایجاد کنند. در اینگونه از مواقع، کودک به همراهی و پشتیبانی خانواده و مشاوره کودک نیاز دارد.

کودک قربانی در مقابل قلدری چه واکنشی نشان می دهد؟

هنگامی که کودک مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، برای مدت طولانی نمی تواند درک کند و بفهمد که چیست. اما بعد از مدتی، مثلاً یک دوره یا یک سال، متوجه می شود که چه گذشته و چه اتفاقی افتاده است. در وهله اول، او نمی تواند به معلم و والدین خود در مورد آنچه می گذرد بگوید، زیرا شرم دارد. او به طور فزاینده ای علائم افسردگی پیدا می کند، شکایت هایی مانند معده درد و گلودرد در او ایجاد می شود و نمی خواهد به مدرسه برود. ممکن است شب ها مشکل خواب داشته باشد، نمرات کلاسی پایینی بگیرد و منزوی شود.

از آنجا که کودکان خردسال مهارت های زبانی خود را توسعه نمی دهند و به طور انتزاعی فکر نمی کنند، نمی توانند تجربیات خود را با کلمات توصیف و به طور کامل آنچه را که اتفاق می افتد بیان کنند. به همین دلیل باید فرزندان خود را از نزدیک مشاهده کرده تا ببینند مشکل چیست. کودک را تشویق کنید تا در مورد مدرسه و دوستانش صحبت کند، به نظرات و شکایات کودک گوش دهید و مسائل را در محیطی آرام مثل خانه ارزیابی کنید.

کودکان می توانند رفتار غیرکلامی والدین خود را بخوانند. لازم است بدون وحشت و بدون سرزنش به کودک نزدیک شوید. گاهی اوقات مشاهدات معلمان ممکن است ناکافی باشد. این وضعیت باید به تدریج و با اطلاعات منابع مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، زیرا در برخی موارد ممکن است کودکی که "بزهکار" خوانده می شود، "قربانی" نیز باشد. چنین کودکانی ممکن است برای دفاع از خود به رفتارهای پرخاشگرانه روی بیاورند. در این مورد، ممکن است تعیین علل و پیامدهای رفتار قلدری دشوارتر باشد. برای حل این مشکلات، پدر و مادر باید با کمک مشاور خانواده، رفتار خود را اصلاح کنند.

برای مقابله با قلدری چه باید کرد؟

هدف ما در ابتدا باید تربیت فرزندی باشد که به مردم و حقوق بشر احترام بگذارد. فرزندی فداکار که دلسوز همه موجودات است. به رفتارهای کلامی و غیرکلامی فرزندمان توجه کرده و با دقت گوش کنیم. در مورد اتفاقاتی که در زندگی او افتاده، کارهایی که در مدرسه انجام داده است، صحبت کنیم. دوستان او چه کسانی بودند، با او چه رفتاری داشتند و مهمتر از همه، باید فرزندمان را تشویق کنیم که مسائل را با ما در میان بگذارد.

اگر کودک قلدر داریم، با دور شدن از خودمحوری، کودک را به فکر دیگران بیاندازیم و با لحنی آرام به او توضیح دهیم که احساسات افراد ممکن است آسیب ببیند. باید برای تقویت همدلی، سخنرانی‌های کوچکی با ذکر مثال‌هایی از داستان‌هایی که می‌خوانیم، کارتون‌هایی که تماشا می‌کنیم و موقعیت‌هایی که در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه می‌شویم داشته باشیم.

سخن آخر

هر چقدر در انتخاب مشاوره خانواده سرعت عمل بیشتری داشته باشید مشکلاتتان را سریع‌تر حل می‌کنید و با دید بازتری به تربیت و رفتارهای سالم در خانواده می‌رسید. برای دریافت مشاوره کودک در مرکز مشاوره بینش نوین می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید. برای رزرو وقت تماس بگیرید یا به صورت آنلاین اقدام به رزرو کنید. مشاوران ما چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری و آنلاین به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۶۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان

شهبازی مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : طرح غربالگری بینایی در سنین طلایی ۳ تا ۶ سال موجب میشود تا با تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات بینایی از معلولیت کم بینایی و نابینایی پیشگیری شود.

به گفته شهبازی قرار است بهزیستی استان کرمانشاه درصورت نیاز کودکان به درمان‌های بعدی /مانند جراحی وعینک برای خانواده‌های تحت پوشش همه هزینه‌ها و برای دیگر خانواده‌ها هم بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند

آنطور که شهبازی می‌گوید پارسال ۶۶ هزار کودک کرمانشاهی در پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند. از این شمار ۷۰۰ کودک که نیازمند درمان‌های بعدی بودند به مراکز تخصصی ارجاع شدند کمک هزینه‌های درمان از ۲ تا سی میلیون تومان به آنان پرداخت شده است.

غربالگری بینایی و شنوایی نوزادان و کودکان و همچنین غربالگری ژنتیک از راهکاری‌های پیشگیرانه بهزیستی برای کاهش و درمان معلولیت‌های جسمی و حرکتی است.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی هم در بخش آموزش دنبال میشود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی